• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Rataxes
    Anonym (Amir) skrev 2025-08-01 15:26:30 följande:
    Vilken tur då att det blir en ny regering nästa år 😊

MED kommer aldrig in så det är en bortkastad röst. 
    Och du inbillar dig att det blir bättre med såsseri ?
    Det blir ännu sämre än med tidö. Det är verkligen en bortkastad röst att lägga den på det rödgrönbruna helvetet.
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • Padirac

Det förvånar mig inte att du vill att civila ska kunna försvara sig med vapen , det är inte olikt klassamhällen där frånvaron av starka myndigheter lämnar människor till sin egna förmågor och oförmågor med allt det innebär för ett samhälle som av det bryts ned...

Men det är väl det libertarianer vill, montera ned de starka myndigheterna så att oligarki och klansamhälle tar makten och civilister skjuter folk som är för nära eller på annans mark. Har för mig att det sista var någonting som förespråkades i dina inlägg 

Rataxes skrev 2025-08-01 10:00:06 följande:

Oavsett vilka som styr landet ökar laglösheten.

www.expressen.se/ledare/sverige-ar-ett-himmelrike-for-tjuvar-och-bedragare/

"För tio år sedan fick polisväsendet en helt ny organisation för att bli mer effektiv. Och budgeten har fördubblats. Ändå lyckas myndigheten inte lösa fler brott."

och nu har avväpningen dessutom påbörjats.

Anarkotyranni

I följande kapitel av Gulagarkipelagen beskriver Alexandr Solzjenitsyn hur Stalin och sovjetstaten använde grovt yrkeskriminella för att terrorisera befolkningen. De laglydiga avväpnades, fråntogs i det närmaste rätten till självförsvar och uppmanades i gengäld att inte vara ute sent, bära dyra klockor eller pengar.
    Officiellt hade det mesta av brottsligheten avskaffats i sovjetstaten och tryggheten var oöverträffad. Brott som trots detta drabbade civilbefolkningen avskrevs ofta av rättsväsendet. Den kvarvarande kriminaliteten berodde enligt "Den Enda Sanna Läran" på samhällsklyftor och socioekonomiska faktorer.
    Det gällde dock inte klassfiendernas brott mot staten, som straffades skoningslöst. Medierna informerade dagligen om den starka ekonomin men det var sparsamt med rapportering om brott, signalement och domar.
  • Anonym (Villaägare)

Vi behöver få igång vår konjunktur. Uppenbarligen fungerar inte moderaternas ekonomiska politik. 

Jag förstår inte heller varför hälften av alla yrken, skall undantas från den nya inkomstbegränsningen, 154 st yrken! Bla officerare, lantmätare och AT-läkare.??? Är detta yrken vi måste rekrytera från icke EU- länder? 

Läkarföreningen har frågat Migrationsverket varför AT-läkare är med på listan, när  det inte finns några tredjelandsmedborgare som sökt detta arbetstillstånd under de senaste  två åren. Migrationsverket svarar att det kan inte uteslutas i framtiden!?

Vad är det för fel på Migrationsverket? Är de migrationsälskande aktivister? Eller har de fått order från regeringen att hitta ett sätt att maximera arbetskraftsinvandringen samtidigt som man inför SD låtsas att man minskar den??

Jag läser på S hemsida att S är för att återinföra arbetsmarknadsprövning för arbetskraftsinvandring. Ja!!!

Jag kommer att rösta på S 2026.
    Varför skall vi ha maximal arbetskraftsinvandring samtidigt som vi har rekordarbetslöshet???
    På vilket sätt gör detta att vi får fart på vår ekonomi?
    Det låter som ett beställningsjobb från Svenskt Näringsliv.
    Jag skall aldrig mer rösta på M. 

• Anonym (Villaägare)
    Anonym (Villaägare) skrev 2025-08-01 16:39:13 följande:

Vi behöver få igång vår konjunktur. Uppenbarligen fungerar inte moderaternas ekonomiska politik. 

Jag förstår inte heller varför hälften av alla yrken, skall undantas från den nya inkomstbegränsningen, 154 st yrken! Bla officerare, lantmätare och AT-läkare.??? Är detta yrken vi måste rekrytera från icke EU- länder? 

Läkarföreningen har frågat Migrationsverket varför AT-läkare är med på listan, när  det inte finns några tredjelandsmedborgare som sökt detta arbetstillstånd under de senaste  två åren. Migrationsverket svarar att det kan inte uteslutas i framtiden!?

Vad är det för fel på Migrationsverket? Är de migrationsälskande aktivister? Eller har de fått order från regeringen att hitta ett sätt att maximera arbetskraftsinvandringen samtidigt som man inför SD låtsas att man minskar den??

