• Anonym (X)

    Ok att vidröra gammalt ligg på sexuellt sätt?

    En man och kvinna har ett par år tidigare haft en relation av typen vänner med fördelar. 


    Nu fick de kontakt igen och träffades och fikade hemma hos den ena, som nästan omgående valde att vidröra den andre på en sexuellt laddad kroppsdel. Personen gjorde om gesten när den andre skulle gå igen.


    Den andre kände att det var respektlöst och tanklöst i det läget.

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Ok att vidröra gammalt ligg på sexuellt sätt?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (X) skrev 2023-02-02 13:53:19 följande:
    Det står ju att den andre tyckte beteendet var respektlöst - vad tycker ni?

    Hur kan det vara otydligt att frågan är vad ni tycker om beteendet?

    Vad jag vill med tråden är att ni svarar på vad ni tycker om hans beteende. Jag har inte bett om hjälp med hur jag ska göra för att kommunicera till honom.
    Kanske för att bara för att en person tycker något är respektlöst så behöver det inte vara det, och då kan det ju vara relevant att beskriva VARFÖR du tyckte det var respektlöst.

    Det är svårt att svara på din fråga när du beskriver ett beteende men lyfter ut det helt och hållet ur ett sammanhang. Samma beteende kan vara ok eller fel beroende på sammanhang. Att lägga av en brakskit är tex helt ok på toa men kanske inte ok vid middagsbordet. Och att svara på "är att lägga brakskitar ett ok beteende" svårt att svara på om det inte läggs i ett sammanhang.
  • Anonym (X)
    Anonym (sådär) skrev 2023-02-02 14:03:28 följande:
    Kanske för att bara för att en person tycker något är respektlöst så behöver det inte vara det, och då kan det ju vara relevant att beskriva VARFÖR du tyckte det var respektlöst.

    Det är svårt att svara på din fråga när du beskriver ett beteende men lyfter ut det helt och hållet ur ett sammanhang. Samma beteende kan vara ok eller fel beroende på sammanhang. Att lägga av en brakskit är tex helt ok på toa men kanske inte ok vid middagsbordet. Och att svara på "är att lägga brakskitar ett ok beteende" svårt att svara på om det inte läggs i ett sammanhang.
    Ok nu beskrev jag det. Försökte iallafall beskriva det. Det kändes som han inte respekterade mig eftersom han tog för sig av någonting som inte var hans. Men det är inte säkert att jag har rätt. Ville höra andras syn på det och eventuellt ändra min inställning.

    Jag har försökt beskriva sammanhanget, har gett fler detaljer i andra inlägg. Behöver du mer så svarar jag gärna på dina frågor om vad du behöver för att kunna svara på frågan.
  • Tukt
    Anonym (X) skrev 2023-02-02 13:50:08 följande:
    OK, men det var inte vad jag vad om hjälp med. Frågan var: Var beteendet respektlöst?
    Jag tycker verkligen jag försökt hjälpa dig, på ett respektlöst sätt. Men jag kommer inte längre, så säger tack för mig och diskussionen.
  • Anonym (X)
    Tukt skrev 2023-02-02 15:30:06 följande:
    Jag tycker verkligen jag försökt hjälpa dig, på ett respektlöst sätt. Men jag kommer inte längre, så säger tack för mig och diskussionen.
    Ja, du har varit respektlös. Du respekterar inte det jag frågade utan förstör tråden med utläggningar om annat. Och verkar tycka att du vet bättre vad jag ska ha hjälp med. Eller så förstår du verkligen inte vilken fråga jag ville ha hjälp med, trots upprepade förtydlingar, och själv är som är som du anklagar mig för, har svårt att läsa andra.
  • Anonym (?)
    Anonym (X) skrev 2023-02-02 14:14:30 följande:
    Ok nu beskrev jag det. Försökte iallafall beskriva det. Det kändes som han inte respekterade mig eftersom han tog för sig av någonting som inte var hans. Men det är inte säkert att jag har rätt. Ville höra andras syn på det och eventuellt ändra min inställning.

    Jag har försökt beskriva sammanhanget, har gett fler detaljer i andra inlägg. Behöver du mer så svarar jag gärna på dina frågor om vad du behöver för att kunna svara på frågan.
    Vad tycker du själv, är det ok att ta på något sexuellt när det är klart att det inte är passande i sammanhanget och inte önskat?

    Tror du någon tycker det?
  • Anonym (X)
    Anonym (?) skrev 2023-02-02 17:01:58 följande:
    Vad tycker du själv, är det ok att ta på något sexuellt när det är klart att det inte är passande i sammanhanget och inte önskat?

    Tror du någon tycker det?
    Nej, det tycker jag inte, men jag ville höra andras åsikter och motiveringar.

