• Anonym (Emelie)

Ge barnet sin arbetsmobil.

Tänkte först höra om någon gett sitt barn sin arbetsmobil?

Dotter fyller 10 år om två månader, hon vill ha en Galaxy Z fold, mobil o surfplatta i ett.

Vänner tycker jag ska ge henne den nya iphone som kommer.
    Problemet är att det inte finns exakt datum när den kommer o att man får den.

Vilken av dessa två mobiler hade ni valt till erat barn?

Vi får själva beställa den mobil vi vill ha med jämna intervaller, samt ingen bryr sig vad man har för mobil, jag fortsätter med min vanliga privata som ändå varit parkopplad med min gamla jobb mobil.

Men tänkte dom var lite små dyra, samt jag behöver inte ha en sådan själv, därför kan dottern ha den tills det är dags för en ny, lämnar bara tillbaka den som jag använt den.

• Svar på tråden Ge barnet sin arbetsmobil.
  • nernu

Det går utför med mänskligheten. 

• Anonym (Emelie)
    Anonym (Ordning) skrev 2022-09-30 09:54:29 följande:
    Låter som att TS hör till nyare grupp utan moral.
    Handlar inte om moral, det handlar om att skatteregler för mobil förändras via domstol. skatteverket förlora.

I mitt fall kan jag ha två abonnemang för ersättningen jag får för att använda min egna mobil inom arbete. via denna ersättning kan jag ändå ge mitt barn en mobil som företaget indirekt betalar.

Läste lärare osv har inte alls liknande avtal, där man ringer föräldrar på kvällstid. det handlar om sitt egna avtal hur den ser ut. för mig är mobilen gratis.
  • Anonym (Ia)
    Anonym (Emelie) skrev 2022-09-30 10:03:28 följande:
    Handlar inte om moral, det handlar om att skatteregler för mobil förändras via domstol. skatteverket förlora.

I mitt fall kan jag ha två abonnemang för ersättningen jag får för att använda min egna mobil inom arbete. via denna ersättning kan jag ändå ge mitt barn en mobil som företaget indirekt betalar.

Läste lärare osv har inte alls liknande avtal, där man ringer föräldrar på kvällstid. det handlar om sitt egna avtal hur den ser ut. för mig är mobilen gratis.
    Gratis pga att den är avsedd att användas av dig, för jobbet. Det är enda anledning till att du får den - du - jobbet. 
  • Anonym (Emelie)
    Anonym (imperfekt) skrev 2022-09-30 11:42:31 följande:

Sen kan en tioåring med en så dyr mobil bli rånad av äldre barn. Kanske förnedrad och pissad på rentav i dagens samhälle.

www.mitti.se/nyheter/13-aring-ranad-pa-mobil-av-jamnariga-flickor/lmsck!5788681/

Finns många fler exempel.

Hur tänker du där TS?

Genom att rösta på moderaterna och inte sossarna.

Men det sitter i avtalet mellan mig o arbetsgivaren, den tillåter privat användning.
    Jag får lön vid varje svar utanför arbetstid.

Har jag enbart min privata betalar arbetsgivaren ett belopp som täcker alla kostnader samt köp av ny mobil framöver, dvs arbetsgivaren vinner på att själva hålla med mobil. Nu förstår jag chefen bättre, där jag frågade om användandet av mobilen. Han svara, han bara har arbetsmobilen, ingen privat.

Kolla upp era avtal eller gör ett avtal ang mobilen vid anställning, alla behöver inte ha samma avtal, det kan även skilja inom företaget.

Skatteverket kan omöjligt checka detta, man behöver inte ha med sig mobilen varje dag, jag kan ha min privata som jag ändå har, men med företagets abonnemang på sim.
    Skulle skv vilja se den tar jag bara med den nästa gång. dotter får låna min under tiden. Svårare är det inte.
    Försäkringen var bättre via företaget än via min privata, skulle den gå sönder/försvinna får jag en ny, helt utan kostnad.
  • Anonym (Pucken)
    Anonym (Emelie) skrev 2022-09-30 12:05:44 följande:

Men det sitter i avtalet mellan mig o arbetsgivaren, den tillåter privat användning.
    Jag får lön vid varje svar utanför arbetstid.

