• Anonym (Trust)

Hur vanligt är otrohet i er umgängeskrets?

Är kk med en man och vi båda är singlar. Han har berättat att han hade en älskarinna när han var gift och att alla hans tre närmsta vänner (gifta) har älskarinnor. Hur vanligt är detta egentligen? Jag har aldrig haft någon otrohet i min umgängeskrets, vad jag vet, och detta väcker funderingar hos mig.

Vi är 40+ om det spelar någon roll. 

• Svar på tråden Hur vanligt är otrohet i er umgängeskrets?
  • Mimosa86

Fast det finns ju olika grader av otrohet.

Kan ett enda snedsteg i fyllan på en konferens jämställas med att aktivt ha en älskarinna vid sidan om?

Jag tror otrohet nr 1 ovan är vanligt. Nr 2 däremot förkommande men hör inte till vanligheterna.

Man måste vara realist. Jag har känt min man halva mitt liv. Är det rimligt att vi ska leva 40 år till utan att någon gång ha sårat varandra? Utan att tabbat oss eller råkat göra något dumt under alkoholens påverkan? Jag hoppas ju och vill att vi ska vara två helgon, men får faktiskt inse att bara är människor. 

• Anonym (jag)
    Mimosa86 skrev 2023-08-09 00:03:38 följande:

Fast det finns ju olika grader av otrohet.

Kan ett enda snedsteg i fyllan på en konferens jämställas med att aktivt ha en älskarinna vid sidan om?

Jag tror otrohet nr 1 ovan är vanligt. Nr 2 däremot förkommande men hör inte till vanligheterna.

Man måste vara realist. Jag har känt min man halva mitt liv. Är det rimligt att vi ska leva 40 år till utan att någon gång ha sårat varandra? Utan att tabbat oss eller råkat göra något dumt under alkoholens påverkan? Jag hoppas ju och vill att vi ska vara två helgon, men får faktiskt inse att bara är människor. 

Klar det kan för i båda fallen sviker och ljuger man och tycker bevisligen inte att ens förhållande är tillräckligt viktig för att låta bli att riskera att ha sönder den. Och i båda fallen har man minimal respekt för sin partner.

Din fråga är som att fråga, går det att jämföra ett enstaka [valfri vidrig handling] med en [värre valfri vidrig handling]? Givetvis är den värre värre, men det betyder ju inte att den första blir mindre vidrig för det. Det du gör här är att försöka få den första att framstå som bättre genom att jämföra det med något värre, och det är ju inte att vara realistisk utan snarare ren rationalisering.

Prova och byta ut otrohet i ditt resonemang mot till exempel hustrumisshandel så framgår det ju ganska tydligt hur snedvridet ditt resonemang är. Vi provar...

Fast det finns ju olika grader av misshandel

Kan ett enda slag i fyllan på en konferens jämställas med att aktivt misshandla sin partner dagligen?

Jag tror våld nr 1 ovan är vanligt. Våld Nr 2 däremot förkommande men hör inte till vanligheterna.

Man måste vara realist. Jag har känt min man halva mitt liv. Är det rimligt att vi ska leva 40 år till utan att någon gång ha slagit varandra? Utan att tabbat oss eller råkat göra något dumt under alkoholens påverkan? Jag hoppas ju och vill att vi ska vara två helgon, men får faktiskt inse att bara är människor. 
  • Anonym (Vanligt)

Är rätt vanligt enligt min erfarenhet. Ofta får man höra det i efterskott när ett förhållande har spruckit. Min egen far var en riktig häradsbetäckare och lyckades hålla det hemligt för oss i familjen under 30 års tid. När han väl blev avslöjad och valde att lämna mamma så var det många som kom till mamma och berättade vad de sett och hört. Även ett par av hans f.d. älskarinnor kontaktade mamma och berättade.

En av mina bästa vänner (vi är män) berättade för mig för några år sedan att han hade en älskarinna. Det skulle jag aldrig ha trott honom om! Men han avslutade det utan att frun fick veta nåt och vi båda är rätt säkra på att hon skulle lämna honom omgående om hon fick reda på det.

Så jag tror att det verkligen inte är ovanligt med otrohet och att det mesta ändå aldrig blir känt för nån annan än de två och även ofta bara känt inom familjen när man väljer att fortsätta vara ihop.

• Pixie99

Ingen aning faktiskt, det här är ju inte direkt sånt som man pratar om med sina vänner. Jag tror dock att det är vanligare än man tror och jag har ett par gånger sett på ganska nära håll vilken förödelse det kan skapa.

Men sen finns det också en fråga om hur man definierar otrohet. För vissa är det enbart penis i vagina, medan för andra är det att visa håret för en främling, gå på en lunch med en kollega av motsatt kön, eller att bli glad för en komplimang från en okänd person på gymet.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Ingen aning. Det pratas väl inte öppet om sånt?

Jag känner bara till enstaka fall i bekantskapskretsen. Det senaste var länge sen nu. De flesta par vi känner verkar trogna och lyckliga. Jag är väl medveten om att skenet kan bedra, men det vet man ju inte. Varför grubbla över det?

Otrohet är vanligt ja, men det betyder inte att alla är otrogna, eller ens de flesta. Dessutom räknas all otrohet in i statistiken. Att någon bedrog sin partner eller fd partner för 30 år sen eller gjorde en dum grej på fyllan för 15 år sen, betyder inte att de har varit otrogna sen dess.

Bara en mindre andel är notoriskt otrogna.

• Anonym (Lis)

Vet 4 vänner så här på rak arm som varit tillsammans med män som varit otrogna. 

Kommer inte på nån väninna som varit otrogen mot sin partner.

• FrkE

Tror det är vanligare när man blir lite äldre och har ett långt förhållande som är lite  tråkigt men som man ända trivs rätt ok i. 
    Är otrogen med en av min makes bästa vänner som också är gift sedan  20 år. Han är lite äldre. Vi har träffats i ca 5 år nu och det är fantastiskt att bara träffa nån och njuta med

• Anonym (25 år)
    FrkE skrev 2023-08-10 15:09:10 följande:

Tror det är vanligare när man blir lite äldre och har ett långt förhållande som är lite  tråkigt men som man ända trivs rätt ok i. 
    Är otrogen med en av min makes bästa vänner som också är gift sedan  20 år. Han är lite äldre. Vi har träffats i ca 5 år nu och det är fantastiskt att bara träffa nån och njuta med

Håller med dig här. När förhållandet är långt och man är lite allmänt uttråkad är det lätt att falla för någon ny och spännande. 

Själv har jag en älskare som också är gift sedan 25 år tillbaka. Vi har träffats i ett år och det lyfter hela mitt liv. 

Det är inget jag berättar för någon. Däremot vet jag flera, både män och kvinnor (fast flest män), som är otrogna i sina relationer. Det där är nog klart vanligare än vad jag trodde från början. 
  • Anonym (Bagarn)

Ett snedsteg som det sen hålls tyst om är nog rätt vanligt dessvärre. En större otrohetsaffär verkar också bli allt vanligare. Jag är ju inte purung längre och jag har tyvärr själv varit otrogen alla mina partners på något sätt utom 2 av dem.

• Anonym (Glader)
    FrkE skrev 2023-08-10 15:09:10 följande:

Hur får man det tråkigt efter 20 år?
    Gift sen 20 år tillbaks och varit tillsammans i 25 år och inget i vårt förhållande är tråkigt på något plan.
Svar på tråden Hur vanligt är otrohet i er umgängeskrets?