• Anonym (Emelie)

Ge barnet sin arbetsmobil.

Tänkte först höra om någon gett sitt barn sin arbetsmobil?

Dotter fyller 10 år om två månader, hon vill ha en Galaxy Z fold, mobil o surfplatta i ett.

Vänner tycker jag ska ge henne den nya iphone som kommer.
    Problemet är att det inte finns exakt datum när den kommer o att man får den.

Vilken av dessa två mobiler hade ni valt till erat barn?

Vi får själva beställa den mobil vi vill ha med jämna intervaller, samt ingen bryr sig vad man har för mobil, jag fortsätter med min vanliga privata som ändå varit parkopplad med min gamla jobb mobil.

Men tänkte dom var lite små dyra, samt jag behöver inte ha en sådan själv, därför kan dottern ha den tills det är dags för en ny, lämnar bara tillbaka den som jag använt den.

• Svar på tråden Ge barnet sin arbetsmobil.
  • Robert Mitchum

Jag blir så förbannad. Har TS och en dess supporters ingen känsla för vad som är rätt och fel? Att hämta ut en ny mobil och ge den i present till dottern bara för att det går?
    Slår du in den och skriver ett kort: ?Grattis på 10-årsdagen, gumman! Den var dyr så jag lät mitt jobb betala, mina egna pengar vill jag använda till annat.?
    Dessutom får TS medhåll av likasinnade tjuvar och bedragare, är det så ni lever? 
    Deprimerande.

• Anonym (Emelie)
    Robert Mitchum skrev 2022-09-28 06:53:28 följande:

Jag blir så förbannad. Har TS och en dess supporters ingen känsla för vad som är rätt och fel? Att hämta ut en ny mobil och ge den i present till dottern bara för att det går?
    Slår du in den och skriver ett kort: ?Grattis på 10-årsdagen, gumman! Den var dyr så jag lät mitt jobb betala, mina egna pengar vill jag använda till annat.?
    Dessutom får TS medhåll av likasinnade tjuvar och bedragare, är det så ni lever? 
    Deprimerande.

Kollade upp detta med mobilen, går den sönder får jag en ny, företaget som säljer oss mobiler, hänvisar vi är en viktig kund. Våra avtal är en ny mobil om det visa sig ta tid att laga. Blir perfekt för ett barn med tanke på prislappen. Genom företaget kunde man även ge mig en mobil. Min är 3 år gammal, antingen väntar jag på nya iphone 15 eller pro 14, via kompis pris fortsätter mitt vanliga privata abonnemang löpa med 2 års bindning till vanliga kostnaden 268 kr månad.
    Har då fått mobiler för ca 30 tusen till min vanlig kostnad på 268 kr månad.

Kanske fler ska kicka upp detta, ingen privat självrisk eller drulle kostnad, man behöver inte oroa sig hur barnet använder mobilen.
  • Anonym (MR klister)
    Anonym (Emelie) skrev 2022-09-29 17:49:44 följande:
    Kollade upp detta med mobilen, går den sönder får jag en ny, företaget som säljer oss mobiler, hänvisar vi är en viktig kund. Våra avtal är en ny mobil om det visa sig ta tid att laga. Blir perfekt för ett barn med tanke på prislappen. Genom företaget kunde man även ge mig en mobil. Min är 3 år gammal, antingen väntar jag på nya iphone 15 eller pro 14, via kompis pris fortsätter mitt vanliga privata abonnemang löpa med 2 års bindning till vanliga kostnaden 268 kr månad.
    Har då fått mobiler för ca 30 tusen till min vanlig kostnad på 268 kr månad.

Kanske fler ska kicka upp detta, ingen privat självrisk eller drulle kostnad, man behöver inte oroa sig hur barnet använder mobilen.
    Låter sjukt bra, jag rånade en gammal tant idag, och igår stal jag från Ica. 
  • Anonym (Emelie)
    Anonym (MR klister) skrev 2022-09-29 21:25:20 följande:
    Låter sjukt bra, jag rånade en gammal tant idag, och igår stal jag från Ica. 
    Men vad roligt, lite "Aina" snack på FL.
  • Anonym (Nope)

Det bästa sättet att lära barn om ekonomi är att köpa det man har råd som förälder. Har du råd med en sådan mobil ur egen ficka fine. Men tänk att nästa mobil bör hålla samma eller högre standard osv tills hon blir 18.

Våra barn fick sin första mobil bör de var 10 år, begagnade telefoner. Rätt glad för det, sonen glömde sin utomlands en gång och kom på det när vi gått igenom tullen.. dottern råkade pappa sönder sin. Sånt händer i den åldern. 

