• Anonym (Förskollärare)

Jobba över gratis

Semestern är slut och vardagen tillbaka.
    Jag jobbar på förskola och stänger dvs arbetar ensam till sista barnet gått hem. 
    Min arbetstid är 8.30-18 de dagar jag stänger och på denna terminens schema har haft två stängningar per vecka.

De barn som går hem sist har sluttid kl 18. 
    För arbetsgivaren betyder det att förskolan ska vara tom och att jag ska sluta kl 18.
    För vårdnadshavare betyder det att de kan komma kl 18.
    För mig betyder det att jag alltid får jobba över utan lön alt ibland får lov att sätta upp tiden för att ta ut när det går (ex vid storhelger om barnantalet krymper). 

Vi får inte lov att påtala för vårdnadshavare att vi slutat. Då kan de känna sig påhoppade. 
    För mig betyder det ca 30-60 minuters extra oavlönat tid i veckan.

Fler som har det så här? Det ger mig oerhörd stress. Många har svårt att få med sina barn, vill ta sig tid att prata, sevad barnet gjort etc Den goda relationen med familjerna måste upprätthållas enligt arbetsgivaren som inte förlänger vår arbetstid. 

• Svar på tråden Jobba över gratis
  • Anonym (....)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-08-02 16:22:20 följande:
    Det vill man göra men man vill samtidigt upprätthålla en god relation och det är inte lätt. Det är däremot lätt att bli betraktad som en otrevlig bitch som borde arbeta med något annat. 
    Om du inte har börjat ditt pass så får föräldrarna acceptera att de för vända sig till dina kollegor istället. Och nej, du är inte otrevlig bitch om du hänvisar till dina kollegor. 
  • Anonym (Tilda)
    Anonym (S) skrev 2023-08-02 15:13:49 följande:

Säger som nån annan; Är du med i något fack?? Det där är ju inte hållbart!
    Jag jobbade i butik och där var det samma princip! 18 låstes dörren och då slutade även vår arbetstid! Högst oklara och verklighetsfrånvända direktiv från chefen! Vi skulle slänga ut kunderna men samtidigt inte slänga ut dem. Säga att vi stänger nu men samtidigt inte stänga nu. Den ena skulle städa och den andra hjälpa de kunder som var kvar. Lätt att moppa golv och göra rent redskap när folk var i butiken och redskapen användes in i kaklet.... Som tur var så började butiken gå ganska dåligt så det var sällan som det faktiskt var folk kvar vid stängning, kanske någon enstaka. Medan sommaren innan hade vi köer och ofta var klockan både 19 och 20 innan vi kunde gå hem!
    Men som sagt, diskutera det med facket! Jag vet inte hur det är med t.ex. försäkringar och sånt om något skulle ske "utanför arbetstid"? Finns ju även sånt att tänka på, inte bara gratis övertid!

Det där med butiker som gjort så har jag hört många historier om.

Har jag förstått det rätt så är det numera inskrivet i Handels kollektivavtal att arbetstid ska räknas minst tio (eller 15?) minuter efter stängning, så att de inte kan göra sådana fulingar längre. Kommunal borde kanske förhandla fram något liknande.
  • Anonym (Tilda)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-08-02 13:19:59 följande:
    Vi får ej ta den diskussionen. Vår relation med vårdnadshavare är långvarig och ska vara god. Med andra ord ska vi bara le och se tacksamma ut (min bittra syn på det). 
    En god relation brukar innefatta ömsesidig respekt och att man delger varandra viktig information. Din chef verkar mest tycka att du ska slicka röv, vilket är något helt annat.
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (....) skrev 2023-08-02 16:30:21 följande:
    Om du inte har börjat ditt pass så får föräldrarna acceptera att de för vända sig till dina kollegor istället. Och nej, du är inte otrevlig bitch om du hänvisar till dina kollegor. 
    Skönt att höra att det inte är den allmänna uppfattningen. Tyvärr uppfattar man den attityden från många. 
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Tilda) skrev 2023-08-02 16:39:02 följande:
    Det där med butiker som gjort så har jag hört många historier om.

Har jag förstått det rätt så är det numera inskrivet i Handels kollektivavtal att arbetstid ska räknas minst tio (eller 15?) minuter efter stängning, så att de inte kan göra sådana fulingar längre. Kommunal borde kanske förhandla fram något liknande.
    Tillhör som förskollärare Sveriges lärare som mest lägger sin energi på skolans lärare. Kommunal, som har barnskötare känns som mer aktiva. Våra barnskötare tycker inte att det är ett problem att jobba över utan lön.
  • Pixxel

Jag hade aldrig accepterat att jobba gratis sådär.

• Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Tilda) skrev 2023-08-02 16:42:58 följande:
    En god relation brukar innefatta ömsesidig respekt och att man delger varandra viktig information. Din chef verkar mest tycka att du ska slicka röv, vilket är något helt annat.
    Det är precis den känslan jag har.
    I takt med att förskolans roll har stärkts, det har kommit läroplan, man pratar om den som det första viktiga steget i skolvärlden så har vår roll blivit mindre värd. Känner mig mer som en piga nu än en pedagog. Jag har 30 års erfarenhet som förskollärare men yrkesrollen är mindre värd än någonsin. 
  • Anonym (tiden)

På mina förskolor har sluttiden för den som stänger alltid varit 30 minuter efter sista barnet gått hem. Om det blir efter officiell stängningstid har vi alltid fått skriva upp det och fått betalt för det.

• Anonym (F)

Finns det ingen möjlighet att någon av de som slutar tidigare än 18 tar undanplocking, låsning och städning av det mesta? 

Fullt rimligt att ni samlar ihop barnen vid 17.15 , ser till att alla går på toa och får nya blöjor vid behov, och sedan kör en sagostund eller en rörelseaktivitet någonstand där det är lätt att ha koll på alla barn och inte finns alltför mycket de kan dra ut. Rörelseaktiviteter har ju fördelen att trötta barn inte somnar...
    17.30  kan någon som slutar 17.45 förbereda för stängning. 
    Vid någorlunda bra väder är det utmärkt att vara ute med barnen.
    Jag som förälder var bara glad när jag slapp krångla med påklädning av trötta barn när barnen var små!

När jag var liten och gick på dagis stängde alla avdelningar utom en tidigare, och föräldrarna hämtade på stängningsavdelningen. I slutet av dagen var vi kanske 2-3 barn som fick sitta och lyssna på en saga och fick lite frukt. Eventuellt kunde man sitta och rita med ett begränsat antal kritor. Så stängningen tog nog inte många minuter när vi väl hade hämtats. 

Så länge chefen inte betalar efter klockan 18 har hen faktiskt inget att säga om vad du gör efter klockan 18, så länge du inte gör något som kan skada barnen.

• Anonym (Förskollärare)
    Anonym (tiden) skrev 2023-08-02 17:42:58 följande:

På mina förskolor har sluttiden för den som stänger alltid varit 30 minuter efter sista barnet gått hem. Om det blir efter officiell stängningstid har vi alltid fått skriva upp det och fått betalt för det.

Så ska det vara. Vi hade tidigare åtminstone en kvart efter sista hämtning men det togs bort för flera år sedan. Tycker inte att det är optimalt att man ska behöva ställa iordning tillsammans med barnen. Krav på att färdigställa lärmiljöer som ska stå klara till nästa dag mm samtidigt som man har flera barn som måste hållas vakna som varit på förskolan sedan tidig morgon. 
Svar på tråden Jobba över gratis