Jag läser på S hemsida att S är för att återinföra arbetsmarknadsprövning för arbetskraftsinvandring. Ja!!!

Jag kommer att rösta på S 2026.
    Varför skall vi ha maximal arbetskraftsinvandring samtidigt som vi har rekordarbetslöshet???
    På vilket sätt gör detta att vi får fart på vår ekonomi?
    Det låter som ett beställningsjobb från Svenskt Näringsliv.
    Jag skall aldrig mer rösta på M. 

Ni tre som inte gillar mitt inlägg? Vill ni ha fortsatt massiv arbetskraftsinvandring trots rekord hög arbetslöshet, inte minst bland nyutexaminerade akademiker? Vem anställer en nyutexaminerad datavetare och lär upp när man kan välja och vraka bland tiotusentals indier med lång erfarenhet?
    Till och med byggnadsarbetare vill man ha arbetskraftsinvandring från icke EU- länder. Vi har redan stor arbetslöshet i byggbranschen. Räcker det inte med den möjlighet som redan finns inom EU? Man kan anställa fritt från Polen, Baltikum,  Rumänien med flera länder . Varför måste vi ha byggjobbare från tredje land ? Asiatiska byggjobbare? 

• Anonym (Villaägare)

Jag vill ha en S-regering som återställer arbetsmarknadsprövningen och avslutar denna vanvettiga arbetskraftsinvandring till ett Sverige med rekordhög arbetslöshet, bland den högsta arbetslösheten i Europa!

• Tow2Mater
    Anonym (Villaägare) skrev 2025-08-01 19:38:26 följande:

Jag vill ha en S-regering som återställer arbetsmarknadsprövningen och avslutar denna vanvettiga arbetskraftsinvandring till ett Sverige med rekordhög arbetslöshet, bland den högsta arbetslösheten i Europa!

Du menar tvinga folk at soka och ta jobb i hela landet fast det betyder de måste flytta och inte inkassera A-kassa och bidrag om det finns jobb. Håller med.

Att vissa arbetsgivare har rekryteringsproblem behöver inte heller betyda att det finns någon egentlig arbetskraftsbrist inom yrket eller i regionen utan kan bero på andra saker, som motivation, vilja eller benägenhet att flytta inom Sverige hos en person.
    www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2024/02/sou-202415/
  • Anonym (Villaägare)
    Tow2Mater skrev 2025-08-02 00:16:40 följande:
    Du menar tvinga folk at soka och ta jobb i hela landet fast det betyder de måste flytta och inte inkassera A-kassa och bidrag om det finns jobb. Håller med.

Att vissa arbetsgivare har rekryteringsproblem behöver inte heller betyda att det finns någon egentlig arbetskraftsbrist inom yrket eller i regionen utan kan bero på andra saker, som motivation, vilja eller benägenhet att flytta inom Sverige hos en person.
    www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2024/02/sou-202415/

Ja, det är absolut helt rimligt!
    Man kan också stimulera till detta och hjälpa till, som man gjorde på åttio och nittiotalet, Då betalade arbetsförmedlingen flytten och lite till om man flyttade från arbetslöshet till  jobb. Detta var inte bara ett bidrag till personen utan underlättade  personalförsörjningen till företagen. 

• klyban
    KillBill skrev 2025-08-01 14:41:04 följande:

Det hack i tillväxtkurvan som Sverige har haft sedan Tidölagets regering tillträdde 2022, och som inte drabbat EU i samma utsträckning, kan inte förklaras med Donald Trump. Däremot är det tydligt att hans politik kommer försämra svensk ekonomi ytterligare.

Den delen är väldigt besvärande faktiskt, men vi vet sedan tidigare att det spelar ingen roll för högern när ekonomin hackar.
    De står och jublar ändå, och sen har dom mage klaga på ekonomin ändå och försöka påstå det är vänstern.

Det jag tänkte var väl att oavsett vem som styr, så kommer de ha en uppförsbacke och för de punkterna.

Men Tidö har ju berättat att de är inte kompetenta nog med att låta hantera ekonomi.
    Och den där kurvan är nog en av de mest pinsamma jag sett i mitt liv för ett parti i regeringsställning.
    Och då hur svårt det avviker från andra i EU.

Rataxes skrev 2025-08-01 15:43:15 följande:
    Och du inbillar dig att det blir bättre med såsseri ?
    Det blir ännu sämre än med tidö. Det är verkligen en bortkastad röst att lägga den på det rödgrönbruna helvetet.

Det räcker ju titta på kurvorna i hur mediokra höger regeringen är och att inkompetens är ett ord man måste nämna.
    Sen vet du ju inte du vad som sker i vänster och med tanke på alla fantasier du ger istället och där allt är fel, även det som är bra.

