• Anonym (Är jag hemsk?)

    Bråk med chef

    Rasande på min chef just nu.

    Min kollega som vi kan kalla A är ny på vårt jobb.

    Jag jobbar inom omsorgen med svårt sjuka brukare som behöver mycket stöd.

    Vi sökte en person med intresse för omvårdnad samt erfarenhet av arbete med människor.

    På anställningsintervjun valdes A ut då hon gav intryck av god kompetens i bemötande och verkligen pratade för hur mycket hon ville utföra och göra skillnad inom ett jobb i omsorgen.

    Redan efter någon vecka framkommer att A mår dåligt och inte orkar prata med brukare eller delta i deras vardag. 
    När Å därefter förväntas göra samma uppgifter som vi andra går hon till chef och rabblar upp alla svårigheter hon har.

    Chef löser det hela genom att ge A alla enkla uppgifter som administration, plock
    med post och beställningar, plocka fram fika och hämta upp tvätt. 

    Detta är sådant som ingått i våra andras scheman tidigare och varit sådant jag tyckt bidragit till omväxling och lite avkoppling.

    När jag lyfter till chef att detta försämrar arbetet för oss andra anställda meddelar hon att arbetsplatsen hellre ger A det arbete hon kan göra istället för att hon blir sjukskriven.

    Jag säger då i ren ilska att det är bättre A sjukskriver sig så vi andra kan få tillbaka vår variation även om det blir lite mer att göra. Och varför då istället inte anställa en vikarie för A så vi kan få hjälp med de uppgifter vi ville ha från början?

    Chef tycker att jag är hjärtlös mot A som det är så synd om pga alla problem. Jag säger då att A inte borde sökt denna typ av jobb och jämförde det med att om jag själv skulle söka jobb på hunddagis då jag är allergisk mot pälsdjur och därefter kräva pappersarbete i ett avskilt rum på hunddagiset.

    Är jag en hemsk människa?

  • Svar på tråden Bråk med chef
  • Anonym (Är jag hemsk?)
    Anonym (C) skrev 2022-10-07 10:22:34 följande:

    Hej! Hur har det gått?
    Är du kvar på samma arbetsplats?
    Har kollega A fortfarande en lättare arbetsbörda?
    Har ni gått tillbaka till hur det var förut med att alla delar på ansvaret för även tvätt och dylikt? 


    Hej!
    Oj - denna tråd hade jag nästan glömt av. 
    Jag slutade bry mig om situationen för några månader sedan för allt blev bara FÖR dumt på något sätt. Jag släppte det.

    A är nu helt sjukskriven.

    Efter att ha gjort de enkla uppgifterna 1 månad ökades kravet till att A skulle vara kontaktperson för en brukare ihop med 2 andra i ett vårdlag. Det fungerade inte då det innebar ett litet ansvar i omvårdnadsarbete.

    Det är egentligen tänkt att vi andra ska dela på de enkla uppgifterna igen. Men det har inte riktigt fungerat pga att vi nu är än mer underbemannade pga att 1 person tyvärr valde att avsluta sin anställning pga arbetssituationen Vi får nu istället för ett fast arbetsschema planera en vecka i taget för att klara täcka upp omvårdnaden -de enkla uppgifterna fördelas ut av koordinator lite hur som helst nu. En försämring tycker jag
  • Anonym (Djursjukskötare)

    Vi har haft liknande situationer flera gånger under åren eftersom flera chefer (rekryterande) faktiskt inte vet vilka behov vi egentligen har. Har löst sig genom att den som kommer få ansvar för att lära upp den nya kollegan sitter med i rekryteringsgruppen. Plötsligt har vi fått personal med erfarenhet och lämplig bakgrund istället för nyexade med för många onödiga högskolepoäng. Det är helt enkelt en jävligt mycket bättre idé att anställa en go och glad undersköterska som läste naturvård på gymnasiet för 20 år sen och som har haft hund hela livet om man vill ha en person som ska rasta hundar, städa besöksrum och ta emot stressade djurägare, än en doktorerad "expert" på djurs beteende som knappt sett ett djur i verkligheten för samma jobb. 
    Jag kommer kräkas om vi får fler såna...

  • Anonym (Är jag hemsk?)
    Anonym (Djursjukskötare) skrev 2022-10-09 11:21:24 följande:

    Vi har haft liknande situationer flera gånger under åren eftersom flera chefer (rekryterande) faktiskt inte vet vilka behov vi egentligen har. Har löst sig genom att den som kommer få ansvar för att lära upp den nya kollegan sitter med i rekryteringsgruppen. Plötsligt har vi fått personal med erfarenhet och lämplig bakgrund istället för nyexade med för många onödiga högskolepoäng. Det är helt enkelt en jävligt mycket bättre idé att anställa en go och glad undersköterska som läste naturvård på gymnasiet för 20 år sen och som har haft hund hela livet om man vill ha en person som ska rasta hundar, städa besöksrum och ta emot stressade djurägare, än en doktorerad "expert" på djurs beteende som knappt sett ett djur i verkligheten för samma jobb. 
    Jag kommer kräkas om vi får fler såna...


