• Anonym (Förskollärare)

Jobba över gratis

Semestern är slut och vardagen tillbaka.
    Jag jobbar på förskola och stänger dvs arbetar ensam till sista barnet gått hem. 
    Min arbetstid är 8.30-18 de dagar jag stänger och på denna terminens schema har haft två stängningar per vecka.

De barn som går hem sist har sluttid kl 18. 
    För arbetsgivaren betyder det att förskolan ska vara tom och att jag ska sluta kl 18.
    För vårdnadshavare betyder det att de kan komma kl 18.
    För mig betyder det att jag alltid får jobba över utan lön alt ibland får lov att sätta upp tiden för att ta ut när det går (ex vid storhelger om barnantalet krymper). 

Vi får inte lov att påtala för vårdnadshavare att vi slutat. Då kan de känna sig påhoppade. 
    För mig betyder det ca 30-60 minuters extra oavlönat tid i veckan.

Fler som har det så här? Det ger mig oerhörd stress. Många har svårt att få med sina barn, vill ta sig tid att prata, sevad barnet gjort etc Den goda relationen med familjerna måste upprätthållas enligt arbetsgivaren som inte förlänger vår arbetstid. 

• Svar på tråden Jobba över gratis
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (.) skrev 2023-08-02 08:38:45 följande:

Be föräldrarna sätta upp hämtning kl 18:15. Det kostar dem ingenting extra. Förklara att det är för att man behöver ha lämnat platsen vid sin hämtningstid, inte att man skall komma då.

Förskolan "får" ej ha längre öppettid än till kl 18.
    Om man behöver tid efter kl 18 hänvisas man till annan förskola i kommunen med utökade tider och det vill man inte så ingen lämnar tid efter kl 18 även om man tydligt skulle behöva. 
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (K) skrev 2023-08-02 08:41:17 följande:
    Ta det med ditt fack 
    Det är ständigt uppe som ett problem men de agerar ej. Enligt dem är lösningen enkel (vilket den självklart är) men ingenting händer. 
  • Anonym (va?)

Har ni som jobbar på förskola chefer som står och säger till er exakt vad ni får och inte får säga till föräldrarna? Och vadå rätt att hämta inne, varför skulle de vara en rätt? Personal kan ju stå ute med ett påklätt barn och sen kan föräldern springa in och kolla facket bara. 

Våra barn hämtades jätteofta ute, inget konstigt med det.

• Anonym (K)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-08-02 08:45:33 följande:
    Det är ständigt uppe som ett problem men de agerar ej. Enligt dem är lösningen enkel (vilket den självklart är) men ingenting händer. 
    Skriv upp övertid. Om chefen vägrar godkänna ta det med facket
  • Anonym (Teres)

Vad säger facket när du pratar med dem? Har ni ingen lokal fackklubb? 

Viktigt är att du lägger skulden där den hör hemma, dvs hos arbetsgivaren. Din chef är ansvarig för din arbetsmiljö och dina arbetstider. 

• Anonym (Förskollärare)
    Anonym (va?) skrev 2023-08-02 08:47:54 följande:

Har ni som jobbar på förskola chefer som står och säger till er exakt vad ni får och inte får säga till föräldrarna? Och vadå rätt att hämta inne, varför skulle de vara en rätt? Personal kan ju stå ute med ett påklätt barn och sen kan föräldern springa in och kolla facket bara. 

Våra barn hämtades jätteofta ute, inget konstigt med det.

Vi får absolut inte säga eller agera efter eget tycke eller erfarenhet om det inte är förankrat. 
    Jag har själv fått ett uppläxande samtal efter att en vårdnadshavare ringde rektorn efter att jag tagit på min privata jacka under tiden denna hämtade sitt barn. Klockan var då 18.20 och jag hade träning bokad 18.30. Lägger nu aldrig egna aktiviteter före kl 19 för säkerhets skull. 
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Teres) skrev 2023-08-02 08:51:47 följande:

Vad säger facket när du pratar med dem? Har ni ingen lokal fackklubb? 

Viktigt är att du lägger skulden där den hör hemma, dvs hos arbetsgivaren. Din chef är ansvarig för din arbetsmiljö och dina arbetstider. 

Ingen lokal fackklubb men en kommunal avdelning som arbetar mot både skola och förskola men lägger minst fokus mot förskolan. 
  • Mimosa86

Det är inte din uppgift att lösa detta. Det är chefens- som har betalt för att ta de besluten.

Du ska bara gå in till henne och påtala att den här hanteringen innebär att du jobbar gratis 30-60 min varje vecka. Vad är hennes lösning på detta?

Antingen ska du få påslag på lönen för denna tid eller så får hon reducera tiden i ditt schema andra dagar. Om hon inte ger en lösning så får du påpeka bestämt att du inte accepterar att inte få betalt för ditt jobb och om hon inte kan presentera en lösning så måste du kontakta facket. Eftersom det är avtalsbrott.

• Anonym (??)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-08-02 08:39:55 följande:

Övertid som sätts upp avslås. 
    Att komma senare den dag man stänger fungerar ej.
    Vi har en ordinarie personal samt en personal inlånad från annan avd som måste gå till sin ordinarie avdelning kl 8.30 när jag börjar. Barngruppen är då hel dvs alla 23 barn är där och min kollega kan ej vara ensam med dessa. 
    Schemat är oerhört tajt. En förändring som skett de senaste åren i takt med längre vistelsetider och neddragningar av tjänster. 

Jobbar du inom privat förskola eller varför följe de inte de regler som finns? 
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (??) skrev 2023-08-02 08:56:11 följande:
    Jobbar du inom privat förskola eller varför följe de inte de regler som finns? 
    Kommunal förskola. Det har sett likadant ut på tidigare förskolor där jag arbetat. En typisk grej som sitter i väggarna, en tysthetskultur. 
    Alla vet om det, facket mest av alla säkerligen. 
Svar på tråden Jobba över gratis