• Anonym (Misslyckad)

Jag orkar inte fram till semestern

Känner mig så besviken på mig själv för att jag inte klarar det som alla andra klarar.

Long story short: Jag har Asperger i grunden och de har även misstänkt bipolära svängningar. Har varit sjukskriven för utmattningssyndrom 3 gånger genom åren och är mycket stresskänslig. 

Lever med make och tre barn mellan 9 och 11 år varav ett (möjligen två, men ej utredd än) med NPF-problematik. Maken jobbar med ett säsongsberoende arbete. Har 0 socialt nätverk och knappt någon kontakt med våra familjer. Jag har inget körkort pga min diagnos.

Min far hade cykliska depressioner och blev deprimerad varje vinter, och jag har sett det mönstret hos mig själv också. Jag har dock alltid lyckats bryta depressionen på våren genom att se fram emot sommaren och då få vila ut. Det är då vår familj mår bra och klarar ett år till. 

Jag vet att jag kommer få påhopp nu, och tro mig, jag skäms över att det är så här. I år lyckades vi inte få någon semester alls tillsammans, och jag vet inte hur jag ska klara det. Jag vet att man SKA klara att vara själv med sina barn i fyra veckor. Andra människor gör det. Men jag kan inte. Jag kan inte ta mig någonstans, inte ens bada med dem, för de simmar alltid för långt ut och det blir farligt. Två av barnen har troligen NPF och kan vara väldigt svåra när det inte går bra med saker och ting, och eftersom jag själv är väldigt ljudkänslig osv kan jag inte alltid re ut det på egen hand. Barnen har svårt för övergångar och är svåra att motivera till att göra saker, så risken är stor att de bara sitter framför sina skärmar  hela sommaren. De är inte intresserade av någon sport, två av dem har inga vänner att leka med och de tycker inte om promenader elelr cykelturer.  

Tillsammans hela familjen brukar vi ha det underbart och resa till Gotland och samla kraft. Maken står för stabiliteten medan jag sköter mycket av det känslomässiga med barnen. Vi kompletterar varandra bra. 

Jag har påtalat det här för chefen men han bara struntar i det. Jag har ordnat ett läkarintyg via psykiatrin där det står att de starkt rekommenderar att vi får synkad semester. 

Jag vet hur konstigt det här låter. Men jag har ingen kraft kvar och jag kommer inte få vila där framme i sommar heller. Jag har nästan full pott på alla depressionstester och ångest- och stresstester. Jag har börjat tänka på självmord fast jag vet att man absolut inte ska det när man har barn, men depressionsspöket har börjat viska om det mer och mer. 

Om jag sjukskriver mig över sommaren kommer de att tro att jag fejkar, för ingen på jobbet ser hur dåligt jag mår privat. Tänk om jag förlorar jobbet pga det? Men jag tror jag kommer ta livet av mig annars, jag är så fullständigt slut och jag ser ingen glädje med någonting, jag kan inte bryta det här depressiva skovet. Tycker så synd om min familj även om jag kämpar på och döljer det så gott jag bara kan. Tycker synd om kollegor som hamnar i skiten om jag sjukskriver mig i sommar. Känner mig genomusel och värdelös och är rädd för vad ni kommer att skriva, men behövde skriva av mig. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-03-22 11:20
    Läkaren inom psykiatrin förstod mig, då hon ju har hela bakgrundshistorian, och hon skrev ett intyg som chefen dock ignorerade. Läkaren ville sjukskriva mig pga ångest och depression, men jag har inte råd även om det hade varit bra. Helst skulle jag kämpa på så länge jag kan och sedan sjukskriva mig framåt sommaren så vi kan hjälpas åt de veckor maken är ledig. Helst skulle jag inte ta ut mer än två veckors semester, men vad som vore bäst för mig låter ju som fusk utifrån och jag är rädd att bli av med jobbet. Vet inte vad jag ska göra. Antagligen är det bara att kämpa sig igenom allt. Läkaren lovade att om det blev så skriva ut så mycket mediciner att jag skulle klara det.

• Svar på tråden Jag orkar inte fram till semestern
  • Anonym (Anonym)

Det låter väldigt jobbigt.

Depression, FÖRUTOM sociala orsaker, har väldigt ofta grunden i att det fattas vitaminer och mineraler i kroppen.

