• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Mentat
    FuckGoggleAskMe skrev 2026-04-08 21:43:30 följande:
    På allmän plats innebär inte i city. 
    Givetvis inte, vilket är kontentan i inlägg #4737.
    En vänlig tolkning är att det är språkförståelsen som brister. Det går att tolka på andra sätt men jag valde det vänligaste sättet.
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2026-04-08 21:43:30 följande:
    På allmän plats innebär inte i city. 
    Så, city är inte allmän plats? 😂 Sjukt ologiskt. Men kan man förvänta sig av någon som kallar folkmord för självförsvar. 

Det är väl bara att läsa. Svårare än så är det inte. Demonstrationer och kritik mot folkmord och israels krigsbrott är lagligt även mitt i City. 

• klyban
    Anonym (Antiextremist) skrev 2026-04-08 22:21:54 följande:
    Så, city är inte allmän plats? 😂 Sjukt ologiskt. Men kan man förvänta sig av någon som kallar folkmord för självförsvar. 

Det är väl bara att läsa. Svårare än så är det inte. Demonstrationer och kritik mot folkmord och israels krigsbrott är lagligt även mitt i City. 

Intressant att inte en del förstår vad allmänplats är, trodde jag de flesta visste men icke inser jag.

Och sen sure så krävs ju det tillstånd, men dessa brukar man få med fåtal undantag.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • FuckGoggleAskMe

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/demonstrationer/

På vilka grunder kan polisen neka ett tillstånd?

Tillstånd får nekas endast om det är nödvändigt med hänsyn till ordning och säkerhet vid sammankomsten eller som en direkt följd av den, med hänsyn till trafiken eller för att motverka epidemi. Det följer av ordningslagen.

Istället för att avslå en ansökan kan Polismyndigheten dessutom många gånger ge tillstånd på en annan plats eller vid en annan tid.  

• Anonym (Giggi)
    Valet 2026 kommer även att handla om det här:

Killen är 31 år gammal.

Gick estet på gymnasiet. Fick inget estet-jobb men ett lagerjobb. Säger upp sig från lagerjobbet för han vill hitta någonting "bättre".

Får jobba som pianolärare på deltid men slutar på det jobbet också - trivs inte.

Hittar inget annat jobb. Utbildar sig till trädgårdsmästare men har inget körkort. Gör halvhjärtade försök att ta ett körkort (han är 31 år gammal alltså) ...

Vill inte ta CSN-lån för högre studier.

Tycker inte att han har regeringens stöd i sin arbetslöshet.

https://arbetet.se/2026/04/03/tobias-31-ar-arbetslos-kanner-mig-maktlos-och-arg/
  • Anonym (Giggi)
    FuckGoggleAskMe skrev 2026-04-09 07:42:05 följande:

Tillstånd får nekas endast om det är nödvändigt med hänsyn till ordning och säkerhet vid sammankomsten eller som en direkt följd av den, med hänsyn till trafiken eller för att motverka epidemi. Det följer av ordningslagen.

Istället för att avslå en ansökan kan Polismyndigheten dessutom många gånger ge tillstånd på en annan plats eller vid en annan tid.  

Och den uppenbara slutsatsen efter ett antal år nu är att regler och praxis behöver ändras så att det blir enklare för polisen att justera demonstrationsansökningar till plats, tid och form.

Det får bli ett jobb för en eventuell ny borgerlig regering under nästa mandatperiod.
  • Anonym (Antiextremist)

"Endast i undantagsfall kan en ansökan avslås, exempelvis när platsen är olämplig för den tänkta folkmängden eller om sammankomsten anses vara för nära en annan tillståndsgiven sammankomst. Att den aktuella platsen är upptagen kan också utgöra grund för avslag. Endast i yttersta undantagsfall kan ordningsstörningar som orsakats av motdemonstranter vid tidigare sammankomster påverka bedömningen. Det ska då handla om rena nödsituationer och övriga omständigheter att förebygga ska vara uttömda. Ofta kan polisen spärra av områden eller utrymmen eller dirigera om trafiken, som en förebyggande åtgärd."

