• Anonym (Ninni)

Blir hemlös?

Jag berättade för min sambo att jag vill separera och att jag ska börja söka jobb och lgh. Eftersom jag är utbränd och har 0 kr vet han att det tar ett tag. Få lgh tar ett tag också. Han har själv det gott ställt. Nu idag straffar han mig genom att säga att han ska sälja värt hus. Jag har inte råd att bo kvar. Jag vet att han vill bo kvar men han straffar mig för att ha gjort slut genom att göra mig hemlös. Han vet att jag mår väldigt dåligt. Senast igår bedyrade han hur mycket han älskar mig. Känner mig så ensam och sviken. Trodde vi var vänner eftersom uppbrottet inte skedde med hårda ord eller så.

• Svar på tråden Blir hemlös?
  • Anonym (Mis)
    Anonym (Ninni) skrev 2022-05-30 18:01:31 följande:
    Vi äger båda huset. Jag hade det gott ställt tidigare. Det jag blur helt sänkt av är en människas förmåga att helt plötsligt med ett hånflin i stort sett säga "nu blir du hemlös". 
    Kanske för att han blev dumpad? Att försörja och ställa upp för ens sambo är helt annat än att ställa upp på ett ex som valt att göra slut. Det var ju inte hans val vad jag förstod. Han är förmodligen ledsen, sårad och arg. Såklart. Det blir de flesta som blir dumpade. Att ta hand om dig är inte hans jobb och det får honom i dina ögon att framstå som empatilös. Kanske sa han det som ett hån, kanske var hånet en reaktion på att bli dumpad. Oavsett så är din boendesituation hans ansvar. Om några år när han kommit över dig kan han förmodligen se själv att det framstod som empatilöst. Samtidigt har han ju inget val? Han kan ju inte fortsätta bo med dig när du dumpat honom? Då bryts han ju förmodligen ner totalt och hans ansvar är ju hans egna mående. Hoppas du har familj och vänner som kan hjälpa dig och styrka att ta dig upp på fötterna igen.
  • Anonym (Mis)
    Anonym (Mis) skrev 2022-05-31 21:57:23 följande:
    Kanske för att han blev dumpad? Att försörja och ställa upp för ens sambo är helt annat än att ställa upp på ett ex som valt att göra slut. Det var ju inte hans val vad jag förstod. Han är förmodligen ledsen, sårad och arg. Såklart. Det blir de flesta som blir dumpade. Att ta hand om dig är inte hans jobb och det får honom i dina ögon att framstå som empatilös. Kanske sa han det som ett hån, kanske var hånet en reaktion på att bli dumpad. Oavsett så är din boendesituation hans ansvar. Om några år när han kommit över dig kan han förmodligen se själv att det framstod som empatilöst. Samtidigt har han ju inget val? Han kan ju inte fortsätta bo med dig när du dumpat honom? Då bryts han ju förmodligen ner totalt och hans ansvar är ju hans egna mående. Hoppas du har familj och vänner som kan hjälpa dig och styrka att ta dig upp på fötterna igen.
    Oavsett är din boendesituation inte hans ansvar? skulle det stått i mitten.
  • Anonym (Det löser sig!)

Hörru ts fundera på vad du kan göra och inte vad du inte gjort. 

Jag tror stödlinjer för kvinnor finns även för de som utsatts för psykisk misshandel.

Först och främst: Har du koll på alla kreditkort? Har du spärrat något kreditkort som din sambo kan ha? Inloggningsuppgifter - har han tillgång till dem? Se till att spärra allt som du riskerar att inte ha koll på. Visst, jobbigt att vänta in nya kort osv. men det är det värt!

För det andra - se till att få det du har rätt till! Mycket möjligt att kirra ut en del för vinsten av huset. Mycket möjligt det är en insats och kanske något att leva på. Självklart är det bra att kontakta en jurist men denna typ av juridiska frågor dyker ofta upp på olika hemsidor där du kan få juridiska råd exempelvis lawline.se/answers/om-sambors-huskop-och-att-inte-bli-utkastad-fran-det-gemensamma-hemmet (kolla bara så det är seriösa)

Du ska inte gå med på att skriva på eller gå med på något utan att ha kollat upp dina juridiska rättigheter och skyldigheter först!

