• Jensu

Utredning/insemination/ivf 2023

Hejsan, 

jag tänkte att fler som är igång med utredning eller redan är under behandling för att bli gravida vill joina denna tråd. 

vet att det finns en sjö av dessa trådar men blir tokig på att de flesta är inaktiva🥹😂 

jag och sambo ska träffa läkare på farten i Västerås nu i veckan. Jag har tagit en del blodprover som jag antar att läkare kommer att ge svar på.. 
    vad är det som händer på detta möte, vad diskuterar man mer? Hur snabbt får man börja med behandling? 

• Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023
  • Noelani
    Eulalia84 skrev 2023-09-12 19:36:30 följande:
    Håller tummarna för att ni ska få komma igång igen med återföring i början av okt😊

Tyvärr så verkar det strula med remissen. När vi var på utredning så de att dom skulle skynda på så den kom iväg direkt pga tidsaspekten. Är noterat i journalen också att de utfärdat remiss till RPC i slutet av aug. I måndags ringde jag RPC för att höra när vi kunde förvänta oss svar, men då visade det sig att dom inte ens fått någon remiss!😔 Naturligtvis har fertilitetsmottagningen i regionen inte telefontid förrän imorgon så lär ringa då och höra vad som hänt med remissen. Känns så tråkigt att det ska strula när det redan är ont om tid.
    Mitt råd är att bokstavligen jaga dem dagligen ang remissen och ringa mottagande klinik varje dag för att se att den kommit in. Känns som de gör detta med vilje. Exakt samma för oss...
  • Vickan31
    Eulalia84 skrev 2023-09-12 19:36:30 följande:
    Håller tummarna för att ni ska få komma igång igen med återföring i början av okt😊

Tyvärr så verkar det strula med remissen. När vi var på utredning så de att dom skulle skynda på så den kom iväg direkt pga tidsaspekten. Är noterat i journalen också att de utfärdat remiss till RPC i slutet av aug. I måndags ringde jag RPC för att höra när vi kunde förvänta oss svar, men då visade det sig att dom inte ens fått någon remiss!😔 Naturligtvis har fertilitetsmottagningen i regionen inte telefontid förrän imorgon så lär ringa då och höra vad som hänt med remissen. Känns så tråkigt att det ska strula när det redan är ont om tid.
    Tack snälla du! 🥰 Nämen va, det är ju helt sjukt att den inte ens kommit fram! Vad bra att du ringde dem, har du ringt fertilitetsmottagningen idag? Precis som Noelani säger är det tyvärr ofta så att man måste jaga på och tjata, även om det känns jättejobbigt såklart 😔 Hoppas att de kan prioritera er nu om det nu blev så att de slarvade bort er remiss eller vad som hände. Uppdatera gärna när du vet mer så håller vi tummarna för att allting löser sig på bästa sätt Hjärta
  • Eulalia84
    Noelani skrev 2023-09-12 20:01:02 följande:
    Mitt råd är att bokstavligen jaga dem dagligen ang remissen och ringa mottagande klinik varje dag för att se att den kommit in. Känns som de gör detta med vilje. Exakt samma för oss...
    Vickan31 skrev 2023-09-13 14:30:36 följande:
    Tack snälla du! 🥰 Nämen va, det är ju helt sjukt att den inte ens kommit fram! Vad bra att du ringde dem, har du ringt fertilitetsmottagningen idag? Precis som Noelani säger är det tyvärr ofta så att man måste jaga på och tjata, även om det känns jättejobbigt såklart 😔 Hoppas att de kan prioritera er nu om det nu blev så att de slarvade bort er remiss eller vad som hände. Uppdatera gärna när du vet mer så håller vi tummarna för att allting löser sig på bästa sätt Hjärta
    Ja inser att man måste vara på och ringa och dubbelkolla så att saker verkligen händer. Så tråkigt att det var samma för er Noelani. Sånt här ska ju bara funka.

Ringde fertilitetsmottagningen idag och fick svar att remissen var skickad med post i måndags. Tydligen var det ett stort administrativt arbete att få iväg remissen därför hade det tagit tid. Men när vi var där sa dom att den skulle vara iväg om max en vecka, så det känns lite som en efterhandskonstruktion. Men men, ska ringa RPC imorgon och kolla om den kommit fram.
    Fortsättning följer 😊
  • Noelani
    Eulalia84 skrev 2023-09-13 20:08:55 följande:
    Ja inser att man måste vara på och ringa och dubbelkolla så att saker verkligen händer. Så tråkigt att det var samma för er Noelani. Sånt här ska ju bara funka.

