• Anonym (Emelie)

Ge barnet sin arbetsmobil.

Tänkte först höra om någon gett sitt barn sin arbetsmobil?

Dotter fyller 10 år om två månader, hon vill ha en Galaxy Z fold, mobil o surfplatta i ett.

Vänner tycker jag ska ge henne den nya iphone som kommer.
    Problemet är att det inte finns exakt datum när den kommer o att man får den.

Vilken av dessa två mobiler hade ni valt till erat barn?

Vi får själva beställa den mobil vi vill ha med jämna intervaller, samt ingen bryr sig vad man har för mobil, jag fortsätter med min vanliga privata som ändå varit parkopplad med min gamla jobb mobil.

Men tänkte dom var lite små dyra, samt jag behöver inte ha en sådan själv, därför kan dottern ha den tills det är dags för en ny, lämnar bara tillbaka den som jag använt den.

• Svar på tråden Ge barnet sin arbetsmobil.
  • Friger
    sextiotalist skrev 2022-08-11 10:52:19 följande:
    Idag kan man det. Du är skyddad enligt lag

www.svd.se/a/OQ48KE/ny-lag-ska-skydda-visselblasare
    Tjena... Klart som f-n de försöker hitta tjallaren och göra livet surt för denne. Lagen innebär bara att du inte får göra det offentligt.

Nyckeln är om det inte går att spåra tillbaka till dig. Men sådant är svårt att säkert veta... Det förrädiska med att bli utmobbad är att de inte behöver ha bevis som håller i domstol för att retas. Det räcker att de tror att det är du som gjorde det.
  • Anonym (Emelie)
    sextiotalist skrev 2022-08-11 10:34:28 följande:
    Och budget, såklart de ska ta hänsyn till sin budget. Så det är nog dags att det blir en revision på detta statliga bolag (som verkar ligga långt norrut, med tanker på skoterbeskrivningen).
    Jag arbetar mycket mot ett annat statligt bolag, vi konsulter får inte ens bjuda på en vanlig bricklunch.
    Jag jobbar som förvaltare, tar hand om alla kostnader inom infrastrukturen, men jag får inte ta besluten om stora kostnader.

Fick in ett företag för några månader sen, blev bra vän med han, han fråga helt plötsligt: hur fungerar det hos er? hur menar du fråga jag?
    Din chef har frågat mig om offert i snart 1 år, han har frågat i omgångar, nu lessnade jag och skicka en offert på det dubbla i pris för att snäsa av han, och då beställer han jobbet, det händer ingen annanstans.

Vad säger man om budget då? behöver en chef bry sig om kostnader? då handlar det om miljon belopp extra, företagaren dubbla offerten o fick uppdraget, jag får inte förhandla i dessa prisklasser.
  • sextiotalist
    Anonym (Emelie) skrev 2022-08-11 11:03:40 följande:
    Jag jobbar som förvaltare, tar hand om alla kostnader inom infrastrukturen, men jag får inte ta besluten om stora kostnader.

Fick in ett företag för några månader sen, blev bra vän med han, han fråga helt plötsligt: hur fungerar det hos er? hur menar du fråga jag?
    Din chef har frågat mig om offert i snart 1 år, han har frågat i omgångar, nu lessnade jag och skicka en offert på det dubbla i pris för att snäsa av han, och då beställer han jobbet, det händer ingen annanstans.

Vad säger man om budget då? behöver en chef bry sig om kostnader? då handlar det om miljon belopp extra, företagaren dubbla offerten o fick uppdraget, jag får inte förhandla i dessa prisklasser.
    Lagen om offentlig upphandling gäller för alla statliga bolag
    En revision skulle behövas där du arbetar.
  • Anonym (Emelie)
    sextiotalist skrev 2022-08-11 11:19:58 följande:
    Tror inte det är så lätt när det handlar om bidrag man jobbar med, chefen har frågat flera företag, när bidragen kommer in blir det panik att få saker utfört, tror detta är exakt vad som hänt, han som fick uppdraget kunde starta nästan direkt, jag märker själv av att beställa arbeten, har försökt hjälpa mindre företag att få komma in, men oftast saknar dom folk för att hinna i tid, blir bara större företag som kan ta dom flesta arbeten.
    Jag har hjälpt mindre företag o räkna, ger ritningar, samt hela konstruktion, räknat ut vinsten om dom tar arbetet, men många vågar inte, även fast jag garanterar att dom kommer inte gå backa, ni kommer ha en bra vinst. många klarar ändå inte av det eller vågar ens prova. Dom flesta storföretag vet om detta och skickar medvetet in höga offerter.
  • Friger
    sextiotalist skrev 2022-08-11 11:19:58 följande:
    *ler* Jag skulle kunna skriva en bok om korruption och missförhållande inom offentlig sektor.

Offentlig upphandling, lagen har goda avsikter. Men... För att uttrycka det försiktigt. Staten/kommunen är en mjölkkossa när det gäller pengar för att systemet inte fungerar.

Korruption är vanligt förekommande. Oftare vänskapskorruption än "gåvor" men har sett även ren korruption. Byggare som renoverat sommarstugor och bjudit på saker.
  • Anonym (Emelie)
    Friger skrev 2022-08-11 11:35:50 följande:
    *ler* Jag skulle kunna skriva en bok om korruption och missförhållande inom offentlig sektor.

Offentlig upphandling, lagen har goda avsikter. Men... För att uttrycka det försiktigt. Staten/kommunen är en mjölkkossa när det gäller pengar för att systemet inte fungerar.

