• Anonym (Förskollärare)

Jobba över gratis

Semestern är slut och vardagen tillbaka.
    Jag jobbar på förskola och stänger dvs arbetar ensam till sista barnet gått hem. 
    Min arbetstid är 8.30-18 de dagar jag stänger och på denna terminens schema har haft två stängningar per vecka.

De barn som går hem sist har sluttid kl 18. 
    För arbetsgivaren betyder det att förskolan ska vara tom och att jag ska sluta kl 18.
    För vårdnadshavare betyder det att de kan komma kl 18.
    För mig betyder det att jag alltid får jobba över utan lön alt ibland får lov att sätta upp tiden för att ta ut när det går (ex vid storhelger om barnantalet krymper). 

Vi får inte lov att påtala för vårdnadshavare att vi slutat. Då kan de känna sig påhoppade. 
    För mig betyder det ca 30-60 minuters extra oavlönat tid i veckan.

Fler som har det så här? Det ger mig oerhörd stress. Många har svårt att få med sina barn, vill ta sig tid att prata, sevad barnet gjort etc Den goda relationen med familjerna måste upprätthållas enligt arbetsgivaren som inte förlänger vår arbetstid. 

• Svar på tråden Jobba över gratis
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Betty) skrev 2023-08-02 19:25:28 följande:
    Precis. Låter konstigt. Förstår så klart att det ser konstigt ut om personalen står och trycker med det sista barnet surt vid grinden. 

Men det är ju inte samma sak som att barnen är ute och leker på em som en del av verksamheten. Att man har utetid på em helt enkelt. 

Sitter ni liksom inne och trycker hela eftermiddagarna oavsett väder. Kan vara skitfint ute. Sommar. Solen skiner. Men det är helt förbjudet att vara ute när föräldrar hämtar så ni måste vara inne? 
    Flera undrar samma. Det kan låta knasigt och givetvis är vi ute så mycket det går och givetvis kan man vara ute på gården när man är flera pedagoger. Efter kl17.15 är man ensam på förskolan och av säkerhetsskäl har det tagits beslut om att vi är inomhus. Detta är inte bestämt av mig men något jag måste förhålla mig till. Av samma skäl låses dörrar när pedagog arbetar ensam på morgon och sen eftermiddag och vårdnadshavare får ringa på dörrklocka när de kommer. 
    Det är tyvärr så det ser ut. 

Jag har själv varit med om hot och försök att ta med barn personen ej hade tillstånd att ta med så jag är medveten om varför reglerna är satta. För visst hade jag helst varit ute och haft barnen klädda och klara att bara lämnas över. 
  • Anonym (Förskollärare)

Avslutar härmed då det tagit en vändning med frågor som jag inte kan ta på mig ansvaret för. Det är inte jag som sätter reglerna. Om det vore min privata förskola där bara jag arbetade så hade jag agerat annorlunda men nu är det inte så. Jag arbetar med kollegor som har ett annat synsätt på att arbeta gratis. Ser det som det största problemet.
    Tack för infallsvinklar. 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-08-02 19:33:05 följande:
    Flera undrar samma. Det kan låta knasigt och givetvis är vi ute så mycket det går och givetvis kan man vara ute på gården när man är flera pedagoger. Efter kl17.15 är man ensam på förskolan och av säkerhetsskäl har det tagits beslut om att vi är inomhus. Detta är inte bestämt av mig men något jag måste förhålla mig till. Av samma skäl låses dörrar när pedagog arbetar ensam på morgon och sen eftermiddag och vårdnadshavare får ringa på dörrklocka när de kommer. 
    Det är tyvärr så det ser ut. 

Jag har själv varit med om hot och försök att ta med barn personen ej hade tillstånd att ta med så jag är medveten om varför reglerna är satta. För visst hade jag helst varit ute och haft barnen klädda och klara att bara lämnas över. 
    Det där köper jag, säkerhetsskälen. Problemet är dock fortfarande arbetstiderna och er chef, rektorn.

På vår förskola var de ofta ute till stängning kl 18, men de hade sällan fler än 3-4 barn kvar sista halvtimmen. Då funkar det ju med en pedagog. Dessutom var de två pedagoger till 17.30.

En gång blev jag väldigt sen och dök upp först 17.25 eller nåt sånt. Det var bara våra barn och tre barn till kvar, plus två pedagoger, varav en strax skulle sluta.
  • Anonym (va?)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-08-02 19:26:25 följande:
    Klagomålet gällde att de kände sig stressade av att jag tog på jackan, att de kände sig ivägkörda och villha samma tid på sig som andra föräldrar som hämtar tidigare. 
    Jaha men då är de idiotier. Om ni stänger kl 18 så har de inte rätt att få samma tid på sig. 
  • Mimosa86
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-08-02 09:23:05 följande:
    Rektorns lösning är ännu ett lamt meddelande till vårdnadshavare genom vår meddelandefunktion där man kan se att knappt ingen läst det som skrivs. 
    Där skrivs att det är viktigt för planeringen av verksamheten att schematiderna stämmer.
    Problemet är att ingen förstår att de gör fel. Den som skriver kl 18 tror ju att den gör rätt när den kommer kl 18. Ingenstans står öppettider. 