• Anonym (Nja)
    Anonym (Stämmer inte) skrev 2022-05-31 20:52:01 följande:

Till signaturen ?Nja?, vad har vad jag då vid 25 års ålder, förstod och inte med saken att göra? Jag var i en extremt utsatt situation och behövde hjälp, för mig var hennes bemötande en chock i vad som redan var ett trauma. Jag gick dit för att jag litade på samhället och litade på socialtjänsten som institution. 

Men jo, jag antog att det var fel av henne så jag mailade som jag skrev ovan närmaste chef över henne, fick en en ny (lika ung) handläggare istället, som dock ägnade tiden jag fick där istället åt att argt skuldbelägga mig för att det var synd om hennes kollega som faktiskt var nyexaminerad och inte hade koll på allt än, att hon faktiskt inte menat nåt illa. mer än halva samtalet kretsade kring att hon skuldbelade mig för att jag kontaktat deras chef och om att det var synd om kollegan? 
    Det där är min enda erfarenhet av soc. Har alltid försörjt mig själv innan och efteråt och pratat med privata terapeuter istället om våldet i relationen jag lämnade. 

Det har att göra med att det du beskriver inte är vad man ska kunna förvänta sig att mötas av om man söker hjälp hos soc. Du framställer det som att soc inte hjälper ett dugg, motarbetar och mobbar. Stämmer inte - passande signatur där.
  • Anonym (Stämmer inte)
    Anonym (Nja) skrev 2022-05-31 22:23:50 följande:
    Det har att göra med att det du beskriver inte är vad man ska kunna förvänta sig att mötas av om man söker hjälp hos soc. Du framställer det som att soc inte hjälper ett dugg, motarbetar och mobbar. Stämmer inte - passande signatur där.
    Det är det som hände mig, och andra i tråden också tydligen. Dessutom har granskande reportrar gjort en hel del reportage om hemlösa som inte får hjälp av socialtjänsten. Att skydda kvinnor överlag som varit/är utsatta för våld är ingenting som myndigheter sköter speciellt bra, vilket är allmänt känt.
    Allt detta är dock off-topic då ts inte är utsatt för våld. 
  • Anonym (Binna)
    Anonym (Det löser sig!) skrev 2022-05-31 22:04:21 följande:

Hörru ts fundera på vad du kan göra och inte vad du inte gjort. 

Jag tror stödlinjer för kvinnor finns även för de som utsatts för psykisk misshandel.

Först och främst: Har du koll på alla kreditkort? Har du spärrat något kreditkort som din sambo kan ha? Inloggningsuppgifter - har han tillgång till dem? Se till att spärra allt som du riskerar att inte ha koll på. Visst, jobbigt att vänta in nya kort osv. men det är det värt!

För det andra - se till att få det du har rätt till! Mycket möjligt att kirra ut en del för vinsten av huset. Mycket möjligt det är en insats och kanske något att leva på. Självklart är det bra att kontakta en jurist men denna typ av juridiska frågor dyker ofta upp på olika hemsidor där du kan få juridiska råd exempelvis lawline.se/answers/om-sambors-huskop-och-att-inte-bli-utkastad-fran-det-gemensamma-hemmet (kolla bara så det är seriösa)

Du ska inte gå med på att skriva på eller gå med på något utan att ha kollat upp dina juridiska rättigheter och skyldigheter först!