Korruption är vanligt förekommande. Oftare vänskapskorruption än "gåvor" men har sett även ren korruption. Byggare som renoverat sommarstugor och bjudit på saker.
    Man kan sammanfatta allt, det fungerar inte som dom flesta tror, att allting checkas hit o dit o kostnader, anbud osv kontrolleras, annars skulle vi inte haft karteller som uppdagades bland storbolagen i sthlm, där man delade in olika delar av staden, vi skulle inte haft chefer som i panik anställer hemtjänst personal utan körkort, där dom får åka taxi mellan, man betalar mer än det tredubbla i taxi kostnad än vad personalen tjänar per dag, därför är det risk fritt för mig att ge arbetsmobilen åt dottern.

sverigesradio.se/artikel/manga-sommarvikarier-saknar-korkort-de-far-aka-taxi-istallet
  • Anonym (Stöldärstöld)
    Anonym (Emelie) skrev 2022-08-11 12:14:17 följande:
    Man kan sammanfatta allt, det fungerar inte som dom flesta tror, att allting checkas hit o dit o kostnader, anbud osv kontrolleras, annars skulle vi inte haft karteller som uppdagades bland storbolagen i sthlm, där man delade in olika delar av staden, vi skulle inte haft chefer som i panik anställer hemtjänst personal utan körkort, där dom får åka taxi mellan, man betalar mer än det tredubbla i taxi kostnad än vad personalen tjänar per dag, därför är det risk fritt för mig att ge arbetsmobilen åt dottern.

sverigesradio.se/artikel/manga-sommarvikarier-saknar-korkort-de-far-aka-taxi-istallet
    Du har aldrig funderat på vad din roll är, vem det är som betalar din lön och vad en god arbetsetik är? Rättrådighet är något du bör införliva i ditt arbetsliv, eller byta bransch. Den engelska termen "civil servant" är talande på så vis att den påminner om din roll, inte som en som ska tillförskaffa sig maximalt med olagliga fördelar för att chefen gör så, utan som en vars yrke är att tjäna allmänheten. 

Jag kommer att pussla ihop alla små infobitar du har strösslat dina inlägg med och se om jag kan identifiera din arbetsgivare. Du har läckt massor. Sedan blir det kul att som utomstående visselblåsa både till bolaget, och kvällspressen. Jag älskar pussel och är oförskämt bra på att googla.

Fundera på om 10000 kr är värt ditt goda namn och rykte och anställning, jag personligen skulle sälja mig betydligt dyrare.
  • mammatill6

Så för att det är sån brist på omvårdnadspersonal så man tvingas anställa utan körkort så har du rätt att ta en mobil som jobbet betalar sommar ämnad till dig och är en förmån som din arbetsgivare erbjuder anställda o h sen ge den till dottern istället? Logiken är fantastisk.
    Men du svarar ju inte på frågan, varför frågar du inte chefen?
  • Friger

Haha kan tänka mig!

Jo, den där mobilen är nog den lilla saken.

Bara en sådan sak... Du är upphandlad på timme åt kommunen att göra ett jobb. Du har vunnit uppdraget. Du vet att du fått jobbet. Nu kommer kommunen och frågar hur många timmar det kommer att ta dig?

Gudars...

Särskilt de stora bolagen brukar inte vara särskilt blyga när de anger tiden det tar då. Tror till och med att de slänger in trädgårdstomten som en deltagare i arbetsgruppen.
  • Anonym (Emelie)
    Anonym (Stöldärstöld) skrev 2022-08-11 12:29:55 följande:
    Du har aldrig funderat på vad din roll är, vem det är som betalar din lön och vad en god arbetsetik är? Rättrådighet är något du bör införliva i ditt arbetsliv, eller byta bransch. Den engelska termen "civil servant" är talande på så vis att den påminner om din roll, inte som en som ska tillförskaffa sig maximalt med olagliga fördelar för att chefen gör så, utan som en vars yrke är att tjäna allmänheten. 

Jag kommer att pussla ihop alla små infobitar du har strösslat dina inlägg med och se om jag kan identifiera din arbetsgivare. Du har läckt massor. Sedan blir det kul att som utomstående visselblåsa både till bolaget, och kvällspressen. Jag älskar pussel och är oförskämt bra på att googla.

Fundera på om 10000 kr är värt ditt goda namn och rykte och anställning, jag personligen skulle sälja mig betydligt dyrare.
    Samtidigt är bara ärlig hur allting fungerar, ta bara hemtjänst personalen som får åka taxi, min chef gör exakt lika, har ingen framförhållning, dom har inget affärssinne, dom löser problemen i sista minut, och då får det kosta exakt hur mycket som helst, men det är skattebetalarna som betalar, sedan slår dom sig om bröstet o är stolta jag löste problemet. ta bara kvinnan från kommunen som förklarar detta, det var ett nytt problem för oss och vi har inget val,.
    Ingen frågar om framförhållningen, dubbla lön till personal som kan tänka flytta semestern, nej man väljer att hyra in taxi, det fyrdubblad kostnaden istället för personalen, bara dubbla lön för ordinarie hade blivit halva kostnaden.

Därför gör det inget om du hittar igen min arbetsplats, inget kommer o hända, nu när du ser att det fungerar liknande på både kommun o övriga statliga arbetsplatser. något affärssinne behöver inte en statlig/kommunal chef ha.
Svar på tråden Ge barnet sin arbetsmobil.