.. och fram tills vårdnadshavarna fattat så får hon betala dig mer, eller reducera ditt övriga schema.. det får vara lösningen tills hon lyckats nå ut.

sluta upp med att hinna och berätta hur du känner. var konkret och tydlig. hon får lösa detta eller så blir det samtal till facket. 

• Anonym (Perka)

Be facket ta det med skolchefen, alltså chefen över din.
    Om du arbetar ska du ha betalt. Om du inte arbetar kan du inte ansvara för barn och lokal, om inte annat för att försäkringar inte gäller.

• Anonym (F)

Att ha mage att klaga på att du gör dig redo att gå 20 minuter efter att deras vistelsetid tagit slut- inte klokt. 

Din chef borde inte ha klagat på dig, utan borde ha förklarat för föräldrarna att vid hämtning kl. 18 har man helt enkelt inte samma tid på sig, utan ska försöka lämna förskolan så snabbt som möjligt. Vill de ha mer tid på sig efter kl. 18 behöver de nog byta till en förskola som stänger 18.30 eller 19. 

Vill din chef att förskolan ska vara bemannad efter kl. 18 och inte betala någon kan hen väl själv komma till förskolan 17.45 och ta över ansvaret för barnen, så kan du röja upp och gå kl. 18.00...

• Anonym (....)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-08-02 19:41:29 följande:

Avslutar härmed då det tagit en vändning med frågor som jag inte kan ta på mig ansvaret för. Det är inte jag som sätter reglerna. Om det vore min privata förskola där bara jag arbetade så hade jag agerat annorlunda men nu är det inte så. Jag arbetar med kollegor som har ett annat synsätt på att arbeta gratis. Ser det som det största problemet.
    Tack för infallsvinklar. 

Vad dina kollegor anser om gratis arbete är ointressant. Faktum är att DU inte ska jobba en enda minut gratis. 
  • ElaineBenes

Jag hämtar ganska ofta sist på förskolan. Ibland får min tjej gå med och låsa alla dörrar eller förbereda för stängning. 
    De är alltid ute på eftermiddagen, så vi går in till hennes hylla och tar med vösja, gosedjur etc. då brukar pedagogerna byta om till privata kläder och vi går ofta ut genom grinden tillsammans. Upplever inte personalen stressad över att komma iväg även om de uppenbarligen slutar när jag hämtar. 

Har fått förklarat för mig att de har flextid, så om de stannar en kvart extra kan de ta ut det till exempel en morgon om det är färre barn någon dag. 

• Anonym (Absurt)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-08-02 17:58:15 följande:
    Vi städar undan så mycket som möjligt innan näst sista personal går kl 17.15. Efter det är jag själv med upp till 7-8 barn. Skulle önska att man kunde starta en aktivitet men barnen är mellan 1-5 år. Vid den tiden på dagen är det svårt att få en trött 5-åring att haka på en rörelseaktivitet eller sagostund som även passar en 2-åring. 
    Uteverksamhet blir även svårt. Om man är ensam ute och ett barn behöver gå på toa så får man ta med alla in. Gården är stor och det är ett stort ansvar att lämna barn ute utan tillsyn ens ett par minuter. 
    Mitt i allt kommer föräldrar och hämtar och det gör att man får pausa aktiviteter. En minuts paus så har du tappat barnens fokus. Man får därför välja aktiviteter med omsorg tex pussel, lego och sådant de kan sitta med själva.

Vill inte låta omöjlig men man önskar att man var två vid stängning alt. hade tio armar. 
    Låter inte klokt att du lämnas ensam med 7-8 barn sista timmen. Blir förbannad av att läsa hur det går till. Både för din del men framförallt med barnen, det känns inte tryggt om något skulle hända. Säg att femåringen ramlar från klätterställningen och skadar sig svårt - dvs behöver akut hjälp och din fulla uppmärksamhet samtidigt som två ettåringar springer runt och stoppar föremål i munnen. Sk det till en hemsk olycka innan man vaknar i Sverige och lagstadgar max antal barn per avdelning och vuxen till max 3?!?!?

Var noga med att skriva upp varje minut du arbetar extra så du kan få ta ut det vid tex jul ist.
Svar på tråden Jobba över gratis