• Marmelad89

    Sätter du din partner eller dina barn först?

    Läs innan du svarar! 


    Jag förstår att du sannolikt skulle rädda barnen från ett brinnande hus innan du räddar din partner 

    Det är många som lever i mantrat ?jag sätter alltid mina barn framför min partner? och jag undrar om det verkligen är sant. Själv känner jag väldigt få par som skulle göra det i vardagliga situationer när alla basala behov är uppfyllda. 


    Väljer du att bistå din partner när denne önskar det eller prioriterar du att curla barnen istället? 


    Exempel:
    1. Ni samåker till jobbet, din partner behöver jobba över en halvtimme. Skulle du då låta barnet vara på förskolan till halv fem istället för fyra och med det ge din partner en halvtimmes kortare restid hem. Eller skulle du prioritera att hämta barnet? 


    2. Dina barn vill att du är med på alla fotbollsmatcher, men en gång per månad vill din partner att ni umgås istället för att titta på matchen. Vem prioriterar du? 


    3. Din partner vill att ni köper en ny lampa istället för märkeskläder som sonen vill ha. Vem prioriterar du? 


    4. Dina mellanstadie-barn vill bli körd fram och tillbaka till skolan trots att de har busskort, din partner vill inte att ni kör dom utan vill att dom ska bli självständiga. Vem lyssnar du på? 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sätter du din partner eller dina barn först?
  • Aliona
    Marmelad89 skrev 2022-06-09 13:25:15 följande:

    Dom situationerna uppstår inte eftersom barnen har ett annat tänk. Om du aldrig blir körd kommer du aldrig sakna att bli körd. Det handlar om hur man lägger upp livet. Till en början kan en förändring vara jobbig, men man vänjer sig och när man vant sig är det inte längre jobbigt att ta en buss utan självklart. 


    Mina barn tjatar inte om saker i mataffären. Det innebär inte att jag inte köper det dom tycker om. 


    Mina barn kräver inte att få resa till Grekland. Det innebär inte att de inte har kul när vi är på semester i ett annat land. 


    Att jag inte låter deras vilja styra våra liv, innebär inte att de inte har ett bra liv. Kan du se skillnaden? 


    Det är klart att jag ser skillnaden, men det var inte det som var poängen. Poängen var att du målar upp ett dimemma som du ber oss ta ställning till. Sen tar du dina egna barn som exempel på att du har rätt, men det är irrelevant för du står inte inför dilemmat. Dina barn vill ju inte bli skjutsade. 


    I övrigt lägger du fram ett antingen-eller-scenario där man antingen curlat och barnen dikterar familjen, eller också är vi som föräldrar (goda) diktatorer. Jag och flera andra har svarat att det står inte mellan de alternativen, att man kan ha en familj där alla lyssnas till och allas vilja respekteras. I fallet med semestern som du skrev så skulle vi sitta ner barn och vuxna och prata om vad vi vill göra, och sen komma på något som alla gillar. Barnen får inte bestämma, men de får uttrycka sin önskan, och de lyssnas på. Är det helt oförenligt så kanske vi fjällvandrar i år och åker på solsemester i Grekland nästa år. 


    Att vara självständig innebär inte bara att kunna göra saker utan hjälp. Det innebär också att kunna stå för sin vilja, argumentera för sin sak och inte låta sig köras över av andra. Annars är man inte självständig utan mest undfallande. 

    Jag håller fullkomligt med om att självständighet är viktigt att lära sina barn, men det är lika viktigt att lära dem hänsyn, att kompromissa och att göra saker för andra som man kanske själv inte vill. 

  • Drottningen1970
    Marmelad89 skrev 2022-06-09 12:36:15 följande:

    Det här blir ju en väldigt märklig konversation. Varför skulle mina barn inte känna sig prioriterade, omhändertagna och älskade? 

    Mina barn är stolta över att få ta bussen. De är lyckliga när de berättar om målet de gjorde på matchen. De är glada över sina hm kläder. Barn behöver inte curlas-sönder och skämmas bort för att må bra och känna sig älskade. 