    Ja, det tror jag. Du ser ju själv i tråden vad andra svarar, om det är ok, ja det beror på en massa andra saker, tex

    -bristande kommunikation från den tafsades sida

    -om den tafsade inte sa något efter tafsningen.

    -vad vi pratade om när vi sedan fikade.

    -om den som tafsade gjorde det för att känna av

    -om han trodde att vi kanske skulle börja ligga igen

    -varför jag gick ditt för en fika

    -vad den tafsade eventuellt har för diagnos till och med. Det är tydligen relevant för om beröringen var respektlöst eller inte.
  • Anonym (?)
    Anonym (X) skrev 2023-02-02 17:19:29 följande:
    Nej, det tycker jag inte, men jag ville höra andras åsikter och motiveringar.

    Ja, det tror jag. Du ser ju själv i tråden vad andra svarar, om det är ok, ja det beror på en massa andra saker, tex

    -bristande kommunikation från den tafsades sida

    -om den tafsade inte sa något efter tafsningen.

    -vad vi pratade om när vi sedan fikade.

    -om den som tafsade gjorde det för att känna av

    -om han trodde att vi kanske skulle börja ligga igen

    -varför jag gick ditt för en fika

    -vad den tafsade eventuellt har för diagnos till och med. Det är tydligen relevant för om beröringen var respektlöst eller inte.
    Klart det beror på andra saker som om man har sagt "Ta mig på brösten" eller kommit överrens om att gå hem och fika och sen ha sex.

    Sen blandar du ihop eventull förklaringen med varför han gjorde det med om det är ok eller inte. Även om han trode det var ok kan det fortfarande vara respektlöst och väldigt fel

    Så fort någon börjar ställa frågor till dig är det inte samma  sak som att de tycker att det är ok att tafsa på dig.
  • Fiona M
    Anonym (sådär) skrev 2023-02-02 14:03:28 följande:
    Kanske för att bara för att en person tycker något är respektlöst så behöver det inte vara det, och då kan det ju vara relevant att beskriva VARFÖR du tyckte det var respektlöst.

    Det är svårt att svara på din fråga när du beskriver ett beteende men lyfter ut det helt och hållet ur ett sammanhang. Samma beteende kan vara ok eller fel beroende på sammanhang. Att lägga av en brakskit är tex helt ok på toa men kanske inte ok vid middagsbordet. Och att svara på "är att lägga brakskitar ett ok beteende" svårt att svara på om det inte läggs i ett sammanhang.
    Kan du beskriva en situation där det är OK att ta på intima delar på en person? (En situation där man kanske varit KK, gifta eller vad som helst tidigare, man är det inte längre, som i TS fall.)

    För min del känns det jättekonstigt att TS ska behöva förklara varför hon uppfattade det som respektlöst att ngn hon inte har en relation med helt plötsligt tar på henne på ett sexuellt sätt.
  • Anonym (X)
    Anonym (?) skrev 2023-02-02 17:28:17 följande:
    Klart det beror på andra saker som om man har sagt "Ta mig på brösten" eller kommit överrens om att gå hem och fika och sen ha sex.

    Sen blandar du ihop eventull förklaringen med varför han gjorde det med om det är ok eller inte. Även om han trode det var ok kan det fortfarande vara respektlöst och väldigt fel

    Så fort någon börjar ställa frågor till dig är det inte samma  sak som att de tycker att det är ok att tafsa på dig.

    Tycker du inte att det vore väldigt långsökt att det skulle vara så att den tafsade bett om det och sedan känt sig respektlös behandlad? Men visst, jag kan svara att nej, jag bad inte om det, om det hjälper någon att besvara frågan.


    Men om du har rätt i det så skulle inte tråden handla om en förklaring varför han gjorde det, utan om ni tycker det var respektlöst eller inte. Men det är inte så många som till slut verkar närma sig att svara på den frågan utan de fastnar i annat.

    Nej, det är inte samma sak, det skrev jag inte heller att jag tror. 

  • Anonym (sådär)
    Fiona M skrev 2023-02-02 17:35:52 följande:
    Kan du beskriva en situation där det är OK att ta på intima delar på en person? (En situation där man kanske varit KK, gifta eller vad som helst tidigare, man är det inte längre, som i TS fall.)

    För min del känns det jättekonstigt att TS ska behöva förklara varför hon uppfattade det som respektlöst att ngn hon inte har en relation med helt plötsligt tar på henne på ett sexuellt sätt.
    Är det inte just det kk brukar göra?

    Jag tycker inte alls det är konstig att förklara för andra att man ändrat uppfattning om något eftersom människor sällan är tankeläsare och kommer oftast utgå ifrån det som sagts och inte vad man tänkt men inte sagt.

    Har TS varit tydlig med att hon inte längre ville ha en sexuell relation med honom? Om hon inte varit det hur ska han då veta att hon ändrat sig?
Svar på tråden Ok att vidröra gammalt ligg på sexuellt sätt?