• Anonym (Trust)

Hur vanligt är otrohet i er umgängeskrets?

Är kk med en man och vi båda är singlar. Han har berättat att han hade en älskarinna när han var gift och att alla hans tre närmsta vänner (gifta) har älskarinnor. Hur vanligt är detta egentligen? Jag har aldrig haft någon otrohet i min umgängeskrets, vad jag vet, och detta väcker funderingar hos mig.

Vi är 40+ om det spelar någon roll. 

• Svar på tråden Hur vanligt är otrohet i er umgängeskrets?
  • Anonym (Vanligare)

Jag är helt övertygad att det är vanligare än vad de flesta av oss tror, såväl i min egen umgängeskrets som i alla andra. 

De allra flesta av oss vill av förklarliga skäl förneka det eller förminska det, medvetet eller omedvetet. Den som är otrogen gör oftast sitt bästa för att dölja det och de som ser, misstänker eller skulle kunna upptäcka det väljer allra oftast att blunda för det.
    Det är minst sagt obekvämt för de allra flesta att erkänna att det är ganska vanligt för då blir det ju uppenbart att risken är ganska stor också i ens egen relation.

Alla känner vi till att det är ganska många otroheter som faktiskt avslöjas eller blir kända av en eller annan orsak.
    Samtidigt är det rimligt förmoda att det är väldigt många fler som aldrig blir kända eftersom den otrogna gör sitt bästa för att dölja det och de flesta i närheten väljer att blunda för det.
    Räknar man ihop båda dessa faktorer så kan man inte förneka att sannolikt är  det vanligare än vad de flesta tror, eller vad vi vill tro. Mycket vanligare!

• Anonym (Vanliga än man tror)

Min bästa vän var otrogen mot sin man.
    En annan väninna blev bedragen, fick reda på det när älskarinnan var gravid i 5:e månaden. 
    Min man blev raggad på av en kvinna (arbetskamrat) som var ute efter något (gissningsvis ett förhållande) och när han inte ville ge henne det (bad henne fara åt helvete) då drog hon till hans kompis och kompisen hade inga problem att hoppa i säng med henne sen drog hon vidare till nästa man på företaget  (som också var gift). 
    En vän till oss var otrogen mot sin sambo, idag är han gift med kvinnan han var otrogen med. 
    Ett annat par, gifta på var sitt håll, föll för varandra på arbetsplatsen, var otrogna båda två. Lämnade sina respektive för att leva tillsammans.

Detta är vad jag vet har hänt.... Det finns ju massvis som man inte får reda på. Så otrohet är vanligare än vad man tror. 

• Anonym (Love)

Nej. 

Bland oss är det vanligare att man har älskarinnor eller älskare som make/makan vet om och tycker är okej. Eller att man har en ytterligare partner tillsammans. 

Anonym (Love) skrev 2023-08-08 09:43:57 följande:

Nej. 

Bland oss är det vanligare att man har älskarinnor eller älskare som make/makan vet om och tycker är okej. Eller att man har en ytterligare partner tillsammans. 

Fast då är det inte otrohet 
  • Tecum
    Anonym (Vanligare) skrev 2023-08-08 09:21:11 följande:

Jag är helt övertygad att det är vanligare än vad de flesta av oss tror, såväl i min egen umgängeskrets som i alla andra. 

De allra flesta av oss vill av förklarliga skäl förneka det eller förminska det, medvetet eller omedvetet. Den som är otrogen gör oftast sitt bästa för att dölja det och de som ser, misstänker eller skulle kunna upptäcka det väljer allra oftast att blunda för det.
    Det är minst sagt obekvämt för de allra flesta att erkänna att det är ganska vanligt för då blir det ju uppenbart att risken är ganska stor också i ens egen relation.

Alla känner vi till att det är ganska många otroheter som faktiskt avslöjas eller blir kända av en eller annan orsak.
    Samtidigt är det rimligt förmoda att det är väldigt många fler som aldrig blir kända eftersom den otrogna gör sitt bästa för att dölja det och de flesta i närheten väljer att blunda för det.
    Räknar man ihop båda dessa faktorer så kan man inte förneka att sannolikt är  det vanligare än vad de flesta tror, eller vad vi vill tro. Mycket vanligare!