Ringde fertilitetsmottagningen idag och fick svar att remissen var skickad med post i måndags. Tydligen var det ett stort administrativt arbete att få iväg remissen därför hade det tagit tid. Men när vi var där sa dom att den skulle vara iväg om max en vecka, så det känns lite som en efterhandskonstruktion. Men men, ska ringa RPC imorgon och kolla om den kommit fram.
    Fortsättning följer 😊
    Åh så bra! Sen får du ligga på och kolla att det godkänt remissen också så att den läkaren som skickat den snabbt kan skicka den till annat landsting om den blir nekad....
  • Eulalia84
    Noelani skrev 2023-09-13 20:14:37 följande:
    Åh så bra! Sen får du ligga på och kolla att det godkänt remissen också så att den läkaren som skickat den snabbt kan skicka den till annat landsting om den blir nekad....
    Vilket bra råd, det ska jag av absolut göra 🙏
  • Mathilda88

Fortsättning följer 😊
    Välkommen hit! Men va sjukt att det hände när det är så brådskande! Märkligt med post dessutom, vår remiss skickades in digitalt samma dag vi var på kliniken. Håller tummarna för snabb hantering och uppstart!
  • Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-09-11 16:11:15 följande:

Hej Eulalia84! Välkommen till tråden och vad fint att du delar med dig! // Hjärta Jag håller tummarna stenhårt för att remissen ska hinna bli godkänd, och det är så bra att du hittat hit då t.ex. Noelani har så kloka svar och egna erfarenheter av klinik utomlands om det skulle behövas Hjärta Fick du någon indikation på ungefär hur lång tid det kunde ta att få remissen godkänd? Hoppas som sagt att allt ska ordna sig och du får gärna uppdatera oss när du vill Glad

Jag har inte så mycket att uppdatera just nu, väntar på mensen som är beräknad på torsdag och när den kommer ska jag ringa IVF-kliniken för att se om vi kan gå göra vår första frysåterföring i början av oktober! Har gjort en misslyckad färsk återföring i maj och har nu två i frysen som vi hoppas på Hjärta

Nu är vi snart i oktober och eran tur!! ❤️❤️
  • Vickan31

Fortsättning följer 😊
    Ja det är verkligen tråkigt att det ska behöva vara så, men toppen att du ringt dem! Vad skönt att höra att den är skickad, då borde den komma fram när som helst och så håller vi tummarna för att de är snabba med att godkänna den Glad Håller tummarna för goda nyheter snart!
  • Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-09-13 23:57:51 följande:
    Nu är vi snart i oktober och eran tur!! ❤️❤️
    Åååh fina du, tack! Hjärta Jag behöver verkligen pepp just nu efter att ha pratat med kliniken, jag är lite rädd att vår återföring kommer att skjutas fram ytterligare 😔
    Jag pratade med dem nyss och de sa att nästa fredag (cykeldag 10) ska jag börja med ägglossningstest och göra ett ultraljud, sedan ringer jag dem när jag får positivt ägglossningstest - men om det sker en söndag eller måndag så krockar återföringsdagen med att de har helgstängt och då måste vi vänta till nästa cykel. Som det ser ut just nu är det 50/50 att det krockar med helg och därmed blir uppskjutet, men med våran tur tänker man ju såklart att oddsen ska vara emot en som vanligt. Jag frågade om man inte kan göra något och hon sa att om äggblåsan ser jättebra ut där på ultraljudet så kanske man kan ge en Ovitrelle (ägglossningsspruta) för att det ska släppa tidigare, men det lät som att det inte är så vanligt. Om det däremot krockar med helg flera månader i rad så får de tänka om sa hon. Angående progesteron så sa hon att de inte ger det vid frysåterföring, men att de kommer att ta ett progesteronprov så det är väl ändå bra. Usch vad nojig jag blir nu, att det inte blir av och att vi ska behöva vänta och vänta och bli äldre och äldre medan alla andra hinner bli gravida och föda barn på löpande band med vi fortfarande bara väntar 😔 Nu kommer ju ägglossningstesterna att bara vara ångest för mig för att jag inte vill se ett positivt test på söndagen eller måndagen.

Men hur mår DU? HjärtaHjärta
  • Eulalia84
    Mathilda88 skrev 2023-09-13 23:57:03 följande:
    Välkommen hit! Men va sjukt att det hände när det är så brådskande! Märkligt med post dessutom, vår remiss skickades in digitalt samma dag vi var på kliniken. Håller tummarna för snabb hantering och uppstart!
    Ja känns ju lite stenålder när det mesta idag skickas digitalt. Men remissen skickas mellan ett landsting till ett annat och vet sedan tidigare att landstingen har olika system och de kan varken se eller kommunicera mellan systemen så antar att det är därför det skickades med post.
Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023