• Anonym (Emelie)

Ge barnet sin arbetsmobil.

Tänkte först höra om någon gett sitt barn sin arbetsmobil?

Dotter fyller 10 år om två månader, hon vill ha en Galaxy Z fold, mobil o surfplatta i ett.

Vänner tycker jag ska ge henne den nya iphone som kommer.
    Problemet är att det inte finns exakt datum när den kommer o att man får den.

Vilken av dessa två mobiler hade ni valt till erat barn?

Vi får själva beställa den mobil vi vill ha med jämna intervaller, samt ingen bryr sig vad man har för mobil, jag fortsätter med min vanliga privata som ändå varit parkopplad med min gamla jobb mobil.

Men tänkte dom var lite små dyra, samt jag behöver inte ha en sådan själv, därför kan dottern ha den tills det är dags för en ny, lämnar bara tillbaka den som jag använt den.

• Svar på tråden Ge barnet sin arbetsmobil.
  • Anonym (Mimmi)

Herregud, ungen är TIO år!

Köp en enklare för ett par tusenlappar och bete dig som folk istället.

• mammatill6
    Anonym (Emelie) skrev 2022-08-11 01:20:46 följande:
    Fast hon får inte mobilen, mobilen ska tillbaka när den ska bytas ut eller om jag slutar.
    Hon får låna mobilen hela tiden, sedan när man får byta igen, kan hon få den nya igen, då har det kommit nya vassare modeller.

Tänkte för några år sedan var inte en mobil så dyr, men nu när jag tittade på vad jag skulle välja fick jag en chock 19000 kr, det är stinkande dyrt.
    Nu har jag en sådan tjänst där jag kan välja denna mobil, men alla får inte det inom företaget, dom får bara upp till en viss nivå.

Nu är min chef en av dom högsta cheferna, han är Vice President han är även säkerhetschefen för företaget, kommer det en anmälan så är det till han den går, det blir till mannen som berätta åt mig, att använda den privat, avsluta mitt privata abonnemang var helt upp till mig.

Jag är inte ett dugg orolig, tror inte han är det minsta brydd eller ens vet vilken mobil jag väljer.
    Tar man platschefen, han fick order från av VD att köpa in ett kylskåp på hans kontor, vad fan har du ingen sprit här, veckan efter köptes kylskåpet in o fylldes upp, tar man Board of Directors så sitter det en mycket känd politiker en partiledare från en av dom största partierna, vilket år o parti kan jag inte nämna, då vet alla vart jag jobbar.
    Inget av det du skriver motiverar att ta ut en mobil för 19000 på företaget o ge dottern. Oavsett vilken politiker som jobbar eller vilket kylskåp ni har. 
  • mammatill6
    Anonym (Emelie) skrev 2022-08-11 02:01:12 följande:
    Sökte igenom vad jag har för modell, det är en iphone 11,(privata) den köptes 2019, det menas att vi har 4 års intervall. företags mobil jag har är en 10:a
    Men tycker den duger till allt jag behöver den till, känns som den kommer gå ett tag till.

Jag vet att det är företagets mobil, men vem som använder den verkar inte spela någon roll då jag har företagets sim kortet i min privata.

Ska våga chansa o ge den nya mobilen till dottern, det kommer snart regler o något som spärrar från både arbetsgivare o SKV när mobiler börja bli så dyra o får användas privat utan förmånsbeskattning.
    Den duger till dig men inte en 10-åring? Jösses?. min 13-åring har en Samsung a23. Kostar 2500 och duger alldeles utmärkt.
  • EpicF

Ts: Brukar du ge bort eller låna ut andras saker till din dotter? 

Är verkligen mobil till din dotter mera värt än ditt jobb? 

Och en sista fråga, hur gammal är du? Du resonerar som en tonåring och inte en vuxen. 

• sextiotalist

Nej 
    Min arbetstelefon konfigureras dessutom av arbetsgivaren, så den har kontakt med teams, Outlook och intranätet. Kopplas upp automatiskt på företagets wifi.
    Vi byter vartannat år och den skickas tillbaka.