Jag tror tvärtom att det är de otrogna som vill normalisera sin otrohet genom att säga att "alla gör så". Då är det lättare att döva samvetet genom att intala sig att man tillhör en majoritet.

Naturligtvis förekommer otrohet i alla grupper och långtifrån allt kommer fram. Men ändå, jag bor på en liten ort där "alla känner alla" och det är inte så lätt att smyga och smussla utan att någon märker det. Skvaller frodas men det är ändå sällan man hör om just otrohet. Jobbresor är ett gyllene tillfälle till otrohet, men de gånger jag varit iväg med övernattning har jag aldrig märkt något trots att jag försökt kolla.

Visst, jag kan ha fel men jag tror ändå att det beror mycket på vilka kretsar man rör sig i och vilken typ av personer man umgås med.
    Tecum skrev 2023-08-08 09:56:44 följande:
    Jag tror tvärtom att det är de otrogna som vill normalisera sin otrohet genom att säga att "alla gör så". Då är det lättare att döva samvetet genom att intala sig att man tillhör en majoritet.

Naturligtvis förekommer otrohet i alla grupper och långtifrån allt kommer fram. Men ändå, jag bor på en liten ort där "alla känner alla" och det är inte så lätt att smyga och smussla utan att någon märker det. Skvaller frodas men det är ändå sällan man hör om just otrohet. Jobbresor är ett gyllene tillfälle till otrohet, men de gånger jag varit iväg med övernattning har jag aldrig märkt något trots att jag försökt kolla.

Visst, jag kan ha fel men jag tror ändå att det beror mycket på vilka kretsar man rör sig i och vilken typ av personer man umgås med.
    Kvinnan som försökte få min man att var otrogen använde just frasen "alla har ju lite kul vid sidan om". Alltså när jag fick veta det kokade jag!
    Om man nu är ute efter en tur i sänghalmen behöver man ju inte jaga de som är upptagna!
  • Anonym (Love)
    Anonym (Vanliga än man tror) skrev 2023-08-08 09:51:05 följande:
    Fast då är det inte otrohet 

Det är jag mycket medveten om?

• Anonym (jag)
    Tecum skrev 2023-08-08 09:56:44 följande:

Nä jag tror inte du har fel Flört
    Att otrogna människor mer än gärna normaliserar sin otrohet är ju standard.
  • Anonym (jag)
    ALEXANDER W skrev 2023-08-08 08:38:16 följande:

Ursäkta att jag tycker att det är lite patetiskt med alla uttalanden om att "i min vänskapskrets sker inte detta". Herregud titta bara på statistik som finns hur ofta ngn har haft en affär. Jag skulle nog vilja påstå att 90% som är i ett förhållande ofta har en låg profil generellt i frågan. Man berättar inte för sina vänner att man träffas på ett hotell under en affärsresa eller att man åker ut i skogen för att ha sex mot ett träd. Det kanske detta som gör att vissa äktenskap fungerar när man är på kamratnivå istället för typ ett spontant knull i badrummet.

Statistiken säger runt 30-40%, men dessa behöver inte vara jämt utdelade bland hela befolkningen och i vissa umgängeskretsar kan det vara vanligare än andra. I vissa kretsar knullas det friskt till höger och vänster i andra förekommer det mer sällan.
  • Anonym (Herren)
    Anonym (jag) skrev 2023-08-08 13:20:15 följande:
    Statistiken säger runt 30-40%, men dessa behöver inte vara jämt utdelade bland hela befolkningen och i vissa umgängeskretsar kan det vara vanligare än andra. I vissa kretsar knullas det friskt till höger och vänster i andra förekommer det mer sällan.

Det är näst intill omöjligt att få till någon vettig statistik som går att förhålla sig till. De flesta som är otrogna skulle aldrig aldrig erkänna det, tar med sig det i graven.

Vilket trams att vissa kretsar skulle vara bättre än andra. Har folk verkligen koll på sina vänners sexliv, på den nivån. Att påstå det är att vara lite naiv. Jag kan däremot tro att det skulle vara mer chockerande i vissa Än andra.

Svar på tråden Hur vanligt är otrohet i er umgängeskrets?