    Därför att du själv sagt att så är fallet kanske?
  • LFF
    Marmelad89 skrev 2022-06-09 00:37:17 följande:
    Sätter du din partner eller dina barn först?

    Läs innan du svarar! 


    Jag förstår att du sannolikt skulle rädda barnen från ett brinnande hus innan du räddar din partner 

    Det är många som lever i mantrat ?jag sätter alltid mina barn framför min partner? och jag undrar om det verkligen är sant. Själv känner jag väldigt få par som skulle göra det i vardagliga situationer när alla basala behov är uppfyllda. 


    Väljer du att bistå din partner när denne önskar det eller prioriterar du att curla barnen istället? 


    Exempel:
    1. Ni samåker till jobbet, din partner behöver jobba över en halvtimme. Skulle du då låta barnet vara på förskolan till halv fem istället för fyra och med det ge din partner en halvtimmes kortare restid hem. Eller skulle du prioritera att hämta barnet? 


    2. Dina barn vill att du är med på alla fotbollsmatcher, men en gång per månad vill din partner att ni umgås istället för att titta på matchen. Vem prioriterar du? 


    3. Din partner vill att ni köper en ny lampa istället för märkeskläder som sonen vill ha. Vem prioriterar du? 


    4. Dina mellanstadie-barn vill bli körd fram och tillbaka till skolan trots att de har busskort, din partner vill inte att ni kör dom utan vill att dom ska bli självständiga. Vem lyssnar du på? 


    1) Vi samåker ibland till jobbet. Det är sällsynt att sambon, som är den som har med sig bilen, plockar upp mig på hemvägen. Han slutar när han slutar och jag slutar när jag slutar. Ibland sammanfaller de men det är sällsynt. Skulle han vara kvar 30 minuter extra för min skull så blir restiden hem betydligt längre pga trafiksituationen i Stockholm under rusningstid.

    2) Partnern jag har är barnens far så vi är självklart och kollar tillsammans i så fall. Umgås kan vi göra på annan tid. 

    3) Varför ska barnen ha märkeskläder och varför ska barnens klädbehov ställas mot lampbehov? Helt irrelevant fråga. 

    4) Man kan bli självständig även om man blir skjutsad till skolan ibland. 
  • Kvittning
    T K skrev 2022-06-09 11:55:47 följande:
    Men det går ju inte att svara på baserat på de förenklade exempel du satte här. Det är ju osunt att alltid sätta den enas vilja framför den andres, oavsett om det är ens partner eller ens barn. I en familj måste ju alla bli sedda och få rimliga viljor tillgodosedda.

    Det är ju självklart skillnad på om ungen får shoppa märkeskläder för tusentals kronor varje månad medan partnern är kontrollerande med pengarna gentemot sin sambo och vägrar låta sambon köpa ens en lampa om det behövs jämfört med att aldrig låta ungen köpa något den vill ha och spendera alla pengar på sådant man själv tycker är kul. Det blir väldigt svartvitt och extremt.

    Jag tror det är ett väldigt osunt tänk att tjafsa om "vem som bestämmer", det låter som att du då fastnar lite vid att markera att "du minsann är den vuxne som bestämmer och barnen ska inte tro att dom har något att säga till om"
    Precis min tanke också. 

    De där exemplen som tas upp handlar inte om vem som är barn eller vuxen för mig utan bedömning kring vems behov som är vettigast i just det läget oavsett om den är barn eller vuxen. 
  • Jemp
    Marmelad89 skrev 2022-06-09 00:37:17 följande:
    Sätter du din partner eller dina barn först?

    Läs innan du svarar! 


    Jag förstår att du sannolikt skulle rädda barnen från ett brinnande hus innan du räddar din partner 

    Det är många som lever i mantrat ?jag sätter alltid mina barn framför min partner? och jag undrar om det verkligen är sant. Själv känner jag väldigt få par som skulle göra det i vardagliga situationer när alla basala behov är uppfyllda. 


