• Anonym (Emelie)

Ge barnet sin arbetsmobil.

Tänkte först höra om någon gett sitt barn sin arbetsmobil?

Dotter fyller 10 år om två månader, hon vill ha en Galaxy Z fold, mobil o surfplatta i ett.

Vänner tycker jag ska ge henne den nya iphone som kommer.
    Problemet är att det inte finns exakt datum när den kommer o att man får den.

Vilken av dessa två mobiler hade ni valt till erat barn?

Vi får själva beställa den mobil vi vill ha med jämna intervaller, samt ingen bryr sig vad man har för mobil, jag fortsätter med min vanliga privata som ändå varit parkopplad med min gamla jobb mobil.

Men tänkte dom var lite små dyra, samt jag behöver inte ha en sådan själv, därför kan dottern ha den tills det är dags för en ny, lämnar bara tillbaka den som jag använt den.

• Svar på tråden Ge barnet sin arbetsmobil.
  • Anonym (Emelie)
    Friger skrev 2022-08-11 09:37:12 följande:

Jag är arbetsgivare. Bryr mig ärligt talat inte så mycket om vad de anställda gör med sina telefoner så länge som jag inte behöver betala nya så ofta och de svarar i telefon.

Vet att någon låter ungarna använda arbets-datorn för spel och film. Helt okej för min del.

Men jag har förståelse för att större bolag har striktare regler. Ju fler människor som finns på firman. Ju större chans att någon missbrukar det hela. Då måste du införa regler. Tyvärr är det ju så med regler att du inte kan ha regler enbart för den personen som missköter det hela. Reglerna måste gälla alla.

Kan ju enkelt plocka ut telefoner och surfplattor via min firma till mina egna ungar. Blir lite billigare modeller. Typ 5.000kr per enhet och i det intervallet.

Ja det är detta jag menar, vem som använder mobilen spelar ingen roll, hos oss finns det ingen som sitter o bevaka vilken mobil man har.

Jag är helt säker reglerna kommer att ändras i framtiden, eller få ett pris tak på max 10k eller något sådant från regeringen o skatteverket , men just nu finns det inga regler eller förmånsbeskattning, gratis använda privat handlar bara om några hundringar per månad, det är att prislapparna på mobiler är det dubbla nu mot för bara några år sedan. därför passar jag på att ge mobilen till dottern, jag tror inte direktiv kommer komma från arbetsgivare, dom lyfter moms o avskrivning, köpet blir ett direkt avdrag, man köper för så gott oskattade pengar inom företag.
  • sextiotalist
    Anonym (Emelie) skrev 2022-08-11 09:42:43 följande:
    Prova överför data mellan mobilerna, du se att intranätet fungerar även den på din andra mobil, dom blir otroligt lika varandra på bara någon minut.
    Varför? det är så skönt att ha en mobil dedikerad till arbetet och inte ha arbetsrelaterat på min privata mobil.
  • Friger
    Anonym (Emelie) skrev 2022-08-11 10:02:04 följande:
    Ja det är detta jag menar, vem som använder mobilen spelar ingen roll, hos oss finns det ingen som sitter o bevaka vilken mobil man har.

Jag är helt säker reglerna kommer att ändras i framtiden, eller få ett pris tak på max 10k eller något sådant från regeringen o skatteverket , men just nu finns det inga regler eller förmånsbeskattning, gratis använda privat handlar bara om några hundringar per månad, det är att prislapparna på mobiler är det dubbla nu mot för bara några år sedan. därför passar jag på att ge mobilen till dottern, jag tror inte direktiv kommer komma från arbetsgivare, dom lyfter moms o avskrivning, köpet blir ett direkt avdrag, man köper för så gott oskattade pengar inom företag.
    Stämmer som företag kan du kvitta momsen och göra direktavdrag. Dvs oskattade pengar.

Räkneexempel. Ska jag köpa en telefon för 1.000kr på firman så måste jag plocka ut ca 1400kr ur firman i lön eftersom jag betalar skatt på lönen. Ovanpå det ska jag betala arbetsgivaravgifter och annat. Så den där tusenlappen kostar firman ca 2.100kr.

Köper jag telefonen för 1.000kr på firman direkt kostar den firman 800kr eftersom firman kan lyfta momsen.

Väldigt förmånligt med andra ord.

Tillåtet? Nä, självklart inte. Men upptäcktsrisken är inte så stor för den typen av grejer om du inte missbrukar det.
  • sextiotalist
    Anonym (S) skrev 2022-08-11 09:27:32 följande:

Du jobbar statligt, men kallar chefen för vice president? Kylskåp med sprit?

Förstår nu att du driver med oss.

