• Jensu

Utredning/insemination/ivf 2023

Hejsan, 

jag tänkte att fler som är igång med utredning eller redan är under behandling för att bli gravida vill joina denna tråd. 

vet att det finns en sjö av dessa trådar men blir tokig på att de flesta är inaktiva🥹😂 

jag och sambo ska träffa läkare på farten i Västerås nu i veckan. Jag har tagit en del blodprover som jag antar att läkare kommer att ge svar på.. 
    vad är det som händer på detta möte, vad diskuterar man mer? Hur snabbt får man börja med behandling? 

• Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023
  • Vickan31
    Noelani skrev 2023-07-22 19:08:39 följande:
    Missat detta :) 

Ja de sa att det var medium kvalité typ.. Vet inte om man brukar kategorisera 2-dagars, vet du ?

Testdag på fredag så börjar närma sig nu, även om jag är ganska säker på att det inte kommer lyckas för sån tur kan jag bara inte ha.. haha :) 
    Oj bra fråga, jag har ingen aning faktiskt! Men så spännande, fredag är ju rätt nära nu! Skrattande Tror du att du kommer att hålla dig till dess eller testa tidigare? 🥰 Jag hoppas att du har största möjliga tur, håller verkligen tummarna! Hjärta

Här fick jag mens i veckan och nästa bim är 15 augusti, sedan efter det får vi förhoppningsvis göra frysåterföring i början av september om de kan styra någon dag tidigare så att det inte krockar med helg eller vår resa. Vi får se Glad Men nu håller jag som sagt tummarna superhårt för dig! Hjärta
  • Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-07-23 11:35:00 följande:
    Mathilda88 skrev 2023-07-20 18:11:29 följande:
    Så glad för att ha haft turen att hitta er med Hjärta! Ja mensen kom lite senare än vanligt, ägglossningen kom på CD 18 istället för 12-13 som jag brukar ha, så cykeln blev 32 dagar istället för mina normala 26. Fick mens efter sista anmälningsdagen, så hann inte med en behandling innan sommarstängningen. Men kunde rida i Falsterbo istället iallafall som tröst.

Första cykeln hade jag fortsatt LH-utslag hela vägen till mensen kom. Nu andra cykeln är jag istället låg och deppig av oklar anledning Skäms. Mest under mensen och igen efter ägglossningen för en vecka sen. Tufft också att jobba i Malmö nu, svårt att inte tänka på RMC och ens infertilitet när man kör runt och jobbar.

För övrigt också lägre temp sen efter behandlingen (risk att sköldkörteln fått sig en törn), mindre mens och dåligt med fertilt sekret. Tempen sjönk på CD11, men enligt ÄL-test så var ägglossningen på CD 13. Levern är enl akupunktören också fortsatt matt efter behandlingen. Hoppas vara tillbaka i fas till nästa cykel {#emotions_dlg.flower}

RMC öppnar för anmälning av mens from 7 augusti, har preliminärt mens nästa vecka 24 juli och sen 21 augusti (v.34). Lagom till vår semester vecka 35-36. Skulle åkt till stuga och gå långa promenader, men det kommer jag inte kunna göra utifrån hur jag mådde sist. Men sambon är glad för att vara ledig och kunna följa med på alla undersökningar HjärtaHjärta. Han är så fin Hjärta
    Mathilda88: Ååh vad fint att du skriver, jag förstår verkligen att det är välbehövligt med en paus från FL ibland men jag har tänkt på dig ska du veta Hjärta Usch vad jobbigt att cykeln blivit påverkad, och framför allt denna att du känt dig så låg och ledsen 😔 Jobbar du i Malmö hela sommaren? Hoppas också att nästa cykel blir bättre och innebär bättre mående Hjärta Jag har känt precis som du efter min stimulering, att tempen varit lägre de två cyklerna efter det plus mindre mens och inget fertilt sekret. Man blir ju orolig men jag tänker att när vi sätter igång med IVF igen efter sommaruppehållet så har de ju koll på slemhinna och hormoner och sånt för bästa förutsättningar att ett embryo ska fästa. Mensen kom tyvärr punktligt som vanligt den här veckan och vi får vänta med återföring till början av september om det går att justera lite så att det inte krockar med helgen eller vår resa som sagt. Vad spännande med akupunktur och C-vitamin, hoppas att du ska känna av några positiva effekter av det snart 🥰 Hade du det bra på Falsterbo? Ååh jag förstår att långa promenader i stugan inte känns aktuellt då, men vi hoppas ändå att du ska få må bättre med nya mediciner! Så himla fint av din sambo, det är tur mitt i allt att man har det stödet Hjärta Även om det är svårt så får vi försöka att njuta av sommaren nu och tänka på annat om det går, så får vi peppa och stötta varandra när det blir dags för IVF igen, för det kommer att gå förr eller senare och jag hoppas att den här hösten blir en fylld av glada besked Hjärta

Det var så, särskilt när man hamnade i paus i tre månader till Nästa försök, men nu känner man att man verkligen behöver gemenskapen igen ❤️. Åh, har tänkt på dig med denna månaden! ❤️
    Ja jobbar i Malmö hela sommaren, så bara hoppas må bättre nästa cykel så ska jag nog komma ihåg alla fina barndomsminnen från Malmö istället för IVFen i första hand 🙏❤️.