    Väljer du att bistå din partner när denne önskar det eller prioriterar du att curla barnen istället? 


    Exempel:
    1. Ni samåker till jobbet, din partner behöver jobba över en halvtimme. Skulle du då låta barnet vara på förskolan till halv fem istället för fyra och med det ge din partner en halvtimmes kortare restid hem. Eller skulle du prioritera att hämta barnet? 


    2. Dina barn vill att du är med på alla fotbollsmatcher, men en gång per månad vill din partner att ni umgås istället för att titta på matchen. Vem prioriterar du? 


    3. Din partner vill att ni köper en ny lampa istället för märkeskläder som sonen vill ha. Vem prioriterar du? 


    4. Dina mellanstadie-barn vill bli körd fram och tillbaka till skolan trots att de har busskort, din partner vill inte att ni kör dom utan vill att dom ska bli självständiga. Vem lyssnar du på? 


    Vilka konstiga frågeställningar.
    Att tycka barnen är viktigast är ju inte samma sak som att alltid göra som de vill. Och ibland prioriteras nån annan vilja/behov över deras. 

    1. Hämta barnet iom att tid är schemalagd med förskolan. 
    2. Beror på hur ofta det är match osv såklart. Umgås kan vi också göra vid andra tillfällen. 
    3. Beror ju på. Behöver vi nåt av det? 
    4. Det troliga är att de får ta sig till skolan själva om vi pratar regelbundet. 
  • Körsbärsdalen
    Kvittning skrev 2022-06-09 17:33:11 följande:
    Precis min tanke också. 

    De där exemplen som tas upp handlar inte om vem som är barn eller vuxen för mig utan bedömning kring vems behov som är vettigast i just det läget oavsett om den är barn eller vuxen. 
    ...inte för TS tydligen, för där ska den vuxne partnern prioriteras _alltid_, per hennes egen utsago.
  • Jemp
    Marmelad89 skrev 2022-06-09 10:03:48 följande:

    Intressant att läsa era svar!

    Det är många punkter jag inte håller med om. Jag skulle alltid sätta min partners/min vilja framför barnens vilja. För mig kommer barnen i andra hand (jag vet att min partner också vill barnen väl). 


    1. Självklart väntar jag på min partner, förutsatt att jag vet att barnet har det bra på förskolan. Jag skulle alltid sätta min partners vilja framför barnens, om det handlade om just vilja, vilket det nästan alltid gör. Väldigt få barn tar skada av att måla en extra teckning. 


    2. Jag har inget behov av att gå på matcher och om min man vill göra något annat istället sätter jag honom först. Jag tycker det är bättre att vara med ibland på matcher, jag tycker det lär barnet att vara självständigt och ha egna intressen. Så även om mina barn vill att jag är med, väljer jag oftast bort det. Däremot lyssnar jag engagerat när de berättar om matchen. Jag har svårt att förstå alla föräldrar som alltid är med på matcher, tror det har en negativ inverkan på barns självständighet. De växer som människor av att göra saker på egen hand. 


    3. När det gäller inköp av saker skulle jag i alla lägen prioritera min partners/min vilja förutsatt att det inte var något som var nödvändigt för barnen. Märkeskläder får de arbeta ihop till genom att skaffa ett jobb (eller möjligen jobba hemma, beroende på ålder), jag tror att det skapar självständiga individer som förstår pengars värde. 


    4. Har man busskort tar man bussen. I alla väder, varje dag. Det skapar självständiga individer som inte reflekterar över vilket väder det är eller huruvida det är jobbigt eller inte. Man genomför det man ska. 


    Som ni förstår har vi diskussioner om det här här hemma, min man (bonusfamilj), delar inte min uppfattning om ovan. Han curlar sina kids och sätter nästan alltid deras vilja framför övriga familjens. Jag kör stenhårt på motsatsen, i enlighet med ovan. Inte för att alltid göra min partner till lags, utan för att jag är av uppfattningen att barn är barn. De behöver bli självständiga och lära sig att deras vilja går igenom först när övriga delar av familjen vill samma sak. Det går bra för oss. Mina barn förstår inte varför övriga barn vill bli körda, inte heller värdet av att vi tittar på fotbollsmatcher, de förstår pengars värde och jobbar för att tjäna in pengar - sparar och har respekt för pengar. Jag trodde det skulle uppstå problem eftersom våra barn behandlas helt olika, men har det inte gjort, mina barn är så inkörda på att vara självständiga och de uppskattar friheten det ger.


