• Anonym (Förskollärare)

Jobba över gratis

Semestern är slut och vardagen tillbaka.
    Jag jobbar på förskola och stänger dvs arbetar ensam till sista barnet gått hem. 
    Min arbetstid är 8.30-18 de dagar jag stänger och på denna terminens schema har haft två stängningar per vecka.

De barn som går hem sist har sluttid kl 18. 
    För arbetsgivaren betyder det att förskolan ska vara tom och att jag ska sluta kl 18.
    För vårdnadshavare betyder det att de kan komma kl 18.
    För mig betyder det att jag alltid får jobba över utan lön alt ibland får lov att sätta upp tiden för att ta ut när det går (ex vid storhelger om barnantalet krymper). 

Vi får inte lov att påtala för vårdnadshavare att vi slutat. Då kan de känna sig påhoppade. 
    För mig betyder det ca 30-60 minuters extra oavlönat tid i veckan.

Fler som har det så här? Det ger mig oerhörd stress. Många har svårt att få med sina barn, vill ta sig tid att prata, sevad barnet gjort etc Den goda relationen med familjerna måste upprätthållas enligt arbetsgivaren som inte förlänger vår arbetstid. 

• Svar på tråden Jobba över gratis
  • Jemp
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-08-02 17:13:55 följande:
    Skönt att höra att det inte är den allmänna uppfattningen. Tyvärr uppfattar man den attityden från många. 
    I mina ögon (som förälder) beror det på var man är. Träffar jag pedagogerna utanför förskolan hejar vi men inte mer än så om de inte tar kontakt. Har vissa där vi går samma väg. Ibland pratar vi men oftast inte. Då är det ju väldigt tydligt att de inte jobbar. 

Har däremot varit med om en pedagog som gick runt inne på avdelningen och donade, vattnade blommor osv samtidigt som flera barn var ledsna, föräldrar stod i kö för att ha nån att lämna barn till osv. Då tyckte jag faktiskt inte det var ok att ignorera barnen och surt hänvisa till att man inte börjat jobba än (då får man väl vara ute/i personalrummet etc). 
  • Jemp

Och verkligen- barn som redan är ute vid hämtning är ju bara service och uppskattat från mig som förälder :) 

• Anonym (tiden)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-08-02 17:49:40 följande:
    Så ska det vara. Vi hade tidigare åtminstone en kvart efter sista hämtning men det togs bort för flera år sedan. Tycker inte att det är optimalt att man ska behöva ställa iordning tillsammans med barnen. Krav på att färdigställa lärmiljöer som ska stå klara till nästa dag mm samtidigt som man har flera barn som måste hållas vakna som varit på förskolan sedan tidig morgon. 
    Jag håller med om att det inte är något man gör med barnen kring fötterna. Det kan vara lite att göra vid stängning beroende på vad som är planerat till nästa dag.
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (F) skrev 2023-08-02 17:46:12 följande:

Finns det ingen möjlighet att någon av de som slutar tidigare än 18 tar undanplocking, låsning och städning av det mesta? 

Fullt rimligt att ni samlar ihop barnen vid 17.15 , ser till att alla går på toa och får nya blöjor vid behov, och sedan kör en sagostund eller en rörelseaktivitet någonstand där det är lätt att ha koll på alla barn och inte finns alltför mycket de kan dra ut. Rörelseaktiviteter har ju fördelen att trötta barn inte somnar...
    17.30  kan någon som slutar 17.45 förbereda för stängning. 
    Vid någorlunda bra väder är det utmärkt att vara ute med barnen.
    Jag som förälder var bara glad när jag slapp krångla med påklädning av trötta barn när barnen var små!

När jag var liten och gick på dagis stängde alla avdelningar utom en tidigare, och föräldrarna hämtade på stängningsavdelningen. I slutet av dagen var vi kanske 2-3 barn som fick sitta och lyssna på en saga och fick lite frukt. Eventuellt kunde man sitta och rita med ett begränsat antal kritor. Så stängningen tog nog inte många minuter när vi väl hade hämtats. 

Så länge chefen inte betalar efter klockan 18 har hen faktiskt inget att säga om vad du gör efter klockan 18, så länge du inte gör något som kan skada barnen.

Vi städar undan så mycket som möjligt innan näst sista personal går kl 17.15. Efter det är jag själv med upp till 7-8 barn. Skulle önska att man kunde starta en aktivitet men barnen är mellan 1-5 år. Vid den tiden på dagen är det svårt att få en trött 5-åring att haka på en rörelseaktivitet eller sagostund som även passar en 2-åring. 
    Uteverksamhet blir även svårt. Om man är ensam ute och ett barn behöver gå på toa så får man ta med alla in. Gården är stor och det är ett stort ansvar att lämna barn ute utan tillsyn ens ett par minuter. 
    Mitt i allt kommer föräldrar och hämtar och det gör att man får pausa aktiviteter. En minuts paus så har du tappat barnens fokus. Man får därför välja aktiviteter med omsorg tex pussel, lego och sådant de kan sitta med själva.

Vill inte låta omöjlig men man önskar att man var två vid stängning alt. hade tio armar. 
  • Anonym (vänster är ett skällsord)

Vad säger ditt fack om du frågar kring detta?