Va intressant att höra hur du har mått efter er omgång, inte bara en själv som är vek och slagen ur balans 😅. Stackars kroppen vad den får vara med om tuffa saker? Hoppas du också blir återställd och helt åter o balans denna cykeln ❤️. Beklagar med mensen 😢, höll verkligen tummarna för er! 

Tack, ja bara till att hoppas, blir väldigt mkt pengar på akupunkturen ????! Ja Falsterbo var fint om än vår start inte gick som hoppats, så bidragit till besvikelsen, men samtidigt så kom vi ändå dit och fick starta vilket man är tacksam för, mer för var dag. 

Ja verkligen tur och tacksam för! ❤️❤️ Så just nu är det t.o.m. så jag hoppas på att mensen inte kommer en dag tidigare än beräknat 😂, så han verkligen kan vara med på alla undersökningarna! Kommer den mer än två dagar tidigare så missar han första besöket, det vill vi inte nu ju när möjligheten finns att vara med ❤️. 

Ja vi får göra vårt bästa i det ❤️. Trodde jag skulle kunna hantera det bättre och stänga av nu, men det dyker upp i huvudet varenda dag. Man blir lite trött på sig själv! Snart så klarar man det nog dock 😉. 

Ja snart är det vår tur 🌸❤️ Hoppas det med fina du!

• Noelani
    Mathilda88 skrev 2023-07-23 14:33:31 följande:

Det var så, särskilt när man hamnade i paus i tre månader till Nästa försök, men nu känner man att man verkligen behöver gemenskapen igen ❤️. Åh, har tänkt på dig med denna månaden! ❤️
    Ja jobbar i Malmö hela sommaren, så bara hoppas må bättre nästa cykel så ska jag nog komma ihåg alla fina barndomsminnen från Malmö istället för IVFen i första hand 🙏❤️.

Va intressant att höra hur du har mått efter er omgång, inte bara en själv som är vek och slagen ur balans 😅. Stackars kroppen vad den får vara med om tuffa saker? Hoppas du också blir återställd och helt åter o balans denna cykeln ❤️. Beklagar med mensen 😢, höll verkligen tummarna för er! 

Tack, ja bara till att hoppas, blir väldigt mkt pengar på akupunkturen ????! Ja Falsterbo var fint om än vår start inte gick som hoppats, så bidragit till besvikelsen, men samtidigt så kom vi ändå dit och fick starta vilket man är tacksam för, mer för var dag. 

Ja verkligen tur och tacksam för! ❤️❤️ Så just nu är det t.o.m. så jag hoppas på att mensen inte kommer en dag tidigare än beräknat 😂, så han verkligen kan vara med på alla undersökningarna! Kommer den mer än två dagar tidigare så missar han första besöket, det vill vi inte nu ju när möjligheten finns att vara med ❤️. 

Ja vi får göra vårt bästa i det ❤️. Trodde jag skulle kunna hantera det bättre och stänga av nu, men det dyker upp i huvudet varenda dag. Man blir lite trött på sig själv! Snart så klarar man det nog dock 😉. 

Ett litet tips bara ang akupunktur.
    Det finns akupunktörer som man kan använda frikort hos, det går hos min.. Det måste bara vara landstingsanslutna. Många är inte det men finns en del som är så om du bor i en iaf något större stad borde du kunna hitta ett par :) 
  • Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-07-23 14:33:31 följande:

Ja den här ofrivilliga pausen på flera månader är inte kul, men vi får försöka se det som att våra kroppar kanske behöver vilan Hjärta Åh men vad fint sagt, det är verkligen en väldigt värdefull gemenskap det här! Hjärta Jag fattar om det kan vara svårt, men som du säger har du ju fina barndomsminnen därifrån också så om du har tid trots att du jobbar kanske du kan besöka något mysigt ställe i Malmö som är lite nostalgiskt för dig, så blir staden inte bara förknippad med IVF:en som sagt Glad

Haha nej du är verkligen inte ensam, min kropp verkar också protestera efter behandlingen 😅 Hoppas att sommarens paus och all d-vitamin ska stärka våra kroppar igen som sagt, och vi får försöka komma ihåg hur häftig kroppen är som ändå klarar av så många saker! Tack fina du, jag var jätteledsen inför mensen och när den kom, men nu vill jag bara få köra igång med nästa försök Glad

Vad jobbigt att det är så dyrt med akupunktur, jag kan tänka mig att det känns i plånboken. Så ledsen att höra att Falsterbo blev en besvikelse för dig 😔 Hoppas att du kan skapa andra fina minnen med din häst under sommaren, men ändå stort att ni tog er dit Hjärta

Ååh men om mensen nödvändigtvis måste komma så håller jag i så fall tummarna för att det ska tajma så bra att din kille får vara med på första besöket! 🥰

Ja det är omöjligt att stänga av tyvärr, man blir ju ständigt påmind antingen för att man har ägglossning eller känner av i kroppen inför mens, eller för att andra människor pratar eller lägger upp på sociala medier hela tiden om graviditeter och barn. Förstod jag dig rätt att nästa mens beräknas komma idag och att ni därför får börja med omgång två vid nästa mens cirka 21 augusti? 

