• Anonym (Förskollärare)

Jobba över gratis

Semestern är slut och vardagen tillbaka.
    Jag jobbar på förskola och stänger dvs arbetar ensam till sista barnet gått hem. 
    Min arbetstid är 8.30-18 de dagar jag stänger och på denna terminens schema har haft två stängningar per vecka.

De barn som går hem sist har sluttid kl 18. 
    För arbetsgivaren betyder det att förskolan ska vara tom och att jag ska sluta kl 18.
    För vårdnadshavare betyder det att de kan komma kl 18.
    För mig betyder det att jag alltid får jobba över utan lön alt ibland får lov att sätta upp tiden för att ta ut när det går (ex vid storhelger om barnantalet krymper). 

Vi får inte lov att påtala för vårdnadshavare att vi slutat. Då kan de känna sig påhoppade. 
    För mig betyder det ca 30-60 minuters extra oavlönat tid i veckan.

Fler som har det så här? Det ger mig oerhörd stress. Många har svårt att få med sina barn, vill ta sig tid att prata, sevad barnet gjort etc Den goda relationen med familjerna måste upprätthållas enligt arbetsgivaren som inte förlänger vår arbetstid. 

• Svar på tråden Jobba över gratis
  • Anonym (D)

Men snälla. Typiskt svenskt att vara så mesig. 

Gå till din chef och säg att 18.10 går jag hem! Antingen betalar du övertid eller så lämnar jag sista barnet ensam vid grinden. PUNKT. Så får idioten själv komma och agera gratis barnpassning. 

• Anonym (Förskollärare)
    Anonym (D) skrev 2023-08-02 12:53:04 följande:

Men snälla. Typiskt svenskt att vara så mesig. 

Gå till din chef och säg att 18.10 går jag hem! Antingen betalar du övertid eller så lämnar jag sista barnet ensam vid grinden. PUNKT. Så får idioten själv komma och agera gratis barnpassning. 

Då har jag inget arbete att komma tillbaka till. Jag kan inte hota med att lämna barn ensamma utan tillsyn, då har jag skrivit på min uppsägning sas. 
  • Jemp
    Anonym (Syster) skrev 2023-08-02 08:29:21 följande:

Din arbetstid kan omöjligt sluta kl. 18 om föräldrar kan hämta ända till dess. Du ska prata med chefen om detta och sedan facket om du inte får gehör. Beroende på hur mycket du hinner medan du väntar på någon enstaka sista förälder så kan din arbetstid t ex sluta 18:15 tidigast men kanske något senare till och med. Det betyder att de dagar du ska stänga kanske du borde börja 8:45 istället. Annars kan du fråga din chef när du ska få ut den övertid som uppstår i samband med stängningarna. Du är knappast ensam om det här problemet så ni kan också gå ihop som arbetslag och framföra detta.

Detta ska du självklart inte diskutera med föräldrarna om, det är en arbetsplatsfråga och inget annat.

Ja precis. Problemet handlar ju inte om att föräldern hämtar en minut före eller efter, utan om orimligheten att ts arbetstid slutar samtidigt som sista barnet går hem. 
    Och naturligtvis ska man ha ersättning för övertiden om en förälder blir sen. 
  • Smurre

Naturligt vis ska du påtala det för barnens föräldrar så får dom ta det med din chef om dom har svårt att komma i tid och du ska ha över tid ca 1,5 gånger den tid som du varit kvar

• Anonym (Förskollärare)
    Jemp skrev 2023-08-02 13:04:32 följande:
    Ja precis. Problemet handlar ju inte om att föräldern hämtar en minut före eller efter, utan om orimligheten att ts arbetstid slutar samtidigt som sista barnet går hem. 
    Och naturligtvis ska man ha ersättning för övertiden om en förälder blir sen. 
    Det är helt galet. Vilken annan arbetsplats har samma stängningstid som personalen slutar? 
    Till saken hör ju även att jag inte kan gå när sista barnet gått. Då ska jag kontrollera dörrar, fönster, ev sätta upp stolar mm vilket tar 5-10 minuter då huset består av många rum och avdelningar. 
  • Anonym (Förskollärare)
    Smurre skrev 2023-08-02 13:09:20 följande:

Naturligt vis ska du påtala det för barnens föräldrar så får dom ta det med din chef om dom har svårt att komma i tid och du ska ha över tid ca 1,5 gånger den tid som du varit kvar

Vi får ej ta den diskussionen. Vår relation med vårdnadshavare är långvarig och ska vara god. Med andra ord ska vi bara le och se tacksamma ut (min bittra syn på det). 
  • Smurre

Har du provat att påtala det???
    Att vara dum snäll leder ingenstans du får inte sparken för att du påtalar ett arbetsmiljö problem.

• Anonym (Förskollärare)
    Smurre skrev 2023-08-02 13:25:14 följande:

Har du provat att påtala det???
    Att vara dum snäll leder ingenstans du får inte sparken för att du påtalar ett arbetsmiljö problem.

Till min chef?
    Berättar för henne varje gång jag ska stänga att jag är stressad och på dåligt humör för att jag vet att jag inte kommer komma iväg i tid utan kommer behöva stanna. Det förstör hela arbetsdagen men hon förstår inte.
  • Jemp
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-08-02 13:39:45 följande:
    Till min chef?
    Berättar för henne varje gång jag ska stänga att jag är stressad och på dåligt humör för att jag vet att jag inte kommer komma iväg i tid utan kommer behöva stanna. Det förstör hela arbetsdagen men hon förstår inte.
    Ta det inte som pikar och att du är på dåligt humör. Diskutera sakligt att du ska ha betalt för din arbetstid och att det inte är rimligt att schemat slutar samma minut barnen går hem. Prata i förväg med facket och kolla upp vad som står i kollektivavtal etc. 
Svar på tråden Jobba över gratis