• Anonym (Hmj)

Jag vet vad snippa är

Vet du?

Vet din pappa? 

• Svar på tråden Jag vet vad snippa är
  • Anonym (E)
    Anonym (Jz) skrev 2023-03-01 20:04:42 följande:

Drevet är inte missriktat. En flicka blev utsatt för sexuellt övergrepp av en pedofil som får gå fri pga att utbildade herrar som fattade domen är så insatta i det intelektuella att de tappade kontakt med verkligheten. De förtjänar allt förlöjligande, och mer, och igen. 

Man får inte tappa grepp om common sense och basic etik, annars är man inte ett dugg bättre än koncentrationsläger anställda i andra världskriget, de också följde lagen. Till punkt och pricka. 

De är inte insatta och följde inte lagen. Det är inte paragrafrytteri som är problemet här.
  • Postman
    Anonym (Hmj) skrev 2023-02-27 18:46:39 följande:
    Jag vet vad snippa är

Vet du?

Vet din pappa? 

Nej min pappa vet nog inte men han är 96 år så han är ursäktad, jag själv vet vad det är men använder inte ordet.
  • klyban
    Anonym (Kalla fittan för fitta) skrev 2023-03-01 19:44:37 följande:
    Håller med dig om mannen. Han borde dömas hårdare och få ett korrekt straff. Jag anser att han begått våldtäkt mot barn, precis som de flesta andra. 

Berätta då vad betydelse har för dig att en 10-åring säger snippa, och ett ord den har lärt sig över fitta?
    För inget ändrar sig med ordet, så kan du klargöra detta så man förstår relevansen du vill berätta?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Jz)
    Anonym (E) skrev 2023-03-01 20:12:28 följande:
    De är inte insatta och följde inte lagen. Det är inte paragrafrytteri som är problemet här.

Jag är inte jurist men utifrån vad jag har förstått så hade domstolen möjlighet att döma honom för mindre brott än åklagaren har krävt, men valde att inte göra det eftersom det skulle vara att vara partisk, dvs hjälpa åklagaren som har misbedömt sig. Problemet är alltså att de befann sig i en gråzon och valde att skydda den åtalades intressen. 

• olof 45
    Anonym (Jz) skrev 2023-03-01 22:33:00 följande:

Jag är inte jurist men utifrån vad jag har förstått så hade domstolen möjlighet att döma honom för mindre brott än åklagaren har krävt, men valde att inte göra det eftersom det skulle vara att vara partisk, dvs hjälpa åklagaren som har misbedömt sig. Problemet är alltså att de befann sig i en gråzon och valde att skydda den åtalades intressen. 

Vilket låter som att de letade efter skäl till att kunna fria. De skriver ju själva att gubben haft fingrar innanför trosorna! Vadå ?partisk? mot åklagareN, mannen är ju skyldig! De har hittat på sin gråzon helt själva? 
  • Xlr8
    Anonym (snipsnapslut) skrev 2023-02-27 18:53:03 följande:

Jag undrar om detta med ordet snippa faktiskt var en avgörande faktor för deras beslut? Media kan ju vinkla saker lite hur som helst. Är det någon som läst domslutet som vet?

Men ja alla vet vad en snippa är. Iallafall svenskar. Om det är ett godtyckligt uttryck för invandrare vet jag inte. 

Ordet var helt avgörande enligt min mening. 
    Kan ej tolka domslutet på annat sätt.
  • Anonym (val av ord)
    Anonym (Kalla fittan för fitta) skrev 2023-03-01 18:49:48 följande:
    Tycker att fitta är ett bra namn. Unikt, eget och enkelt. 
    Fast inget man använder på barn eller småflickor eftersom det sexualiserar och är oerhört vulgärt. Snippa är verkligen att föredra. Tänk en liten flicka som ska ge sin bild av händelsen inför domarna och publiken och väljer att beskriva händelsen med farbrorn

"..också rotade han med fingrarna innanför mina trosor och stack in sina tjocka fingrar i min fitta och gröpte runt så att det gjorde fruktansvärt ont..."  Knappast!
  • Anonym (Klara)

Rätt meningsbildning ska vara: Jag vet vad EN snippa är. Undrar verkligen om TS vet vad det är...

• Anonym (Morr)
    Anonym (Klara) skrev 2023-03-02 15:53:16 följande:

Rätt meningsbildning ska vara: Jag vet vad EN snippa är. Undrar verkligen om TS vet vad det är...

Hoppsan! Gjorde det uteblivna räkneordet att du inte förstod ts fråga? Eller hade du faktiskt något att tillföra tråden, något som har med ämnet att göra t ex?
  • Anonym (Bob)
    Anonym (Klara) skrev 2023-03-02 15:53:16 följande:

Oavsett det missats ett ord eller ej går det alldeles utmärkt att skriva som TS gjort också.
    Jag vet vad krig är.
    Jag vet vad kärlek är.
    Jag vet vad skenben är

Att du ifrågasätter är bara att uppvisa en agenda av att förminska ämnet i sig, och då funderar man över syftet. Kan du förklara?