Jag är själv fackligt aktiv, men i en helt annan bransch, vi skulle aldrig acceptera det upplägg som du beskriver. Självklart behövs tid för avslut efter, det man ev kan tvista med arbetsgivaren om är hur lång den tiden behöver vara.

Du som anställd ska inte behöva stanna en enda sekund efter att din arbetstid är slut.
    Det du beskriver ser jag som något din arbetsgivare satt i system att utnyttja för att spara...

Du kanske skulle börja med att komma till jobbet lika mycket för sent som du tvingas stanna kvar efter några dagar? För att få igång dialogen {#emotions_dlg.djavulsk}

• Anonym (va?)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-08-02 08:52:46 följande:
    Vi får absolut inte säga eller agera efter eget tycke eller erfarenhet om det inte är förankrat. 
    Jag har själv fått ett uppläxande samtal efter att en vårdnadshavare ringde rektorn efter att jag tagit på min privata jacka under tiden denna hämtade sitt barn. Klockan var då 18.20 och jag hade träning bokad 18.30. Lägger nu aldrig egna aktiviteter före kl 19 för säkerhets skull. 

Förstår inte. Hur kan en förälder ha åsikt om att du tar på dig jackan? Och ännu mindre ringa rektorn. Varför? Vad var klagomålet? 

och tog du att bli skälls på av rektorn? Om din lön upphörde kl 18 ska ju rektorn skita fullständigt i din jacka. 

• Anonym (Betty)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-08-02 08:33:22 följande:
    Det får vi inte göra tyvärr. Alla ska ha rätt att hämta inomhus, gå igenom barnets fack, få information som satts upp mm

Frågar du mig så är det helt sjukt att man aldrig får vara tydlig. Skulle vilja se detta fungera i någon annan verksamhet. 
    "Alla har rätt att hämta inomhus"? Det undrar jag faktiskt om det är sant? Är ni aldrig ute med barnen om dagarna? Och om ni är det så kan ju en förälder komma och råka hämta just då. Alltså kan man väl hämta ute? 

Sen att folk vill gå och och kolla hyllan är en annan sak. Men det borde ju kunna gå ganska fort. Du borde ändå göra en tidsvinst att föräldrarna inte ska in och leta efter barnet och sedan klä på det. 

Tror de flesta föräldrar tycker det är skönt att barnen är påklädda. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Betty) skrev 2023-08-02 18:57:14 följande:
    "Alla har rätt att hämta inomhus"? Det undrar jag faktiskt om det är sant? Är ni aldrig ute med barnen om dagarna? Och om ni är det så kan ju en förälder komma och råka hämta just då. Alltså kan man väl hämta ute? 

Sen att folk vill gå och och kolla hyllan är en annan sak. Men det borde ju kunna gå ganska fort. Du borde ändå göra en tidsvinst att föräldrarna inte ska in och leta efter barnet och sedan klä på det. 

Tror de flesta föräldrar tycker det är skönt att barnen är påklädda. 
    Håller med, vi brukade hämta våra barn vid 16-tiden. Ofta var de ute då och påklädda. Det var ju bara bra! Man stämde av, kollade deras hyllor och gick hem. Tog 1-2 min. Man slapp lägga 10-15 min på påklädning, få med sig båda barnen, inte glömma nåt osv.

Det TS skriver låter helknasigt. Får inte överlämna barnen utomhus? Föräldrar som surnar till och kontaktar rektorn för att TS tar på sig jackan när hon redan har slutat? Rektor som läxar upp personalen för en sådan sak?
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-08-02 19:09:19 följande:
    Håller med, vi brukade hämta våra barn vid 16-tiden. Ofta var de ute då och påklädda. Det var ju bara bra! Man stämde av, kollade deras hyllor och gick hem. Tog 1-2 min. Man slapp lägga 10-15 min på påklädning, få med sig båda barnen, inte glömma nåt osv.

Det TS skriver låter helknasigt. Får inte överlämna barnen utomhus? Föräldrar som surnar till och kontaktar rektorn för att TS tar på sig jackan när hon redan har slutat? Rektor som läxar upp personalen för en sådan sak?
    Precis. Låter konstigt. Förstår så klart att det ser konstigt ut om personalen står och trycker med det sista barnet surt vid grinden. 

Men det är ju inte samma sak som att barnen är ute och leker på em som en del av verksamheten. Att man har utetid på em helt enkelt. 

Sitter ni liksom inne och trycker hela eftermiddagarna oavsett väder. Kan vara skitfint ute. Sommar. Solen skiner. Men det är helt förbjudet att vara ute när föräldrar hämtar så ni måste vara inne? 
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (va?) skrev 2023-08-02 18:41:07 följande:

Förstår inte. Hur kan en förälder ha åsikt om att du tar på dig jackan? Och ännu mindre ringa rektorn. Varför? Vad var klagomålet? 

och tog du att bli skälls på av rektorn? Om din lön upphörde kl 18 ska ju rektorn skita fullständigt i din jacka. 

Klagomålet gällde att de kände sig stressade av att jag tog på jackan, att de kände sig ivägkörda och villha samma tid på sig som andra föräldrar som hämtar tidigare. 
Svar på tråden Jobba över gratis