• Anonym (Förskollärare)

Jobba över gratis

Semestern är slut och vardagen tillbaka.
    Jag jobbar på förskola och stänger dvs arbetar ensam till sista barnet gått hem. 
    Min arbetstid är 8.30-18 de dagar jag stänger och på denna terminens schema har haft två stängningar per vecka.

De barn som går hem sist har sluttid kl 18. 
    För arbetsgivaren betyder det att förskolan ska vara tom och att jag ska sluta kl 18.
    För vårdnadshavare betyder det att de kan komma kl 18.
    För mig betyder det att jag alltid får jobba över utan lön alt ibland får lov att sätta upp tiden för att ta ut när det går (ex vid storhelger om barnantalet krymper). 

Vi får inte lov att påtala för vårdnadshavare att vi slutat. Då kan de känna sig påhoppade. 
    För mig betyder det ca 30-60 minuters extra oavlönat tid i veckan.

Fler som har det så här? Det ger mig oerhörd stress. Många har svårt att få med sina barn, vill ta sig tid att prata, sevad barnet gjort etc Den goda relationen med familjerna måste upprätthållas enligt arbetsgivaren som inte förlänger vår arbetstid. 

• Svar på tråden Jobba över gratis
  • Anonym (Förskollärare)
    Mimosa86 skrev 2023-08-02 08:55:39 följande:

Det är inte din uppgift att lösa detta. Det är chefens- som har betalt för att ta de besluten.

Du ska bara gå in till henne och påtala att den här hanteringen innebär att du jobbar gratis 30-60 min varje vecka. Vad är hennes lösning på detta?

Antingen ska du få påslag på lönen för denna tid eller så får hon reducera tiden i ditt schema andra dagar. Om hon inte ger en lösning så får du påpeka bestämt att du inte accepterar att inte få betalt för ditt jobb och om hon inte kan presentera en lösning så måste du kontakta facket. Eftersom det är avtalsbrott.

Rektorns lösning är ännu ett lamt meddelande till vårdnadshavare genom vår meddelandefunktion där man kan se att knappt ingen läst det som skrivs. 
    Där skrivs att det är viktigt för planeringen av verksamheten att schematiderna stämmer.
    Problemet är att ingen förstår att de gör fel. Den som skriver kl 18 tror ju att den gör rätt när den kommer kl 18. Ingenstans står öppettider. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Men TS, du vet ju redan var som är problemet? Det är chefen i det här fallet. Ofta är sådana här problem just en ledningsfråga, då det är ledningen som har ansvaret men inte agerar.

Ännu ett lamt meddelande är ju ingen lösning, eftersom det inte hjälper. Ni måste gå ihop och sätta hårt mot hårt, som vid andra problem på arbetsplatsen. Det egentliga problemet - som gör att chefen slipper ta tag i det - är att många tyst verkar finna sig i detta. Samt att ni verkar sakna stöd från facket. Ni skulle behöva ta det högre upp eller gå till tidningarna.

Den gången du blev uppläxad av chefen borde du ha frågat om det är meningen att ni ska jobba gratis? Samt påtalat att detta händer ofta, varje vecka, inte bara vid enstaka tillfällen.

Föräldrar kan bli försenade och saker kan hända. På alla jobb kan man tvingas jobba över, men då ska man natuligtvis ha ersättning för det.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Min gissning är att detta inte är det enda problemet ni har på er arbetsplats.

Alla offentliga verksamheter är slimmade, cheferna är pressade och personalen hukar. Många vill inte bråka. Då blir det så här.

Cheferna pressas ofta uppifrån att hålla nere kostnaderna. Ni har ingen skyldighet att jobba över gratis, att begära något sådant är dessutom avtalsbrott. Men om chefen försöker tysta er samt om personalen inte bråkar, kan man komma runt det.

Dåliga chefer och dåliga arbetsplatser kan komma undan med mycket.

• fornminne

Om chefen var tydlig med öppettiderna, samt accepterade hämtning vid grinden, skulle det bli bättre då?

Det låter så. 

Alltså är just detta ett relativt lättlöst problem som inte handlar om kostnader. Föräldrar som regelbundet jobbar / hämtar sent, får anpassa sig eller byta förskola. 

