Anonym (Lena) skrev 2022-12-15 13:25:20 följande:
#2563Anonym (Luke) skrev 2022-12-15 05:09:44 följande:
Det där är inget som stödjer tesen att våldtäkt handlar om makt.
Om något styrker forskningen att våldtäkt handlar om sex.
Till Anonym (Luke).
Det finns en uppsjö av studier som stödjer tesen att våldtäkt av en kvinna främst handlar om makt. Undantaget de exempel vi berört om en psykiskt störning hos våldtäktsmannen, och som därför specifikt för just honom ger brottet (våldtäkten) en sexuellt innebörd.
Kvinnan har i sin fysiskt underordnade position i en våldtäktssituation föga makt, för att inte säga någon, att slå sig fri ur våldtäktsmannens fysiska grepp. Förutom en fruktan inför en upptrappning av våldet inkluderas en reell rädsla för liv och lem inom kvinnan. Vem innehar där makten i det nödläget menar du? Mannen eller kvinnan?
I bakgrunden till FN:s Deklaration (1993) i avskaffandet av våld mot kvinnor framgick något väsentligt - i relation till vad vi samtalar om - om maktperspektiv och våldtäkt. Begreppet sexualiserat våld mot kvinnor innehåller en tydlig samsyn. Nämligen att de olika våldsformerna inklusive våldtäkt ses som ett uttryck för mäns överordning och kvinnors underordning rent fysiskt. Det blir därmed omöjligt att avfärda maktfrågan i sexuellt våld mot kvinnan. Det vill säga en mans våldtäkt av en kvinna kokar ned till en fråga om kön och makt!
"
Det vill säga en mans våldtäkt av en kvinna kokar ned till en fråga om kön och makt!"
Olika saker blandas ihop så det blir rörigt
Med radikalfeministisk våldsteori (som bygger på muterad marxism) kokas våld ner till könsmaktsordningen som i FN:s Deklaration, 1993
Declaration on the Elimination of Violence against Women | OHCHR
Recognizing that violence against women is a manifestation of historically unequal power relations between men and women, which have led to domination over and discrimination against women by men and to the prevention of the full advancement of women, and that violence against women is one of the crucial social mechanisms by which women are forced into a subordinate position compared with men,
www.ohchr.org/en/instruments-mechanisms/instruments/declaration-elimination-violence-against-women Anonym (Lena) skrev 2022-12-17 10:03:36 följande:
#2596AnnaZL skrev 2022-12-17 08:34:47 följande:
Vad baserar du det påståendet på?
Anekdoter eller egna refarenheter
Huvudet på spiken. Något jag tänkte på i mitt nyliga inlägg. Maktmotivet till våldtäkt förnekas kapitalt fast intervjuundersökningar med gärningsmännen ofta (men inte alltid) tyder på den fysiska makten att kunna förgripa sig mot någons vilja. Vad baserar Anonym Luke sitt ensidiga creepy påstående utifrån?
Någon som rånar anser sej ha rätt att ta något av någon annan, den som blir rånad ger inte bort sin mobil frivilligt så rånaren behöver makt över personen för att kunna ta det den vill ha, orsaken kan vara makt men det behöver inte vara det, samma sak vid våldtäkt men enligt den radikaflfeministiska våldsteorin är orsaken könsmaktsordningen.
Vissa feminister (och psykologer/läkare) använder också ovetenskaplig psykoanalys och hoppar till felaktiga slutsatser.
Hur det fungerar i olika kulturer kan tas som ett tydligt bevis på att ojämlikhet och kultur påverkar men den radikalfeministiska hypotesen tar inte hänsyn till inviduella skillnader vilket betyder att en psykopat inte skulle råna till sej sex om det inte vore för att kvinnor är förtryckta och att han gör det är ett bevis på ojämlikhet, och destruktiva maskulinitetsnormer.
Anonym (Lena) skrev 2022-12-17 11:36:35 följande:
#2601Anonym (Maria) skrev 2022-12-17 10:23:33 följande:
Det är kanske möjligt men det är iallafall inte det första eller största som jag tänker mig att jag skulle känna.