    Ja precis. Det ska fungera i praktiken också  
  • Anonym (Är jag hemsk?)
    Anonym (B) skrev 2022-10-07 10:30:37 följande:
    Är A släkt / kompis med chefen? Eller ligger de med varandra? 
    Ha ha. Skulle inte tro det
  • fornminne
    Anonym (Hanna) skrev 2022-06-18 00:23:01 följande:

    Du känner dig alltså snuvad på de lättare uppgifterna som att koka kaffe och ta hand om administrationen.
    Och skäller ut din chef pga det.
    Varför valde du ens att arbeta inom omsorg om du tycker det är så jobbigt? 
    Det känns som att du är väldigt missnöjd med ditt yrkesval.  De som trivs och är intresserade av sina arbetsuppgifter föredrar inte att koka kaffe och hämta posten...


    Om alla resonerade som du skulle det nästan inte finnas någon omsorgspersonal alls. De flesta skulle säga upp sig eller bli sjukskrivna, eller aldrig söka jobben från början. Och det är stor brist redan som det är.

    Självklart ska man inte bara ha lättare uppgifter. Men man behöver de lättare uppgifterna OCKSÅ, för att orka jobba i vården. Så enkelt är det.
  • fornminne

    I övrigt är det mycket märkligt att anställa någon utan provanställning? Tillämpas inte alltid provanställning först?

    Just för att såna här problem ska kunna undvikas, eller i alla fall vara lättare att hantera.

    Man bör ge alla en chans, men med provanställning behöver man inte förlänga någon som är helt olämplig för jobbet.

    En bra arbetsgivare bör ha förståelse för att alla kanske inte klarar allt. Anställda kan ha andra kvaliteter. Men det får inte bli så skevt som TS beskriver.

    Som någon skrev tidigare. Omfördelning av arbetsgifter så att det blir tyngre för andra, fungerar bara en kortare tid. Det får aldrig bli en långvarig eller permanent lösning. För då börjar anställda säga upp sig, dvs precis det som TS berättar hände, att en kollega fick nog, så nu är de underbemannade i stället.

  • Anonym (gg)
    fornminne skrev 2022-10-13 11:39:30 följande:

    I övrigt är det mycket märkligt att anställa någon utan provanställning? Tillämpas inte alltid provanställning först?

    Just för att såna här problem ska kunna undvikas, eller i alla fall vara lättare att hantera.

    Man bör ge alla en chans, men med provanställning behöver man inte förlänga någon som är helt olämplig för jobbet.

    En bra arbetsgivare bör ha förståelse för att alla kanske inte klarar allt. Anställda kan ha andra kvaliteter. Men det får inte bli så skevt som TS beskriver.

    Som någon skrev tidigare. Omfördelning av arbetsgifter så att det blir tyngre för andra, fungerar bara en kortare tid. Det får aldrig bli en långvarig eller permanent lösning. För då börjar anställda säga upp sig, dvs precis det som TS berättar hände, att en kollega fick nog, så nu är de underbemannade i stället.


    Där jag jobbar jobbar de flesta som vikarier först. Sedan blir lasade efter 3 år, så det blir ju ett test de där tre åren. Men man kan såklart bli sjuk även efter tre år och inte längre fungera på arbetsplatsen, men det kan ju hända vem som helst.
  • Anonym (Är jag hemsk?)
    Anonym (gg) skrev 2022-10-13 13:04:01 följande:
    Där jag jobbar jobbar de flesta som vikarier först. Sedan blir lasade efter 3 år, så det blir ju ett test de där tre åren. Men man kan såklart bli sjuk även efter tre år och inte längre fungera på arbetsplatsen, men det kan ju hända vem som helst.
    Låter mer smart av en arbetsgivare att provanställa helt klart.

    Två av mina kollegor satt förra veckan i lunchrummet och diskuterade A medan jag värmde min mat i mikron.

    Den ena sa någonting om att när en person beter sig som A så är det inte sannolikt att personen vare sig kommer tillbaka till det jobb som var avsett eller går att avskeda utan det som arbetsgivaren på sikt i så fall kan göra är att köpa ut arbetstagaren.

    Det lät helt sjukt. Hur fungerar detta? Jag ville inte fråga vad som menades då det ändå bara leder till ännu sämre stämning.
  • Anonym (Är jag hemsk?)
    Anonym (Är jag hemsk?) skrev 2022-10-16 08:44:36 följande:
    Låter mer smart av en arbetsgivare att provanställa helt klart.

