• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • TvillingmammaVästgöte

Men jag tror ändå att vi får en rödgrön regering 2026.
    Moderaterna verkar ha tappat all verklighetskontakt, föreslår Barn-RUT, för att stimulera barnafödande och samtidigt ta bort flerbarnstilläggen. WTF?
    Sänker skatter för högavlönade , höjer inte barnbidragen trots inflationen och undrar varför inte Svensson konsumerar mer och drar igång konjunkturen.

SD verkar helt ha lagt ner verksamheten.

L kommer att åka ur riksdagen. 

Ebba får nog sina 4%.

Och Magdalena blir statsminister.

Det är mitt tips inför valet nästa år. 

• Meddelande borttaget
  • Padirac
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-23 14:43:30 följande:

Inte riktigt för idag krävs två legitimerade personer för att man skall få ut receptbelagd medicin, vilket är viktigt av flera skäl. 

Först en läkare som skriver ut receptet och sedan en legitimerad farmaceut som ger ut medicinen. 

Distriktssköterskor får skriva ut en rad olika recept under särskilda villkor. Det krävs ingen läkare för att skriva ut dessa recept.

Farmaceuter är de som ger ut medicinen som recepten föreskriver eller lämpligt ersättningspreparat om de arbetar på apotek.
  • Padirac

Se inlägget ovan.

Anonym (Amir) skrev 2025-07-23 15:05:01 följande:
    Så en person som inte är läkare ska ställa diagnos och sedan skriva ut ett recept?
  • TvillingmammaVästgöte
    Padirac skrev 2025-07-23 19:40:16 följande:
    Distriktssköterskor får skriva ut en rad olika recept under särskilda villkor. Det krävs ingen läkare för att skriva ut dessa recept.

Farmaceuter är de som ger ut medicinen som recepten föreskriver eller lämpligt ersättningspreparat om de arbetar på apotek.
    Även antibiotika ?
  • Padirac

Det finns en del antibiotika som sköterskor får skriva recept på.

Detta är en förteckning över de läkemedel som finns tillgängliga för förskrivning av sjuksköterskor med

förskrivningsrätt, just nu maj 2024.
    Listan utgår från Bilaga 5, Läkemedelslista för sjuksköterskor med förskrivningsrätt, till Läkemedelsverkets
    föreskrifter (HSLF-FS 2021:75) om förordnande och utlämnande av läkemedel och teknisk sprit,
    konsoliderad t.o.m. HSLF 2023:42. Denna föreskrift finns på Läkemedelsverkets hemsida:
  • Padirac

Ja, se listan i inlägget ovan

TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-23 19:53:23 följande:
    Även antibiotika ?
  • Rataxes

Man får det man röstar på.

Folket i Mordor fick rödgrönbrun politik.

Det lär bli likadant i hela landet om folk röstar fram dem.

The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • Padirac
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-23 19:53:23 följande:
    Även antibiotika ?
    Även tandläkare får skriva ut antibiotika kom jag ihåg nu.
  • TvillingmammaVästgöte
    Padirac skrev 2025-07-23 19:57:23 följande:
    Även tandläkare får skriva ut antibiotika kom jag ihåg nu.
    Men då är det ändå två legitimerade personer inblandade, en tandläkare, Läkare eller sjuksköterska som skriver receptet och en farmaceut som lämnar ut receptet så det ändrar inget i sak 
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026