    Problemet som uppstår är endast mellan mig och min partner. När jag konstant kommer försent till jobbet eftersom hans 12 åring ska bli körd till skolan, när våra pengar går till märkeskläder/snabb mat/biobesök istället för huset och upplevelser tillsammans, när vi andra i familjen gör saker tillsammans på helgerna, men han är borta för att titta på ett barns matcher (vi har fem barn varannan vecka, så jag får rodda övriga under helgerna). 

    Han curlar och försöker vinna barnen genom tid och pengar, hans barn vill alltid ha mer och är aldrig nöjda. 


    Mina barn uppskattar de dom får. 


    Jag är av den absoluta uppfattningen att barn inte ska curlas och att deras vilja ska komma i andra hand eftersom det skapar trevligare och självständigare individer. 


    Varför sätter du alltid partnerns vilja framför barnens? Hur går resonemanget? (Och det är alltså bara barnen, inte partnern, som måste kunna vara självständiga och åka buss?)
  • Jemp
    Marmelad89 skrev 2022-06-09 11:32:04 följande:

    Ville inte ställa behov mot behov. Utan vilja mot vilja. 


    Syftet var att se vem som bestämmer i familjerna om det är barnens vilja eller föräldrarnas. 


    Jag har aldrig förstått det här med att barns vilja är värd mindre. 

    Barn är fullvärdiga människor och familjemedlemmar, vars vilja spelar lika stor roll som övriga. Naturligtvis med anpassning till mognadsnivå (både vad gäller om vad man klarar fatta beslut om och om hur mycket man klarar att vänta/göra själv). 
  • elsi
    Jemp skrev 2022-06-09 18:25:36 följande:
    Jag har aldrig förstått det här med att barns vilja är värd mindre. 

    Barn är fullvärdiga människor och familjemedlemmar, vars vilja spelar lika stor roll som övriga. Naturligtvis med anpassning till mognadsnivå (både vad gäller om vad man klarar fatta beslut om och om hur mycket man klarar att vänta/göra själv). 
    Håller helt med dig här. Barn är människor precis som vuxna. Och barn som behandlats som mindre vetande och alltid prioriterats ned, bara för att de är barn, kommer att få det svårare att hantera livet som vuxna än de barn som blivit behandlade som människor och vars vilja och åsikter tagits i beaktan i rimlig mån från tidig ålder. 
  • Fiona M

    Av nyfikenhet, hur kommer det sig att barnen är lata och osjälvständiga om de inte vill åka buss, men den vuxne partnern är det inte?

  • Maija N

    Jag är bekant med ett par. Pappan i den familjen verkar ha den inställningen att det är de vuxnas viljor som ska prioriteras och att "barnen inte ska styra familjen". Jag har sett situationer där barnet pratat med mamman och så har pappan börjat prata med mamman och helt enkelt förväntat sig att hon ska strunta i barnet och direkt växla fokus till pappan, för att han pratar är mer prioriterat än barnet. Som att barnen inte riktigt är riktiga människor utan typ husdjur.. Hans intressen, planer, inköp osv går före barnens. Jag får lite sådana vibbar av ts.. 

  • sextiotalist
    Jemp skrev 2022-06-09 18:25:36 följande:
    Jag har aldrig förstått det här med att barns vilja är värd mindre. 

