• Tom Araya

    När godhetsknarkarna agerar med ondska

    En tråd för exempel på där folk som försöker utmåla sig som goda, PK, aktivister för goda ändamål e.t.c. i själva verket agerar destruktivt med negativa konsekvenser för samhället och andra människor.

    Öppet för diskussion kring dessa exempel.

    Ett första exempel är händelsen 2022-08-29 där miljöaktivister limmade fast sig på vägbanan och hindrade trafiken, däribland även utryckningsfordon under utryckning.

    Ambulanser stoppade av aktivister på körbana (aftonbladet.se)

    Ronny, 54, körde ambulans med blåljus ? stoppades på E4 (aftonbladet.se)

  • Svar på tråden När godhetsknarkarna agerar med ondska
  • Anonym (Casanova)
    KillBill skrev 2022-09-20 17:33:28 följande:
    Alla riksdagspartier har fördömt klimataktionen som stoppade trafiken. Det är inte det frågan handlar om. Det vi diskuterar är att en förtroendevald  Sverigedemokrat ljög och att lögnen fick spridning i media. 
    Han ljög nog inte. Han hade säkert fått informationen att det var så.

    Kan ju vara så att tidningarna också hade samma källa som han? Jag menar att media inte nödvändigtvis okritiskt basunerar ut allt som står på twitter utan att kolla saken?
  • KillBill
    nattuw skrev 2022-09-21 00:37:02 följande:
    Vem som ligger bakom en falsk nyhet är egalt. Det som spelar roll är hur lättduperad etablerad media visat sig vara.
    Efter alla skriverier om Sverigedemokraternas trollfabrik är det självklart högst relevant att lyfta fram att denna fake news var planterad av en Sverigedemokrat..
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (Casanova)
    KillBill skrev 2022-09-21 07:02:17 följande:
    Efter alla skriverier om Sverigedemokraternas trollfabrik är det självklart högst relevant att lyfta fram att denna fake news var planterad av en Sverigedemokrat..
    Det vet du ju inte...

    Han kan ju ha fått uppgiften av någon annan?

    Skulle tidningarna vara så dumma att de rapporterar allt från twitter som sanning?

    Jag tror riksdagsledarmoten och tidningarna blev lurade av samma källa på sjukhuset. Det var upprörda känslor på sjukhuset när miljömupparna medvetet saboterade deras versamhet dag efter dag. Mycket rykten florerade säkert.
  • Kaffekopp242322
    KillBill skrev 2022-09-20 17:33:28 följande:
    Alla riksdagspartier har fördömt klimataktionen som stoppade trafiken. Det är inte det frågan handlar om. Det vi diskuterar är att en förtroendevald  Sverigedemokrat ljög och att lögnen fick spridning i media. 
    Ok. Rätt löjligt, då. 

    Om det vore motsatsen så kan jag förstå en viss upprördhet. Att någon ljugit och hävdat att det inte utgjorde någon risk. Men nu håller alltså alla med om att det här var dåligt och kunde varit livshotande. 

    Förstår inte ens att det finns något att diskutera. 
  • nattuw
    KillBill skrev 2022-09-21 07:02:17 följande:
    Efter alla skriverier om Sverigedemokraternas trollfabrik är det självklart högst relevant att lyfta fram att denna fake news var planterad av en Sverigedemokrat..
    Det som är relevant är att etablerad media är så lätt att dupera.

    Även om det senare kommer en rättelse av typen "I en tidigare version skrev SVT Nyheter Stockholm att en person avlidit i en ambulans ? vilket inte stämmer.". Så ändrar det inte på det faktum att public service har en så dålig källkontroll att de hjälpt till att sprida en falsk nyhet.
  • KillBill
    nattuw skrev 2022-09-21 13:45:15 följande:
    Det som är relevant är att etablerad media är så lätt att dupera.