Vad är det för psykisk misshandel ts råkat ut för?
    Att HON gör slut och HAN då vill flytta isär och inte längre försörja är knappast psykisk misshandel utan snarare ett normalt scenario.
  • mari123
    Anonym (Stämmer inte) skrev 2022-05-31 23:31:46 följande:
    Det är det som hände mig, och andra i tråden också tydligen. Dessutom har granskande reportrar gjort en hel del reportage om hemlösa som inte får hjälp av socialtjänsten. Att skydda kvinnor överlag som varit/är utsatta för våld är ingenting som myndigheter sköter speciellt bra, vilket är allmänt känt.
    Allt detta är dock off-topic då ts inte är utsatt för våld. 
    OT OT OT Vi har ju socialtjänstlagen och ingen behöver sova utomhus i vårt land. Den som sover ute är sannolikt missbrukare och det är ju känsligt MEN man kan ju inte ha boenden där man får supa och knarka! DÅ blir det ju märkliga frizoner som kan dra till sig unga.
  • Kvittning
    Anonym (Ninni) skrev 2022-05-30 17:26:14 följande:
    Ja, kanske. Men får man hyresavtal för lite pengar på banken? Utan inkomst?
    Använd pengarna för att köpa en lägenhet. Mycket lägre avgift än att hyra så du tjänar på det i längden. 
  • Anonym (Det löser sig!)
    Anonym (Binna) skrev 2022-06-01 08:25:09 följande:
    Vad är det för psykisk misshandel ts råkat ut för?
    Att HON gör slut och HAN då vill flytta isär och inte längre försörja är knappast psykisk misshandel utan snarare ett normalt scenario.
    Jag får ändå en känsla hur ts skriver att något verkar lite knas, hon är utbränd och hennes man vill bara kicka ut henne från huset. Det går inte att utläsa vad som egentligen hände på så lite text, men vad i relationen gör att ts så snabbt vill lämna?
  • Anonym (N)

Jag ser att TS faktiskt har skrivit i tråden att hon ska börja söka jobb och lägenhet, men att det kommer att ta tid för att hon är utbränd och har 0 kr. Så jag antar att TS väntade sig att sambon skulle försörja henne och behålla huset tills hon hittade jobb och bostad. I och med att huset är bådas tycker jag inte det är schysst att sälja innan båda har hittat annat boende (förutsatt att TS gör vad hon kan för att hitta boende). Däremot förstår jag inte varför TS har gjort sig ekonomiskt beroende av sin sambo. Man måste alltid vara beredd på att en relation kan ta slut och därmed ha egen försörjning.

• Anonym (Binna)
    Kvittning skrev 2022-06-01 09:27:59 följande:
    Använd pengarna för att köpa en lägenhet. Mycket lägre avgift än att hyra så du tjänar på det i längden. 
    Har de lån på huset lär det inte bli så mycket pengar att hon kan köpa en lägenhet.

Har de tex lån på 2 miljoner och säljer för 3 miljoner så får de ca 500 000 kr/var, sedan blir det skatt och mäklararvode på det.
  • Anonym (MR klister)
    Anonym (Det löser sig!) skrev 2022-06-01 10:19:04 följande:
    Jag får ändå en känsla hur ts skriver att något verkar lite knas, hon är utbränd och hennes man vill bara kicka ut henne från huset. Det går inte att utläsa vad som egentligen hände på så lite text, men vad i relationen gör att ts så snabbt vill lämna?
    Ja där är något som är knas, TS verkar inte förstå att hon vill både ha kakan men samtidigt äta den. 
    Snarare så att hon utsätter honom för psykisk misshandel genom att bete sig så orationellt.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Det löser sig!) skrev 2022-06-01 10:19:04 följande:
    Den naturliga följden blir ju att hon måste flytta, och även han. Sedan kan han inte slänga ut henne i förväg innan de sålt huset men det är en annan fråga och det är inte vad jag kan se att ts skrivit att han tänkt heller.
  • Anonym (hmm)

TS, det bästa hade varit att du inte sagt något i förväg. Du borde ha skaffat jobb och ordnat upp dina planer, INNAN du nämner det högt till din partner. 

Jag tycker din partner inte är schysst. Men hur ofta gör man slut med någon som är så himla schysst? Du var nog inte beredd på hur elak han kunde bli, när du dumpar honom och inte längre är hans kära partner.

