• Anonym (Emelie)

Ge barnet sin arbetsmobil.

Tänkte först höra om någon gett sitt barn sin arbetsmobil?

Dotter fyller 10 år om två månader, hon vill ha en Galaxy Z fold, mobil o surfplatta i ett.

Vänner tycker jag ska ge henne den nya iphone som kommer.
    Problemet är att det inte finns exakt datum när den kommer o att man får den.

Vilken av dessa två mobiler hade ni valt till erat barn?

Vi får själva beställa den mobil vi vill ha med jämna intervaller, samt ingen bryr sig vad man har för mobil, jag fortsätter med min vanliga privata som ändå varit parkopplad med min gamla jobb mobil.

Men tänkte dom var lite små dyra, samt jag behöver inte ha en sådan själv, därför kan dottern ha den tills det är dags för en ny, lämnar bara tillbaka den som jag använt den.

• Svar på tråden Ge barnet sin arbetsmobil.
  • Anonym (imperfekt)
    Anonym (Pucken) skrev 2022-09-30 12:49:57 följande:
    Om vi struntar i det moraliska dilemat... VAD ska en 10-årig med en svindyr, flashig mobiltelefon till??? Snacka om att göra sitt barn bortskämd och ett lättvindigt offer för rånare. Har själv en 10-årig som haft mobil i 2 års tid. Våra gamla, fullt fungerande iphones. Självklart vill dottern ha en sprillans ny, nyaste nytt men aldrig att hon får knata omkring med en 15-19 000 kronors iphone som hon glömmer, tappar i backen, springer med ute när det regnar osv. 

Och vi har råd mer än väl att ge henne en sprillans ny. Skulle som sagt aldrig falla oss in dock. 
    Exakt. 

Det är väl bara fartblind medelklass som tänker så tokigt.

Tänk om TS och hennes barn kunde tänka så långt som att det just nu råder komponentbrist i världen, och att valet snart kan stå mellan att få ut läkemedel och medicinteknik på hyllorna så att vården kan fungera, eller att alla på planeten ska byta telefon årligen och ha intelligenta hårtorkar.

Jag vet vad jag hade valt.

Sen kan TS rösta på vad faderuttan hon vill, för det blåa laget i vår lilla hobbit-trädgård kan inte heller trolla fram mer sällsynta jordartsmetaller om Kina drar åt tumskruvarna.

Man blir trött.
  • Bibbidi

Vad händer om mobilen går sönder / försvinner / blir stulen? Vilken försäkring går det på och hur förklarar du det eventuellt för chefen?

• Anonym (Emelie)
    Bibbidi skrev 2022-09-30 17:45:25 följande:

Vad händer om mobilen går sönder / försvinner / blir stulen? Vilken försäkring går det på och hur förklarar du det eventuellt för chefen?

Nu har man inga djungel regler på arbetsplatser. Arbetsgivaren är ansvarig så länge det inte finns synnerliga skäl, Synnerliga skäl kräver ganska mycket eller avsiktligt skadat den.
    Tjänstetid blir rätt omfattande när man ska svara även efter arbete.

Kortfattat, arbetsgivaren ersätter.
    Nu springer ingen och berättar någon annan använt den, man gör som folk i allmänhet, försvarar sig. spräckt skärm, jag tappa den osv. en olycka, arbetsgivaren betalar. Svårare är det inte.
  • EpicF
    Anonym (Emelie) skrev 2022-09-30 20:37:23 följande:
    Nu har man inga djungel regler på arbetsplatser. Arbetsgivaren är ansvarig så länge det inte finns synnerliga skäl, Synnerliga skäl kräver ganska mycket eller avsiktligt skadat den.
    Tjänstetid blir rätt omfattande när man ska svara även efter arbete.

Kortfattat, arbetsgivaren ersätter.
    Nu springer ingen och berättar någon annan använt den, man gör som folk i allmänhet, försvarar sig. spräckt skärm, jag tappa den osv. en olycka, arbetsgivaren betalar. Svårare är det inte.
    Så du tycker att det är värt bedrägeri istället för att du gör som andra och betalar din dotters mobil. Intressant. Glad du inte jobbar hos mig. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Emelie) skrev 2022-09-30 10:03:28 följande:
    Handlar inte om moral, det handlar om att skatteregler för mobil förändras via domstol. skatteverket förlora.

I mitt fall kan jag ha två abonnemang för ersättningen jag får för att använda min egna mobil inom arbete. via denna ersättning kan jag ändå ge mitt barn en mobil som företaget indirekt betalar.

Läste lärare osv har inte alls liknande avtal, där man ringer föräldrar på kvällstid. det handlar om sitt egna avtal hur den ser ut. för mig är mobilen gratis.
    Så du har frågat din chef och hen är OK med att barnet får jobbmobilen?
  • Anonym (Emelie)
    EpicF skrev 2022-09-30 20:45:01 följande:
    Så du tycker att det är värt bedrägeri istället för att du gör som andra och betalar din dotters mobil. Intressant. Glad du inte jobbar hos mig. 
    Men bra exempel. Min syster är företagare hennes barn får mobiler uttagna via företaget, samt ipad/dator osv, allt via hennes företag.
    Var hon som berätta hur jag ska göra.
  • Anonym (Emelie)
    Anonym (X) skrev 2022-09-30 20:54:04 följande:
    Så du har frågat din chef och hen är OK med att barnet får jobbmobilen?
    Min chef är inte så noga med små saker, det är en statlig verksamhet, det mesta är bidrag från staten, det är inga små belopp. Har nämnt om det upptill, man bryr sig inte om pengar, har kanske nämnt hur verksamheten hanterar sina pengar = i princip inget företagande eller ekonomi känsla behövs, staten skickar 1 miljard till nästa år
  • Anonym (X)
    Anonym (Emelie) skrev 2022-09-30 21:16:12 följande:
    Min chef är inte så noga med små saker, det är en statlig verksamhet, det mesta är bidrag från staten, det är inga små belopp. Har nämnt om det upptill, man bryr sig inte om pengar, har kanske nämnt hur verksamheten hanterar sina pengar = i princip inget företagande eller ekonomi känsla behövs, staten skickar 1 miljard till nästa år
    Men eftersom du hävdar att det är OK så kan du ju fråga honom, eller hur?
  • EpicF

Ts: Din syster gör fel och även du. Förmodligen hade din chef inte tyckt det var ok, annars hade du frågat. 

• Anonym (Emelie)
    Anonym (X) skrev 2022-09-30 21:24:44 följande:
    Men eftersom du hävdar att det är OK så kan du ju fråga honom, eller hur?
    Har nämnt det upptill, dom fuskar själva så mycket dom bara kan, man kan säga toppen håller ihop i alla väder, Dessa dom gillar får göra nästan som dom vill,.

Man kan uttrycka : Wish i was with the Navy but I´m in the Navajo

Svar på tråden Ge barnet sin arbetsmobil.