Och detta som såssarna kom med att förskrivning av antibiotika kan skötas av apoteket, och pga det är ett lätt tillstånd att diagnostisera och genom ett simpelt blodprov.

För jag lärde mig tidigt i livet, när någon påstår att allt är fel och den har alltid rätt.
    Det är individer som sällan har rätt komiskt nog.

Padirac skrev 2025-08-01 15:57:49 följande:

Det förvånar mig inte att du vill att civila ska kunna försvara sig med vapen , det är inte olikt klassamhällen där frånvaron av starka myndigheter lämnar människor till sin egna förmågor och oförmågor med allt det innebär för ett samhälle som av det bryts ned...

Men det är väl det libertarianer vill, montera ned de starka myndigheterna så att oligarki och klansamhälle tar makten och civilister skjuter folk som är för nära eller på annans mark. Har för mig att det sista var någonting som förespråkades i dina inlägg 

Inte är det rätt komiskt, de säger de är emot något, men arbetar för öka det dom är emot.

Det är så mediokra projiceringar och som de redan vet ingen går på.

Anonym (Villaägare) skrev 2025-08-01 19:38:26 följande:

DU såg ju kurvorna och vad som skedde med Tidö tillsättande och ekonomin.
    Det är nog ett av de värsta jag sett på mycket länge och när de andra länderna tuffar på bättre.

Men jag sett detta många ggr med högern, och det är att ekonomi komiskt nog är inte riktigt deras sak.

Förr lånade de pengar som tokar och för göra de stackars rika och höginkomsttagarna rikare, dom som det är så synd om.

Nu med denna regering har de gett ett hårt slag till de fattiga och låginkomsttagare och där saker som de behöver är gjort dyrare och skattesänkningen IGEN gick till de rikare och höginkomsttagare.
    Som i sin tur inte drabbas direkt av kostnadsökningarna som tidö lagt på.
    Och SD som lovade ställa upp för arbetaren, sicket skämt det blev.

Tow2Mater skrev 2025-08-02 00:16:40 följande:

Det är rätt rimligt att åtminstone efter en viss tid bli tvingad att höja blicken för nytt jobb.
    Men samtidigt kanske man ska ge dessa lite mer stöd för sin flytt.

Du som älskar USA så mycket, där flyttar dom hela tiden just pga jobb.
    Men det tycker du väl är bra istället, och med tanke på hur ologiskt det blir för dig här.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Villaägare)

Jag undrar när SD-politikerna kommer tillbaks från semestern och stoppar Migrationsverkets lista på de 153 yrkena som skall undantas från begrönsningskravet för att minska arbetskraftsinvandringen? 

Det kan ju inte vara rimligt.
    Då är det ju effektivare att gå tillbaks till den gamla gränsen på 28000.
    Bäst vore att göra som Schweiz gör och som S vill, göra en ordentlig arbetsmarknadsprövning och bara tillåta arbetskraftsinvandring från tredje land  i de fall det inte finns lämpliga sökande inom Europa. 

• Anonym (Villaägare)

Regeringen måste också få igång ekonomin!!
    Om skatter skall sänkas skall det vara för lågavlönade, det sätter fart på ekonomin, eller möjligen ett sänkt grundavdrag, som hjälper alla. 

Skattesänkningar för högavlönade får uppenbarligen inte fart på ekonomin, då hade vi ju i så fall riktigt god ekonomi nu. 

Satsa istället på infrastrukturprojekt. Sveriges vägar och järnvägar behöver upprustning och det ger arbetstillfällen nu när byggbranschen är i lågkonjunktur. Se till att alla investeringar i vapen går till svenska företag!! Var inte naiva utan gynna Sverige. 

Se till att arbetskraftsinvandringen minskas och få ut alla arbetslösa  i arbete, med krav att flytta, men också hjälp att flytta. Arbetsmarknadsutbildningar bör öka.Inför betald praktik för även svenskfödda arbetslösa akademiker. 

Jag tror att S har större möjlighet att få igång ekonomin men först skall vi klara ytterligare ett år av moderatledd regering. För man märker verkligen att Moderaterna styr. Övriga partier verkar ha mycket lite att säga till om.

Moderaterna verkar inte bry sig om landets ekonomi, de bryr sig bara om vad Svenskt Näringsliv önskar och sina högavlönade kärnväljare som vill ha skattesänkningar. 

Men även Svenskt Nöringsliv borde ha intresse av ett Sverige som fungerar? Att Moderatpolitikerna skiter i Sveriges väl och ve är uppenbart. De har väl  alla ett second home i Spanien och Florida om det blir besvärligt här. 

Maria Malmer undantagen, hon är riktigt bra och verkar genuint intresserad av att förbättra Sverige. 

Svar på tråden Riksdagsvalet 2026