• Anonym (Lisa)

Är min kompis för egoistisk?

Min kompis flyttade ihop med sin sambo för cirka 6 mån sen. Det är lite på prov så hon ska ha kvar sin lägenhet i en annan stad iaf första året. Hon är aldrig där. Nu har min dotter kommit in på skola i den staden men hon har ingenstans att bo. Jag har frågat min kompis om hon skulle kunna sova i hennes lägenhet den första tiden till hon hittar något men min kompis bara viftade bort det. 

Jag hade aldrig gjort så mot henne eller mot någon annan heller, kan man hjälpa någon så gör man väl det? Jag har tagit detta så hårt att jag känner att jag inte kan umgås med henne längre. Jag kommer ju aldrig att vilja hjälpa henne och sån relation vill jag inte ha. Ska jag berätta hur besviken jag är eller bara låta vänskapen dö ut? Hon har ju egentligen ingen skyldighet att hjälpa mig. 

• Svar på tråden Är min kompis för egoistisk?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (...) skrev 2022-08-08 10:52:09 följande:
    Självklart behöver inte du hjälpa henne med flytt. Jag har flyttat många gånger och aldrig har vänner hjälpt mig, jag har inte bett dem. Mina föräldrar har hjälpt mig när jag var yngre, och nu som medelålders anlitade jag flyttfirma. 
    Jag har hjälpt henne och det gör jag gärna med mina vänner. Vi bor ca 70 mil från Gbg så det tog mig hela helgen när hon flyttade, helt ok för mig. Jag förväntar jag mig att mina vänner hjälper mig med, det är så det brukar funka i mitt liv. 
  • Anonym (Nej)

Jag skulle inte låna ut en bostadsrätt till en kompis barn om det är det hon har. Absolut inte.

1. Jag skulle inte vilja ha någon i mitt hem på obestämd tid.
    2. Det är generellt rätt mycket umgänge med kursare etc med fester etc på högskola. 
    3. man får inte ens göra detta för de flesta bostadsrätts-föreningar och kan åka på straffavgifter (hände just min syster som hyrt ut en bostadsrättsetta på söder i Stockholm)

Har du den typen av krav på vänskap skulle jag inte vara intresserad av att vara din vän så det kanske är rätt ömsesidigt om ni säger upp vänskapen.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Nej) skrev 2022-08-08 11:00:20 följande:

Jag skulle inte låna ut en bostadsrätt till en kompis barn om det är det hon har. Absolut inte.

1. Jag skulle inte vilja ha någon i mitt hem på obestämd tid.
    2. Det är generellt rätt mycket umgänge med kursare etc med fester etc på högskola. 
    3. man får inte ens göra detta för de flesta bostadsrätts-föreningar och kan åka på straffavgifter (hände just min syster som hyrt ut en bostadsrättsetta på söder i Stockholm)

Har du den typen av krav på vänskap skulle jag inte vara intresserad av att vara din vän så det kanske är rätt ömsesidigt om ni säger upp vänskapen.

Hade hon hänvisat till något sånt hade jag haft förståelse.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Djävulens advokat) skrev 2022-08-08 10:57:20 följande:
    Oroa dig inte, jag har full koll :)

Att lägenheten existerar och är tom är inte samma sak som att den finns tillgänglig. Respektera att inte alla vill ha andra personer boende i sitt hem. Jag tycker du ska säga upp bekantskapen istället för att gå omkring och sura i x antal månader tills lägenheten ska tömmas.
    Det var liksom det som var min fråga. 
  • sextiotalist
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 11:03:15 följande:
    Hade hon hänvisat till något sånt hade jag haft förståelse.
    Varför måste man redovisa varför?
    Det räcker med ett nej, ingen har skyldighet att redovisa varför. 
  • Jemp

Jag hade blivit besviken och om vännen varit tillräckligt nära även sagt det. Och tydliggjort att man givetvis gärna betalar hyra ("gärna" för att det kanske är lättare med regler att bara ha nån på besök ett litet tag) och att det är i väntan på eget boende, dvs inte permanent lösning. 

Studenter är inte heller dumma, givetvis håller sig de flesta till lämpligare festställen om det meddelas. 

• Anonym (Lisa)
    sextiotalist skrev 2022-08-08 11:06:09 följande:
    Varför måste man redovisa varför?
    Det räcker med ett nej, ingen har skyldighet att redovisa varför. 
    Jag tycker att man hjälper sina vänner, inte för att man har en skyldighet utan för att man vill. Annars är man inte vänner bara lite bekanta. 
  • Mrs Moneybags

Jag tycker inte din vän är egoistisk, men jag hade förmodligen inte agerat likadant som hon. 

Hon har säkert sina skäl och det lönar sig inte att fråga igen, hon har ju redan sagt nej. 

Vilken tur att du har möjlighet att fixa boende åt dottern på annat sätt! 

• Plupp73

Man får inte hyra ut bostdsrätter i andra hand hur som helst, och ska man sälja så är det ju oerhört viktigt att den hålls i gott skick.
    Hade inte lånat ut en bostadsrätt till en tonåring om te anlen var att den skulle hållas i skick.

• sextiotalist
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 11:14:50 följande:
    Jag tycker att man hjälper sina vänner, inte för att man har en skyldighet utan för att man vill. Annars är man inte vänner bara lite bekanta. 
    Man hjälper sina vänner med det man kan och känner sig bekväm med. Riktiga vänner vet om detta och förväntar sig inga förklaringar.
    Jag har riktiga vänner (sedan 50 år tillbaka), vi har kunnat säga nej, utan att behöva förklaringar eller att den andra blivit sur.
Svar på tråden Är min kompis för egoistisk?