• Anonym (Orkar inte mer…..)

Orkar inte mer

Jag lider av stark oro och ångest och har gjort så länge jag kan minnas. Varje dag ältar jag saker som hänt eller saker som jag är orolig för   i framtiden. Katastroftankarna avlöser varandra och jag får ingen paus. Jag håller mig aktiv, städar, jobbar hårt, hittar på aktiviteter för att slippa tänka. Men det uppstår ständigt nya saker som min oro fäster sig vid. 

Det har varit så här så länge jag kan minnas, till och med som barn led jag av oro och katastroftankar. 

Jag har gått till olika psykologer för behandling även om det var några år sedan sist, samt prövat SSRI flertalet gånger men inte upplevt någon lindrig när jag senast försökte. 

Utåt sett har jag ett perfekt liv. Gift, ett barn som jag älskar, ett jobb jag uppskattar som ger väldigt bra betalt och i övrigt mycket god ekonomi. Ingen anar något merrän min man. 

Ändå så funderar jag varje dag på att gå ut och ställa mig på spåret för att min oro och ångest tar för mycket av mig. Jag är helt dränerad av att försöka hålla tankarna i schack. Jag vet att ångesten inte är farlig. 

Men det är som att jämt gå omkring med den känsla ikroppen som man skulle känna om man såg sitt barn drukna utan att kunna hjälpa det. 

Jag sökte hjälp igen gör 6 månader sedan, men fick bara SSRI som jag lydigt tog i fyra månader, men blev bara sämre så fick sluta. Nu vet jag inte vad jag ska göra. 

• Svar på tråden Orkar inte mer
    Anonym (Också oroad) skrev 2023-08-01 17:35:09 följande:

Hej 
    jag känner också igen mig i det du beskriver, om än kanske inte riktigt lika starkt. Men jag gick iaf i nån sorts behandling mot ältande /PRO via vårdcentralen I Stockholm för ett par år sen som var helt utan mediciner. i kort gick det ut på att bli medveten om när orosspiralerna sätter igång och då ha knep för att uppmärksamma det. Sätta av orostid varje dag där man kunde älta loss men ff a hitta lösningar på de problem som faktiskt går att lösa. Lämna det andra därhän. Meditation och medveten närvaro var andra viktiga nycklar. Tror på konceptet även om jag kanske inte lyckades hålla i rutinerna riktigt.  Har dock tänkt på det då jag fallit tillbaka i orosspiraler om allt möjligt på senare tid (så det var bra att friska upp minnet på metoderna, tack för det). Men skulle också vilja uppmana dig att gå till vårdcentralen och se om de har något liknande för dig, det var gruppsessioner och även gratis där jag gick. Hoppas att det kan hjälpa dig. E så sjukt jobbigt att älta och oroa sig genom livet, när majoritetmen av dessa scenarios troligen aldrig ens inträffar. Vi borde lägga tiden på annat istället. Kram!

Tack för att du delar med dig! Jag ska kontakta imorgon. 

• Anonym (Klara)
    Anonym (Orkar inte mer?..) skrev 2023-08-01 17:12:29 följande:

Min partner är stöttande så tillvida att vi delar lika på allt som har med hemmet och barnet att göra. 

Men trots att jag förklarar hur dåligt jag mår till honom så tror jag inte att  han förstår fullt ut. Han tar mig inte på allvar när jag säger att jag inte orkar leva mer. Och det är väl förståeligt.  Trots kollosal ångest varje morgon så går jag upp och gör det jag ska. 

Han har sett mig söka vård flera gånger och har väl också tappat hoppet om att jag ska må bättre. Men jag vet att det erbjuds mer idag än vad det gjorde för bara för några år sedan. KBT-behandlingarna har kommit längre med nya strategier mot ältande så jag behöver få testa detta. 

Har du haft kontakt med psykiatrin? Det har tyvärr inte jag. Lyckas aldrig komma förbi närhälsan då min yttre funktion är för god så att säga. 

Jag går hos psykiatrin ja, har gjort i många år. Träffar min läkare regelbundet, ett par ggr per år. Sen har jag gått och pratat i perioder men det hjälper tyvärr inte för mig. Såg att nån tidigare skrivit att man skulle oroa sig en viss tid per dag och sen släppa det. Så enkelt är det inte för mig, det finns liksom inget stopp. Hur mycket jag än vill sluta grubbla så går det inte. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Klara) skrev 2023-08-01 15:56:04 följande:

Det är mitt liv du beskriver, så jag vet du det känns. Oroar mig också kontant, grubblar på saker, tänker på vad jag sagt, vad jag gjorde på jobbet, vad kollegan menade med det där hon sa och så vidare. Oroar mig för saker som inte har hänt, bygger upp massa scenarier i huvudet. Känner att detta kommer bli min död, kroppen orkar snart inte mer, har ont i bröstet och hjärtklappning konstant. Kan bara vara på ett jobb max ett halvår, får sedan sån ångest att jag bara vill dö. Främst prestationsångest, att jag aldrig tycker jag duger och vill hela tiden göra andra nöjda. Totalt utmattande. Testat SSRI men får massa jobbiga biverkningar.

