• Anonym (Lisa)

Är min kompis för egoistisk?

Min kompis flyttade ihop med sin sambo för cirka 6 mån sen. Det är lite på prov så hon ska ha kvar sin lägenhet i en annan stad iaf första året. Hon är aldrig där. Nu har min dotter kommit in på skola i den staden men hon har ingenstans att bo. Jag har frågat min kompis om hon skulle kunna sova i hennes lägenhet den första tiden till hon hittar något men min kompis bara viftade bort det. 

Jag hade aldrig gjort så mot henne eller mot någon annan heller, kan man hjälpa någon så gör man väl det? Jag har tagit detta så hårt att jag känner att jag inte kan umgås med henne längre. Jag kommer ju aldrig att vilja hjälpa henne och sån relation vill jag inte ha. Ska jag berätta hur besviken jag är eller bara låta vänskapen dö ut? Hon har ju egentligen ingen skyldighet att hjälpa mig. 

• Svar på tråden Är min kompis för egoistisk?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 15:01:11 följande:
    Hon har många kvaliteter. Men folk som väljer att inte hjälpa till när de har möjligheten kan jag vara utan. Det är en rätt stor grej att skicka sitt barn 70 mil iväg. Det hade varit skönt om hon hade haft en trygg punkt till att börja med. Min vän hade lätt kunnat underlätta för henne och för mig. Hon valde att inte göra det. Det tycker jag är dåligt. Även om jag är snäll och försöker hjälpa till så vill ingen bli tagen för givet. 
    Men gissningsvis är din dotter över 18? Hon kanske kan börja med att försöka skaffa boende själv, hon är ju vuxen? Det finns säkert massor av ställen att bo inneboende tills man har hittat något roligare. 

Du behöver inte lösa allt åt henne, hon är inget barn. 

Släpp detta och glöm hela grejen, be din dotter att titta på Blocket osv och hitta boende de första månaderna. Det kommer ordna sig till det bästa!
  • Anonym (Mimmi)
    Mrs Moneybags skrev 2022-08-08 15:04:44 följande:
    Men gissningsvis är din dotter över 18? Hon kanske kan börja med att försöka skaffa boende själv, hon är ju vuxen? Det finns säkert massor av ställen att bo inneboende tills man har hittat något roligare. 

Du behöver inte lösa allt åt henne, hon är inget barn. 

Släpp detta och glöm hela grejen, be din dotter att titta på Blocket osv och hitta boende de första månaderna. Det kommer ordna sig till det bästa!
    Dottern är 22, en vuxen kvinna liksom. Som lilla mamma sitter på FL och gråter för att kompisen inte lånar ut sitt hem till.

Ts kan gott göra bort sig och skälla lite på sin "vän" så att denna får se vad det är för människa. Såna "vänner" är man bättre utan.
  • Anonym (Surck)

Så det är alla andras ansvar att din unge har nånstans att bo?

Hon kanske är orolig att din dotter kommer missköta sig eller på annat sättt som gör att hon får skit sen

Eller så kanske hon helt enkelt inte vill låna ut sitt hem helt enkelt 

Borde inte de ansvaret ligga på din dotter eller dig i stället för alla andra?

• Anonym (Bonnie)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 15:01:11 följande:
    Hon har många kvaliteter. Men folk som väljer att inte hjälpa till när de har möjligheten kan jag vara utan. Det är en rätt stor grej att skicka sitt barn 70 mil iväg. Det hade varit skönt om hon hade haft en trygg punkt till att börja med. Min vän hade lätt kunnat underlätta för henne och för mig. Hon valde att inte göra det. Det tycker jag är dåligt. Även om jag är snäll och försöker hjälpa till så vill ingen bli tagen för givet. 
    Ditt BARN är 22 år.

Varför tror du inte hon fixar det själv? Curlad?
  • Hamngatan100
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 12:31:35 följande:
    Absolut hon får göra som hon vill. Men hon ska inte tro att jag hjälper henne eller är vän med henne på det sätt som vi varit tidigare. 
    Så någon form av krav-vänskap på dina villkor. Låter härligt.
  • Anonym (X)

Jag skulle inte heller vilja ha en student i min lägenhet under nolle-P?

• Anonym (Lärdom)

Du förväntar dig alltså saker i gengäld från dina vänner, det märks tydligt. Vi har en kompis vi bjudit på middag och fika otaliga gånger. Han har aldrig bjudit oss tillbaks.Men vet du vad? Han är fortfarande vår vän. Han vill inte bjuda, men det vill vi och han är jättetrevlig så då accepterar vi att aldrig bli bjudna till honom. Vänskap är inte en relation där allt ska gå jämt ut. Vissa personer ger man, hjälper och bjuder och det "enda" man får tillbaka är just vänskap. Jamen då är det så.
    F.ö flyttade jag själv 125 mil till Göteborg när jag var 17. Fixade allt själv. Ha lite tro på din dotter.

• Anonym (Lisa)

Jag hade glömt white-trashmentaliteten här på familjeliv. Andra försöker hjälpa sina barn så mycket som möjligt. Inte den gruppen (Som skriver i denna tråd). Ni är tydligen vana vid att ingen ställer upp och ingen hjälper er, bjuder ni hem någon så bjuder de inte igen. Sorgligt är det. 

• Anonym (Bonnie)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 17:17:12 följande:

Jag hade glömt white-trashmentaliteten här på familjeliv. Andra försöker hjälpa sina barn så mycket som möjligt. Inte den gruppen (Som skriver i denna tråd). Ni är tydligen vana vid att ingen ställer upp och ingen hjälper er, bjuder ni hem någon så bjuder de inte igen. Sorgligt är det. 

Haha nä!

Men vi andra kan ta ett Nej ibland. Vi fattar att man inte alltid kan hjälpa bara för att man råkar vara familj eller vän. Ibland får man Ja och ibland får man Nej.
    Ibland säger jag Ja och ibland säger jag Nej.

Det är väl bara du som slår knut på dig själv och aldrig säger nej även om du blir utnyttjad. Och trots att du säger att du ger hjälpen helt villkorslöst utan att förvänta dig något tillbaka, så blir du helt rabiat när du för en gångs skull fick ett Nej från en vän.

Det är dessutom din DOTTER som behöver hjälpen, inte du. Din vän är väl inte din dotters vän?
  • Anonym (Ja)

Ni är ju för jävla konstiga i denna tråden. 

jag tror inte att ni är så här ir. mest dryga bakom skärmen

Svar på tråden Är min kompis för egoistisk?