• Anonym (Arg resenär)

Jävla kontrollant!!

Jag är i gbg just nu och hälsar på en familjemedlem som bor här. Jag bor i Stockholm i vanliga fall. Vi skulle åka in till stan från där hon bor och tänkte ta bussen in. Eftersom jag har min 3 månaders bebis med mig reser jag med barnvagn, och jag tänkte att man då såklart åker gratis. Jag tycker det är en självklarhet att man får åka gratis när man har barnvagn och/eller är gravid. Vid hållplatsen innan vi ska kliva av kliver det på biljettkontrollanter. Jag sa som det var att jag tog för givet att man åker gratis när man har barnvagn med sig. Jag åker alltid gratis i Stockholm. Kontrollanten var dock helt dum i hela huvudet och bemötte mig iskallt med orden att det är resenärens ansvar att ta reda på vad som gäller. Jag bad henne om att vara lite snäll denna gång, att ha förståelse för att man kan göra fel, men nej! Hon ska prompt ge mig tilläggsavgift på 1500 kr och vara helt dum och oförstående. Otrevlig ska man inte tala om. Hur kan man ha hjärta att ge tilläggsavgift till en småbarnsmamma som råkade göra fel? Jag frågade lite spydigt om hon aldrig gör fel. Får inget svar. Hjärtlös kontrollantjävel är vad hon var, antar att alla kontrollanter är lika knäppa i skallen. Fattar inte varför hon inte lät mig köpa biljett på plats istället och ge mig en chans att göra rätt. Kan man överklaga på något sätt?

• Svar på tråden Jävla kontrollant!!
  • Anonym (Yito)

I Stockholm åker du gratis på buss med barnvagn men Inte på övrig kollektivtrafik. 

Från SL hemsida; 

Ombord på de flesta av bussarna följer enbarnvagnsförare med utan avgift. Det tillåter vi för att någon jämt ska kunna vara nära barnet. Men när du åker med en buss där det inte är föraren som kontrollerar biljetten, som vid Liljeholmens bussterminal till exempel, eller när du reser med tunnelbana, tåg eller spårvagn måste du som barnvagnsförare ha en giltig biljett.

Att åka gratis som gravid ser jag däremot ingen logik i,

• Anonym (Z)
    Anonym (Arg resenär) skrev 2022-09-12 16:34:08 följande:

Kontrollanten kunde varit bättre i sitt bemötande än en iskall stolpe! Förklara på ett trevligt sätt vad som gäller, då hade jag inte varit lika tjurig. Nu kommer jag bråka, jag betalar när hon ber om ursäkt för sitt icke serviceminded beteende.

Gör det du och hamna hos kronofogden om det är det du vill. Lovar att vare sig västtrafik eller deras kontrollant bryr sig. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Arg resenär) skrev 2022-09-12 16:28:33 följande:
    Jag tycker hon kunde visat lite förståelse. Jag tycker jag kunde fått en varning alt varit tvungen att kliva av, för tilläggsavgift var lite väl hårt tycker jag.
    Du kan ju inte belasta kontrollanten för att du aldrig brydde dig om att ta reda på vad som gäller här i Göteborg på kommunaltrafiken.

Du väljer bara att ta för givet från att det "ser likadant ut" i hela landet bara för att "det är ju så i Stockholm".

Visst fel kan man begå det är förklaringen, dock för oss med normalt konsekvenstänk vet med oss att man får skylla sig själva för att man inte tog reda på fakta först och betalar boten man får.

Jag hoppas att du lärt dig läxan nu och inser att "Stockholm" är inte hela Sverige och det som gäller i Stockholm måste inte gälla i andra delar i landet, och att du framtiden om du skall åka med kommunaltrafik i en anna region att du tar reda på vilka regler som gäller. Detta gäller oavsett om du är i Malmö, Göteborg, Pajala etc etc..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius

Kontrollanten kunde varit bättre i sitt bemötande än en iskall stolpe! Förklara på ett trevligt sätt vad som gäller, då hade jag inte varit lika tjurig. Nu kommer jag bråka, jag betalar när hon ber om ursäkt för sitt icke serviceminded beteende.

Lycka till.

Det kommer bara att bita dig själv hårt i din bakdel.

För betalar du inte boten inom utsatt tid (står på boten), så skickar det den till inkasso. Spårvägarna ger ingen påminnelse. 
    Och ja det är helt okey och lagligt att skicka till inkasso direkt, utan att skicka påminnelse först. Sen går det till Kronofogden och då får du en prick.