Men fortfarande var det inte offrets känslor jag undrade över. Gärningsmannen kanske inte bryr sig så mycket om ifall offret eventuellt känner vanmakt, säkert förekommer det men nu undrade jag över att påstå att våldtäkt alltid handlar om makt och inte om sex. Ja det kunde han kanske ha gjort men han kan även våldta någon. Inte när man gör något för sina syften så går man väl inte varenda gång och tänker på vad man kunde ha för andra alternativ.
@Msria, Vänligen ta del av ClumsySmurf:s inlägg #2568 och läs något översiktligt om Den mörka triaden. Där framträder en tydlig bild av att olika män har skilda motiv till sexuella kränkningar och övergrepp mot kvinnan. Dem med narcissistisk, machiavellisk eller psykopatisk störning finner sannolikt en högre grad av sexuell njutning än en man som våldtar av maktmotiv gör. Män tillhörande the Dark triad är förmodligen även dem som samtidigt tillgriper mer oresonligt psykiskt och fysiskt våld mot kvinnan under övergreppet för att tillskansa sig sex.
Återigen talar jag inte om BDSM mellan parter som ingår i ett kontrakt och där båda parter bestämmer innehållet tillsammans.
Primär psykopati, sekundär psykopati (sociopati, typ), machiavellism, grandios narcissism, sårbar narcissism (borderline har drag av sårbar narcissism) (alla dessa har drag av narcissism, dålig förmåga att känna empati, berättigande och anser sej ha rätt att utnyttja andra). Mörka triaden inte störningar, det är koncept av olika personlighetsdrag precis som femfaktorteorin. Det är inte bara dessa som våldtar och misshandlar men de är starkt överrepresenterade.
Våld som system: våld, maskulinitet och förändring
2020
Sofia Strid, docent och lektor i genusvetenskap, Örebro universitet.
Denna artikel fokuserar på det sjätte och sista delmålet och argumenterar för att mäns våld utgör ojämställdhetens och könsmaktsordningens nav, dess organiserande princip. Som ett led i detta argumenteras för en feministisk förståelse av våld som ett uttryck för makt, men inte reducerbart till makt, och för våld som system. Begreppet "organiserande princip" är lånat från naturvetenskapen där den organiserande principen utgör ett sorts kärnantagande från vilket allt annat i närheten kan härleda en klassificering, ett värde, en tolkning eller förståelse.
[...]
Könsmaktsordning definieras här med hjälp av en radikalfeministisk förståelse som ett system av strukturer, ideologier och praktiker inom vilket gruppen män är överordnad gruppen kvinnor, och där män dominerar och exploaterar kvinnor (Walby 1989).
[...]
Det sexualiserade våldet mot sovande människor eller mot kroppar som av andra anledningar inte kan uttrycka motstånd, betraktades inte som våldtäkt förrän 2005. Explicit krav på sexuellt samtycke infördes med den nya sexualbrottslagstiftningen 2018 (Proposition 2017/18).1 Vissa former av mäns våld sanktioneras ännu av stater, våld som av FN och EU definieras som våld mot kvinnor och etniska minoriteter, till exempel könsstympning, tvångsäkten-skap och prostitution (Europarådet 2011; FRA 2014).
1. Vi använder "sexualiserade" istället för "sexuella" övergrepp eftersom den senare termen tenderar att göra sex av våldtäkt. I den radikalfeministiska analysen har våldtäkt ingenting med sex att göra, utan betraktas som ett utövande av makt och dominans inom ramen för genusregimen/patriarkatet (Archard 1998; MacKinnon 2005).
socialmedicinsktidskrift.se/index.php/smt/article/download/2181/2089Utmana den radikalfeministiska våldsteorin!
