• Anonym (Lisa)

Är min kompis för egoistisk?

Min kompis flyttade ihop med sin sambo för cirka 6 mån sen. Det är lite på prov så hon ska ha kvar sin lägenhet i en annan stad iaf första året. Hon är aldrig där. Nu har min dotter kommit in på skola i den staden men hon har ingenstans att bo. Jag har frågat min kompis om hon skulle kunna sova i hennes lägenhet den första tiden till hon hittar något men min kompis bara viftade bort det. 

Jag hade aldrig gjort så mot henne eller mot någon annan heller, kan man hjälpa någon så gör man väl det? Jag har tagit detta så hårt att jag känner att jag inte kan umgås med henne längre. Jag kommer ju aldrig att vilja hjälpa henne och sån relation vill jag inte ha. Ska jag berätta hur besviken jag är eller bara låta vänskapen dö ut? Hon har ju egentligen ingen skyldighet att hjälpa mig. 

• Svar på tråden Är min kompis för egoistisk?
  • sextiotalist
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 11:22:19 följande:
    Vad bra för dig. 
    Ja, jag slipper besvikelse och behåller mina vänner 
  • Anonym (Z)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 12:33:06 följande:
    Min fråga var om jag ska säga till henne vad jag tycker eller bara fasa ut henne. Inte om hon gör rätt eller fel. Jag vill inte ha såna vänner. 
    Det får du ju känna efter själv vad som känns mest rätt för dig.

Personligen hade jag aldrig lånat ut mitt hem åt en bekants barn. Mitt hem är privat och jag vill inte att någon knallar runt där utan att jag har koll. En 22-åring är alldeles för ung för att ha något djupare konsekvenstänk.

Hade jag däremot bott i bostaden hade jag kunnat hyra ut ett rum. Men släppa bostaden åt en 22-åring, aldrig i livet.
  • Anonym (K)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 12:31:35 följande:
    Absolut hon får göra som hon vill. Men hon ska inte tro att jag hjälper henne eller är vän med henne på det sätt som vi varit tidigare. 
    Det är ingen förlust att slippa en ? vän ? som bara tänker på ekonomisk vinning.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Z) skrev 2022-08-08 13:33:40 följande:
    Det får du ju känna efter själv vad som känns mest rätt för dig.

Personligen hade jag aldrig lånat ut mitt hem åt en bekants barn. Mitt hem är privat och jag vill inte att någon knallar runt där utan att jag har koll. En 22-åring är alldeles för ung för att ha något djupare konsekvenstänk.

Hade jag däremot bott i bostaden hade jag kunnat hyra ut ett rum. Men släppa bostaden åt en 22-åring, aldrig i livet.

Jo så klart. 

Lägenheten är inte hennes hem på det viset. Där finns lite möbler, de hon gillar har hon flyttat med sig. Lådorna är tomma, toalettskåpet tömt. Hon har inte varit där på sex månader. Det är hennes reträtt om det skulle vara så att hennes samboförhållande inte håller.

Hon har sett min dotter växa upp och känner henne, det är ingen okänd person direkt. Jag trodde verkligen att hon skulle erbjuda sig att dottern bor där medan hon på plats letar lägenhet. Mycket lättare att hitta när man är där, tex ett kollektivboende. Det tänkte inte hon. 

• Anonym (Lisa)
    Anonym (K) skrev 2022-08-08 13:46:13 följande:
    Det är ingen förlust att slippa en ? vän ? som bara tänker på ekonomisk vinning.
    Är det mig eller henne du menar? Min dotter skulle gärna betala det är inte alls det det handlar om. 
  • Anonym (Djävulens advokat)
    Absolut hon får göra som hon vill. Men hon ska inte tro att jag hjälper henne eller är vän med henne på det sätt som vi varit tidigare. 
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 12:33:06 följande:
    Min fråga var om jag ska säga till henne vad jag tycker eller bara fasa ut henne. Inte om hon gör rätt eller fel. Jag vill inte ha såna vänner. 
    Jag tycker du ska vara ärlig och säga som det är. Finns ingen anledning att dra ut på det. Gå vidare med livet!

• Anonym (Djävulens advokat)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 13:46:47 följande:

Jo så klart. 

Lägenheten är inte hennes hem på det viset. Där finns lite möbler, de hon gillar har hon flyttat med sig. Lådorna är tomma, toalettskåpet tömt. Hon har inte varit där på sex månader. Det är hennes reträtt om det skulle vara så att hennes samboförhållande inte håller.

Hon har sett min dotter växa upp och känner henne, det är ingen okänd person direkt. Jag trodde verkligen att hon skulle erbjuda sig att dottern bor där medan hon på plats letar lägenhet. Mycket lättare att hitta när man är där, tex ett kollektivboende. Det tänkte inte hon. 

Men då vet du ju anledningen redan till varför hon inte vill låna ut lägenheten! Och sen att du inte anser att det är hennes hem, inte säkert att hon känner likadant. Man kan ha den känslan för två ställen samtidigt, och de har inte ens flyttat ihop så jag skulle gissa att hon mycket väl kan se lägenheten som sitt hem fortfarande.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Djävulens advokat) skrev 2022-08-08 13:52:40 följande:
    Men då vet du ju anledningen redan till varför hon inte vill låna ut lägenheten! Och sen att du inte anser att det är hennes hem, inte säkert att hon känner likadant. Man kan ha den känslan för två ställen samtidigt, och de har inte ens flyttat ihop så jag skulle gissa att hon mycket väl kan se lägenheten som sitt hem fortfarande.

Jo de har flyttat ihop, vad eller vad menar du? Hon vill ha lägenheten kvar om det är så att det inte håller, vilket känns osannolikt att det skulle hända inom den närmaste månaden eller vad nu min dotter behöver för att hitta nytt boende när hon väl kommit dit. 

Hon lämnade kvar det hon inte ville ha med sig, hans soffa är snyggare än min då lämnar jag min tex. Sånt hon tänker att hon kan slänga. 

• Anonym (Bonnie)

Fast det är ju ganska konstigt förhållningssätt att en vän ska ställa upp på ALLT man kräver, annars är vänskapen slut.

Hade du själv ställt upp på precis allt? En kompis med familj vill bo hos er medan det stambyts? Någon vill låna din bil varje gång du inte använder den? Någon vill låna 10 000 kr och betala tillbaka om ett halvår? 

Vänner hjälper varandra när man KAN och VILL. Ibland kan/vill man inte, särskilt när det är större grejer.

Men visst, släpp den här vänskapen. Hon tjänar ju på det mer än vad du gör.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Bonnie) skrev 2022-08-08 14:03:50 följande:

Fast det är ju ganska konstigt förhållningssätt att en vän ska ställa upp på ALLT man kräver, annars är vänskapen slut.

Hade du själv ställt upp på precis allt? En kompis med familj vill bo hos er medan det stambyts? Någon vill låna din bil varje gång du inte använder den? Någon vill låna 10 000 kr och betala tillbaka om ett halvår? 

Vänner hjälper varandra när man KAN och VILL. Ibland kan/vill man inte, särskilt när det är större grejer.

Men visst, släpp den här vänskapen. Hon tjänar ju på det mer än vad du gör.

Det här kostar ju inte henne någonting. Kul att du nämner bil. Hon lånar vår säkert en gång i veckan. Jag har lagt mycket, mycket tid på henne. Hon har mått dåligt längre tillbaka och vi har haft många samtal kring det. Det är så man gör om man är vänner tänker jag. 
Svar på tråden Är min kompis för egoistisk?