• Anonym (Arg resenär)

Jävla kontrollant!!

Jag är i gbg just nu och hälsar på en familjemedlem som bor här. Jag bor i Stockholm i vanliga fall. Vi skulle åka in till stan från där hon bor och tänkte ta bussen in. Eftersom jag har min 3 månaders bebis med mig reser jag med barnvagn, och jag tänkte att man då såklart åker gratis. Jag tycker det är en självklarhet att man får åka gratis när man har barnvagn och/eller är gravid. Vid hållplatsen innan vi ska kliva av kliver det på biljettkontrollanter. Jag sa som det var att jag tog för givet att man åker gratis när man har barnvagn med sig. Jag åker alltid gratis i Stockholm. Kontrollanten var dock helt dum i hela huvudet och bemötte mig iskallt med orden att det är resenärens ansvar att ta reda på vad som gäller. Jag bad henne om att vara lite snäll denna gång, att ha förståelse för att man kan göra fel, men nej! Hon ska prompt ge mig tilläggsavgift på 1500 kr och vara helt dum och oförstående. Otrevlig ska man inte tala om. Hur kan man ha hjärta att ge tilläggsavgift till en småbarnsmamma som råkade göra fel? Jag frågade lite spydigt om hon aldrig gör fel. Får inget svar. Hjärtlös kontrollantjävel är vad hon var, antar att alla kontrollanter är lika knäppa i skallen. Fattar inte varför hon inte lät mig köpa biljett på plats istället och ge mig en chans att göra rätt. Kan man överklaga på något sätt?

• Svar på tråden Jävla kontrollant!!
  • persikofjaril
    klyban skrev 2022-09-12 21:57:33 följande:
    Ha aldrig någonsin tänkt "jävla kontrollant", då det räcker köpa en biljett så är dom irrelevanta.
    Jag håller med! En gång var jag på väg nånstans med min dotter, vi åkte kollektivt, och det kom en kontrollant. Enligt reglerna, där vi bor, får barn upp till en viss ålder åka gratis (liknande regler finns säkert på de flesta orter i landet), men hon var precis över (eller ett år äldre, minns inte riktigt), så vi hade skaffat ett åkkort till henne. Jag visade såklart upp kortet för kontrollanten, som frågade hur gammal hon var, och tyckte att jag skulle sagt att hon var ett år yngre så hon fick åka gratis :D

Men jag tycker att rätt ska vara rätt, och att vi självklart ska betala, eftersom reglerna säger att vi ska göra det. Det är inget att gnälla om, det är ju lika för alla. Dessutom blir det dyrare med böter för att man inte har biljett, än att bara köpa en biljett från början. (Och om jag hade ljugit och sagt att hon var yngre, hade kanske kontrollanten inte trott mig, och gett mig böter.)
  • Anonym (Inte mitt fel.)

Så att det är kontrollantens fel att du gör fel? Rimligt. Jag tror att man i de flesta kommuner måste betala för sig. Hur långt ska vi dra detta? Gravida, personer med barnvagn, personer i rullstol, personer med rullator, personer som har stukat foten, personer med migrän?? Du kan ju inte skylla på någon annan när du gör fel. Märkligt att din vän inte visste reglerna. Det kan ju vara så att du inte var så trevlig som du tyckte dig vara och därför surnade kontrollanten till och inte lät dig slippa undan. Men sen finns det kontrollanter som inte lyssnar på några argument. 

• Anonym (Inte mitt fel.)
    Friger skrev 2022-09-12 17:52:03 följande:

Jag hade blivit en dålig kontrollant. Jag hade inte haft hjärta att bötfälla en mamma med barnvagn.

Samma sak med parkeringsvakter. Det handlar inte om att få bort dåligt parkerade bilar. Utan att sätta dit de som glömt för att tjäna pengar.

Så du har inte hjärta att sköta ditt jobb? Då är du inte någon som går att anställa som det. Om du varit kontrollant i en butik och en mamma med barnvagn lagt ner varor i vagnen, hade du haft hjärta att stoppa denna mamma då?
  • Hugge47
    mammatill6 skrev 2022-09-12 18:30:41 följande:
    I Stockholm åker man gratis på buss med barnvagn. 
    Ofta, men Inte alltid. Om det finns läsare vid bakdörren så måste du ha biljett. 
    Står såhär i SL regler. 
    "Om du har barn i barnvagn får du åka gratis på SL:s bussar om du åker med en buss där
    det är föraren som kontrollerar passagerarnas biljetter. Barnvagnen får vara högst 120
    cm lång"
    Det skall vara kul, annars är det så tråkigt!
  • molly50

Om du själv inte hade tagit reda på vilka regler som gäller på bussarna där du var så får du ju ta konsekvenserna av det och betala dina böter.
    Du kan ju inte bara kallt förvänta dig att de regler som finns i Stockholm ska gälla överallt.
    Det hoppas jag att du förstår. 