Det behöver du nog prata ut om, du kan nog göra det med vänner eller psykologer. Men först nu, försök att undvika att bråka och försök hitta inkomst och gå vidare. Du ska ha allting du har rättigheter till, och du ska inte luras till att ha skyldigheter som inte är sanna. Ha koll nu.

kram

• Anonym (Plan B)
    Anonym (MR klister) skrev 2022-06-01 10:27:04 följande:
    Ja där är något som är knas, TS verkar inte förstå att hon vill både ha kakan men samtidigt äta den. 
    Snarare så att hon utsätter honom för psykisk misshandel genom att bete sig så orationellt.
    Nja, det är inte psykisk misshandel att inte riktigt tänka igenom sitt liv.

Däremot håller jag med dig om att det låter som att TS vill behålla kakan och äta den. När man separerar från någon man bor med behöver man ha en plan, precis som man som vuxen behöver i största allmänhet.

Alltså, socialtjänstlagen bygger på att man gjort det man kan och erbjuder viss stöttning. Inte varaktig försörjning och varaktigt tak över huvudet, utan hjälp när andra alternativ är uttömda. Äger TS ett halvt hus förväntas hon kunna bo i detta och hennes sambo förväntas faktiskt också bidra. Vid separation väntas ju parterna klara upp och fixa till saker så att hus och boende delas upp.

De flesta inser ju att den som blir lämnad inte är så himla samarbetsvillig och snäll som när man är tillsammans. De flesta inser väl att det är viktigt att försöka lösa situationen om man har 0 kronor i inkomst och inte trivs med den man bor med....
  • mari123
    Anonym (Plan B) skrev 2022-06-01 10:59:20 följande:
    Nja, det är inte psykisk misshandel att inte riktigt tänka igenom sitt liv.

Däremot håller jag med dig om att det låter som att TS vill behålla kakan och äta den. När man separerar från någon man bor med behöver man ha en plan, precis som man som vuxen behöver i största allmänhet.

Alltså, socialtjänstlagen bygger på att man gjort det man kan och erbjuder viss stöttning. Inte varaktig försörjning och varaktigt tak över huvudet, utan hjälp när andra alternativ är uttömda. Äger TS ett halvt hus förväntas hon kunna bo i detta och hennes sambo förväntas faktiskt också bidra. Vid separation väntas ju parterna klara upp och fixa till saker så att hus och boende delas upp.

De flesta inser ju att den som blir lämnad inte är så himla samarbetsvillig och snäll som när man är tillsammans. De flesta inser väl att det är viktigt att försöka lösa situationen om man har 0 kronor i inkomst och inte trivs med den man bor med....
    Äger TS halva huset? Kan huset säljas med vinst? Kanske ska partnern lösa ut TS ur huset? Ibland är man skyldig så mkt så man sitter med skulder även efter en försäljning. Vill TS vara med att betala på dessa?
  • Anonym (Plan B)
    mari123 skrev 2022-06-01 11:35:31 följande:
    Äger TS halva huset? Kan huset säljas med vinst? Kanske ska partnern lösa ut TS ur huset? Ibland är man skyldig så mkt så man sitter med skulder även efter en försäljning. Vill TS vara med att betala på dessa?
    Exakta ägandeförhållanden har TS inte uppgett, däremot framkommer ju i tråden att de äger huset tillsammans och att hon sagt till sin sambo att hon tänker skaffa lägenhet och jobb, samt att hon varit utbränd och inte har inkomst just nu.

Även om det inte blir en vinst på huset vid försäljning är det väldigt troligt att socialtjänsten i första skedet kommer hänvisa Ninni till att uttömma de möjligheter hon har. Har TS skulder p g.a. boendet så har hon och ingen kommer gå in och lösa hennes situation på det mest ultimata och bra sättet, utan hon kommer förväntas göra mycket själv.

Det blir väldigt komplicerat om man är ekonomiskt beroende av en person och tänker att man först ska bryta upp med denna och samtidigt få massa stöd i vardagen med ekonomi och hushåll. TS har varit väldigt naiv kring vad man kan förvänta sig av en fd.
Svar på tråden Blir hemlös?