• Anonym (Lisa)

Är min kompis för egoistisk?

Min kompis flyttade ihop med sin sambo för cirka 6 mån sen. Det är lite på prov så hon ska ha kvar sin lägenhet i en annan stad iaf första året. Hon är aldrig där. Nu har min dotter kommit in på skola i den staden men hon har ingenstans att bo. Jag har frågat min kompis om hon skulle kunna sova i hennes lägenhet den första tiden till hon hittar något men min kompis bara viftade bort det. 

Jag hade aldrig gjort så mot henne eller mot någon annan heller, kan man hjälpa någon så gör man väl det? Jag har tagit detta så hårt att jag känner att jag inte kan umgås med henne längre. Jag kommer ju aldrig att vilja hjälpa henne och sån relation vill jag inte ha. Ska jag berätta hur besviken jag är eller bara låta vänskapen dö ut? Hon har ju egentligen ingen skyldighet att hjälpa mig. 

• Svar på tråden Är min kompis för egoistisk?
  • Anonym (Bonnie)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 10:34:58 följande:
    Ja hade hon lämnat någon form av förklaring hade det varit lättare men det har hon inte gjort. Något i stil med ?hon hade gärna fått bo i min lägenhet men?Det hade varit helt ok. Nu låtsas hon mest som att hon inte har en lägenhet alls. 
    Antagligen för att hon snart tänkt säga upp den?

Du har frågat, du fick ett nej. Varför accepterar du det inte? Eller var det inte en fråga du ställde, det kanske var en order? Låna ut din lägenhet till min dotter annars är vi inte längre vänner?
  • Anonym (Bonnie)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 10:36:51 följande:
    Jag är van vid att man försöker hjälpa varandra. Så vill jag ha det.

Denna gång kunde hon dock inte hjälpa. Varför accepterar du det inte?

• Anonym (E)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 10:31:52 följande:
    Du kanske inte vet vad ett vandrarhem kostar men jag kan informera dig om att en vecka går på ca 4000 kr. Det är inget billigt alternativ i längden. 
    Vilken stad gäller det? I Malmö kan du bo för 1 700 i veckan.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Djävulens advokat) skrev 2022-08-08 10:35:18 följande:
    Låter som att det finns guldknoppar på det där lyxvandrarhemmet! Jag kan informera dig om att ett vandrarhem inte borde kosta så där mycket, och om det gör det hittar man så klart andra lösningar. Jag undrar om hon ens försökt hitta något annat boende eller om ni båda två bara räknade kallt med din kompis lägenhet?

Jag tycker inte heller det borde kosta så mycket men det gör det, kanske bättre att du kollar vad det kostar innan du uttalar dig. 

Hon letar hela tiden och jag tror det kommer att lösa sig. Men att min kompis väljer att inte hjälpa till när hon har möjligheten, min uppfattning om henne efter detta kommer att vara kvar. Jag kommer ju t.ex. inte att vilja hjälpa henne att flytta när det blir dags att tömma lägenheten. Jag vill inte vara en sån vän och jag vill inte ha såna vänner. 

• Anonym (Lisa)
    Anonym (E) skrev 2022-08-08 10:40:14 följande:
    Vilken stad gäller det? I Malmö kan du bo för 1 700 i veckan.
    Göteborg
  • Anonym (Bonnie)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 10:31:52 följande:
    Du kanske inte vet vad ett vandrarhem kostar men jag kan informera dig om att en vecka går på ca 4000 kr. Det är inget billigt alternativ i längden. 
    När jag sökte på vandrarhem i stockholm finns det för en hel månad för 5000-6000 kr.

I vilken stad ska hon studera? 
  • Anonym (E)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 10:42:30 följande:
    Göteborg
    Hittade flera stycken betydligt billigare. Är din dotter kräsen?
  • Anonym (...)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 10:28:18 följande:
    Det blev inte så mycket diskussion kring det eftersom hon viftade bort det direkt. 
    Det handlar nog inte om din dotter eller att inte vilja hjälpa en vän, utan mer att hon inte vill att någon ska vara i hennes lägenhet oavsett vem det är. Du behöver inte ta det som en förolämpning eller att er vänskap inte betyder något eller så. Folk är olika. Bara för att du anser det självklart att öppna upp sitt hem om någon frågar, så tyckte tydligen inte om det. Kalla henne ego, om du vill, men det spelar ingen roll. Hon kanske vill ha den redo ifall hon snabbt behöver komma iväg från killens boende, känna att öppningen finns. 

Den dagen hon bestämmer  sig för att tex hyra ut i andra hand, så är hon mentalt redo för att någon annan ska bo i hennes lägenhet. Hon är uppenbarligen inte det just nu. 
  • Anonym (...)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 10:42:07 följande:

Jag tycker inte heller det borde kosta så mycket men det gör det, kanske bättre att du kollar vad det kostar innan du uttalar dig. 

Hon letar hela tiden och jag tror det kommer att lösa sig. Men att min kompis väljer att inte hjälpa till när hon har möjligheten, min uppfattning om henne efter detta kommer att vara kvar. Jag kommer ju t.ex. inte att vilja hjälpa henne att flytta när det blir dags att tömma lägenheten. Jag vill inte vara en sån vän och jag vill inte ha såna vänner. 

Självklart behöver inte du hjälpa henne med flytt. Jag har flyttat många gånger och aldrig har vänner hjälpt mig, jag har inte bett dem. Mina föräldrar har hjälpt mig när jag var yngre, och nu som medelålders anlitade jag flyttfirma. 
  • Anonym (Djävulens advokat)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 10:42:07 följande:

Oroa dig inte, jag har full koll :)

Att lägenheten existerar och är tom är inte samma sak som att den finns tillgänglig. Respektera att inte alla vill ha andra personer boende i sitt hem. Jag tycker du ska säga upp bekantskapen istället för att gå omkring och sura i x antal månader tills lägenheten ska tömmas.
Svar på tråden Är min kompis för egoistisk?