Alltså är problemet chefen, som ?offrar? sin personal och läxar upp er för att ni vill gå hem i tid, för att det ska se bra ut utåt. Problemet är egentligen inte föräldrarna eller verksamheten, utan chefen.

• Anonym (Fs)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-08-02 08:52:46 följande:
    Vi får absolut inte säga eller agera efter eget tycke eller erfarenhet om det inte är förankrat. 
    Jag har själv fått ett uppläxande samtal efter att en vårdnadshavare ringde rektorn efter att jag tagit på min privata jacka under tiden denna hämtade sitt barn. Klockan var då 18.20 och jag hade träning bokad 18.30. Lägger nu aldrig egna aktiviteter före kl 19 för säkerhets skull. 

Med tanke på att du redan hade slutat så hade du all rätt att ta på dig jackan och det skulle givetvis rektorn även upplyst vårdnadstagen om att personalen slutar 18 och är då också redo att gå hem.
    Vill man som förälder ha tid för att gå igenom saker och få information så får man komma tidigare än 18 eller så får de ta det vid ett annat tillfälle. Dålig respekt att strunta i personals arbetstider. 

• Anonym (Tilda)

Det låter helt vansinnigt att du inte får lov att tala om för föräldrarna att din arbetstid är slut när den faktiskt är det. Tycker verkligen facket att det är okej?

• Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Tilda) skrev 2023-08-02 12:12:37 följande:

Det låter helt vansinnigt att du inte får lov att tala om för föräldrarna att din arbetstid är slut när den faktiskt är det. Tycker verkligen facket att det är okej?

Facket bollar vidare till arbetsgivaren, att det är denne som ska ta diskussionen med vårdnadshavare som kommer för sent. Och det görs ju då skriftligt till hela massan, inte till den specifika vårdnadshavaren som dagligen har schema för sina barn till kl 18. Det betyder att personal varje vecka stannar över minst 75 minuter. De flesta kollegor tycker inte att det är något att bråka över, "det är så det är", föräldern har säkert det stressigt mm Jag har inte lust att jobba oavlönat 10-12 timmar per termin. Egentligen rör det sig om mer eftersom man direkt träder in i tjänst när en vårdnadshavare ser en utanför förskolan och man inte börjat eller slutat för dagen (man får information om barnet, ombeds göra något ex ta in extrakläder som glömts osv).
  • Tow2Mater
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-08-02 08:23:45 följande:
    Det går ut som skriftlig information men följs ej. Samma händer under resten av dagen vid hämtningarmen blir ju mest kännbart vid stängning. 
    Då kanske du också kan skriva ut en uppförstorad kopia av den informationen och tejpa upp den på dörren så föräldrar ser det när de kommer.
  • Anonym (K)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-08-02 12:41:48 följande:
    Facket bollar vidare till arbetsgivaren, att det är denne som ska ta diskussionen med vårdnadshavare som kommer för sent. Och det görs ju då skriftligt till hela massan, inte till den specifika vårdnadshavaren som dagligen har schema för sina barn till kl 18. Det betyder att personal varje vecka stannar över minst 75 minuter. De flesta kollegor tycker inte att det är något att bråka över, "det är så det är", föräldern har säkert det stressigt mm Jag har inte lust att jobba oavlönat 10-12 timmar per termin. Egentligen rör det sig om mer eftersom man direkt träder in i tjänst när en vårdnadshavare ser en utanför förskolan och man inte börjat eller slutat för dagen (man får information om barnet, ombeds göra något ex ta in extrakläder som glömts osv).
    Ta hjälp av facket för att få den övertidsersättning ni har rätt till. 
  • Anonym (Förskollärare)
    Tow2Mater skrev 2023-08-02 12:43:37 följande:
    Då kanske du också kan skriva ut en uppförstorad kopia av den informationen och tejpa upp den på dörren så föräldrar ser det när de kommer.
    På en förskola läses ej sådan information (den finns uppsatt på tydlig plats i samtliga tamburer).
     Skriver man däremot "löss" med 1 mm bokstäver har alla läst redan innan färgen hunnit torka. 
Svar på tråden Jobba över gratis