• Anonym (Förskollärare)

Jobba över gratis

Semestern är slut och vardagen tillbaka.
    Jag jobbar på förskola och stänger dvs arbetar ensam till sista barnet gått hem. 
    Min arbetstid är 8.30-18 de dagar jag stänger och på denna terminens schema har haft två stängningar per vecka.

De barn som går hem sist har sluttid kl 18. 
    För arbetsgivaren betyder det att förskolan ska vara tom och att jag ska sluta kl 18.
    För vårdnadshavare betyder det att de kan komma kl 18.
    För mig betyder det att jag alltid får jobba över utan lön alt ibland får lov att sätta upp tiden för att ta ut när det går (ex vid storhelger om barnantalet krymper). 

Vi får inte lov att påtala för vårdnadshavare att vi slutat. Då kan de känna sig påhoppade. 
    För mig betyder det ca 30-60 minuters extra oavlönat tid i veckan.

Fler som har det så här? Det ger mig oerhörd stress. Många har svårt att få med sina barn, vill ta sig tid att prata, sevad barnet gjort etc Den goda relationen med familjerna måste upprätthållas enligt arbetsgivaren som inte förlänger vår arbetstid. 

• Svar på tråden Jobba över gratis
  • Anonym (S)

Säger som nån annan; Är du med i något fack?? Det där är ju inte hållbart!
    Jag jobbade i butik och där var det samma princip! 18 låstes dörren och då slutade även vår arbetstid! Högst oklara och verklighetsfrånvända direktiv från chefen! Vi skulle slänga ut kunderna men samtidigt inte slänga ut dem. Säga att vi stänger nu men samtidigt inte stänga nu. Den ena skulle städa och den andra hjälpa de kunder som var kvar. Lätt att moppa golv och göra rent redskap när folk var i butiken och redskapen användes in i kaklet.... Som tur var så började butiken gå ganska dåligt så det var sällan som det faktiskt var folk kvar vid stängning, kanske någon enstaka. Medan sommaren innan hade vi köer och ofta var klockan både 19 och 20 innan vi kunde gå hem!
    Men som sagt, diskutera det med facket! Jag vet inte hur det är med t.ex. försäkringar och sånt om något skulle ske "utanför arbetstid"? Finns ju även sånt att tänka på, inte bara gratis övertid!

• Anonym (....)

Och varför i helvete accepterar du att jobba över gratis? Skriv övertid varje gång du tvingas jobba över. Om eran förskola har visstelsetid till kl 18 så ska ni i personalen ha arbetstid till tidigast 18.15, dvs inte sluta kl 18. 

• Anonym (....)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-08-02 09:23:05 följande:
    Rektorns lösning är ännu ett lamt meddelande till vårdnadshavare genom vår meddelandefunktion där man kan se att knappt ingen läst det som skrivs. 
    Där skrivs att det är viktigt för planeringen av verksamheten att schematiderna stämmer.
    Problemet är att ingen förstår att de gör fel. Den som skriver kl 18 tror ju att den gör rätt när den kommer kl 18. Ingenstans står öppettider. 
    Om du inte får betalt för övertiden så klär du på sista barnet och föräldern får hämta ute. Och ja, du har rätt att hänvisa till att du enbart har arbetstid till kl 18. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-08-02 12:47:25 följande:
    De gångerna föräldrarna ser dig utanför förskolan den tid du inte har börjat jobba och ber dig ta in extrakläder, ger information om barnet etc så hänvisar du till dina kollegor som har börjat sitt pass. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-08-02 13:16:03 följande:
    Det är helt galet. Vilken annan arbetsplats har samma stängningstid som personalen slutar? 
    Till saken hör ju även att jag inte kan gå när sista barnet gått. Då ska jag kontrollera dörrar, fönster, ev sätta upp stolar mm vilket tar 5-10 minuter då huset består av många rum och avdelningar. 
    Rent tekniskt så kan du göra de sakerna medans du väntar på att sista föräldern ska komma...
  • Anonym (Anonym)

De dagarna de sista barnet går hem lite tidigare och du kan stänga redan 17.45, får du då avdrag på lönen? Om inte så är det knappast övertid vi pratar om utan snarare flextid.

Se till att ha sista barnen påklädda på gården  och förskolan stängd så kan du åka åka så fort sista föräldern kommit utan att behöva vänta på att barnen ska klä på sig. Så gjorde alltid vår förskola. Alla barnen gick ut kl 17 och sen så var de utomhus sista timmen så att hämtningarna gick snabbt och smidigt.

• Anonym (Förskollärare)
    Anonym (....) skrev 2023-08-02 16:03:31 följande:
    Rent tekniskt så kan du göra de sakerna medans du väntar på att sista föräldern ska komma...
    Av säkerhetsskäl väljer jag att göra det när jag är utan barn. Jag arbetar för det mesta med ett syskonpar där det ena barnet måste bäras och hållas under uppsikt för att inte somna. Huset består av 6 avdelningar som ska gås igenom. Av hänsyn till min rygg så bär jag inte runt ett tungt barn så länge. Jag vill inte heller göra det tillsammans med barn då fokus blir på dem och när jag kommer hem börjar jag grubbla på om jag verkligen kontrollerade allt eller glömde något. 
    Jag har även 2-4 andra barn fram till kl 17.45 vars vårdnadshavare kan vara försenade (mer regel än undantag). Jag arbetar ensam efter kl 17.15. 
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-08-02 16:11:53 följande:

De dagarna de sista barnet går hem lite tidigare och du kan stänga redan 17.45, får du då avdrag på lönen? Om inte så är det knappast övertid vi pratar om utan snarare flextid.

Se till att ha sista barnen påklädda på gården  och förskolan stängd så kan du åka åka så fort sista föräldern kommit utan att behöva vänta på att barnen ska klä på sig. Så gjorde alltid vår förskola. Alla barnen gick ut kl 17 och sen så var de utomhus sista timmen så att hämtningarna gick snabbt och smidigt.

Vi får inte gå tidigare utan att då ta ut komp vilket ska vara ok med rektor. Händer aldrig vid mina pass, möjligtvis den som stänger fredagar. Om barnet som är sist ej är där så har vi andra arbetsuppgifter fram till sluttid. Jag går då givetvis kl 18. 
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (....) skrev 2023-08-02 16:01:57 följande:
    De gångerna föräldrarna ser dig utanför förskolan den tid du inte har börjat jobba och ber dig ta in extrakläder, ger information om barnet etc så hänvisar du till dina kollegor som har börjat sitt pass. 
    Det vill man göra men man vill samtidigt upprätthålla en god relation och det är inte lätt. Det är däremot lätt att bli betraktad som en otrevlig bitch som borde arbeta med något annat. 
Svar på tråden Jobba över gratis