    Barn är fullvärdiga människor och familjemedlemmar, vars vilja spelar lika stor roll som övriga. Naturligtvis med anpassning till mognadsnivå (både vad gäller om vad man klarar fatta beslut om och om hur mycket man klarar att vänta/göra själv). 
    Inte jag heller, visst, det har absolut funnits en hel del tillfällen där man som förälder har fått gå in och vara den som bestämmer. Men många gånger har ens barn har haft kloka och väl fungerande argument, som gör att man som vuxen behövt backa. Inte för att barnet prompt ska få sin vilja igenom, utan att för att barnet i detta fall hade mer "rätt".
    Däremot ska man självklart aldrig lägga ett ansvar på ett barn som de inte kan hantera
  • Linnea.12
    Marmelad89 skrev 2022-06-09 00:37:17 följande:
    Sätter du din partner eller dina barn först?

    Läs innan du svarar! 


    Jag förstår att du sannolikt skulle rädda barnen från ett brinnande hus innan du räddar din partner 

    Det är många som lever i mantrat ?jag sätter alltid mina barn framför min partner? och jag undrar om det verkligen är sant. Själv känner jag väldigt få par som skulle göra det i vardagliga situationer när alla basala behov är uppfyllda. 


    Väljer du att bistå din partner när denne önskar det eller prioriterar du att curla barnen istället? 


    Exempel:
    1. Ni samåker till jobbet, din partner behöver jobba över en halvtimme. Skulle du då låta barnet vara på förskolan till halv fem istället för fyra och med det ge din partner en halvtimmes kortare restid hem. Eller skulle du prioritera att hämta barnet? 


    2. Dina barn vill att du är med på alla fotbollsmatcher, men en gång per månad vill din partner att ni umgås istället för att titta på matchen. Vem prioriterar du? 


    3. Din partner vill att ni köper en ny lampa istället för märkeskläder som sonen vill ha. Vem prioriterar du? 


    4. Dina mellanstadie-barn vill bli körd fram och tillbaka till skolan trots att de har busskort, din partner vill inte att ni kör dom utan vill att dom ska bli självständiga. Vem lyssnar du på? 


    För mig handlar det inte om att prioritera den ena före den andra utan hur vi lägger upp saker som familj. Du verkar undra vem man tar parti för, sina barn eller sin man. Att kompromissa och tänka på varandra gynnar alla i familjen. Ibland får barnen som de vill och de får ställa upp med sådant de tycker är tråkigt/jobbigt lika väl som jag som förälder får gå barnens önskemål till mötes. 
  • aritmetik

    Jättekonstiga alternativ. Jag har aldrig behövt välja mellan märkeskläder eller en lampa! Min partner har inga krav på lampor... men lampor brukar vi kunna köpa om någon vill. Länge sedan sist. Är de dyra? När behöver man akut en lampa? Min partner har inga problem att vänta på en lampa, ifall vi har ont om pengar. Konstig partner som kräver en lampa på stört! Märkeskläder köper barnen för sina födelsedagspengar, vanliga kläder köper vi så ofta de vill. 

    Också konstigt med en partner som försöker bestämma om jag hämtar eller om barnet tar bussen? Min partner bestämmer inte över mig, så jag kan välja fritt om jag vill hämta eller låta barnen ta bussen. Och när han är den som hämtar så är det upp till honom. Vi vet båda att de blir självständiga vad vi än hittar på. Det går knappast att undvika, de kommer att slita sig och skaffa sina egna liv. 

    Min partner vill gärna att jag tittar på fotbollsmatcher. Han följer också med och så umgås vi samtidigt. Eller så följer han inte med och får lite egen tid. Vi gillar att umgås tillsammans med barnen så det är aldrig något vi bråkar om. 

    Restiden. Det är ju bara en halvtimme. Det kvittar ju vilket. Men min partner skulle alltid välja att barnen hämtades, men måste man jobba över så måste man ju. Jag förstår inte riktigt vad som händer med partnern om jag hämtar barnen? Måste han sova över på jobbet? Kan inte jag och barnen hämta honom?

    Jättemärkliga alternativ. Det är ju inte så man tänker. Man samarbetar ju för att gemensamt skapa så bra möjligheter som möjligt för barnen. Man krigar inte mellan partner och barn. 