Polisen
  • Rataxes
    Anonym (Giggi) skrev 2026-04-09 08:59:36 följande:
    Valet 2026 kommer även att handla om det här:

Killen är 31 år gammal.

Gick estet på gymnasiet. Fick inget estet-jobb men ett lagerjobb. Säger upp sig från lagerjobbet för han vill hitta någonting "bättre".

Får jobba som pianolärare på deltid men slutar på det jobbet också - trivs inte.

Hittar inget annat jobb. Utbildar sig till trädgårdsmästare men har inget körkort. Gör halvhjärtade försök att ta ett körkort (han är 31 år gammal alltså) ...

Vill inte ta CSN-lån för högre studier.

Tycker inte att han har regeringens stöd i sin arbetslöshet.

https://arbetet.se/2026/04/03/tobias-31-ar-arbetslos-kanner-mig-maktlos-och-arg/
    Att medvetet göra sig oanställningsbar för att sedan sitta och gnälla i en av dumvänsterns bloggar.Tomte
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • Rataxes

Yrkeskverulanternas agerande skapar nog mer antipati för deras sak än sympati.
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • Anonym (Antiextremist)
    Rataxes skrev 2026-04-09 10:41:00 följande:
    Yrkeskverulanternas agerande skapar nog mer antipati för deras sak än sympati.
    Bara hos högerextremister och fanatiska israelvännearer sim tycker att Israel har rätt att slakta oskyldiga barn, etniskt rensa palestinska områden och roffa deras land. Vi andra normala människor tycker att det behövs fler demonstrationer mot folkmord och slakt av oskyldiga barn.
  • Anonym (Giggi)
    Rataxes skrev 2026-04-09 10:39:16 följande:
    Att medvetet göra sig oanställningsbar för att sedan sitta och gnälla i en av dumvänsterns bloggar.Tomte
    Den landade nog inte riktigt som han och redaktionen tänkt sig.

Hela intervjun är som en reklamskylt för högerpolitik med striktare styrning runt de arbetslösa.

Det känns som att regeringen ogillar mig och det gör att jag inte ser någon poäng i att vara produktiv eller en bra samhällsmedborgare. Jag kan lika gärna sitta här och lata mig inte bry mig. Så blir det.

Det är störigt att de inte tar hänsyn till vilka intressen man har ? utan bara till de jobb man tidigare har haft.

där sa man att det var 90 procent chans att få jobb, men jag fick inget. De informerade inte om att alla sådana jobb kräver att man har körkort

Det enda positiva med att vara arbetslös är att man har mycket fritid ? jag försöker använda tiden till att bygga upp min Youtube-kanal 
  • Anonym (Antiextremist)
    SD klassificeras som ett rasistiskt respektive fascistiskr parti i forskning och analys, bl.a. därför att partiet bygger på en "kulturrasistisk" grundsyn om invandring och muslimer och därför att flera av dess politiska förslag har en tydlig demonisering av invandrare, oftast muslimer och det ger en stark rasistisk effekt, även om de ibland formuleras med ett "kultur". SD är största hotet mot Sverige som splittrar Sveriges befolkning.

• nattuw
    Så, city är inte allmän plats?
    Offentliga platser är inte alltid allmänna platser.
  • Rataxes
    Anonym (Giggi) skrev 2026-04-09 12:51:28 följande:

Funnet på nätet.

Fem röster till såssarna.
  • Öland 4ever

Nu är det bara 5 månader och 4 dagar kvar till den magiska dagen för riksdagsval. Så nu får väl samtliga politiker lyfta sina breda rövar från stolen och börja charma svenska folket och ge fan i att babbla så mycket om hur dåliga alla andra partier är och satsa på att istället berätta vad de själva vill göra och sedan stå för detta. 

Bor man på Öland så varför inte Öland 4ever (www.oland4ever.com)
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026