Jobbar hon statligt, så är det med all sannolikhet väldigt strikt. Vet att under pandemin t.ex, så fick man inte använda privata enheter till arbetsdator. 
  • Anonym (Emelie)
    Anonym (S) skrev 2022-08-11 09:27:32 följande:

Du jobbar statligt, men kallar chefen för vice president? Kylskåp med sprit?

Förstår nu att du driver med oss.

Detta är inget skämt, dom kan ta en dyr whiskey pinne på arbetstid, nu tror jag det inte händer så ofta, mer vid tillställningar o event.
    Men att det händer en massa konstiga saker bland topp cheferna råder det ingen tvekan om, samtliga tjänar 1,3-1,5 milj per år.
    Vid event eller bara besök av VD hyrs dyra saker in, nu i våras drog dom till företagets gamla forsknings anläggning, det går ingen väg dit, den är ombyggd till fritidshus, antingen helikopter sommar, eller värsta skotrarna hyrs in, dvs inte dom vanliga man kan hyra utan ex ski-doo 850 E-Tec o Yamaha turbo, dom hyrs direkt av handlarna, sedan kan min chef sitta o berätta hur sthlm folket inte kan köra skoter, kommer det en snödrevs vall satt samtliga fast som i en sofjäders mönster.
    Får man 1,5 miljarder av staten i bidrag per år, vem kan inte driva ett sådant företag, dom behöver inte bry sig om budget.
  • sextiotalist
    Anonym (Emelie) skrev 2022-08-11 10:27:28 följande:
    Detta är inget skämt, dom kan ta en dyr whiskey pinne på arbetstid, nu tror jag det inte händer så ofta, mer vid tillställningar o event.
    Men att det händer en massa konstiga saker bland topp cheferna råder det ingen tvekan om, samtliga tjänar 1,3-1,5 milj per år.
    Vid event eller bara besök av VD hyrs dyra saker in, nu i våras drog dom till företagets gamla forsknings anläggning, det går ingen väg dit, den är ombyggd till fritidshus, antingen helikopter sommar, eller värsta skotrarna hyrs in, dvs inte dom vanliga man kan hyra utan ex ski-doo 850 E-Tec o Yamaha turbo, dom hyrs direkt av handlarna, sedan kan min chef sitta o berätta hur sthlm folket inte kan köra skoter, kommer det en snödrevs vall satt samtliga fast som i en sofjäders mönster.
    Får man 1,5 miljarder av staten i bidrag per år, vem kan inte driva ett sådant företag, dom behöver inte bry sig om budget.
    Det låter som det är dags för att vara en visselblåsare, detta är under all kritik och misstänker att de bryter väldigt mycket mot det regelverk de ska följa
  • sextiotalist
    Och budget, såklart de ska ta hänsyn till sin budget. Så det är nog dags att det blir en revision på detta statliga bolag (som verkar ligga långt norrut, med tanker på skoterbeskrivningen).
    Jag arbetar mycket mot ett annat statligt bolag, vi konsulter får inte ens bjuda på en vanlig bricklunch.
  • Friger
    Förvånar mig inte... Betalar flera miljoner i skatt varje år och för att uttrycka det försiktigt. Känner inte att jag får valuta för de pengarna.

Vi behöver inte högre skatter. Vi behöver bättre nyttjande av de pengar vi har. I regel har staten svårt för sådant. Så har det varit i alla tider.
  • Anonym (Emelie)
    sextiotalist skrev 2022-08-11 10:32:01 följande:
    Det låter som det är dags för att vara en visselblåsare, detta är under all kritik och misstänker att de bryter väldigt mycket mot det regelverk de ska följa
    Fast samtidig sitter det en gammal partiledare i styrelsen då pratar vi om dom parti som hållit i taktpinnen för Sverige.
    Det blir inte enkelt att blåsa, alla topp chefer håller varandra om ryggen, det är en sluten krets. det skulle bara straffa mig själv. men det ger mig möjligheter att ta ut mobilen ge den till mitt barn.
  • sextiotalist
    Anonym (Emelie) skrev 2022-08-11 10:45:59 följande:
    Fast samtidig sitter det en gammal partiledare i styrelsen då pratar vi om dom parti som hållit i taktpinnen för Sverige.
    Det blir inte enkelt att blåsa, alla topp chefer håller varandra om ryggen, det är en sluten krets. det skulle bara straffa mig själv. men det ger mig möjligheter att ta ut mobilen ge den till mitt barn.
    Idag kan man det. Du är skyddad enligt lag

www.svd.se/a/OQ48KE/ny-lag-ska-skydda-visselblasare
Svar på tråden Ge barnet sin arbetsmobil.