Hur ska man orka ha det såhär ett helt liv, det undrar jag? 

Hur länge testade du SSRI? Tar ofta månader innan kroppen vänjer sig och allt faller på plats. Sen finns det många olika. Finns säkert någon som skulle passa dig. Har du testat KBT eller någon annan form av terapi. Låter jobbigt och dränerande. Lider själv av ångestsjukdom och annat så jag vet hur det kan vara
  • Anonym (Lisa)

Min partner är stöttande så tillvida att vi delar lika på allt som har med hemmet och barnet att göra. 

Men trots att jag förklarar hur dåligt jag mår till honom så tror jag inte att  han förstår fullt ut. Han tar mig inte på allvar när jag säger att jag inte orkar leva mer. Och det är väl förståeligt.  Trots kollosal ångest varje morgon så går jag upp och gör det jag ska. 

Han har sett mig söka vård flera gånger och har väl också tappat hoppet om att jag ska må bättre. Men jag vet att det erbjuds mer idag än vad det gjorde för bara för några år sedan. KBT-behandlingarna har kommit längre med nya strategier mot ältande så jag behöver få testa detta. 

Har du haft kontakt med psykiatrin? Det har tyvärr inte jag. Lyckas aldrig komma förbi närhälsan då min yttre funktion är för god så att säga. 

Varför sjukskriver du dig inte i samband med att du söker på vårdcentralen? Du kanske behöver varva ner, ta dina mediciner, fokusera på terapin och på vila, återhämtning. Tänker att du kanske behöver stanna upp och bara ta hand om dig själv ett tag
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Också oroad) skrev 2023-08-01 17:35:09 följande:

Hej 
    jag känner också igen mig i det du beskriver, om än kanske inte riktigt lika starkt. Men jag gick iaf i nån sorts behandling mot ältande /PRO via vårdcentralen I Stockholm för ett par år sen som var helt utan mediciner. i kort gick det ut på att bli medveten om när orosspiralerna sätter igång och då ha knep för att uppmärksamma det. Sätta av orostid varje dag där man kunde älta loss men ff a hitta lösningar på de problem som faktiskt går att lösa. Lämna det andra därhän. Meditation och medveten närvaro var andra viktiga nycklar. Tror på konceptet även om jag kanske inte lyckades hålla i rutinerna riktigt.  Har dock tänkt på det då jag fallit tillbaka i orosspiraler om allt möjligt på senare tid (så det var bra att friska upp minnet på metoderna, tack för det). Men skulle också vilja uppmana dig att gå till vårdcentralen och se om de har något liknande för dig, det var gruppsessioner och även gratis där jag gick. Hoppas att det kan hjälpa dig. E så sjukt jobbigt att älta och oroa sig genom livet, när majoritetmen av dessa scenarios troligen aldrig ens inträffar. Vi borde lägga tiden på annat istället. Kram!

Det här du beskriver låter som det jag fick lära mig i Metakognitiv terapi, MCT, som är den tredje generationens KBT och mycket effektiv för ångest, oro och tvång. Jag gick privat och det kostar ju en del, men är helt klart värt det. MCT är en korttidsterapi, man brukar gå 4 till 8 gånger, jag gick 5 gånger. 
  • Anonym (A)

Lider med dig, det är hemskt att du mår så dåligt. 
    Vill tipsa om att besöka en klinik med Funktionsmedicin inriktning, det är privata kliniker med utbildade läkare som ser kropp och psyke mer som en helhet än vanliga vården. Det finns massor av fysiska tillstånd som genererar ångest, tex. parasiter, hormonobalaner, miljöfaktorer som mögel, överkänslighet mot silikonimplantat (BII), fillers, kemikalier etc. 
    De gör grundliga utredningar och kan se psykisk ohälsa som ett syptom i en helhetsbild.
    Och en sak till, ge dig inte, om du blir taskigt bemött, eller inte förstådd, byt vårdgivare tills det klickar.
    Önskar dig stort lycka till! 

Anonym (Lisa) skrev 2023-08-01 20:16:04 följande:
    Varför sjukskriver du dig inte i samband med att du söker på vårdcentralen? Du kanske behöver varva ner, ta dina mediciner, fokusera på terapin och på vila, återhämtning. Tänker att du kanske behöver stanna upp och bara ta hand om dig själv ett tag

Det är läkaren som bestämmer om man ska sjukskrivas och läkaren jag träffade då för 6 mån sedan ville inte sjukskriva mig. Jag tog mina mediciner, någon terapi kunde de inte erbjuda då. Jag har ökat min fysiska aktivitet och sett över min arbetssituation. 

Jag kan delvis förstå läkaren. Man vilar sig inte nödvändigtvis  ifrån ett ångesttillstånd. Det man vilar sig ifrån är utmattningen den orsakar men det löser ju inte grundproblemet, nämligen den höga ångestnivån. I ärlighetens namn mår jag sämre av att gå hemma, när jag är på mitt jobb så lyckas jag ofta att fokusera mer på det än mina tankar och tempot där är för snabbt för att jag ska drabbas av oro även om det givetvis händer. Semestern med all ledighet har varit en plåga. 

