• Anonym (Ninni)

Blir hemlös?

Jag berättade för min sambo att jag vill separera och att jag ska börja söka jobb och lgh. Eftersom jag är utbränd och har 0 kr vet han att det tar ett tag. Få lgh tar ett tag också. Han har själv det gott ställt. Nu idag straffar han mig genom att säga att han ska sälja värt hus. Jag har inte råd att bo kvar. Jag vet att han vill bo kvar men han straffar mig för att ha gjort slut genom att göra mig hemlös. Han vet att jag mår väldigt dåligt. Senast igår bedyrade han hur mycket han älskar mig. Känner mig så ensam och sviken. Trodde vi var vänner eftersom uppbrottet inte skedde med hårda ord eller så.

• Svar på tråden Blir hemlös?
  • Mimosa86
    Anonym (Ninni) skrev 2022-05-30 18:01:31 följande:
    Vi äger båda huset. Jag hade det gott ställt tidigare. Det jag blur helt sänkt av är en människas förmåga att helt plötsligt med ett hånflin i stort sett säga "nu blir du hemlös". 

Fast det visar ju att han är en skit och att du gör helt rätt i att separera. Du separerar ju inte utan orsak. 

Har du någon familjemedlem du kan få bo hos ett tag? har du vänner du kan få hjälp av?

klart du kommer fixa detta! 

• Anonym (Sälj)
    Vi äger båda huset. Jag hade det gott ställt tidigare. Det jag blur helt sänkt av är en människas förmåga att helt plötsligt med ett hånflin i stort sett säga "nu blir du hemlös". 
    Men vad hade du vänta dig? Att han  skulle bli glad och var ett tryggt stöd i ditt liv? Han är säkert ledsen, arg, besviken omväxlande och säger då dumma saker.

Att ni samäger gör att en försäljning kommer dra ut på tiden. Men det ger dig också möjlighet till ett startkapital.
  • Anonym (Hyra)
    Anonym (Ninni) skrev 2022-05-30 17:26:14 följande:
    Ja, kanske. Men får man hyresavtal för lite pengar på banken? Utan inkomst?
    Det är olika hos olika hyresvärdar.
    Där jag bor kollar de upp att man inte har några betalningsanmärkningar, de kollar inget om inkomst.
    Stort kommunalt hyresbolag, som både jag och min son flyttat till (i varsin lägenhet) relativt nyligen.
  • Anonym (Hyra)
    Då är det väl upp till hur belånat det är, hur mycket pengar du kan få iom en försäljning. Såvida ni inte säljer med förlust.
  • Anonym (Binna)
    jag förstår att du blir ledsen av det. 
    Sedan får du ju förstå honom lite också. Om du har 0 kr i inkomst (och inga sparpengar?) och han försörjt dig och du gör slut och förväntar dig att försörjningen ska fortsätta, är det kanske hans sätt att sätta ner foten.
    Vad var din plan exakt när du sa att du vill separera? För även som goda vänner får man ju förstå att en person inte vill fortsätta försörja sitt ex, särskilt om exet har räknat med att det ska ske.
  • mari123

Det är svårt att "få" lägenhet för det är enorma köer även på småorter idag. Man måste dessutom ha en inkomst. Det man kan göra som helt utblottad är ju att gå till "soc" och se vad de kan hjälpa till med. Säkerligen pengar och ngn typ av boende........eller i alla fall tak över huvudet. 

• Anonym (Binna)
    mari123 skrev 2022-05-31 04:40:53 följande:

Det är svårt att "få" lägenhet för det är enorma köer även på småorter idag. Man måste dessutom ha en inkomst. Det man kan göra som helt utblottad är ju att gå till "soc" och se vad de kan hjälpa till med. Säkerligen pengar och ngn typ av boende........eller i alla fall tak över huvudet. 

Det är inte säkert, där jag bor vet jag 4 hyresbolag som inte har kö och där det kan gå snabbt, dock måste man ha en inkomst.
  • mari123
    Anonym (Binna) skrev 2022-05-31 05:16:36 följande:
    Det är inte säkert, där jag bor vet jag 4 hyresbolag som inte har kö och där det kan gå snabbt, dock måste man ha en inkomst.
    Snart går två av dem i konkurs
  • Anonym (Nja)
    mari123 skrev 2022-05-31 05:19:50 följande:
    Snart går två av dem i konkurs
    Det vet väl inte du. Ge råd till ts istället för att prata goja om saker som inte hör till!
  • Anonym (Kicki)

Leta hos alla hyresvärdar du kan få tag i och ring soc och be om råd och hjälp. 

Det kan ju också hända att han lugnar sig. Bara för någon dag sedan bedyrade han att han älskar dig, och sen dagen efter gör du slut. Jag kan förstå om han är arg, ledsen och förvirrad och gör och säger saker som inte är likt honom. Eller så är det likt honom och beviset för att du gör helt rätt som lämnar!

Men även om han lugnar sig är det orimligt att begära att han ska försörja dig nu när ni inte är ett par. 

Har du kontakt med vården och får hjälp med din psykiska hälsa? Om inte, ring dit genast och berätta om dina självmordstankar och situationen du nu är i. Säg att du behöver hjälp snabbt! 

Svar på tråden Blir hemlös?