Att det är just den radikalfeministiska ideologin som har det största inflytandet i frågan är inte underligt. I Sverige, USA och andra västerländer var det 1960 och 70-talets radikalfeministiska rörelse som först adresserade problemen på en mer organiserad grupp- och offentlig nivå. Det var även radikalfeminister som startade kvinno- och våldtäktsjourer och som lobbade för att få till stånd lagändringar och hjälpinstanser. De andra stora feministiska ideologierna har ägnat sig föga åt frågan.
Kännetecknande för den radikalfeministiska rörelsens början är att den utgick från "medvetandehöjande grupper", ett slags forum där kvinnor bl a kunde tala om svåra personliga erfarenhet som misshandel och sexuella övergrepp av närstående. Denna empiri analyserades därefter ur ett könsmaktsperspektiv och den radikalfeministiska teorin formulerades som i förenkling och korthet lyder: Vi lever i ett samhälle där män har makt över kvinnor. Ett uttryck för denna makt är mäns våld mot kvinnor. Men också, ett sätt för män att upprätthålla denna makt är genom våld. Med våld avses bl a partnermisshandel, våldtäkt, sexuella trakasserier, könsstympning, pornografi och prostitution, samt vissa former av sexuellt beteende.
Kännetecknande för den radikalfeministiska rörelsens början är att den utgick från "medvetandehöjande grupper", ett slags forum där kvinnor bl a kunde tala om svåra personliga erfarenhet som misshandel och sexuella övergrepp av närstående. Denna empiri analyserades därefter ur ett könsmaktsperspektiv och den radikalfeministiska teorin formulerades som i förenkling och korthet lyder: Vi lever i ett samhälle där män har makt över kvinnor. Ett uttryck för denna makt är mäns våld mot kvinnor. Men också, ett sätt för män att upprätthålla denna makt är genom våld. Med våld avses bl a partnermisshandel, våldtäkt, sexuella trakasserier, könsstympning, pornografi och prostitution, samt vissa former av sexuellt beteende.
I direktiven till Kvinnofridsrådet bagatelliserar man samkönad partnermisshandel och hänskjuter förklaringsmodeller till något odefinierat "annat". Man skriver att misshandel i homosexuella relationer har en annan bakgrund och dessutom inte kan likställas med det våld som män utsätter kvinnor för. När rådet tre år senare skall skriva slutrapport förs istället ett mycket förvirrat resonemang där den radikalfeministiska huvudtesen är densamma och förekomsten av samkönat våld krystat pressas in (gärna i parenteser) på olika platser i dokumentet. På gräsrotsnivå, bland kvinnojourerna, är det än sämre ställt. När man får bidrag till samkönad partnermisshandel fokuserar man på lesbiska som förföljs av f d manliga partners. Hitintills har man inte heller behandlat ämnet inom forskningen, utan väljer att enbart analysera heterosexuella kvinnors erfarenheter och i de stora kartläggningar har man enbart heterosexuell utgångspunkt.
[...]
ROKS (Riksorganisationen för kvinnojourer) har varit, och är, den viktigaste ideologiska plattformen för radikalfeminism i Sverige sedan mitten av 1980- talet. Individer har genom kvinnojourerna och kurser, litteratur och slagord fått lära sig teorin. Politiker (som inte redan varit medlemmar i ROKS) har uppvaktats av organisationen och fått färdigskrivna motioner. ROKS har enbart tagit in utländska forskare med radikalfeministisk analys och tillsammans med doktorander från radikalfeministiskt håll anses nu dessa vara de enda "experterna" i frågan. Även media har de senaste tio åren kommit att föra fram den radikalfeministiska teorin som enda förklaringsmodell till varför män misshandlar och våldtar kvinnor. Radikalfeminister har alltså fört ett framgångsrikt lobbyarbete vilket lett till rådande diskurs och regeringspolicy. Några alternativ finns inte och aktörerna i denna cirkel, vars själv kitt är ideologin, är nu beroende av varandra.
www.petraostergren.com/News.aspxKvinnovetenskaplig tidskrift (nr 2-3, 1987)
Instabiliteten i den feministiska teoribildningen sanalytiska kategorier (Sandra Harding)
Efterföljarvetenskap eller postmodernism
De feministiska ståndpunktsteoretikerna använder sig i feministiskt syfte av den marxistiska vision där vetenskapen kan återspegla "världen sådan den är " och bidra till mänsklig befrielse. Och feministiska forskningsresultat inom natur- och samhällsvetenskaperna verkar faktiskt vara sannare mot verkligheten och därmed mer objektiva än de sexistiska resultat de ersätter.