  • Linnea.12
    Marmelad89 skrev 2022-06-09 10:03:48 följande:

    Intressant att läsa era svar!

    Det är många punkter jag inte håller med om. Jag skulle alltid sätta min partners/min vilja framför barnens vilja. För mig kommer barnen i andra hand (jag vet att min partner också vill barnen väl). 


    1. Självklart väntar jag på min partner, förutsatt att jag vet att barnet har det bra på förskolan. Jag skulle alltid sätta min partners vilja framför barnens, om det handlade om just vilja, vilket det nästan alltid gör. Väldigt få barn tar skada av att måla en extra teckning. 


    2. Jag har inget behov av att gå på matcher och om min man vill göra något annat istället sätter jag honom först. Jag tycker det är bättre att vara med ibland på matcher, jag tycker det lär barnet att vara självständigt och ha egna intressen. Så även om mina barn vill att jag är med, väljer jag oftast bort det. Däremot lyssnar jag engagerat när de berättar om matchen. Jag har svårt att förstå alla föräldrar som alltid är med på matcher, tror det har en negativ inverkan på barns självständighet. De växer som människor av att göra saker på egen hand. 


    3. När det gäller inköp av saker skulle jag i alla lägen prioritera min partners/min vilja förutsatt att det inte var något som var nödvändigt för barnen. Märkeskläder får de arbeta ihop till genom att skaffa ett jobb (eller möjligen jobba hemma, beroende på ålder), jag tror att det skapar självständiga individer som förstår pengars värde. 


    4. Har man busskort tar man bussen. I alla väder, varje dag. Det skapar självständiga individer som inte reflekterar över vilket väder det är eller huruvida det är jobbigt eller inte. Man genomför det man ska. 


    Som ni förstår har vi diskussioner om det här här hemma, min man (bonusfamilj), delar inte min uppfattning om ovan. Han curlar sina kids och sätter nästan alltid deras vilja framför övriga familjens. Jag kör stenhårt på motsatsen, i enlighet med ovan. Inte för att alltid göra min partner till lags, utan för att jag är av uppfattningen att barn är barn. De behöver bli självständiga och lära sig att deras vilja går igenom först när övriga delar av familjen vill samma sak. Det går bra för oss. Mina barn förstår inte varför övriga barn vill bli körda, inte heller värdet av att vi tittar på fotbollsmatcher, de förstår pengars värde och jobbar för att tjäna in pengar - sparar och har respekt för pengar. Jag trodde det skulle uppstå problem eftersom våra barn behandlas helt olika, men har det inte gjort, mina barn är så inkörda på att vara självständiga och de uppskattar friheten det ger.


    Problemet som uppstår är endast mellan mig och min partner. När jag konstant kommer försent till jobbet eftersom hans 12 åring ska bli körd till skolan, när våra pengar går till märkeskläder/snabb mat/biobesök istället för huset och upplevelser tillsammans, när vi andra i familjen gör saker tillsammans på helgerna, men han är borta för att titta på ett barns matcher (vi har fem barn varannan vecka, så jag får rodda övriga under helgerna). 

    Han curlar och försöker vinna barnen genom tid och pengar, hans barn vill alltid ha mer och är aldrig nöjda. 


    Mina barn uppskattar de dom får. 


    Jag är av den absoluta uppfattningen att barn inte ska curlas och att deras vilja ska komma i andra hand eftersom det skapar trevligare och självständigare individer. 


    När det gäller punkten om att du kommer försent till jobbet för att 12åringen ska ha skjuts då tycker jag du ska bli hårdare om att ni behöver åka tidigare för att hinna. Om det betyder att kliva upp 30 min tidigare för alla i familjen så får det vara så. Där behöver din man och 12åringen ta ansvar i att se till att du kommer i tid. Det ska inte vara okej att du kommer försent för att din man vill skjutsa till skolan. Då får 12åringren ta att hen måste fördröja tiden en stund innan skolan på skolan. Det handlar inte om att prioritera barnet före dig utan att visa respekt mot varana inklusive 12åringren. Vill hen ha skjuts får hen visa respekt mot din arbetstid och då får ni som familj hjälpas åt att se till att komma iväg på morgonen. Kort sagt: Vill 12åringen ha skjuts får hen och din man se till att få det att fungera även för dig. 

