• Anonym (Lisa)

Är min kompis för egoistisk?

Min kompis flyttade ihop med sin sambo för cirka 6 mån sen. Det är lite på prov så hon ska ha kvar sin lägenhet i en annan stad iaf första året. Hon är aldrig där. Nu har min dotter kommit in på skola i den staden men hon har ingenstans att bo. Jag har frågat min kompis om hon skulle kunna sova i hennes lägenhet den första tiden till hon hittar något men min kompis bara viftade bort det. 

Jag hade aldrig gjort så mot henne eller mot någon annan heller, kan man hjälpa någon så gör man väl det? Jag har tagit detta så hårt att jag känner att jag inte kan umgås med henne längre. Jag kommer ju aldrig att vilja hjälpa henne och sån relation vill jag inte ha. Ska jag berätta hur besviken jag är eller bara låta vänskapen dö ut? Hon har ju egentligen ingen skyldighet att hjälpa mig. 

• Svar på tråden Är min kompis för egoistisk?
  • Anonym (Z)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 14:38:25 följande:

Okej så om höll på att drunkna och din kompis inte ville bli blöt så är det ok att hon inte hoppade i och försökte hjälpa dig? 

Du gillar visst att överdramatisera? Varför kan du inte respektera att många faktiskt inte vill ha andra boendes i sitt hem? 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Lärdom) skrev 2022-08-08 14:42:04 följande:
    Då har du haft tur med just dom vännerna. Jag förväntar mig ingenting av vare sig s.k vänner eller bekanta eller släkt. Kräva är ännu värre, det kan man absolut aldrig göra av nån förutom möjligen ens man när det gäller att ta hand om barnen.
    Jag vet, kräva funkar inte. Därför har vi inte haft någon riktig diskussion om det. Jag har känt av att hon inte vill. Men jag är så besviken på henne. Jag har haft en väldig tur, de flesta i mitt liv vill liksom hjälpa till och jag gillar att hjälpa andra med. Det är väldigt sällan någon av oss ber om hjälp, vi brukar erbjuda oss ändå. Det är synd att hon inte är sån när det verkligen gäller. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Bonnie) skrev 2022-08-08 14:46:15 följande:
    Fast det har du ju för nu när du INTE fick tillbaka det du vill ha så anser du ju vänskapen vara över.
    Nej jag har aldrig gjort det för att få tillbaka. Jag har inte räknat på det. Det var någon annan i tråden som gjorde. Jag gjorde det för att man ställer upp för sina vänner. Gör man inte det är man ingen vän. 
  • Anonym (Bonnie)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 14:49:07 följande:
    Tål inte att bli motsagd eller? Inte undra på att du lever ett ensamt liv utan riktiga vänner. 

Du ser ingen skillnad på att inte låna ut sin lägenhet och att stå och titta på när någon drunknar för att denne inte vill bli blöt?

• Anonym (Lärdom)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 14:47:14 följande:
    Jag vet, kräva funkar inte. Därför har vi inte haft någon riktig diskussion om det. Jag har känt av att hon inte vill. Men jag är så besviken på henne. Jag har haft en väldig tur, de flesta i mitt liv vill liksom hjälpa till och jag gillar att hjälpa andra med. Det är väldigt sällan någon av oss ber om hjälp, vi brukar erbjuda oss ändå. Det är synd att hon inte är sån när det verkligen gäller. 
    Men försök tänk ur hennes perspektiv. Nyinflyttad med sambon, långt borta, kanske lite osäker än, vill ha kvar lägenheten utifall att det skiter sig. Eller vill bara helt enkelt inte låna/hyra ut den av vilket skäl som helst. Det är hennes ensak, hon är inte ens skyldig en förklaring. Man måste lära sig acceptera ett nej även om man som du råkar ha erfarenhet av givmilda vänner. Det tillhör också vänskapen- rätten att säga nej och förmågan att kunna acceptera nejet. 
  • Anonym (Bonnie)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 14:50:25 följande:
    Nej jag har aldrig gjort det för att få tillbaka. Jag har inte räknat på det. Det var någon annan i tråden som gjorde. Jag gjorde det för att man ställer upp för sina vänner. Gör man inte det är man ingen vän. 
    Givetvis kan man vara vän ändå. Hon har sagt nej till att låna ut lägenheten.
    Men om du inte anser att hon har några som helst andra kvaliteter som vän, varför har du inte avslutat vänskapen för länge sen?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Lärdom) skrev 2022-08-08 14:53:05 följande:
    Men försök tänk ur hennes perspektiv. Nyinflyttad med sambon, långt borta, kanske lite osäker än, vill ha kvar lägenheten utifall att det skiter sig. Eller vill bara helt enkelt inte låna/hyra ut den av vilket skäl som helst. Det är hennes ensak, hon är inte ens skyldig en förklaring. Man måste lära sig acceptera ett nej även om man som du råkar ha erfarenhet av givmilda vänner. Det tillhör också vänskapen- rätten att säga nej och förmågan att kunna acceptera nejet. 
    Jag tycker faktiskt Inte det. Hon kan absolut säga nej. Men hon kan inte räkna med att jag säger ja i framtiden. Nästa gång får hon lösa sin flytt själv. Eller sin transport. Vi har inte den relationen längre. Frågan var mer om jag ska säga till henne eller bara låta det rinna ut i sanden. 
  • Anonym (Djävulens advokat)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 14:49:07 följande:
    Tål inte att bli motsagd eller? Inte undra på att du lever ett ensamt liv utan riktiga vänner. 
    Herregud vad du är barnslig. Så för att jag inte jämställer en drunkning med att du känner dig kränkt för att din dotter inte får låna en lägenhet så är jag en stackars ensam person som inte tål att bli emotsagd. Snälla ts, avsäg dig vänskapen med den där kvinnan, hon förtjänar bättre.
  • Anonym (Djävulens advokat)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 14:47:14 följande:
    När det verkligen gäller...? Din dotter ska ju bo på vandrarhem en månad, hon har ju redan allt fixat enligt dig, så akut kan det ju inte vara då.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Bonnie) skrev 2022-08-08 14:54:12 följande:
    Givetvis kan man vara vän ändå. Hon har sagt nej till att låna ut lägenheten.
    Men om du inte anser att hon har några som helst andra kvaliteter som vän, varför har du inte avslutat vänskapen för länge sen?
    Hon har många kvaliteter. Men folk som väljer att inte hjälpa till när de har möjligheten kan jag vara utan. Det är en rätt stor grej att skicka sitt barn 70 mil iväg. Det hade varit skönt om hon hade haft en trygg punkt till att börja med. Min vän hade lätt kunnat underlätta för henne och för mig. Hon valde att inte göra det. Det tycker jag är dåligt. Även om jag är snäll och försöker hjälpa till så vill ingen bli tagen för givet. 
Svar på tråden Är min kompis för egoistisk?