De erbjuder en förståelse av naturen och samhällsstrukturen som överskrider könslojaliteterna och inte ersätter en könslojal förståelse med en annan. Dessutom stöder sig dessa feminister på en tro på sanning och objektivitet och de tror att förnuftet kommer att spela en roll i feminismens slutgiltiga seger, att feminismen med rätta ska komma att betraktas som mer än en maktkamp, fast den är det också. De som formulerar en efterföljarvetenskap strävar efter att åstadkomma mer fullständiga, mindre falska, mindre förvrängande, mindre defensiva, mindre perversa, mindre rationaliserande insikter om naturen och samhället.
Redan detta är ett radikalt projekt, eftersom upplysningsfilosofin uttryckligen förnekade att kvinnor besitter tillräckligt med förnuft och begåvning för de lidelsefria, objektiva observationer som är nödvändiga för ett vetenskapligt tänkande. Kvinnor kunde vara objekt för (manligt) förnuft och vetenskapliga observationer, men aldrig vara subjektet, aldrig vara det reflekterande och samordnande mänskliga förnuftet. Det var i själva verket bara män som framställdes som ideala tänkare, eftersom bara män (i rätt samhällsställning, av rätt ras och i rätt kultur)ägde den medfödda förmågan till övergripande observation och resonerande förnuft. Målet och meningen med en sådan vetenskap visade sig vara långt från frigörande.
Marxismen omformulerade denna upplysningstanke så att proletariatet, väglett av marxistisk teori och av klasskampen, blev de ideala tänkarna, den grupp som var kapabel att använda sig av observationer och sitt eget förnuft för en förståelse av de samhälleliga relationernas sanna natur, inklusive vårt förhållande till naturen.12 Denna marxistiska efterföljd till den borgerliga vetenskapen hade precis som sin föregångare till syfte att förse en viss grupp i samhället - i det här fallet proletariatet - med den kunskap och makt som behövdes för att leda resten av släktet mot frigörelse. Den marxistiska kunskapsteorin grundas på arbetets teori snarare än på en föreställning om medfödd (manlig) fattningsförmåga, och precis som inte alla människor har jämlika förutsättningar i den borgerliga versionen är inte heller allt arbete jämställt här. Det var genom kampen på arbetsplatserna som proletariatet skulle skaffa sig kunskap. Varken i den socialistiska praktiken eller i den marxistiska teorin har kvinnor någonsin uppfattats som huvudsakligen definierade genom sitt förhållande till produktionsmedlen, oberoende av om de lönearbetat eller inte. Kvinnor har aldrig uppfattats som fullvärdiga medlemmar av proletariatet, vilka kunde tänka logiskt och därigenom inse hur tillvaron var konstruerad. Det kvinnospecifika reproduktiva arbetet, det känslomässiga arbetet, det "medlande" arbetet försvann på det sättet inom den marxistiska teorins begreppsramar och osynliggjorde kvinnorna som klass eller som samhällsgrupp vilken är bärare av kunskap. (Andra typer av oavlönat eller ickcindustriellt arbete försvann på liknande sätt från centrum av denna begreppsvärld och mystifierade den kunskap som var tillgänglig för slavar och kolonialfolk.)