Äter du bra? Tar du kosttillskott?
    Vi i solfattiga länder behöver extra D-vitamin, och mycket A-vitamin är också viktigt för funktion och mående.

Jag tycker du ska fokusera mycket på nyttig mat och att vara ute i solen varje dag, för att få mer ork. 

OBS! Nu menar inte jag att det inte kan finnas annat som måste lösas för att du ska orka- men det är fakta att många i Sverige har vitamin- och mineralbrist och det är den största orsaken till försämrad ork och mental funktion.

• Anonym (Ellen)

Fy vilken sits. Och vilken usel arbetsgivare som inte kan ta till sig läkares bedömning. Huruvida folk "tror" saker om du sjukskriver dig över sommaren ska du bara strunta i tänker jag.
    Sjukskrivning handlar om arbetsförmåga och inte sjukdom, och du behöver inledningsvis inte ens lämna in sida två där diagnos osv står. Utan om din läkare är beredd att sjukskriva dig så acceptera den. 
    Låter skitjobbigt så som det är för dig.
    Och jag är delvis i samma sits, det är mycket av det klassiska semesterfirandet som inte är möjligt ens med två närvarande föräldrar. Att sätta barn i en situation de inte kan hantera är bara elakt.
    Så vi ska förvisso vara lediga tillsammans men det kommer att bli fyra veckor där alla dagar i princip kommer att se likadana ut och följa samma rutiner vilket känns skitjobbigt redan på förväg. Men det är så det är och det är bara att acceptera. Hoppas att det löser sig för er!!

• Anonym (Matilda)

Du är inte misslyckad Hjärta

• Anonym (Misslyckad)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-03-22 11:26:12 följande:

Det låter väldigt jobbigt.

Depression, FÖRUTOM sociala orsaker, har väldigt ofta grunden i att det fattas vitaminer och mineraler i kroppen.

Äter du bra? Tar du kosttillskott?
    Vi i solfattiga länder behöver extra D-vitamin, och mycket A-vitamin är också viktigt för funktion och mående.

Jag tycker du ska fokusera mycket på nyttig mat och att vara ute i solen varje dag, för att få mer ork. 

OBS! Nu menar inte jag att det inte kan finnas annat som måste lösas för att du ska orka- men det är fakta att många i Sverige har vitamin- och mineralbrist och det är den största orsaken till försämrad ork och mental funktion.

Tack för rådet. Ja, till viss del kan man säkert påverka med bra kost osv, men i mitt fall har det nog passerat det stadiet. Äter multivitamintillskott och bra mat i övrigt, promenerar med hunden varje dag, önskar att det hjälpte. Å andra sidan hade det kunnat vara ännu sämre annars :)
  • Anonym (Misslyckad)
    Anonym (Matilda) skrev 2023-03-22 11:29:57 följande:

Du är inte misslyckad Hjärta

Tack. Det känns som alla tycker det, men det är säkert delvis depressionen som säger det. Till och med min mamma har slutat ringa och hon är den enda jag har  :(
  • Anonym (L)

Det kan nog vara bra att fundera igenom det där med pengarna en gång till.

Blir du inte sjukskriven i det här läget riskerar du i stället att gå in i väggen och bli så illa tvungen att sjukskriva dig, för att du överhuvudtaget inte tar dig ur sängen.

• Mymlan82
    Anonym (Ellen) skrev 2023-03-22 11:29:08 följande:

Fy vilken sits. Och vilken usel arbetsgivare som inte kan ta till sig läkares bedömning. Huruvida folk "tror" saker om du sjukskriver dig över sommaren ska du bara strunta i tänker jag.
    Sjukskrivning handlar om arbetsförmåga och inte sjukdom, och du behöver inledningsvis inte ens lämna in sida två där diagnos osv står. Utan om din läkare är beredd att sjukskriva dig så acceptera den. 
    Låter skitjobbigt så som det är för dig.
    Och jag är delvis i samma sits, det är mycket av det klassiska semesterfirandet som inte är möjligt ens med två närvarande föräldrar. Att sätta barn i en situation de inte kan hantera är bara elakt.
    Så vi ska förvisso vara lediga tillsammans men det kommer att bli fyra veckor där alla dagar i princip kommer att se likadana ut och följa samma rutiner vilket känns skitjobbigt redan på förväg. Men det är så det är och det är bara att acceptera. Hoppas att det löser sig för er!!