    Jag förstår att det känns som att du får stå tillbaka för din mans önskemål att göra sina barn nöjda. Jag förstår att ni prioriterar olika saker som viktiga. Det är också svårt att bryta mönster. Barnen är så pass stora nu att de går att resonera med dem. Det bästa skulle ju vara att få barnen med sig i besluten snarare än bestämma över dem. 
    Jag vet inte hur din kommunikation och kontakt är med dina bonusbarn men låter lite som att du kanske inte lyssnar så mycket på dem heller utan bara tar för givet att de är gnällungar som får som de vill för sin pappa. Detta skapar i sin tur irritation hos dig och då kan det blir svårt att lyssna på varandra och prata om saken som resonabla människor. Om en slitning uppstår för att barnen tycker att du ska bestämma över dem att göra på ett annat sätt kan det göra precis det motsatta. 
    Jag förstår om du är arg, ledsen och frustrerad över det som du tycker att du får stå tillbaka för men för att få till en förändring behöver förståelse, kommunikation och kompromiss finnas från er alla. 
    Börja med någonting enkelt som du vill ha ändring på och testa en taktik för att kunna mötas. Sen kanske du kan använda samma taktik för att nå framgång i något mer du vill ha förändring i. 
    Du kan också tänka igenom hur du brukar prata med andra runt omkring dig när du vill nå förändring och få andra med dig och använda samma sätt i familjen. 
    Du kanske behöver se dina bonusbarn mer som kollegor än barn och hur du ska göra för att få dem med dig. Om du kan ändra din kommunikation så att den passar dem du ska prata med så kommer de säkert lyssna på dig. 
  • Xenia
    Marmelad89 skrev 2022-06-09 00:37:17 följande:
    Sätter du din partner eller dina barn först?

    Läs innan du svarar! 


    Jag förstår att du sannolikt skulle rädda barnen från ett brinnande hus innan du räddar din partner 

    Det är många som lever i mantrat ?jag sätter alltid mina barn framför min partner? och jag undrar om det verkligen är sant. Själv känner jag väldigt få par som skulle göra det i vardagliga situationer när alla basala behov är uppfyllda. 


    Väljer du att bistå din partner när denne önskar det eller prioriterar du att curla barnen istället? 


    Exempel:
    1. Ni samåker till jobbet, din partner behöver jobba över en halvtimme. Skulle du då låta barnet vara på förskolan till halv fem istället för fyra och med det ge din partner en halvtimmes kortare restid hem. Eller skulle du prioritera att hämta barnet? 


    2. Dina barn vill att du är med på alla fotbollsmatcher, men en gång per månad vill din partner att ni umgås istället för att titta på matchen. Vem prioriterar du? 


    3. Din partner vill att ni köper en ny lampa istället för märkeskläder som sonen vill ha. Vem prioriterar du? 


    4. Dina mellanstadie-barn vill bli körd fram och tillbaka till skolan trots att de har busskort, din partner vill inte att ni kör dom utan vill att dom ska bli självständiga. Vem lyssnar du på?I


    I princip barnen men hur man gör är olika från fall till fall.

    1. Det beror på. Barnet trivs bra på dagis och lider inte av att bli hämtat en timme senare. Det är snarare om jag ska behaga personalen el min partner.

    2. Här prioriteras barnen. Är min partner far till barnen så borde han vara med på matcherna också. Är han inte det, så borde han också vara det. Vill han inte är det hans val men han kan inte begära att jag ska svika barnen. Det är viktigt att de idrottar och att föräldrar visar intresse.

    3. Troligen partnern. Är helt emot märkeskläder. Vill barnet ha det så får det spara ihop till det eller iaf till merkostnaden.

    4. Partnern för han har rätt.
Svar på tråden Sätter du din partner eller dina barn först?