• Anonym (Trust)

Hur vanligt är otrohet i er umgängeskrets?

Är kk med en man och vi båda är singlar. Han har berättat att han hade en älskarinna när han var gift och att alla hans tre närmsta vänner (gifta) har älskarinnor. Hur vanligt är detta egentligen? Jag har aldrig haft någon otrohet i min umgängeskrets, vad jag vet, och detta väcker funderingar hos mig.

Vi är 40+ om det spelar någon roll. 

• Svar på tråden Hur vanligt är otrohet i er umgängeskrets?
  • Anonym (Abv)

Jag vet en kvinna som skaffar pojkvänner vid sidan av och byter vart 3:e år typ. Hennes man vägrar tro oss så vi har gett upp att försöka förklara.

• Postman

Känner inte till något i min vänkrets. Vet några på jobbet men bara genom rykten. 

• Anonym (Ojbvfd)

Vet ingen i min omgivning som varit otrogen eller har någon vid sidan av, men om någon har det så kanske den personen håller det för sig själv. 

• Anonym (....)

Jag vet en kompis som varit otrogen och en som blivit (blir) bedragen.

För mig är det många! Speciellt eftersom otrohet är något de flesta nog håller tyst om!

• Anonym (Grannen)

Jag vet att min manliga granne har en älskarinna. 
    Dom båda är gifta på var sitt håll. Hon är ca 15 år äldre än han.

• Anonym (K)
    Postman skrev 2023-08-04 21:21:48 följande:

Känner inte till något i min vänkrets. Vet några på jobbet men bara genom rykten. 

Tror att det är lika vanligt på Strandvägen som i Huddinge. Det är ingen klassfråga.
  • Anonym (jag)
    Anonym (Trust) skrev 2023-08-04 14:56:54 följande:
    Hur vanligt är otrohet i er umgängeskrets?

Är kk med en man och vi båda är singlar. Han har berättat att han hade en älskarinna när han var gift och att alla hans tre närmsta vänner (gifta) har älskarinnor. Hur vanligt är detta egentligen? Jag har aldrig haft någon otrohet i min umgängeskrets, vad jag vet, och detta väcker funderingar hos mig.

Vi är 40+ om det spelar någon roll. 

Samma här. väldig få som varit otrogna bland mina vänner men när man hör om hur många andra beter sig så undrar man vafan det är för fel på vissa människor.

Vad gäller din KK så är det väl bra att han sa det för då vet du att det där är nog ingen du satsa på en långvarig relation med för han lär ju göra likadant mot dig med.
  • Anonym (jag)
    Anonym (Spegel) skrev 2023-08-04 16:53:13 följande:

Det är väl omöjligt att veta. Man brukar ju just inte berätta om sin otrohet. I regel inte förrän den kommit upp till ytan och orsakat en kris i förhållandet.

Men förmodligen är det mycket vanligare än man tror. Gränserna är nog ganska diffusa också. Jag skulle t.ex. tycka att det vore otrohet så fort man gjorde något som man inte kunnat visa inför sin partner, medan andra kanske drar gränsen vid kyssar eller sex. Man kan tycka att ett par borde vara helt överens om vad som gäller, men så är det knappast alltid.

Nja, gränsen är inte så diffus,  jag menar bara det att man gör det i smyg och inte gärna vill att ens partner får reda på det tyder ju på att man är nog rätt medveten om att det inte är ok, annars skulle man ju vara öppen med det. Så var gränsen går är nog de allra flesta nog ganska medvetna om.

Så att par inte är "överens" om var gränsen går tror jag inte ett dugg på, det handlar nog mer om hur mycket skit var och en är beredda att ta innan de får nog men ATT det är ett skitbeteende tror jag nog de flesta är ganska överens om. 
  • Anonym (Trust)

Svar till #18 (går inte att citera)

Kommer inte inleda något seriöst med min KK pga hans historik. Problemet är väl om jag inleder något med någon annan, att våga känna den där tilliten. Otrohet är väl ingen man erkänner att man varit om man vill ha ett seriöst förhållande. Anledningen till att min KK kunde vara öppen med det var väl för att vi inledde vår relation med tanken att det inte ska bli seriöst. Så han hade ju inget att förlora genom att berätta. 

• ALEXANDER W

Ursäkta att jag tycker att det är lite patetiskt med alla uttalanden om att "i min vänskapskrets sker inte detta". Herregud titta bara på statistik som finns hur ofta ngn har haft en affär. Jag skulle nog vilja påstå att 90% som är i ett förhållande ofta har en låg profil generellt i frågan. Man berättar inte för sina vänner att man träffas på ett hotell under en affärsresa eller att man åker ut i skogen för att ha sex mot ett träd. Det kanske detta som gör att vissa äktenskap fungerar när man är på kamratnivå istället för typ ett spontant knull i badrummet.

Svar på tråden Hur vanligt är otrohet i er umgängeskrets?