Har jag enbart min privata betalar arbetsgivaren ett belopp som täcker alla kostnader samt köp av ny mobil framöver, dvs arbetsgivaren vinner på att själva hålla med mobil. Nu förstår jag chefen bättre, där jag frågade om användandet av mobilen. Han svara, han bara har arbetsmobilen, ingen privat.

Kolla upp era avtal eller gör ett avtal ang mobilen vid anställning, alla behöver inte ha samma avtal, det kan även skilja inom företaget.

Skatteverket kan omöjligt checka detta, man behöver inte ha med sig mobilen varje dag, jag kan ha min privata som jag ändå har, men med företagets abonnemang på sim.
    Skulle skv vilja se den tar jag bara med den nästa gång. dotter får låna min under tiden. Svårare är det inte.
    Försäkringen var bättre via företaget än via min privata, skulle den gå sönder/försvinna får jag en ny, helt utan kostnad.
    Om vi struntar i det moraliska dilemat... VAD ska en 10-årig med en svindyr, flashig mobiltelefon till??? Snacka om att göra sitt barn bortskämd och ett lättvindigt offer för rånare. Har själv en 10-årig som haft mobil i 2 års tid. Våra gamla, fullt fungerande iphones. Självklart vill dottern ha en sprillans ny, nyaste nytt men aldrig att hon får knata omkring med en 15-19 000 kronors iphone som hon glömmer, tappar i backen, springer med ute när det regnar osv. 

Och vi har råd mer än väl att ge henne en sprillans ny. Skulle som sagt aldrig falla oss in dock. 
  • Anonym (Stöld)
    Anonym (Emelie) skrev 2022-09-30 12:05:44 följande:
    Eh..va? 
  • Anonym (Emelie)
    Anonym (Pucken) skrev 2022-09-30 12:49:57 följande:
    Om vi struntar i det moraliska dilemat... VAD ska en 10-årig med en svindyr, flashig mobiltelefon till??? Snacka om att göra sitt barn bortskämd och ett lättvindigt offer för rånare. Har själv en 10-årig som haft mobil i 2 års tid. Våra gamla, fullt fungerande iphones. Självklart vill dottern ha en sprillans ny, nyaste nytt men aldrig att hon får knata omkring med en 15-19 000 kronors iphone som hon glömmer, tappar i backen, springer med ute när det regnar osv. 

Och vi har råd mer än väl att ge henne en sprillans ny. Skulle som sagt aldrig falla oss in dock. 
    När bägge föräldrar använder smartphones för det mesta är det självklart barnen tar efter. I en dela va uppfostran till självständiga är denna gadget viktigt verktyg.

Nu kostar inte att abonnemang så mycket o är inte speciellt märkvärdigt. Många yrken har arbetsmobil som ingår i tjänsten, en vardag för de flesta, mobilen kostar inte privat. Jag liksom bara upplyser om detta, det spelar ingen roll om mobilen kostar 19k eller 2k än så länge, kanske systemet görs om framöver, eller inte. Man kan passa på medans det fungerar.
  • EpicF
    Anonym (Emelie) skrev 2022-09-30 13:16:11 följande:
    När bägge föräldrar använder smartphones för det mesta är det självklart barnen tar efter. I en dela va uppfostran till självständiga är denna gadget viktigt verktyg.

Nu kostar inte att abonnemang så mycket o är inte speciellt märkvärdigt. Många yrken har arbetsmobil som ingår i tjänsten, en vardag för de flesta, mobilen kostar inte privat. Jag liksom bara upplyser om detta, det spelar ingen roll om mobilen kostar 19k eller 2k än så länge, kanske systemet görs om framöver, eller inte. Man kan passa på medans det fungerar.
    Du får inte ersättning för privat mobil om du själv väljer att annda jobbmobilen. Det är antigen eller. Något du inte verkar förstå. 
  • Anonym (Ordning)
    Anonym (Emelie) skrev 2022-09-30 13:16:11 följande:

Då får hon väl skaffa sig ett sådant jobb i framtiden, så att hennes arbetsgivare ger henne en jobbmobil.

Det är inte din arbetsgivares uppgift att ge henne en jobbmobil. OM din arbetsgvare väljer att ge din dotter en "jobbmobil" så räknas det som löneförmån och ska beskattas.

Svar på tråden Ge barnet sin arbetsmobil.