    Två av mina kollegor satt förra veckan i lunchrummet och diskuterade A medan jag värmde min mat i mikron.

    Den ena sa någonting om att när en person beter sig som A så är det inte sannolikt att personen vare sig kommer tillbaka till det jobb som var avsett eller går att avskeda utan det som arbetsgivaren på sikt i så fall kan göra är att köpa ut arbetstagaren.

    Det lät helt sjukt. Hur fungerar detta? Jag ville inte fråga vad som menades då det ändå bara leder till ännu sämre stämning.
    Kan man anställa på vikariat om det inte är som vikarie för annan person?
  • Anonym (gg)
    Anonym (Är jag hemsk?) skrev 2022-10-16 08:44:36 följande:
    Låter mer smart av en arbetsgivare att provanställa helt klart.

    Två av mina kollegor satt förra veckan i lunchrummet och diskuterade A medan jag värmde min mat i mikron.

    Den ena sa någonting om att när en person beter sig som A så är det inte sannolikt att personen vare sig kommer tillbaka till det jobb som var avsett eller går att avskeda utan det som arbetsgivaren på sikt i så fall kan göra är att köpa ut arbetstagaren.

    Det lät helt sjukt. Hur fungerar detta? Jag ville inte fråga vad som menades då det ändå bara leder till ännu sämre stämning.
    Hos mig blir bara personal som betett sig dåligt på riktigt utköpta. tex en som använt sig av utländsk personal som sina privata slavar typ, lurade dem att en del av arbetsuppgifterna var att tvätta hans bilar på deras privata tid tex. Han blev senare utköpt. Fick även gå på tjänsteledigt med lön under ett år först.

    Annars är det vanliga att de får 2 månaders lön för att bli utköpta, vid tex kronisk sjukdom.
  • Anonym (gg)
    Anonym (Är jag hemsk?) skrev 2022-10-16 14:24:33 följande:
    Kan man anställa på vikariat om det inte är som vikarie för annan person?
    Jag menar intermittent anställning när jag skriver vikarier.
  • Anonym (Är jag hemsk?)
    Anonym (gg) skrev 2022-10-16 14:42:28 följande:
    Hos mig blir bara personal som betett sig dåligt på riktigt utköpta. tex en som använt sig av utländsk personal som sina privata slavar typ, lurade dem att en del av arbetsuppgifterna var att tvätta hans bilar på deras privata tid tex. Han blev senare utköpt. Fick även gå på tjänsteledigt med lön under ett år först.

    Annars är det vanliga att de får 2 månaders lön för att bli utköpta, vid tex kronisk sjukdom.
    Snälla nån

    Utköpt blir man alltså om man missköter sig ( men inte på sånt sätt så det finns skäl till uppsägning) ???
  • Anonym (gg)
    Anonym (Är jag hemsk?) skrev 2022-10-16 16:30:28 följande:
    Snälla nån

    Utköpt blir man alltså om man missköter sig ( men inte på sånt sätt så det finns skäl till uppsägning) ???
    Japp. För högre belopp än man blir utköpt av vid sjukdom. Den senaste jag hörde hade blivit utköpt hade varit våldsam mot en brukare inom LSS.

    Men finns även ett fall med en lärare som blev utköpt två gånger av Malmö stad för bristande kompetens, de hade glömt kolla referenser. Andra gången fick han 700 000, första gången vet jag inte.

    Sexanmäld lärare utköpt fem (!) gånger.

    norran.se/nyheter/misstankt-larare-utkopt-fem-ganger
  • Anonym (Är jag hemsk?)
    Anonym (gg) skrev 2022-10-16 17:11:11 följande:
    Japp. För högre belopp än man blir utköpt av vid sjukdom. Den senaste jag hörde hade blivit utköpt hade varit våldsam mot en brukare inom LSS.

    Men finns även ett fall med en lärare som blev utköpt två gånger av Malmö stad för bristande kompetens, de hade glömt kolla referenser. Andra gången fick han 700 000, första gången vet jag inte.

    Sexanmäld lärare utköpt fem (!) gånger.

    norran.se/nyheter/misstankt-larare-utkopt-fem-ganger
    Mycket intressant! Tack  
  • Anonym (Är jag hemsk?)
    Anonym (gg) skrev 2022-10-16 14:43:27 följande:

    Timvik mao


    Ok då är jag med
  • Anonym (PV)
    Anonym (Är jag hemsk?) skrev 2022-10-16 16:30:28 följande:
    Snälla nån

    Utköpt blir man alltså om man missköter sig ( men inte på sånt sätt så det finns skäl till uppsägning) ???
    Japp, så är det. För svårt att säga upp anställda i Sverige tyvärr. 
Svar på tråden Bråk med chef