Nu däremot så sonen blev 15 fick han senaste iPhonen. Det blir hans sista mobil från oss. Sedan får han göra som han vill när han är myndig. 

Gällande att ge bort arbetsmobil, så tror jag det snarare blir en moralisk fråga. Personligen hade jag inte kunnat sova gott om natten. Dessutom vad ska det stå på paket? Grattis önskar mammas/pappas chef? 
    Eller ska du ljuga och säga att du betalt den?

• Anonym (MR klister)
    Anonym (Emelie) skrev 2022-09-29 22:12:03 följande:
    Men vad roligt, lite "Aina" snack på FL.
    Aina snack? 
  • Anonym (Emelie)
    Anonym (Nope) skrev 2022-09-30 05:44:59 följande:

Det bästa sättet att lära barn om ekonomi är att köpa det man har råd som förälder. Har du råd med en sådan mobil ur egen ficka fine. Men tänk att nästa mobil bör hålla samma eller högre standard osv tills hon blir 18.

Våra barn fick sin första mobil bör de var 10 år, begagnade telefoner. Rätt glad för det, sonen glömde sin utomlands en gång och kom på det när vi gått igenom tullen.. dottern råkade pappa sönder sin. Sånt händer i den åldern. 

Nu däremot så sonen blev 15 fick han senaste iPhonen. Det blir hans sista mobil från oss. Sedan får han göra som han vill när han är myndig. 

Gällande att ge bort arbetsmobil, så tror jag det snarare blir en moralisk fråga. Personligen hade jag inte kunnat sova gott om natten. Dessutom vad ska det stå på paket? Grattis önskar mammas/pappas chef? 
    Eller ska du ljuga och säga att du betalt den?

Många missuppfattar, gratis mobil är en löneförmån, den ger direkta avdrag o räknas som förbrukningsmaterial, genom fastpris abonnemang utgör den ingen skatteförmån.
    Vill jag inte ha en företags mobil och använder min egen utgår en ersättning från företaget till mig.

Kort, mobilen är från min lön, precis som er som köper sina barns mobil.
  • EpicF
    Anonym (Emelie) skrev 2022-09-30 06:07:40 följande:
    Många missuppfattar, gratis mobil är en löneförmån, den ger direkta avdrag o räknas som förbrukningsmaterial, genom fastpris abonnemang utgör den ingen skatteförmån.
    Vill jag inte ha en företags mobil och använder min egen utgår en ersättning från företaget till mig.

Kort, mobilen är från min lön, precis som er som köper sina barns mobil.
    Nej, mobilen är din arbetsplats som du får låna så länge du är anställd. Oftast kan man även få köpa ut den. Vill du inte ha en företagsmobil så är det ingen som tvingar dig. Men du kan inte ge den till din mtt barn. 

Varför är det så svårt för dig att förstå? 
  • Anonym (Emelie)
    EpicF skrev 2022-09-30 07:02:30 följande:
    Nej, mobilen är din arbetsplats som du får låna så länge du är anställd. Oftast kan man även få köpa ut den. Vill du inte ha en företagsmobil så är det ingen som tvingar dig. Men du kan inte ge den till din mtt barn. 

Varför är det så svårt för dig att förstå? 
    Fungerar som friskvård, även det är en förmån.

Mobilen har bara tre kriterier, att det är ett fast abonnemang (avgiften) Privata går inte o skilja från jobb användande. användandet av väsentlig betydelse.

Detta är kriterierna, vart mitt abonnemang ligger i för mobil verkar inte ha någon betydelse, om det är i min privata eller företagets mobil. men visst företaget kan kräva tillbaka den, men detta har aldrig hänt.

Vill jag inte ha en företags mobil får jag betalt för använda min egen mobil, dvs jag går med vinst ändå. 

Vad du missar är att läsa ditt avtal med företaget, för mig ingår mobilen o fritt användande, privat som i arbete, vill jag inte ha arbetsmobil får jag använda min egna privata och får betalt för att jag gör det, det finns en valmöjlighet. men hur än jag väljer blir den ändå gratis, går plus på använda min privata. Ersättningen är högre än mitt privata abonnemang.
  • Anonym (Ordning)
    Anonym (MR klister) skrev 2022-09-30 06:04:09 följande:
    Aina snack? 
    Låter som att TS hör till nyare grupp utan moral.
Svar på tråden Ge barnet sin arbetsmobil.