Men jag får kontakta vården imorgon igen. 

TvillingmammaVästgöte skrev 2023-08-01 20:21:32 följande:
    Det här du beskriver låter som det jag fick lära mig i Metakognitiv terapi, MCT, som är den tredje generationens KBT och mycket effektiv för ångest, oro och tvång. Jag gick privat och det kostar ju en del, men är helt klart värt det. MCT är en korttidsterapi, man brukar gå 4 till 8 gånger, jag gick 5 gånger. 
    Kommer att söka privat om de inte kan erbjuda vettig terapi.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Orkar inte mer?..) skrev 2023-08-01 20:48:59 följande:

Det är läkaren som bestämmer om man ska sjukskrivas och läkaren jag träffade då för 6 mån sedan ville inte sjukskriva mig. Jag tog mina mediciner, någon terapi kunde de inte erbjuda då. Jag har ökat min fysiska aktivitet och sett över min arbetssituation. 

Jag kan delvis förstå läkaren. Man vilar sig inte nödvändigtvis  ifrån ett ångesttillstånd. Det man vilar sig ifrån är utmattningen den orsakar men det löser ju inte grundproblemet, nämligen den höga ångestnivån. I ärlighetens namn mår jag sämre av att gå hemma, när jag är på mitt jobb så lyckas jag ofta att fokusera mer på det än mina tankar och tempot där är för snabbt för att jag ska drabbas av oro även om det givetvis händer. Semestern med all ledighet har varit en plåga. 

Men jag får kontakta vården imorgon igen. 

Ja okej, så är det vi fungerar olika. Läkare är väl också olika. Aldrig haft problem med sjukskrivning när läkaren sett hur jag mått. Nästan beordrat mig att stanna upp. Men vet också andra som mår bättre av att jobba. Det är olika som sagt så förstår dig. Sen har jag aldrig gått hemma och bara vilat upp mig så funkar det ju inte, utan samtidigt haft medicinering och täta läkarbesök och psykologkontakt. För mig var det skönt att fokusera på det och promenader i skogen, avslsppnongövningar hos sjukgymnast mm. Men det finns ju så många olika psykiska tillstånd också, olika former av ångest osv. Lycka till hos vc imorgon och hoppas du hittar ett sätt att dämpa din ångest och få kontroll
  • Anonym (Steve McQueen)

Känner delvis igen mig. Som att jag jagad av oro och ångest. Ständig följeslagare som aldrig försvinner.

Kan vara lite bättre delar av dagen, men på något sätt känns det aldrig riktigt bra.

Har GAD + dystymi, en olycklig kombination.

Känns som jag slutat leva, upplever inte längre livet. Kan inte känna glädje för något.

• Maac

Skriv en egenremiss direkt till en psykiatrisk klinik, så kommer du förbi vårdcentralen. Skriv att du redan sökt via vc tidigare och att du behöver mer hjälp än så. Man fyller i genom att logga in på 1177.
  • Anonym (Nfnf)

Besvär med sköldkörteln?

Anonym (Nfnf) skrev 2023-08-01 22:35:14 följande:

Besvär med sköldkörteln?

Nej, proverna var normala. 
    Maac skrev 2023-08-01 22:26:49 följande:
    Skriv en egenremiss direkt till en psykiatrisk klinik, så kommer du förbi vårdcentralen. Skriv att du redan sökt via vc tidigare och att du behöver mer hjälp än så. Man fyller i genom att logga in på 1177.
    Kanske gör det. Får se hur kontakten med vc fortskrider.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Lisa) skrev 2023-08-01 20:07:19 följande:
    Hur länge testade du SSRI? Tar ofta månader innan kroppen vänjer sig och allt faller på plats. Sen finns det många olika. Finns säkert någon som skulle passa dig. Har du testat KBT eller någon annan form av terapi. Låter jobbigt och dränerande. Lider själv av ångestsjukdom och annat så jag vet hur det kan vara
    Åt Sertralin i 3 år. Jag får ont i magen och diarre av alla ssri så det funkar inte. Åt sedan Cipralex i nåt år men samma biverkning där. 
  • TvillingmammaVästgöte

Du lider av GAD och jag tror att du skulle kunna  bli bra av metakognitiv terapi. MCT.
    Har du testat att skriva ångestdagbok? Det gjorde jag och det tog bort min ångest, när jag skrev ner mina katastroftankar och läste dem var de löjliga. 

Efter MCT behöver jag inte längre min ångestdagbok. 

Ångesten kan komma men den är svagare och jag kan mota bort den. För mig är det bra att försöka hålla låg stress och träna  , då minskar risken. 

Antagligen har du ett trauma , som du kanske inte ens kommer ihåg, i kombination med en känslighet, men det går att lära hjärnan att tänka om. 

Svar på tråden Orkar inte mer