• Limajo

Töntigt. Du har ju redan bestämd dig, du skriver bara för att du vill skryta om förmånerna på ditt jobb. 

Jag tycker synd om din dotter som får ansvar för en så dyr mobil. Undras hur hon kommer att må när de går i golvet efter två månader, eller när den blir stulen ur mobillådan i klassrummet, eller när hon går hem från skolan med näsan över telefonen och hon knuffas till marken och mobilen rycks ur händerna på henne.

Det finns orsaker till varför man ger sina barn billiga, begagnade mobiler.

• Anonym (S)
    Anonym (Emelie) skrev 2022-08-11 01:20:46 följande:
    Fast hon får inte mobilen, mobilen ska tillbaka när den ska bytas ut eller om jag slutar.
    Hon får låna mobilen hela tiden, sedan när man får byta igen, kan hon få den nya igen, då har det kommit nya vassare modeller.

Tänkte för några år sedan var inte en mobil så dyr, men nu när jag tittade på vad jag skulle välja fick jag en chock 19000 kr, det är stinkande dyrt.
    Nu har jag en sådan tjänst där jag kan välja denna mobil, men alla får inte det inom företaget, dom får bara upp till en viss nivå.

Nu är min chef en av dom högsta cheferna, han är Vice President han är även säkerhetschefen för företaget, kommer det en anmälan så är det till han den går, det blir till mannen som berätta åt mig, att använda den privat, avsluta mitt privata abonnemang var helt upp till mig.

Jag är inte ett dugg orolig, tror inte han är det minsta brydd eller ens vet vilken mobil jag väljer.
    Tar man platschefen, han fick order från av VD att köpa in ett kylskåp på hans kontor, vad fan har du ingen sprit här, veckan efter köptes kylskåpet in o fylldes upp, tar man Board of Directors så sitter det en mycket känd politiker en partiledare från en av dom största partierna, vilket år o parti kan jag inte nämna, då vet alla vart jag jobbar.

Du jobbar statligt, men kallar chefen för vice president? Kylskåp med sprit?

Förstår nu att du driver med oss.

• Friger

Jag är arbetsgivare. Bryr mig ärligt talat inte så mycket om vad de anställda gör med sina telefoner så länge som jag inte behöver betala nya så ofta och de svarar i telefon.

Vet att någon låter ungarna använda arbets-datorn för spel och film. Helt okej för min del.

Men jag har förståelse för att större bolag har striktare regler. Ju fler människor som finns på firman. Ju större chans att någon missbrukar det hela. Då måste du införa regler. Tyvärr är det ju så med regler att du inte kan ha regler enbart för den personen som missköter det hela. Reglerna måste gälla alla.

Kan ju enkelt plocka ut telefoner och surfplattor via min firma till mina egna ungar. Blir lite billigare modeller. Typ 5.000kr per enhet och i det intervallet.

• Anonym (Emelie)
    sextiotalist skrev 2022-08-11 06:30:49 följande:

Nej 
    Min arbetstelefon konfigureras dessutom av arbetsgivaren, så den har kontakt med teams, Outlook och intranätet. Kopplas upp automatiskt på företagets wifi.
    Vi byter vartannat år och den skickas tillbaka.

Prova överför data mellan mobilerna, du se att intranätet fungerar även den på din andra mobil, dom blir otroligt lika varandra på bara någon minut.
  • Anonym (Rosie)

Först och främst ska du ju inte ge bort eller "låna ut" något som inte tillhör dig. Om du inte behöver en ny telefon för jobbets skull ska du ju såklart inte ta emot nåt alls. Det ska man inte ens behöva säga till vuxna människor. Man bör kunna skilja på rätt och fel.

Sen ska en tio-åring inte ha en sån dyr telefon alls. Dels på grund av stöldrisken men också för att det kommer hända olyckor och den kan lätt gå sönder. Tycker ärligt talat det är oansvarigt som förälder att ge barnet något så dyrt. Det finns många billigare alternativ på mobil som fungerar till ett så litet barn. 

Svar på tråden Ge barnet sin arbetsmobil.