• Anonym (Ninni)

Blir hemlös?

Jag berättade för min sambo att jag vill separera och att jag ska börja söka jobb och lgh. Eftersom jag är utbränd och har 0 kr vet han att det tar ett tag. Få lgh tar ett tag också. Han har själv det gott ställt. Nu idag straffar han mig genom att säga att han ska sälja värt hus. Jag har inte råd att bo kvar. Jag vet att han vill bo kvar men han straffar mig för att ha gjort slut genom att göra mig hemlös. Han vet att jag mår väldigt dåligt. Senast igår bedyrade han hur mycket han älskar mig. Känner mig så ensam och sviken. Trodde vi var vänner eftersom uppbrottet inte skedde med hårda ord eller så.

• Svar på tråden Blir hemlös?
  • Anonym (Frida)

Men vad är din plan TS? Hur ska du försörja dig? Det låter som att du bara varit hemma och inte gjort något alls en längre tid, samtidigt som din stackars sambo fått försörja dig. Nu är det dags att växa upp och sluta leva på andra. Det måste ju finnas något jobb eller några studier som du klarar av? 

• Anonym (...)
    Anonym (Ninni) skrev 2022-05-30 17:18:32 följande:
    Blir hemlös?

Jag berättade för min sambo att jag vill separera och att jag ska börja söka jobb och lgh. Eftersom jag är utbränd och har 0 kr vet han att det tar ett tag. Få lgh tar ett tag också. Han har själv det gott ställt. Nu idag straffar han mig genom att säga att han ska sälja värt hus. Jag har inte råd att bo kvar. Jag vet att han vill bo kvar men han straffar mig för att ha gjort slut genom att göra mig hemlös. Han vet att jag mår väldigt dåligt. Senast igår bedyrade han hur mycket han älskar mig. Känner mig så ensam och sviken. Trodde vi var vänner eftersom uppbrottet inte skedde med hårda ord eller så.

Varför vill du separera? 

Om det är erat hus så har ni båda lika lång tid på er att skaffa bostad och du kommer få loss pengar. Så vad är problemet? Att han inte vill försörja någon som dumpat honom?

Kanske känner han sig sviken och ensam. Det brukar man göra när man blir dumpad.

• Anonym (X)

Äger ni båda huset tar det tid för honom att driva igenom en försäljning mot din vilja.
    Kontakta en advokat för hur du går till väga, och leta boende under tiden.

(Men behöver inte du också att huset säljs så du får loss pengar till nästa boende?)

• Anonym (L)
    Anonym (Ninni) skrev 2022-05-30 18:01:31 följande:
    Vi äger båda huset. 
    Bra. Det är du som har dumpat honom. Sälj huset så fort som möjligt (han kan få chansen att lösa ut dig så kan han bo kvar) sedan tar du pengarna och köper dig ett nytt boende. Det är inget att vänta på.
  • Mrs Moneybags

Även om en man har försörjt en och stått för alla kostnader under en längre tid så kan man inte förvänta sig att han kommer att fortsätta med det när ni har gjort slut. Du har gjort slut med honom och då förväntas man ha en plan för hur man går vidare i livet. Du har inte råd med huset och han vill inte bo kvar som det verkar. 

Du måste släppa hans beteende och fokusera på din framtid - boende och jobb så fort som möjligt. Du kan inte styra hur han väljer att agera eller vad han känner. Du kan bara styra dig själv och ditt eget liv.

• mari123
    Anonym (N) skrev 2022-05-31 08:44:35 följande:
    Jag hoppas du är sarkastisk.
    Inte alls! 
  • Anonym (Binna)
    Anonym (L) skrev 2022-05-31 09:33:37 följande:
    Bra. Det är du som har dumpat honom. Sälj huset så fort som möjligt (han kan få chansen att lösa ut dig så kan han bo kvar) sedan tar du pengarna och köper dig ett nytt boende. Det är inget att vänta på.
    Hon kan få 50% av vinsten max, kanske inte räcker till ett nytt boende för hon får nog inte lån med 0 kr inkomst.
  • mari123
    Mrs Moneybags skrev 2022-05-31 10:42:50 följande:

Även om en man har försörjt en och stått för alla kostnader under en längre tid så kan man inte förvänta sig att han kommer att fortsätta med det när ni har gjort slut. Du har gjort slut med honom och då förväntas man ha en plan för hur man går vidare i livet. Du har inte råd med huset och han vill inte bo kvar som det verkar. 

Du måste släppa hans beteende och fokusera på din framtid - boende och jobb så fort som möjligt. Du kan inte styra hur han väljer att agera eller vad han känner. Du kan bara styra dig själv och ditt eget liv.

NÄ man kan inte förvänta sig att bli försörjd av en partner man dumpat ÄVEN när man är kvinna. Hjälplös och utsatt...absolut men liksom en random man har inte försörjningsplikt. Inte heller kvinnans föräldrar även om de kanske ställer upp!?
  • Anonym (N)
    mari123 skrev 2022-05-31 10:45:07 följande:
    Inte alls! 
    Du menar alltså på fullt allvar att kvinnor inte kan ta ansvar för egen försörjning och boende i dagens svenska samhälle, pga patriarkatet? Jösses.
  • mari123
    Anonym (N) skrev 2022-05-31 15:43:42 följande:
    Du menar alltså på fullt allvar att kvinnor inte kan ta ansvar för egen försörjning och boende i dagens svenska samhälle, pga patriarkatet? Jösses.
    Ja vad ska TS skylla på?
Svar på tråden Blir hemlös?