• Anonym (Slut)

Agerade läkaren rätt?

Hej. Jag har i månader haft besvär med magen, sömnen och ångest. Bland annat för att det var en tuff start när jag fick mitt första barn som blev sjuk och vi blev inlagda på sjukhus, efter det var jag överbeskyddande även då han blivit frisk och fortsatte oroa mig för honom och blev livrädd för minsta symtom. Det i kombination med att livet som småbarnsförälder kan vara nog jobbigt som det är med sömnbrist etc. Har även haft mycket hälsoångest både för egen del och anhöriga och gått till privat psykolog för det. När jag sedan efter föräldraledigheten jobba som ssk på en extremt stressig arbetsplats så eskalerade det och jag kände mig aldrig utvilad eller avslappnad. Jag bröt ihop flera gånger på jobbet och började gråta och kände att jag inte längre kan hantera stress som jag kunnat förut. Lätt till ilska och ont i kroppen. Alla symtom för utmattningssyndrom egentligen. Jag är dessutom gravid igen. 

När jag tog mod och träffade en läkare så blev jag förvånad över att hennes lösning var ångestdämpande och att jag kunde gå ner i tid själv (utan sjukskrivning). Jag tyckte det kändes konstigt att föreslå att jag ska gå miste om halva inkomsten när jag satt och grät under mötet helt slut och berättade hur jag mått den senaste tiden..? Tillslut sa hon att hon kunde skriva sjukintyg på 50% i två veckor. Men det känns så himla kort och att jag sen ska vara beredd att orka 100% igen och må bra? Har någon varit i liknande situation, hur bemötte läkaren det? 

• Svar på tråden Agerade läkaren rätt?
  • Anonym (Lilly)
    Anonym (XXX) skrev 2022-12-28 15:42:12 följande:
    Sjukskrivning är bara en tillfällig lösning, den löser ju inte de underliggande problemen.  Jag tycker du ska fundera på om du ska arbeta 100% eller kanske byta avdelning, eller både och. 

Men en sjukskrivning kan vara nödvändig för att samla kraft och orka ta tag i de underliggande problemen. Vem orkar söka nya jobb när hen trampar vatten med näsan knappt över vattenytan?
  • EpicF

Sp glad jag träffade en vettig läkare som lyssnade på mina behov utifrån hur jag hade det. Inte vara slängde fram  ångestdämpande och 50% sjukskrivning i två veckor. 

• Anonym (Lilly)

TS, jag tycker att du ska försöka få tid hos en annan läkare. Ångestdämpande och att gå ner i arbetstid (75% är det väl du har rätt till som småbarnsförälder) kan säkert vara steg i rätt riktning, men nu mår du akut skitdåligt och behöver mer än så.

• Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Lilly) skrev 2022-12-28 16:06:56 följande:

TS, jag tycker att du ska försöka få tid hos en annan läkare. Ångestdämpande och att gå ner i arbetstid (75% är det väl du har rätt till som småbarnsförälder) kan säkert vara steg i rätt riktning, men nu mår du akut skitdåligt och behöver mer än så.

Ts har ju fått akut hjälp? Hon blev sjukskriven på halvtid i två veckor. Vet inte hur bra det är att ta ångestdämpande om man är gravid men det går nog att lösa.
  • TvillingmammaVästgöte

För mig är det fullt normalt att jobba deltid för att orka med småbarnsåren, jag gjorde det och det var bra för mig. Man har rätt att jobba deltid tills yngsta barnet är åtta år. Upp till att yngsta barnet är fyra år får man kompensation i pensionssystemet också, pensionen räknas på den pension man hade innan man fick barn.

• Anonym (Saski)
    EpicF skrev 2022-12-28 15:59:14 följande:

Sp glad jag träffade en vettig läkare som lyssnade på mina behov utifrån hur jag hade det. Inte vara slängde fram  ångestdämpande och 50% sjukskrivning i två veckor. 

Fast nu handlar inte tråden om din utbrändhet. TS är inte utbränd bara för att du var det, däremot kan det leda till det om hon inte förändrar något.
  • Anonym (Lilly)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2022-12-28 16:11:28 följande:
    Ts har ju fått akut hjälp? Hon blev sjukskriven på halvtid i två veckor. Vet inte hur bra det är att ta ångestdämpande om man är gravid men det går nog att lösa.

Två veckor på halvtid är väldigt lite när man är så nära att gå in i väggen.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Lilly) skrev 2022-12-28 16:24:34 följande:

Två veckor på halvtid är väldigt lite när man är så nära att gå in i väggen.
    Synsk eller? Det finns ingen som kan säga att ts håller på att gå in i väggen och kalla det fakta.
  • Anonym (Lilly)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2022-12-28 16:39:19 följande:
    Synsk eller? Det finns ingen som kan säga att ts håller på att gå in i väggen och kalla det fakta.

När det väl är bevisat att TS är på väg in i väggen så är det försent att hindra att det sker. Är det verkligen värt det att låta det gå så långt, när det dessutom finns två små barn med i bilden?
Svar på tråden Agerade läkaren rätt?