Hejar så mycket på dig! Hjärta
  • Mathilda88
    Noelani skrev 2023-07-24 15:52:03 följande:
    Ett litet tips bara ang akupunktur.
    Det finns akupunktörer som man kan använda frikort hos, det går hos min.. Det måste bara vara landstingsanslutna. Många är inte det men finns en del som är så om du bor i en iaf något större stad borde du kunna hitta ett par :) 
    Tack så mycket för tipset, visste inte om det :) Får se om man kan hitta någon som är det och kunnig inom akupunktur för infertilitet Hjärta
  • Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-07-24 16:36:39 följande:
    Ja den här ofrivilliga pausen på flera månader är inte kul, men vi får försöka se det som att våra kroppar kanske behöver vilan Hjärta Åh men vad fint sagt, det är verkligen en väldigt värdefull gemenskap det här! Hjärta Jag fattar om det kan vara svårt, men som du säger har du ju fina barndomsminnen därifrån också så om du har tid trots att du jobbar kanske du kan besöka något mysigt ställe i Malmö som är lite nostalgiskt för dig, så blir staden inte bara förknippad med IVF:en som sagt Glad

Haha nej du är verkligen inte ensam, min kropp verkar också protestera efter behandlingen 😅 Hoppas att sommarens paus och all d-vitamin ska stärka våra kroppar igen som sagt, och vi får försöka komma ihåg hur häftig kroppen är som ändå klarar av så många saker! Tack fina du, jag var jätteledsen inför mensen och när den kom, men nu vill jag bara få köra igång med nästa försök Glad

Vad jobbigt att det är så dyrt med akupunktur, jag kan tänka mig att det känns i plånboken. Så ledsen att höra att Falsterbo blev en besvikelse för dig 😔 Hoppas att du kan skapa andra fina minnen med din häst under sommaren, men ändå stort att ni tog er dit Hjärta

Ååh men om mensen nödvändigtvis måste komma så håller jag i så fall tummarna för att det ska tajma så bra att din kille får vara med på första besöket! 🥰

Ja det är omöjligt att stänga av tyvärr, man blir ju ständigt påmind antingen för att man har ägglossning eller känner av i kroppen inför mens, eller för att andra människor pratar eller lägger upp på sociala medier hela tiden om graviditeter och barn. Förstod jag dig rätt att nästa mens beräknas komma idag och att ni därför får börja med omgång två vid nästa mens cirka 21 augusti? 

Hejar så mycket på dig! Hjärta
    Nej, kändes långt bort med en månads uppehåll efter behandling, förväntade sig inte tre månader. Men ja som du säger, känns som att kroppen kan ha behövt/gynnats av det. Och 3 nya månader av optimering av mognande ägg är nog min största motivator just nu! 
    Så skönt att höra att du mår bättre nu Hjärta Ush ja förstår djupet i sorgen när den kom Gråter Heja heja nästa omgång! Ja hoppas sommaren gjort nytta!

Nej precis, påminns hela tiden av antingen kroppen eller andra omkring. 
    Ja helt rätt, mensen kom som beräknat i måndags den 24/7 och vi får invänta behandling till när nästa preliminärt kommer den 21 augusti då RMC Malmö öppnar först för första mensdag den 7/8.. 

Hur är det med dig idag? 
  • Pollt

Hej! 

jag är ny här. Jag har läst lite om vad ni går igenom och jag hoppas det ska gå bra för er alla snart! 

Jag har försökt bli gravid med hjälp av Letrozol tabletter hela våren då jag har pcos och inte alltid får ägglossning. Med hjälp av letrozol har jag fått positiva äl-tester 5 av 6 månader men ingen graviditet. 

Så nu väntar vi på att allt ska öppna igen så min läkare kan skicka en remiss till ivf. Men den jag pratade med nu i början av veckan när jag fick min mens trodde att kötiden är minst 6 månader.. All väntan är ju det som känns jobbigast. Jag är även rädd och nervös inför ivf då jag har typ sprutfobi 🙈

• Cornflakes123

Pollt: 
    Åh så trist med lång kötid..  får man fortsätta på letrozol under den tiden, vet du det? 

• Pollt

Cornflakes123: Ja, jag kommer få fortsätta med letrozol medan vi väntar, så det är skönt! 😊👍🏻

• Mathilda88
    Pollt skrev 2023-08-10 10:32:32 följande:

Cornflakes123: Ja, jag kommer få fortsätta med letrozol medan vi väntar, så det är skönt! 😊👍🏻

Åh så skönt det så man inte känner att man bara går och väntar och inget kan göra under tiden. {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023