Så visst vill du inte betala boten, för att du är obstinat och inte vill se ditt egna misstag i denna soppa, så varsågod. Men kom ihåg den enda du straffar är bara dig själv i slutändan.

• klyban
    EnAnonumius skrev 2022-09-12 17:06:33 följande:
    Du kan ju inte belasta kontrollanten för att du aldrig brydde dig om att ta reda på vad som gäller här i Göteborg på kommunaltrafiken.

Du väljer bara att ta för givet från att det "ser likadant ut" i hela landet bara för att "det är ju så i Stockholm".

Visst fel kan man begå det är förklaringen, dock för oss med normalt konsekvenstänk vet med oss att man får skylla sig själva för att man inte tog reda på fakta först och betalar boten man får.

Jag hoppas att du lärt dig läxan nu och inser att "Stockholm" är inte hela Sverige och det som gäller i Stockholm måste inte gälla i andra delar i landet, och att du framtiden om du skall åka med kommunaltrafik i en anna region att du tar reda på vilka regler som gäller. Detta gäller oavsett om du är i Malmö, Göteborg, Pajala etc etc..

Och där är enda svaret TS har att förhålla sig till och att TS antog något som var lokalt på annat ställe.

Inte heller där jag bor har man gratis för gravida eller barnvagnar, de får betala som alla andra.

Är det bara Stockholm som har detta?
    Inte för jag ens hört talas om det innan.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Kockobello

Ok, lycka till då. 
  • Corly

Kontrollanten har en arbetsgivare som har anställt kontrollanten just för att fånga in och bötfälla de som reser utan biljett. Arbetsgivaren skulle nog inte bli glad om kontrollanten lät folk gå med en lam ursäkt i parti och minut så kontrollanten känner att h*n måste sköta sitt jobb. Jag tror att de flesta som reser utan biljett försöker sig på ?snälla hyggliga, bara den här gången för jag visste inte? så du var knappast unik. Vad är poängen med kontrollanter om det räcker med att ursäkta sig och ge en dum förklaring, sen går man därifrån helt obötfälld?

• EnAnonumius
    klyban skrev 2022-09-12 17:18:17 följande:

Och där är enda svaret TS har att förhålla sig till och att TS antog något som var lokalt på annat ställe.

Inte heller där jag bor har man gratis för gravida eller barnvagnar, de får betala som alla andra.

Är det bara Stockholm som har detta?
    Inte för jag ens hört talas om det innan.

Inte ens Stockholm har gratis för barnvagn på all sin kommunaltrafik. Det är bara på vissa busslinjer de har gratis med barnvagn.

Står på SL hemsida hur det är med barnvagn och gratisåkande.. Dock så finns det inget på SLs hemsida som säger att gravida får åka gratis.

Jag bor i Göteborg och kan ta reda på hur det funkar i Stockholm.. Hur busenkelt som helst via webben.
  • klyban

Så pga du är en rättshaverist, så väljer du kronofogden och senare utmätning i att utkräva av en ursäkt på något som är ditt fel från början?
    Du förstår hur tokigt detta låter i våra öron?

Vet Aftonbladet brukar ha en återkommande plus artikel om en som förstörde sitt liv för en trea grädde pga denna var rättshaverist och krävde saker denne inte kunde göra heller.

Vill du verkligen testa din teori om vägra betala tills du får en ursäkt?
    För det berättar att du inte förstår att kronofogden kommer om du vägrar betala och de tar med sig polisen om du gör motstånd i utmätningen.
    Lika lite som att åka gratis med barnvagnar är icke existerande i gbg och något som du borde tagit reda på FÖRE!!!

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    EnAnonumius skrev 2022-09-12 17:24:18 följande:
    Inte ens Stockholm har gratis för barnvagn på all sin kommunaltrafik. Det är bara på vissa busslinjer de har gratis med barnvagn.

Står på SL hemsida hur det är med barnvagn och gratisåkande.. Dock så finns det inget på SLs hemsida som säger att gravida får åka gratis.

Jag bor i Göteborg och kan ta reda på hur det funkar i Stockholm.. Hur busenkelt som helst via webben.

Ahh, så det är inte ens alla, det borde fått TS att reflektera över detta att det inte ens gäller alla linjer.
    Än mer gbg som är en helt annan stad.

Det ska bli MYCKET intressant och se hur det går med ursäkten och vägra betala.
    Jag kan också tänka mig med tanke på vad som skrivs av TS, att denna var mycket mycket otrevlig mot kontrollanten, så kanske det är endast kontrollanten som ska ha en ursäkt?

Svar på tråden Jävla kontrollant!!