• Anonym (Arg resenär)

Jävla kontrollant!!

Jag är i gbg just nu och hälsar på en familjemedlem som bor här. Jag bor i Stockholm i vanliga fall. Vi skulle åka in till stan från där hon bor och tänkte ta bussen in. Eftersom jag har min 3 månaders bebis med mig reser jag med barnvagn, och jag tänkte att man då såklart åker gratis. Jag tycker det är en självklarhet att man får åka gratis när man har barnvagn och/eller är gravid. Vid hållplatsen innan vi ska kliva av kliver det på biljettkontrollanter. Jag sa som det var att jag tog för givet att man åker gratis när man har barnvagn med sig. Jag åker alltid gratis i Stockholm. Kontrollanten var dock helt dum i hela huvudet och bemötte mig iskallt med orden att det är resenärens ansvar att ta reda på vad som gäller. Jag bad henne om att vara lite snäll denna gång, att ha förståelse för att man kan göra fel, men nej! Hon ska prompt ge mig tilläggsavgift på 1500 kr och vara helt dum och oförstående. Otrevlig ska man inte tala om. Hur kan man ha hjärta att ge tilläggsavgift till en småbarnsmamma som råkade göra fel? Jag frågade lite spydigt om hon aldrig gör fel. Får inget svar. Hjärtlös kontrollantjävel är vad hon var, antar att alla kontrollanter är lika knäppa i skallen. Fattar inte varför hon inte lät mig köpa biljett på plats istället och ge mig en chans att göra rätt. Kan man överklaga på något sätt?

• Svar på tråden Jävla kontrollant!!
  • Mandel
    Anonym (Arg resenär) skrev 2022-09-12 16:24:44 följande:

Men herregud vilka elaka svar! Är ni kontrollanter själva eller? Har ni aldrig gjort fel??

Sätt dig in i kontrollantens sida så kanske du själv hittar svaret på de svar du får.

Jag har full förståelse för att du blir arg och besviken, men det fråntar ändå inte det faktum att det är ditt ansvar att ta reda på vad som gäller. Samtidigt måste du förstå att kontrollanten troligen flera gånger dagligen får höra samma ursäkt som du hade. Vem ska de tro på och vem ska de "sätta dit" i så fall? 
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Hmm..)
    Anonym (Arg resenär) skrev 2022-09-12 16:28:33 följande:
    Jag tycker hon kunde visat lite förståelse. Jag tycker jag kunde fått en varning alt varit tvungen att kliva av, för tilläggsavgift var lite väl hårt tycker jag.
    Då får du se det som läropengar och inte göra om det misstaget.
  • Anonym

Vad är det du vill överklaga?

Du skriver ju själv att du insåg att du gjorde fel och ville betala i efterhand? Du inser ju alltså att reglerna gäller?

Ska du överklaga ?Otillbörlig brist på överdriven snällhet där reglerna åsidosätts? eller vad tänkte du?

• Anonym (Arg resenär)

Kontrollanten kunde varit bättre i sitt bemötande än en iskall stolpe! Förklara på ett trevligt sätt vad som gäller, då hade jag inte varit lika tjurig. Nu kommer jag bråka, jag betalar när hon ber om ursäkt för sitt icke serviceminded beteende.

• Anonym (Troll)
    Anonym (Arg resenär) skrev 2022-09-12 16:28:33 följande:
    Jag tycker hon kunde visat lite förståelse. Jag tycker jag kunde fått en varning alt varit tvungen att kliva av, för tilläggsavgift var lite väl hårt tycker jag.
    Regler är regler, även för dig.
  • Anonym (Troll)
    Anonym (Arg resenär) skrev 2022-09-12 16:34:08 följande:

Kontrollanten kunde varit bättre i sitt bemötande än en iskall stolpe! Förklara på ett trevligt sätt vad som gäller, då hade jag inte varit lika tjurig. Nu kommer jag bråka, jag betalar när hon ber om ursäkt för sitt icke serviceminded beteende.

HAHA! :D Jaaaha då får du alltså påminnelseavgifter och sedan hamnar du hos inkasso med framtida plump i protokollet. Värt att tjura istället för att betala avgiften när du plankar på bussen?
  • Anonym (Annan stockholmare)

Troll: Man åker visst gratis på bussen med barnvagn.

• Anonym (Troll)
    Anonym (Annan stockholmare) skrev 2022-09-12 16:37:31 följande:

Troll: Man åker visst gratis på bussen med barnvagn.

Så kanske det är just där men har aldrig hört om det innan. Sedan är det inte heller alla bussar i Sthlm men de flesta. Det ligger fortfarande på ts att ta reda på reglerna när hon kommer till en annan stad. Hon har plankat på bussen och tjurar som en unge när hon får betala avgift.
  • Lönnsirap
    Anonym (Arg resenär) skrev 2022-09-12 16:34:08 följande:

Lycka till!
    Göteborg må vara en mysig stad ... Men kontrollanterna är benhårda. Räkning kommer komma och nån ursäkt är inte att vänta.
     Att du inte vet hur man kollar upp reglerna? Tänker du inte läsa boten heller? Eller inkassokravet? Eller ev. meddelande från kronofogden?
    Är det värt det? 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Arg resenär) skrev 2022-09-12 16:24:44 följande:

Men herregud vilka elaka svar! Är ni kontrollanter själva eller? Har ni aldrig gjort fel??

Är man vuxen får man ta konsekvensen av sina fel. Nu kommer du aldrig ta för givet att du åker gratis mer. Dyr läxa, men så är vuxenlivet. 
Svar på tråden Jävla kontrollant!!