• Anonym (Lisa)

Är min kompis för egoistisk?

Min kompis flyttade ihop med sin sambo för cirka 6 mån sen. Det är lite på prov så hon ska ha kvar sin lägenhet i en annan stad iaf första året. Hon är aldrig där. Nu har min dotter kommit in på skola i den staden men hon har ingenstans att bo. Jag har frågat min kompis om hon skulle kunna sova i hennes lägenhet den första tiden till hon hittar något men min kompis bara viftade bort det. 

Jag hade aldrig gjort så mot henne eller mot någon annan heller, kan man hjälpa någon så gör man väl det? Jag har tagit detta så hårt att jag känner att jag inte kan umgås med henne längre. Jag kommer ju aldrig att vilja hjälpa henne och sån relation vill jag inte ha. Ska jag berätta hur besviken jag är eller bara låta vänskapen dö ut? Hon har ju egentligen ingen skyldighet att hjälpa mig. 

• Svar på tråden Är min kompis för egoistisk?
  • Anonym (Lärdom)

Jag hade inte ens frågat. Om jag mot förmodan hade frågat hade jag accepterat ett nej. Hennes lägenhet= hennes val vad hon gör med den om den så står tom och drar pengar i tio år till. Är det nåt mitt drygt 50-åriga liv lärt mig är det att man ska aldrig nånsin räkna med hjälp från nån. Man ska klara sig själv för det går verkligen inte förlita på andra människor.
    Lämna det här bakom dig och sök annat boende. Eller låt dottern själv göra det. Hon är gammal nog. 

• Anonym (Bonnie)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 14:15:18 följande:
    Det här kostar ju inte henne någonting. Kul att du nämner bil. Hon lånar vår säkert en gång i veckan. Jag har lagt mycket, mycket tid på henne. Hon har mått dåligt längre tillbaka och vi har haft många samtal kring det. Det är så man gör om man är vänner tänker jag. 

Det är ju LITE lustigt att när du inte fick så mycket medhåll kommer du på hur mycket du hjälper henne precis hela tiden.
    Det hade du väl skrivit som ett argument i din ts om det är så.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Lärdom) skrev 2022-08-08 14:24:51 följande:

Jag hade inte ens frågat. Om jag mot förmodan hade frågat hade jag accepterat ett nej. Hennes lägenhet= hennes val vad hon gör med den om den så står tom och drar pengar i tio år till. Är det nåt mitt drygt 50-åriga liv lärt mig är det att man ska aldrig nånsin räkna med hjälp från nån. Man ska klara sig själv för det går verkligen inte förlita på andra människor.
    Lämna det här bakom dig och sök annat boende. Eller låt dottern själv göra det. Hon är gammal nog. 

Det är sorgligt att det är så. Ingen annan av mina vänner hade gjort så här. Tvärtom ska en annan vän ha sin väns barn boende hos sig vid terminsstarten, innan det löst sig ordentligt med boende. Det brukar gå ganska snabbt när man väl är på plats. 
  • Anonym (Djävulens advokat)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 14:01:46 följande:

Jo de har flyttat ihop, vad eller vad menar du? Hon vill ha lägenheten kvar om det är så att det inte håller, vilket känns osannolikt att det skulle hända inom den närmaste månaden eller vad nu min dotter behöver för att hitta nytt boende när hon väl kommit dit. 

Hon lämnade kvar det hon inte ville ha med sig, hans soffa är snyggare än min då lämnar jag min tex. Sånt hon tänker att hon kan slänga. 

Nej, om de hade flyttat ihop så hade hon försökt sälja sin lägenhet. De är inte sambos, hon bor där på prov eller nåt. Bara för att du tycker att det känns osannolikt att hon skulle behöva lägenheten den närmaste månaden (det blir aldrig bara en månad ts...) så kan det hända något exakt nu medan du läser de här raderna, eller imorgon, eller nästa vecka. Poängen är att det är hennes trygga punkt som hon vill ha intakt, och kanske några av de andra orsaker som nämnts i tråden också.
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 14:15:18 följande:
    Det här kostar ju inte henne någonting. Kul att du nämner bil. Hon lånar vår säkert en gång i veckan. Jag har lagt mycket, mycket tid på henne. Hon har mått dåligt längre tillbaka och vi har haft många samtal kring det. Det är så man gör om man är vänner tänker jag. 
    Så hon är skyldig dig att låna ut lägenheten eller vadå...? En vänskapsrelation är inte quid pro quo, man hjälper som sagt när man vill och kan och motparten har inte rätt att bli sur om man får ett nej.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Bonnie) skrev 2022-08-08 14:31:24 följande:

Det är ju LITE lustigt att när du inte fick så mycket medhåll kommer du på hur mycket du hjälper henne precis hela tiden.
    Det hade du väl skrivit som ett argument i din ts om det är så.

Jag tycker inte att det är ett argument. Jag har aldrig gjort det för att få något tillbaka. Det är självklart för mig att ställa upp för andra, jag går inte och räknar sånt. Men jag har förstått att det är många här som gör det. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Djävulens advokat) skrev 2022-08-08 14:35:04 följande:
    Så hon är skyldig dig att låna ut lägenheten eller vadå...? En vänskapsrelation är inte quid pro quo, man hjälper som sagt när man vill och kan och motparten har inte rätt att bli sur om man får ett nej.

Okej så om höll på att drunkna och din kompis inte ville bli blöt så är det ok att hon inte hoppade i och försökte hjälpa dig? 

• Anonym (Lärdom)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 14:33:22 följande:
    Det är sorgligt att det är så. Ingen annan av mina vänner hade gjort så här. Tvärtom ska en annan vän ha sin väns barn boende hos sig vid terminsstarten, innan det löst sig ordentligt med boende. Det brukar gå ganska snabbt när man väl är på plats. 
    Då har du haft tur med just dom vännerna. Jag förväntar mig ingenting av vare sig s.k vänner eller bekanta eller släkt. Kräva är ännu värre, det kan man absolut aldrig göra av nån förutom möjligen ens man när det gäller att ta hand om barnen.
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 14:38:25 följande:

Okej så om höll på att drunkna och din kompis inte ville bli blöt så är det ok att hon inte hoppade i och försökte hjälpa dig? 

Vilken fullständigt idiotisk jämförelse. Din dotter är inte alls på något sätt döende, eller hur?
  • Anonym (Bonnie)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 14:35:42 följande:
    Jag tycker inte att det är ett argument. Jag har aldrig gjort det för att få något tillbaka. Det är självklart för mig att ställa upp för andra, jag går inte och räknar sånt. Men jag har förstått att det är många här som gör det. 
    Fast det har du ju för nu när du INTE fick tillbaka det du vill ha så anser du ju vänskapen vara över.
Svar på tråden Är min kompis för egoistisk?