• Anonym (Arg resenär)

Jävla kontrollant!!

Jag är i gbg just nu och hälsar på en familjemedlem som bor här. Jag bor i Stockholm i vanliga fall. Vi skulle åka in till stan från där hon bor och tänkte ta bussen in. Eftersom jag har min 3 månaders bebis med mig reser jag med barnvagn, och jag tänkte att man då såklart åker gratis. Jag tycker det är en självklarhet att man får åka gratis när man har barnvagn och/eller är gravid. Vid hållplatsen innan vi ska kliva av kliver det på biljettkontrollanter. Jag sa som det var att jag tog för givet att man åker gratis när man har barnvagn med sig. Jag åker alltid gratis i Stockholm. Kontrollanten var dock helt dum i hela huvudet och bemötte mig iskallt med orden att det är resenärens ansvar att ta reda på vad som gäller. Jag bad henne om att vara lite snäll denna gång, att ha förståelse för att man kan göra fel, men nej! Hon ska prompt ge mig tilläggsavgift på 1500 kr och vara helt dum och oförstående. Otrevlig ska man inte tala om. Hur kan man ha hjärta att ge tilläggsavgift till en småbarnsmamma som råkade göra fel? Jag frågade lite spydigt om hon aldrig gör fel. Får inget svar. Hjärtlös kontrollantjävel är vad hon var, antar att alla kontrollanter är lika knäppa i skallen. Fattar inte varför hon inte lät mig köpa biljett på plats istället och ge mig en chans att göra rätt. Kan man överklaga på något sätt?

• Svar på tråden Jävla kontrollant!!
  • Anonym (Abc)

Det var självklart helt fel av dem att bötfälla dig när du avlat fram ännu en skattebetalare. 

• Anonym (123)
    Anonym (Arg resenär) skrev 2022-09-12 16:34:08 följande:

Kontrollanten kunde varit bättre i sitt bemötande än en iskall stolpe! Förklara på ett trevligt sätt vad som gäller, då hade jag inte varit lika tjurig. Nu kommer jag bråka, jag betalar när hon ber om ursäkt för sitt icke serviceminded beteende.

Den ursäkten kan du se dig i stjärnorna efter för den kommer du aldrig att få.
    Så betala nu och sluta tjura som en barnung.

Du gjorde fel och det får du stå för. 
  • Friger

Jag hade blivit en dålig kontrollant. Jag hade inte haft hjärta att bötfälla en mamma med barnvagn.

Samma sak med parkeringsvakter. Det handlar inte om att få bort dåligt parkerade bilar. Utan att sätta dit de som glömt för att tjäna pengar.

• Anonym (123)
    Friger skrev 2022-09-12 17:52:03 följande:

Jag hade blivit en dålig kontrollant. Jag hade inte haft hjärta att bötfälla en mamma med barnvagn.

Samma sak med parkeringsvakter. Det handlar inte om att få bort dåligt parkerade bilar. Utan att sätta dit de som glömt för att tjäna pengar.

Vad är det för trams?
    En mamma med barnvagn som tjuvåker är inte ett uns bättre än vem som helst annars som fuskar. Eller snattar i butiker. Eller skor sig på andra på vilket jäkla sätt som helst.

Så du skulle missköta ditt arbete alltså?
    Klarar man inte av sin arbetsuppgifter för att man är blödig så ska man kanske jobba med något annat.

Hur tror du kollektivtrafiken eller för den del bilparkeringar skulle funka om ingen kollade att folk sköter sina förpliktelser?

"Inte hjärta att bötfälla en mamma med barnvagn"??? Det är ju bara löjligt.
  • Anonym (123)
    Friger skrev 2022-09-12 18:11:43 följande:
    Ja, jag skulle missköta det arbetet. Sa ju att jag skulle bli en dålig kontrollant.

Det går att bötfälla bilar som parkerar dumt och ha rimlig kontroll av parkingsplatserna. Det hindrar folk från att sätta det i system att inte betala.

