• Anonym (Lisa)

Är min kompis för egoistisk?

Min kompis flyttade ihop med sin sambo för cirka 6 mån sen. Det är lite på prov så hon ska ha kvar sin lägenhet i en annan stad iaf första året. Hon är aldrig där. Nu har min dotter kommit in på skola i den staden men hon har ingenstans att bo. Jag har frågat min kompis om hon skulle kunna sova i hennes lägenhet den första tiden till hon hittar något men min kompis bara viftade bort det. 

Jag hade aldrig gjort så mot henne eller mot någon annan heller, kan man hjälpa någon så gör man väl det? Jag har tagit detta så hårt att jag känner att jag inte kan umgås med henne längre. Jag kommer ju aldrig att vilja hjälpa henne och sån relation vill jag inte ha. Ska jag berätta hur besviken jag är eller bara låta vänskapen dö ut? Hon har ju egentligen ingen skyldighet att hjälpa mig. 

• Svar på tråden Är min kompis för egoistisk?
  • Anonym (Lisa)
    sextiotalist skrev 2022-08-08 11:19:37 följande:
    Man hjälper sina vänner med det man kan och känner sig bekväm med. Riktiga vänner vet om detta och förväntar sig inga förklaringar.
    Jag har riktiga vänner (sedan 50 år tillbaka), vi har kunnat säga nej, utan att behöva förklaringar eller att den andra blivit sur.
    Vad bra för dig. 
  • Anonym (Djävulens advokat)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 11:14:50 följande:
    Jag tycker att man hjälper sina vänner, inte för att man har en skyldighet utan för att man vill. Annars är man inte vänner bara lite bekanta. 
    Men du respekterar ju inte din väns vilja, så då är ni väl bara "lite bekanta" då.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Djävulens advokat) skrev 2022-08-08 11:24:22 följande:
    Men du respekterar ju inte din väns vilja, så då är ni väl bara "lite bekanta" då.
    Om ens det i framtiden. 
  • Anonym (Mimmi)

Jösses!
    Jag hade då heller inte låtit någon annans unge bo i mitt hem. Hur vet jag att hon sköter sig, att inte grannarna störs t ex?
    Sen får man inte låta andra bosätta sig hemma hos sig hur som helst, och alla ska vara skrivna där de har sin nattvila. Och jag vill då inte ha en kompis unge skriven hos mig!

Min lägenhet är min borg. Den är privat. Varför i hela världen skulle jag släppa i folk där som kanske rotar runt i mina saker?

Nej, om kompisen blev sur för att hennes unge inte fick rumstera i mitt (MITT) hem så vore den kompisen bäst som ex-kompis.

Snacka om krävande... vem orkar ens ha såna vänner?

Vem ska förresten ersätta om något går sönder? Hur bevisar jag det om inget hyresavtal skrivits, ett avtal som inte ens får skrivas liksom.

Nej nej, se till att ungen får tag i någon på ett tillåtet sätt istället för att parasitera på din "kompis".

• Anonym (Djävulens advokat)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 11:25:05 följande:
    Om ens det i framtiden. 
    Så, säg upp bekantskapen då? Ni verkar ju inte särskilt nära vänner om en sådan här sak får dig att totalt tappa känslan för henne.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Mimmi) skrev 2022-08-08 11:32:43 följande:

Jösses!
    Jag hade då heller inte låtit någon annans unge bo i mitt hem. Hur vet jag att hon sköter sig, att inte grannarna störs t ex?
    Sen får man inte låta andra bosätta sig hemma hos sig hur som helst, och alla ska vara skrivna där de har sin nattvila. Och jag vill då inte ha en kompis unge skriven hos mig!

Min lägenhet är min borg. Den är privat. Varför i hela världen skulle jag släppa i folk där som kanske rotar runt i mina saker?

Nej, om kompisen blev sur för att hennes unge inte fick rumstera i mitt (MITT) hem så vore den kompisen bäst som ex-kompis.

Snacka om krävande... vem orkar ens ha såna vänner?

Vem ska förresten ersätta om något går sönder? Hur bevisar jag det om inget hyresavtal skrivits, ett avtal som inte ens får skrivas liksom.

Nej nej, se till att ungen får tag i någon på ett tillåtet sätt istället för att parasitera på din "kompis".

Det finns många föreningar som godkänner det. Gör de inte det så hamnar ju saken i ett annat läge. Annars kan man ju tänka sig att hon hyr ut lägenheten omöblerad, med omedelbar uppsägning eller vad som. Min dotter har tidigare bott hemifrån, är 22 år och har goda referenser från där hon tidigare bott. Men vill hon inte så finns det inget som kättingar henne. Däremot är vår vänskap absolut påverkad. Jag kommer inte att hjälpa henne heller. 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 11:46:14 följande:
    Det finns många föreningar som godkänner det. Gör de inte det så hamnar ju saken i ett annat läge. Annars kan man ju tänka sig att hon hyr ut lägenheten omöblerad, med omedelbar uppsägning eller vad som. Min dotter har tidigare bott hemifrån, är 22 år och har goda referenser från där hon tidigare bott. Men vill hon inte så finns det inget som kättingar henne. Däremot är vår vänskap absolut påverkad. Jag kommer inte att hjälpa henne heller. 
    Men snälla människa, hon vill inte ha din dotter boende där
     Och det behövs inte fler anledningar! 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Mimmi) skrev 2022-08-08 12:24:25 följande:
    Absolut hon får göra som hon vill. Men hon ska inte tro att jag hjälper henne eller är vän med henne på det sätt som vi varit tidigare. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Mimmi) skrev 2022-08-08 12:24:25 följande:
    Min fråga var om jag ska säga till henne vad jag tycker eller bara fasa ut henne. Inte om hon gör rätt eller fel. Jag vill inte ha såna vänner. 
  • gemig
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 10:58:21 följande:
    Jag har hjälpt henne och det gör jag gärna med mina vänner. Vi bor ca 70 mil från Gbg så det tog mig hela helgen när hon flyttade, helt ok för mig. Jag förväntar jag mig att mina vänner hjälper mig med, det är så det brukar funka i mitt liv. 
    Jag tycker inte att det du tänker är något konstigt.. Antingen så berättar du att du är besviken och ser hur hon beter sig. Eller också kanske det går o övertala henne med ett "Kom igen, hade verkligen uppskattat om du ger mig lite hjälp?"
Svar på tråden Är min kompis för egoistisk?