Ståndpunktsteorin inom den feministiska forskningen grundas på en efterföljarteori om arbete, eller snarare om specifikt mänsklig aktivitet och försöker ersätta proletariatet med kvinnor eller feminister (det varierar) som de ideala kunskapsbärarna i framtiden. Männens (sexisternas) föreställningar om sig själva, andra, naturen och förhållandet mellan dessa tre faktorer, utmärks inte bara av sin ofullständighet utan är också förvrängda.13 Mäns typiska sociala erfarenheter hindrar dem, precis som borgerlighetens erfarenheter, från att se det politiskt betingade i de sociala relationerna som de istället uppfattar som naturliga. Dominerande inslag i det västerländska tänkandet ser kvinnans underkastelse som nödvändig för kulturens framåtskridande och mäns begränsade och förvridna åsikter som unikt och beundransvärt mänskliga. Kvinnor har möjligheten att använda den politiska kampen och analysen för att erbjuda en mindre subjektiv, mindre aggressiv, mindre förvriden förståelse av mänskliga relationer - inklusive vårt förhållande till naturen. Ståndpunktsteoretikerna hävdar att det är denna analys, inte den feministiska empirismen, som är det främsta bidraget inom den feministiska teoribildningen och forskningen, eftersom det är en politiskt engagerad teori och forskning från det förtryckta könets perspektiv, grundat på dess sociala erfarenhet. Den andra tankeriktningen, vilken ofta kan hittas hos samma tänkare,uttrycker en djup misstro mot upplysningstankarna om " d e t " mänskliga medvetandets förmåga att perfekt återspegla en färdiggjord värld som finns där att återspegla. Många feminister enas om att förkasta denna form av rationalitet, den lidelsefria objektiviteten,det arkimediska perspektivet, som skulle vara medlet till kunskap. Här sällar de sig på ett kluvet sätt till andra kritiker av modernismen som Nietzsche, Wittgenstein, Derrida, Foucault, Lacan, Feyerabend, Rorty, Gadamer och semiotiska psykoanalytiska, strukturalistiska och dekonstruktivistiska diskurser.14 Det som är slående är att både tanken om en efterföljarvetenskap och den postmodernistiska skepsisen omfattas av dessa teoretiker, trots att begreppen är diametralt motsatta i den ickefeministiska idédebatten.
Med utgångspunkt från denna postmodernistiska tendens i det feministiska tänkandet, kan det feministiska efterfölj ar projektet verka för fast rotat i klart manliga sätt att vara i världen. Som en teoretiker har formulerat problemet: " 'Verkligheten' kan kanske bara ges 'en' struktur om den ses i herrens falskt allmängiltiga perspektiv. Det vill säga att 'verkligheten' bara kan framstå som styrd av en enda uppsättning regler eller vara konstituerad av ett slag av överordnade sociala relationer om den domineras av en person eller en grupp."1 6 Hur ska feminismen radikalt kunna omdefiniera förhållandet mellan makt och kunskap om den skapar ännu en kunskapsteori, ännu en uppsättning regler för uniformering av tanken?
Detta postmodernistiska projekt kan emellertid synas alltför utopiskt ur en efterfölj arteoretisk synvinkel.17 Det verkar ifrågasätta det berättigade i att försöka beskriva världen sådan den är ur ett uttalat feministiskt perspektiv. Det kan verka stå i samklang med den manliga och borgerliga önskan att rättfärdiga sina egna handlingar genom att förneka sin egen förkroppsligade plats i historien, vara ett försök att överskrida sin egen objektiva plats i det politiska systemet genom att vädja till ett mea culpa, ett allseende fågelperspektiv (det transcendentala jaget i naturvetenskaplig klädnad) på de bräckliga små människorna. Det innebär att de feministiska postmodernisterna i sin oheliga allians med de ickefeministiska postmodernisterna tycks stödja en olämplig relativistisk hållning till de undertryckta grupperna, vilket står i konflikt med feminismens uppfattning att könspolitikens verklighet i vår värld kräver engagerad politisk kamp. De verkar också stödja en lika tillbakasträvande relativism hos de lätt förfrämligade medlemmarna av dessa undertryckta grupper, vilka tvivlar på det berättigade i sin egen objektiva makt och sina privilegier. Det är viktigt att hålla i minnet att en artikulerad relativism såsom intellektuell hållning historiskt bara uppstår som ett försök att upplösa hot mot legitimiteten hos påstått universella föreställningar och livsstilar. Det är bara ett objektivt problem, eller en lösning på ett problem, ur den dominerande gruppens perspektiv. Verkligheten kan i sanning tyckas ha många olika strukturer utifrån vår olika ställning i samhället, men somliga av dessa sätt att se är ideologier i ordets starkaste betydelse: De är inte bara falska och intressestyrda trosföreställningar utan också teorier som används för att strukturera de sociala relationerna för oss andra. För undertryckta grupper representerar en relativistisk ståndpunkt ett falskt medvetande, eftersom den accepterar att den dominerande gruppens hävdande av sin rätt till en förvrängd uppfattning (och naturligtvis dess rätt att utfärda regler för oss andra utifrån dessa åsikter) är intellektuellt legitim.
