Anonym (F) skrev 2023-08-02 17:46:12 följande:
Finns det ingen möjlighet att någon av de som slutar tidigare än 18 tar undanplocking, låsning och städning av det mesta?
Fullt rimligt att ni samlar ihop barnen vid 17.15 , ser till att alla går på toa och får nya blöjor vid behov, och sedan kör en sagostund eller en rörelseaktivitet någonstand där det är lätt att ha koll på alla barn och inte finns alltför mycket de kan dra ut. Rörelseaktiviteter har ju fördelen att trötta barn inte somnar...
17.30 kan någon som slutar 17.45 förbereda för stängning.
Vid någorlunda bra väder är det utmärkt att vara ute med barnen.
Jag som förälder var bara glad när jag slapp krångla med påklädning av trötta barn när barnen var små!
När jag var liten och gick på dagis stängde alla avdelningar utom en tidigare, och föräldrarna hämtade på stängningsavdelningen. I slutet av dagen var vi kanske 2-3 barn som fick sitta och lyssna på en saga och fick lite frukt. Eventuellt kunde man sitta och rita med ett begränsat antal kritor. Så stängningen tog nog inte många minuter när vi väl hade hämtats.
Så länge chefen inte betalar efter klockan 18 har hen faktiskt inget att säga om vad du gör efter klockan 18, så länge du inte gör något som kan skada barnen.
Vi städar undan så mycket som möjligt innan näst sista personal går kl 17.15. Efter det är jag själv med upp till 7-8 barn. Skulle önska att man kunde starta en aktivitet men barnen är mellan 1-5 år. Vid den tiden på dagen är det svårt att få en trött 5-åring att haka på en rörelseaktivitet eller sagostund som även passar en 2-åring.
Uteverksamhet blir även svårt. Om man är ensam ute och ett barn behöver gå på toa så får man ta med alla in. Gården är stor och det är ett stort ansvar att lämna barn ute utan tillsyn ens ett par minuter.
Mitt i allt kommer föräldrar och hämtar och det gör att man får pausa aktiviteter. En minuts paus så har du tappat barnens fokus. Man får därför välja aktiviteter med omsorg tex pussel, lego och sådant de kan sitta med själva.
Vill inte låta omöjlig men man önskar att man var två vid stängning alt. hade tio armar.