Anonym (Vanligare) skrev 2023-08-08 09:21:11 följande:
Jag är helt övertygad att det är vanligare än vad de flesta av oss tror, såväl i min egen umgängeskrets som i alla andra.
De allra flesta av oss vill av förklarliga skäl förneka det eller förminska det, medvetet eller omedvetet. Den som är otrogen gör oftast sitt bästa för att dölja det och de som ser, misstänker eller skulle kunna upptäcka det väljer allra oftast att blunda för det.
Det är minst sagt obekvämt för de allra flesta att erkänna att det är ganska vanligt för då blir det ju uppenbart att risken är ganska stor också i ens egen relation.
Alla känner vi till att det är ganska många otroheter som faktiskt avslöjas eller blir kända av en eller annan orsak.
Samtidigt är det rimligt förmoda att det är väldigt många fler som aldrig blir kända eftersom den otrogna gör sitt bästa för att dölja det och de flesta i närheten väljer att blunda för det.
Räknar man ihop båda dessa faktorer så kan man inte förneka att sannolikt är det vanligare än vad de flesta tror, eller vad vi vill tro. Mycket vanligare!
Jag tror tvärtom att det är de otrogna som vill normalisera sin otrohet genom att säga att "alla gör så". Då är det lättare att döva samvetet genom att intala sig att man tillhör en majoritet.
Naturligtvis förekommer otrohet i alla grupper och långtifrån allt kommer fram. Men ändå, jag bor på en liten ort där "alla känner alla" och det är inte så lätt att smyga och smussla utan att någon märker det. Skvaller frodas men det är ändå sällan man hör om just otrohet. Jobbresor är ett gyllene tillfälle till otrohet, men de gånger jag varit iväg med övernattning har jag aldrig märkt något trots att jag försökt kolla.
Visst, jag kan ha fel men jag tror ändå att det beror mycket på vilka kretsar man rör sig i och vilken typ av personer man umgås med.