Är inte uniformering av tänkandet i den politiska maktens tjänst, och återgången till en påstått politiskt oskuldsfull relativistisk tolkning av tillvaron de två sidor av Upplysningens och borgerlighetens mynt som feminismen vänder sig emot? Ar det inte sant - som alla dessa teoretiker på olika sätt hävdar - att mäns och kvinnors olika förhållande till naturen och samhällslivet (annorlunda "arbete") förser kvinnor med specifika och värdefulla vetenskapliga och kunskapsteoretiska ståndpunkter? Hur skulle feminismen ha råd att avstå från ett efterföljarvetenskapligt projekt, om det syftar till att förse kvinnor med makt i en värld där den accepterade kunskapen och den politiska makt som förknippas med denna kunskap, är fast förankrad hos den vite, västerländske, borgerlige, obligatoriskt heterosexuelle mannen? Men hur ska vi å andra sidan kunna göra avkall på vår misstro mot den historiska länken mellan denna allmänt accepterade kunskap och den politiska makten?
Ett sätt är att betrakta de här två tendenserna inom den feministiska teoribildningen som sammanlöpande infallsvinklar till en postmodernistisk värld - en värld som inte kommer att existera förrän båda dessa (motstridiga) tendenser når sitt syfte. Från den utgångspunkten ger postmodernismen i bästa fall en vision av kunskapsteorin i en värld där tanken inte behöver uniformeras. Den erkänner dagens mindre än idealiska förutsättningar for samtal, men bortser från (eller vägrar erkänna) den politiska kamp som är nödvändig för att frambringa förändring. Ståndpunktsinriktningen försöker föra oss mot denna idela värld genom att legitimera och upphöja den "undertryckta kunskapen" hos kvinnorna, utan vilken denna postmoderna kunskapsteoretiska situation inte kan komma till stånd. Den underlåter dock att ifrågasätta det modernistiska sambandet mellan kunskap och makt eller det berättigade i att tro att det kan existera en enda, feministisk tolkning av verkligheten. Vare sig detta är ett fruktbart sätt att se sambandet mellan de två riktningarna eller inte, så påstår jag att vi måste motstå frestelsen att bortförklara de problem som de båda ställer eller att välja den ena på bekostnad av den andra.
ståndpunktsteori, ståndpunktsepistemologi på Psykologiguiden i Natur & Kulturs Psykologilexikon
Teori eller inställning i samhällsvetenskaperna att den ståndpunkt som en forskare intar har avgörande betydelse för frågeställning, uppläggning, metodval och tolkning av resultat som erhålls i ett forskningsprojekt.
Manliga forskare intar vanligen en manlig ståndpunkt vilket ger upphov till ensidighet i den forskning som de bedriver.
I feministisk ståndpunktsteori (eng: feminist standpoint theory, standpoint epistemologist) - ståndpunktsfeminism (eng: standpoint feminism) - poängterar man att genusforskning bör bedrivas av kvinnor så att kvinnors personliga erfarenhet av att vara kvinna kommer till uttryck.
www.psykologiguiden.se/psykologilexikon/%C3%A5ndpunktsteori%2C+st%C3%A5ndpunktsepistemologi