• Anonym (Bob)
    KarroN skrev 2023-03-02 15:58:46 följande:

Jag använder ?fifi? eller ?fitta?. Men oavsett ord så fattar jag ju vad alla andra synonymer till det kvinnliga könsorganet och gör jag inte det så förstår man ju det i sammanhanget om vad man pratar om..

Använder fitta för barn?
  • Anonym (Hmmmm)
    Anonym (Challe) skrev 2023-02-27 20:02:23 följande:
    Då måste de förstått att snippa var samma sak som vagina med andra ord. Läste att flickan visade hur fingret var inne i snippan. Då är frågan varför de inte trodde på henne? Läste något om att rådmannen sagt att det var ett långt fängelsestraff. Jag gissar att de då inte tycker det är så farligt med fingrar i snippan kontra fängelsestraffet. Timell blev ju frikänd också.
    Domstolen ansåg det klarlagt att mannen haft fingret inne i snippan. De trodde dock felaktigt att snippa bara är ett namn på yttre könsorganet.
  • Anonym (Challe)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2023-03-02 18:15:00 följande:
    Domstolen ansåg det klarlagt att mannen haft fingret inne i snippan. De trodde dock felaktigt att snippa bara är ett namn på yttre könsorganet.
    Om någon skulle stoppa in något i snoppen så skulle jag i alla fall tolka det som urinröret eller liknande. Gissar att encyklopedien har gjort en direktöversättning av snopp till snippa. 

förstår inte hur det kan vara ett samtalsämne för nämndemännen. Tror dom att flickan borde sagt vaginalgång eller liknande? Vad är barnordet för det?
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (nyansera) skrev 2023-02-28 20:10:38 följande:

Bra kommentar och förtydligande inklusive länk.

Inte för att det spelar nån roll för alla som tror domen handlar om ordet snippa. Det är klassiskt när drevet går och media hittar klatschiga rubriker.

Jag tror rådmännen är ganska luttrade, de gör sitt jobb och dömer utifrån åtalet och bevisningen. Dvs. precis det som beskrivs i intervjun. De kan inte, ska inte och får inte själva hitta på alternativa brottsrubriceringar utan har att förhålla sig till åtalet så som det är presenterat.
    Det är åklagaren och de ansvariga för förhören som har klantat sig och gjort ett oprofessionellt jobb. Något som leder till att åtalet ogillas.

Så som åtalet presenterats går det nämligen inte att säkert fastslå, bortom rimligt tvivel, att det rör sig om våldtäkt i lagens mening. I olika samtal och förhör och flickan sagt lite olika saker och eftersom det är inspelat material går det inte att ställa frågor och klara ut i efterhand.
    Eftersom åtalet inte heller tar med alternativa brottsrubriceringar så har rätten inget annat val än att fria.

Detta är givetvis inte lika intressant att beskriva som att förlöjliga nämndemännen för att de konsulterat en ordbok. Det var INTE ordboken och betydelsen av ordet snippa som avgjorde målet, det var bevisningen som var otydlig tillsammans med en ofullständig brottsrubricering.

Inget av detta är nämndemännens fel utan brister i åtalet.

Orka med dessa drev och alla som hakar på efter att ha läst en rubrik i en kvällstidning.

Nämndemännen är inkompetenta, de saknar juridisk utbildning och har fått sina positioner från sitta politiska parti (socialdemokraterna om det intresserar någon) Att flickan tydligt beskriver att mannen stoppat in finger i hennes snippa och inte hennes öra, näsa, mun eller rumpa behöver inte någon vidare tolkningsfråga.
    Hon har redogjort för händelsen.
    De VÄLJER att frikänna en man som begått ett övergrepp. Han hade inget i flickans trosor att göra.

Ponera att flickan använt något av följande ord:
    Cunt (om hon var från England)
    Pochwa (om hon var från Polen) 
    emätin (om hon var från Finland)
    Ch?xng khlxd (om hon var från Thailand)
    Y?ndào (om hon var från Kina)

Eller ??? <- om hon kom från Etiopien. Kan du läsa det? Kan nämndemännen?
    Skall vi då förutsätta att våldtäktsmannen går fri just för att nämndemännen inte talar de språken? 
    Det är en jävligt farlig juridisk verklighet vi står inför med nämndemän som inte ens kan språkbruket i det landet de bor och arbetar.

• Anonym (Bob)
    Anonym (qwerty) skrev 2023-03-02 18:09:21 följande:
    Vet socialdemokrater vad en snippa är (Svaret är nej) Vet alla som röstar socialdemokraterna vad de röstar för?
    Va?
Svar på tråden Jag vet vad snippa är