• LFF
    Anonym (Arg resenär) skrev 2022-09-12 16:18:24 följande:
    Jävla kontrollant!!

Jag är i gbg just nu och hälsar på en familjemedlem som bor här. Jag bor i Stockholm i vanliga fall. Vi skulle åka in till stan från där hon bor och tänkte ta bussen in. Eftersom jag har min 3 månaders bebis med mig reser jag med barnvagn, och jag tänkte att man då såklart åker gratis. Jag tycker det är en självklarhet att man får åka gratis när man har barnvagn och/eller är gravid. Vid hållplatsen innan vi ska kliva av kliver det på biljettkontrollanter. Jag sa som det var att jag tog för givet att man åker gratis när man har barnvagn med sig. Jag åker alltid gratis i Stockholm. Kontrollanten var dock helt dum i hela huvudet och bemötte mig iskallt med orden att det är resenärens ansvar att ta reda på vad som gäller. Jag bad henne om att vara lite snäll denna gång, att ha förståelse för att man kan göra fel, men nej! Hon ska prompt ge mig tilläggsavgift på 1500 kr och vara helt dum och oförstående. Otrevlig ska man inte tala om. Hur kan man ha hjärta att ge tilläggsavgift till en småbarnsmamma som råkade göra fel? Jag frågade lite spydigt om hon aldrig gör fel. Får inget svar. Hjärtlös kontrollantjävel är vad hon var, antar att alla kontrollanter är lika knäppa i skallen. Fattar inte varför hon inte lät mig köpa biljett på plats istället och ge mig en chans att göra rätt. Kan man överklaga på något sätt?

1) Kontrollanten har rätt i att du som resenär är skyldig att kontrollera vilka regler som gäller där du ska resa.

2) Inte ens i Stockholm reser du gratis bara för att du har barnvagn. Du ska ha giltig biljett. Det är bara det att du inte behöver gå fram till chauffören och blippa din biljett. Men egentligen ska du ha giltig biljett även på bussen. Inom den spårbundna trafiken måste du fortfarande ha biljett. 

Jag längtar till när de inför att man kan blippa vid alla dörrar på bussarna. Då kan man inte skylla på att "men jag har barnvagn så jag åker gratis".

Du var otrevlig och klantig och då får man betala en "stupiditytax" helt enkelt. 
  • Mrs Moneybags

Jaha. Då har du lärt dig hur det funkar i Göteborg. 

Du hade inte behövt vara otrevlig för det. 

• sextiotalist
    Anonym (Arg resenär) skrev 2022-09-12 16:18:24 följande:
    Jävla kontrollant!!

Måste dock påpeka att det är endast på de färdmedel, där du måste lämna barnet i barnvagnen för att betala. Så för den lösningen de har i Göteborg på spårvagnarna så hade du inte fått åka gratis i Stockholm heller.
  • Anonym (Va?)

Tänk om alla resenärer tänkte så? 'Snälla, det är ju bara jaaaag'.
    Då blir det inga intäkter alls.

Senast idag när jag åkte tåg var det en man som helt ogenerat berättade för kontrollanten att han inte 'hann' köpa biljett innan han gick på.

Nähä? Åk ett senare tåg eller var ute i god tid då.
    Han verkade köpa biljett tillslut på tåget, men han var lite avig till det.

Misstag kan göras- men det är väl enkel logik att alla bussbolag har olika regler? Självklart är det olika priser och olika rabatter i olika städer.
    Att du åker gratis i Stockholm betyder inte att du ska kunna göra det i en annan stad.

Kontrollanten är inte dum i huvudet, vad är det du säger? Inse ditt misstag, be om ursäkt och gör rätt för dig i fortsättningen.