    Även om det senare kommer en rättelse av typen "I en tidigare version skrev SVT Nyheter Stockholm att en person avlidit i en ambulans ? vilket inte stämmer.". Så ändrar det inte på det faktum att public service har en så dålig källkontroll att de hjälpt till att sprida en falsk nyhet.
    Jag noterar att du fokuserar på att skjuta budbäraren. Känns det som en viktig uppgift att flytta fokus från sverigedemokratens lögner?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • annabellelee
    Tom Araya skrev 2022-09-20 16:18:36 följande:

    Relaterad tråd:

    Tolerans och mångfald (familjeliv.se)


    Denna tråd vill, enligt vad du skriver i ts, diskutera "godhetsknarkande", ett starkt negativt laddat ord. Och i detta sammanhang tycker du att det är relevant att ta upp en tråd om tolerans och mångfald?

    Om att propagera för tolerans är att vara godhetsknarkande, så är jag med glädje godhetsknarkande. Att arbeta för tolerans och mångfald måste väl vara tusenfalt bättre än att arbeta för motsatsen, intolerans och enfald?
  • annabellelee

    Vad gäller sakfrågan i ts, det som ts nedvärderande kallar "godhetsknarkande", vilket ts verkar definera som människor som vill gott, och som vill förändra och ta ställning, men som inte lyckas fullt ut, vill jag säga detta:

    Nej, alla välmenande insatser räcker inte hela vägen. En del förslag med goda intentioner är inte alltid helt genomtänkta (jag tycker tex att det är ett dumt förslag att ersätta bensinbilar med elbilar, för att ersätta alla bilar är enormt resurskrävande och låser in oss i ett nytt beroende av energi och av svåråtkomliga jordartsmetaller).

    MEN, och detta är ett viktigt MEN, nog är det bättre att försöka göra något? Vi vet alla att vår nutida livsstil inte är långsiktigt hållbar, och vi kan försöka göra något, eller så kan vi sitta kvar i soffan och håna de som försöker: "titta på de idioterna, som försöker göra något!" och när någon gör ett ärligt försök att ändra något, men inte lyckas kan vi skratta "jaja, det gick åt helvete, var det inte det jag sa?"

    Rädslan att misslyckas, eller att inte räcka hela vägen fram, kan ju aldrig hindra oss från att försöka. Ja, det är lätt att strunta i att göra något, och att peka finger åt de som försöker, men är det ändå inte bättre att i alla fall försöka göra något litet?

  • Flash Gordon
    annabellelee skrev 2022-09-22 07:40:25 följande:
    MEN, och detta är ett viktigt MEN, nog är det bättre att försöka göra något? 
    Så då gör man ... vadå?

    Fysiskt angriper en partiledare och slänger en tårta i ansiktet på honom?

    Blockerar en väg så att en ambulans med en kritisk patient blir stående?

    Tänder eld på en lastbil från Scan för att protestera mot kött-ätande?

    För det är vad tråden handlar om. Vilka metoder man använder. 

    "agerar destruktivt med negativa konsekvenser"

    Du kan säkert själv komma på bättre sätt att agera på än de exempel jag ger ovan.
    Blå och gul
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2022-09-22 08:16:31 följande:
    Så då gör man ... vadå?

    Fysiskt angriper en partiledare och slänger en tårta i ansiktet på honom?

    Blockerar en väg så att en ambulans med en kritisk patient blir stående?

    Tänder eld på en lastbil från Scan för att protestera mot kött-ätande?

    För det är vad tråden handlar om. Vilka metoder man använder. 

    "agerar destruktivt med negativa konsekvenser"

    Du kan säkert själv komma på bättre sätt att agera på än de exempel jag ger ovan.
    Det finns ingen som försvara kriminella handlingar som att kasta saker på politiker, blockera vägar , tända eld på lastbilar etc. de som gör sig skyldiga till den typen av handlingar döms/straffas av samhället.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden När godhetsknarkarna agerar med ondska