• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Challenger

Allt talar för att Sverigedemokraterna och Moderaterna bildar en minoritetsregering efter valet. Tillsammans får de nog 45%. 

• Tyra myra
    Challenger skrev 2025-09-26 14:35:18 följande:

Allt talar för att Sverigedemokraterna och Moderaterna bildar en minoritetsregering efter valet. Tillsammans får de nog 45%. 

Då har de inte majoritet i parlamentet och om L och KD åker ut eller inte stödjer deras budget är det kört.   Jag tror inte att C kommer att stödja någon regering där SD ingår.
  • klyban
    nattuw skrev 2025-09-25 22:21:41 följande:
    Antisemitism ses inte som ett problem om den kommer från vänster så varför skulle någon ställa några frågor?

Det är ju en direkt lögn och pga vi säger vi är emot all antisematism.
    Så en mycket svårt medioker projicering.

Men kanske du inbilla dig att S tex inte ser det som ett problem och när de redan berättat vi kommer sköta detta på partistämman och vi kallar inte in en extra för en så lite sak.

Och i praktiken vart de alla avpolletterade, är det du menar med att vänster inte ser det som ett problem och när de berättar vad de ska göra och redan gjort.

Snacka om agendan och narrativet måste kämpa här för att få ihop denna tokiga.
    Och mycket fascinerande projicering, undrar om du hoppades du ens själv skulle gå på den, lyckades du lura dig själv i alla fall?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Challenger
    Tyra myra skrev 2025-09-26 14:49:32 följande:
    Då har de inte majoritet i parlamentet och om L och KD åker ut eller inte stödjer deras budget är det kört.   Jag tror inte att C kommer att stödja någon regering där SD ingår.
    De behöver inte ha en majoritet av rösterna.
    Det räcker med att de inte har en majoritet av mandaten mot sig. 
    Åker småpartierna ur riksdagen fördelas deras mandat proportionerligt till övriga partier. Därmed kan faktiskt SD+M få över 175 mandat. 

S kommer dessutom få problem om de ska ena såväl kommunister , extrema liberaler inom centern med miljötalibaner i mp med betongsossar som ska se till arbetslösa och personer i utanförskap. En sådan regering lär spricka innan den bildats. 
  • Tyra myra
    Challenger skrev 2025-09-26 15:13:05 följande:
    De behöver inte ha en majoritet av rösterna.
    Det räcker med att de inte har en majoritet av mandaten mot sig. 
    Åker småpartierna ur riksdagen fördelas deras mandat proportionerligt till övriga partier. Därmed kan faktiskt SD+M få över 175 mandat. 

S kommer dessutom få problem om de ska ena såväl kommunister , extrema liberaler inom centern med miljötalibaner i mp med betongsossar som ska se till arbetslösa och personer i utanförskap. En sådan regering lär spricka innan den bildats. 
    Jag tror allvarligt, att vi kommer att ha en helt annan verklighet om ett år och det skulle inte förvåna mig om vi kommer att få se en blocköverskridande regering.

Man kan spekulera hur mycket man vill och har hur många önskescenarior som helst, Det är ändå verkligheten vi lever i som avgör vad som är bäst för landet.

I motsats till många tror jag på att de allra flesta av våra folkvalda i Riksdagen i första hand tänker på Sveriges bästa.
  • Alexanderlukas

Vilket dreamteam det var och framförallt Jamal el Hamas och hans outtröttliga kamp mot antisemitism. Uppbackad till 100% av en snyftande Andersson. 

Håll stånd mot kulturvänstern!
  • KillBill

Det är en skam att SD och de övriga Tidölaget inte har agera mot marknadsskolan. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026