• Anonym (Slut)

Agerade läkaren rätt?

Hej. Jag har i månader haft besvär med magen, sömnen och ångest. Bland annat för att det var en tuff start när jag fick mitt första barn som blev sjuk och vi blev inlagda på sjukhus, efter det var jag överbeskyddande även då han blivit frisk och fortsatte oroa mig för honom och blev livrädd för minsta symtom. Det i kombination med att livet som småbarnsförälder kan vara nog jobbigt som det är med sömnbrist etc. Har även haft mycket hälsoångest både för egen del och anhöriga och gått till privat psykolog för det. När jag sedan efter föräldraledigheten jobba som ssk på en extremt stressig arbetsplats så eskalerade det och jag kände mig aldrig utvilad eller avslappnad. Jag bröt ihop flera gånger på jobbet och började gråta och kände att jag inte längre kan hantera stress som jag kunnat förut. Lätt till ilska och ont i kroppen. Alla symtom för utmattningssyndrom egentligen. Jag är dessutom gravid igen. 

När jag tog mod och träffade en läkare så blev jag förvånad över att hennes lösning var ångestdämpande och att jag kunde gå ner i tid själv (utan sjukskrivning). Jag tyckte det kändes konstigt att föreslå att jag ska gå miste om halva inkomsten när jag satt och grät under mötet helt slut och berättade hur jag mått den senaste tiden..? Tillslut sa hon att hon kunde skriva sjukintyg på 50% i två veckor. Men det känns så himla kort och att jag sen ska vara beredd att orka 100% igen och må bra? Har någon varit i liknande situation, hur bemötte läkaren det? 

• Svar på tråden Agerade läkaren rätt?
  • EpicF
    Anonym (XXX) skrev 2022-12-28 18:00:38 följande:
    Och TS fick sjukskrivning. 
    På 50% i två veckor. Det är ingenting inden situationen ts är i. 
  • Anonym (Rakt på sak)
    EpicF skrev 2022-12-28 17:33:23 följande:

Nu vet vi förövrigt inte om ts bot ihop med sin partner. Eller hur hennes hemsituation ser ut. 

Nej vi vet inte men man får väl iaf hoppas att hon fortfarande bor tillsammans med den som ska bli pappa till barnet hon bär, annars får ts rätta oss på den punkten. Och om ts är ensamstående mamma med minst ett barn och ett till på väg, jobbar heltid och inte har avlastning från pappan så är det klart att det är jobbigt. Då måste man väl förstå själv att det inte är hållbart och en sjukskrivning kan vara välbehövlig men det löser inte problemen heller. De måste man ändå ta tag i.
  • FridaFox

Trött och ledsen kommer tyvärr inte ge någon sjukpenning. Det är ju lite synd att ni sjukskrivningsivrare inte fattar att läkaren faktiskt måste kunna skriva ett intyg med uppgifter som visar varför en person inte kan jobba, pga sjukdom. Och kan inte läkaren se det så blir det ju svårt att intyga något sådant. Man gör ju knappast sin patient en tjänst genom att ge dem ett intyg för att de vill ha, när läkaren själv inte tycker det är aktuellt. Då står patienten där utan ersättning sen. 

• Anonym (III)

Jag har varit utbränd, blev det när jag var gravid. Träffade först en läkare som just gjorde det man inte vill vara med om, skyllde på graviditeten. Kände mig förminskad och bortgjord eftersom han direkt förutsatte att det var mina hormoner som var orsaken till mitt mående, en helt felaktig bedömning. Det var min andra graviditet så jag visste att jag inte blev sådär bara pga graviditeten.

När jag istället fick träffa en läkare via företaget så fick jag göra ett test för uppskattning av utmattningsdepression och det var det jag hade, så skönt att få rätt hjälp. Blev sjukskriven på heltid, inga mediciner, men KBT och träffa läkaren regelbundet, vila o.s.v. nu fick jag hjälp när det redan var "försent" givetvis är det bättre om man får hjälp innan man hamnar i det mörkaste. Så mitt råd är att träffa någon som kan erbjuda ett test och därefter utvärdera var du befinner dig så att du kan få rätt hjälp utifrån det, om du nu inte redan fått göra det? Givetvis ska man försöka rådda i det som går om man själv vet vilka delar man kan förbättra om det är direkta orsaker till måendet, men det kan vara djupare än så. Tex tidigare trauman kan ju orsaka att man till slut blir utbränd och sen när det sker fler förändringar så kan det påverka och föra upp obearbetade saker till ytan. 
    Oavsett så hoppas jag att du kommer vidare och mår bättre snart.

• Anonym (M)
    FridaFox skrev 2022-12-28 18:22:43 följande:

Trött och ledsen kommer tyvärr inte ge någon sjukpenning. Det är ju lite synd att ni sjukskrivningsivrare inte fattar att läkaren faktiskt måste kunna skriva ett intyg med uppgifter som visar varför en person inte kan jobba, pga sjukdom. Och kan inte läkaren se det så blir det ju svårt att intyga något sådant. Man gör ju knappast sin patient en tjänst genom att ge dem ett intyg för att de vill ha, när läkaren själv inte tycker det är aktuellt. Då står patienten där utan ersättning sen. 

Jo det går alldeles utmärkt. Men läkaren måste ju klara av att skriva intyget rätt förstås. Du vet att det kan ta månader att utreda vilken sjukdom en patient har? Du måste tycka det är väldigt underligt att man faktiskt får sjukpenning under tiden om man är oförmögen att jobba.
  • Anonym (XXX)

Kul att så många läkare deltar i tråden. Man ju skippa att gå till vårdcentralen, man får diagnosen gratis här.

• FridaFox

@M: Poängen är ju att läkaren inte kan intyga att patienten är oförmögen att arbeta om läkaren inte tycker det. 

• Anonym (Klok)

(M) Det är ju exakt det som är grunden för att få sjukpenning - att du på grund av sjukdom inte kan arbeta. Oj vad förvånande det måste vara för dig om du inte visste det! Sen kan man såklart behöva utreda, men det måste fortfarande vara sjukdomsrelaterade besvär och begränsningar som läkaren anger, samt en diagnos, som kan ändras senare. Du får inte sjukpenning om en läkare skriver ?ingen aning om patienten är sjuk, vi får se, men just nu tycker hen det är lite jobbigt i livet?

• Anonym (M)
    FridaFox skrev 2022-12-28 19:08:51 följande:

@M: Poängen är ju att läkaren inte kan intyga att patienten är oförmögen att arbeta om läkaren inte tycker det. 

Och då som jag skrev tidigare så får TS ringa läkaren igen om hon inte klarar av att gå till jobbet/prestera att jobba då när läkaren tycker att hon ska göra det.
  • Anonym (M)
    Anonym (Klok) skrev 2022-12-28 19:18:34 följande:

(M) Det är ju exakt det som är grunden för att få sjukpenning - att du på grund av sjukdom inte kan arbeta. Oj vad förvånande det måste vara för dig om du inte visste det! Sen kan man såklart behöva utreda, men det måste fortfarande vara sjukdomsrelaterade besvär och begränsningar som läkaren anger, samt en diagnos, som kan ändras senare. Du får inte sjukpenning om en läkare skriver ?ingen aning om patienten är sjuk, vi får se, men just nu tycker hen det är lite jobbigt i livet?

Klart att det är någon sjukdom men jag menade att man kan vara sjukskriven innan det är utrett vilken sjukdom det rör sig om.
Svar på tråden Agerade läkaren rätt?