Tack för stödet. Jag trodde jag skulle bli helt sågad i tråden men alla har svarat snälla saker. Kanske är det många där ute som våndas över semestern.

Maken är emot sjukskrivning och tror att jag kommer bli av med jobbet, att de kommer "räkna  ut" att det är för semesterns skull, men det är ju inte så, eller åtminstone inte "av nöjesskäl" utan pga sjukdom. Det är nog svårt för dem att se att jag är för psykiskt sjuk för att ta hand om barnen själv så länge. Jag behöver stabilitet och lite guidning av min make för att hålla ihop. 

Chefen ifrågasatte att det var en AT-läkare som skrivit det, och antydde t o m att han trodde att jag skrivit intyget själv! Han hotade att gå till HR med det.... Ändå har han arbetat som sköterska inom psykiatrin och han vet om mina diagnoser. Han försöker bara skydda sig själv känns det som, slippa krångel och konflikter med mina betydligt tuffare kollegor. 
  • Jemp

Går barnen på fritids under resten av året? 
    Man kan ju få utökad tid på barnomsorg vid behov. Tänker att de bör kunna vara på fritids under din semester, lediga när pappan/sambon är ledig? 

Finns utrymme för dig att hitta återhämtning mer i vardagen? Fler raster, gå ner i tid, ta en semesterdag nån gång mitt i terminerna? 

Hoppas det löser sig. Var ärlig med vården kring hur du känner och vet du, att förlora jobbet (men det ska mycket till för det! Och inte bara en sjukskrivning, det har de inte rätt till) är betydligt bättre än självmord.

• Mymlan82
    Anonym (L) skrev 2023-03-22 11:34:09 följande:

Det kan nog vara bra att fundera igenom det där med pengarna en gång till.

Blir du inte sjukskriven i det här läget riskerar du i stället att gå in i väggen och bli så illa tvungen att sjukskriva dig, för att du överhuvudtaget inte tar dig ur sängen.

Börjar tänka så också. Samtidigt med inflationen och ett huslån att betala är det helt omöjligt. Senaste gången jag var sjukskriven för utmattning, för två år sedan, sa Försäkringskassans handläggare att jag var tvungen att söka nytt jobb om jag kraschade igen. Men det är ju inte jobbet jag kraschar av utan familjelivet och min egen sjukdom, jobbet tycker jag ju om egentligen (utom när chefen är en empatilös rövhatt). 

Frågan är bara om chefen kommer ta det vidare om jag sjukskriver mig framåt våren-sommaren, i tron att jag gör det typ av samma anledning som en polis jag läste om, som åkte på semesterresa två veckor fast han bara fått ledigt en och som sjukskrev sig andra veckan för att han inte hittade något flyg.... Samtidigt så gör jag det ju för att jag är sjuk, men de har nog svårt att förstå att man kan "bli" sjuk av en sådan här sak. 
  • Jemp
    Mymlan82 skrev 2023-03-22 11:35:15 följande:
    Tack för stödet. Jag trodde jag skulle bli helt sågad i tråden men alla har svarat snälla saker. Kanske är det många där ute som våndas över semestern.

Maken är emot sjukskrivning och tror att jag kommer bli av med jobbet, att de kommer "räkna  ut" att det är för semesterns skull, men det är ju inte så, eller åtminstone inte "av nöjesskäl" utan pga sjukdom. Det är nog svårt för dem att se att jag är för psykiskt sjuk för att ta hand om barnen själv så länge. Jag behöver stabilitet och lite guidning av min make för att hålla ihop. 

Chefen ifrågasatte att det var en AT-läkare som skrivit det, och antydde t o m att han trodde att jag skrivit intyget själv! Han hotade att gå till HR med det.... Ändå har han arbetat som sköterska inom psykiatrin och han vet om mina diagnoser. Han försöker bara skydda sig själv känns det som, slippa krångel och konflikter med mina betydligt tuffare kollegor. 
    Vad spelar det för roll om han går till HR? Det är ju ändå de som ska ha sjukintyg osv. Dvs ett väldigt dåligt "hot" i mina ögon. 
    En sjukskrivning skulle ju bekräfta det du säger till din chef snarare än tyda på fusk. 
Svar på tråden Jag orkar inte fram till semestern