Förut så kollade de platserna utanför mitt jobb 1-2 gånger i veckan. Dvs glömde du någon gång så klarade du dig oftast. Men struntade du i att betala så blev det dyrt.

Nu åker de fram och tillbaka längs med gatan mer eller mindre. Du får en böteslapp varje gång du glömmer eller appen strular så du tror du parkerat men inte gjort det.

Jag jobbar med något annat. Men det låter som du skulle bli en bra lägervakt... Ursäkta. Parkeringsvakt.
    Ok, så du jämför mig med en nazist för att jag tycker att man ska sköta sina åtaganden?
    Både som utnyttjare av buss//parkering/whatever och som kontrollant?

Hur tror du att det skulle se ut om de inte fanns?
  • Anonym
    Anonym (123) skrev 2022-09-12 18:19:10 följande:
    Ok, så du jämför mig med en nazist för att jag tycker att man ska sköta sina åtaganden?
    Både som utnyttjare av buss//parkering/whatever och som kontrollant?

Hur tror du att det skulle se ut om de inte fanns?
    Du har ju hittat på någon icke-debatt. Det enda Friger först skrev var ju att han(?) skulle vara kass på det yrket, och om det är ju alla eniga.
  • Anonym (Troll)
    Anonym skrev 2022-09-12 18:22:51 följande:
    Du har ju hittat på någon icke-debatt. Det enda Friger först skrev var ju att han(?) skulle vara kass på det yrket, och om det är ju alla eniga.
    Och sedan jämför hen personen med en lägervakt..... Lågvattenmärke på den kommentaren faktiskt.
  • Kockobello
    Friger skrev 2022-09-12 18:11:43 följande:
    Ja, jag skulle missköta det arbetet. Sa ju att jag skulle bli en dålig kontrollant.

Det går att bötfälla bilar som parkerar dumt och ha rimlig kontroll av parkingsplatserna. Det hindrar folk från att sätta det i system att inte betala.

Förut så kollade de platserna utanför mitt jobb 1-2 gånger i veckan. Dvs glömde du någon gång så klarade du dig oftast. Men struntade du i att betala så blev det dyrt.

Nu åker de fram och tillbaka längs med gatan mer eller mindre. Du får en böteslapp varje gång du glömmer eller appen strular så du tror du parkerat men inte gjort det.

Jag jobbar med något annat. Men det låter som du skulle bli en bra lägervakt... Ursäkta. Parkeringsvakt.
    Vad mer bör man slippa om man grinar? Jag slipper gärna skatt. Skall ringa Skatteverket och grina imorgon.
  • Anonym (123)
    Anonym (Troll) skrev 2022-09-12 18:23:37 följande:
    Och sedan jämför hen personen med en lägervakt..... Lågvattenmärke på den kommentaren faktiskt.
    Eller hur?
    Så oerhört lågt.
  • mammatill6
    Anonym (Troll) skrev 2022-09-12 16:24:54 följande:

Haha vadå åka gratis för att man har barnvagn?  // Skrattande  Du måste ju skoja med oss. Om du är seriös så ska du vara tacksam att ingen i Sthlm kommit på dig för nej, man åker INTE gratis om man har barnvagn eller är gravid.

Du "råkade" inte göra fel, du sket i att ta reda på vad som gäller. Då kostar det 1500:- att vara obetänksam.

Reglerna är enkla: du ska ha giltig biljett med dig på resan. Du kan inte planka och tro att du kan köpa dig fri genom att lösa biljett först när du blir påkommen.

Du kan överklaga och bjuda dem på ett gott skratt, det tycker jag är det minsta man kan unna dem efter att behöva tas med såna resenärer. Du kommer däremot så klart fortfarande att behöva betala när du bryter mot reglerna.

I Stockholm åker man gratis på buss med barnvagn. 
Svar på tråden Jävla kontrollant!!