• Anonym (Rätt)

Jag bodde i Göteborg på stenåldern. Sista hållplatsen före Mölndal och åkte ofta till Mölndal. Det kostade extra bara för den hållplatsen. De vänner jag bodde med struntade en dag att betala extra och råkade självklart ut för en kontrollant på det antal metrar som var mellan hållplatserna. De fick böter. Och betalade förstås. Det är så man gör när man gjort fel. Kontrollanterna gör bara sitt sitt jobb. De är inte ute efter att jävlas. Sen kan de ha bättre och sämre bemötande förstås, men i ts fall kan bemötandet berott på ts egen attityd.

• Anonym (Lll)

Din vän då hon måste ju haft lite koll..
    Det är ju ditt ansvar att ta reda på saker och ting. Du har säkert en mobil och kunde googlat upp nr till västtrafik eller frågat chauffören direkt.

Jag skulle ge böter absolut.

Polisen ger böter till chauffören av en bil som inte har bälte på sig men satt på barnet bälte . Varför skulle polisen skita I böterna där?

Kör någon 70 km/h på en 30 sträcka och chauffören säger till polisen att jag har barn i bilen snälla..

Skulle inte tro det.

Betala dina böter och växupp livet är orättvist 

• klyban
    Anonym (Lll) skrev 2022-09-13 23:18:13 följande:
    Din vän då hon måste ju haft lite koll..
    Det är ju ditt ansvar att ta reda på saker och ting. Du har säkert en mobil och kunde googlat upp nr till västtrafik eller frågat chauffören direkt.

Jag skulle ge böter absolut.

Polisen ger böter till chauffören av en bil som inte har bälte på sig men satt på barnet bälte . Varför skulle polisen skita I böterna där?

Kör någon 70 km/h på en 30 sträcka och chauffören säger till polisen att jag har barn i bilen snälla..

Skulle inte tro det.

Betala dina böter och växupp livet är orättvist 
    Det är rätt uppenbart detta är en skröna nu, följer den klassiska att dumpa ett inlägg, snabba svar och ilska och sen drar bara.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (.)
    Anonym (Annan stockholmare) skrev 2022-09-12 16:37:31 följande:

Troll: Man åker visst gratis på bussen med barnvagn.

Stämmer bra det. Men är man i en annan stad är det givetvis var och ens ansvar att ta reda på vad som gäller just där.

https://sl.se/sv/info/biljetter/barn/ 
  • LFF
    Anonym (.) skrev 2022-09-14 09:52:17 följande:
    Stämmer bra det. Men är man i en annan stad är det givetvis var och ens ansvar att ta reda på vad som gäller just där.

https://sl.se/sv/info/biljetter/barn/ 
    Men inte på alla bussar. Det är liksom det som är poängen. Det går inte att säga att "På bussarna i Stockholm får man minsann åka gratis med barnvagn" eftersom det inte stämmer helt och fullt.
  • Anonym (.)
    LFF skrev 2022-09-14 10:07:51 följande:
    Men inte på alla bussar. Det är liksom det som är poängen. Det går inte att säga att "På bussarna i Stockholm får man minsann åka gratis med barnvagn" eftersom det inte stämmer helt och fullt.
    Nej, det är riktigt, och det står också tydligt på SL länken. Även i Stockholm har man givetvis ett ansvar att ta reda på exakt vad som gäller. Men det sant att det är gratis på väldigt många bussar. Jag tycker informationen på SL:s sida är tydlig. Nu är jag aldrig i Göteborg så jag har ingen aning om hur lätt informationen är där, men i Stockholm så finns det bra information.

Det är vi som betalar som får betala för alla plankare så jag tycker är helt rätt att kontrollanterna ska vara stenhårda.
  • Anonym (Hjälp)

Ahh, dagens samhälle. Om jag gör fel ska jag inte behöva ta ansvar för det, och om folk påpekar för mig att jag behöver ta ansvar för att jag gjort fel så är de dumma och elaka.

• Anonym (Fel)

Hon gör bara sitt jobb, du gjorde fel, bara att svälja. Alla kan göra fel, men vi måste också ta konsekvenserna av de fel vi gör oavsett om det var avsiktligt eller inte. 

• Ascendere

Ser framför mig hur TS på en spårvagn i Göteborg böjar förklara för kontrollanten hur mycket bättre saker o ting är i Stockholm... 😂😂

Och så undrar 08:or varför folk från andra delar av Sverige har fördomar... 😆

• Anonym (Henrietta)

Ska du få åka gratis för att du har ett barn/bebis? Och det funkar i Stockholm? Skulle inte tro det. 

Svar på tråden Jävla kontrollant!!