• Vuisin

Äggdonation 2023/2024

Hej! Någon som planerar äggdonation och vill följas åt? Jag och min man har gjort sex IVF:er och tre FET utan och lyckas och vi har nu bestämt oss för att gå vidare med äggdonation. <3 

• Svar på tråden Äggdonation 2023/2024
  • Anonym (Daisy)
    Björkenli skrev 2025-05-03 00:40:58 följande:

Vore intressant att höra lite om hur ni andra valde donator, eller donatorer, om ni gör det ensamma som mig. 

Jag hittade tillslut en äggdonator som kändes riktigt bra. Först hade jag valt bort henne för att jag var lite osäker på utseendet och att hon har mycket mörkare hår än mig. 
    Men sen insåg jag att jag hade svårt att släppa henne pga hennes personlighet. Och efter ett tag insåg jag att jag inte kommer hitta någon som matchar mina önskemål om personlighet bättre. 
    Och efter det ändrades hur jag såg på hennes utseende, och tyckte hon kändes väldigt bra där också. 

Visserligen mörkare än mig, men då var jag noga med att ta en blond manlig donator. Då tänkte jag att chansen är rätt stor att barnet inte blir satt detå mycket mörkare än mig att man tänker på det.  Och att med en blond dansk manlig donator tänkte jag att barnet skulle se skandinaviskt ut.  Äggdonatorn är via Olgakliniken,  så rysk. Därför var det viktigt för mig att barnet skulle kunna se svensk ut,  så att folk inte undrar om jag har adopterat...

Jag fick inte samma "kontakt"/känsla för spermadonatorn som med äggdonatorn,  men självklart tyckte jag att spermadonatorn verkade vara en bra person och ha många bra egenskaper. 
    Men jag valde honom mycket för att få in de ljusa dragen och att personalen på spermabanken sa att han var mest lik mig (mailade in massa bilder).

Vore intressant att höra hur ni andra valde och hur ni ser på donatorerna och så.

Båda mina är öppna också. 
    Äggdonatorn var anonym först men ändrade sig och blev öppen,  så det kändes jättebra. 

Vi har anonym donator och vet bara hårfärg, ögonfärg, längd, ålder och etnicitet. Inget om personlighet etc och är också helt ointresserad av att veta det och vill absolut inte se någon bild. Vill inte se donatorn när jag tittar på vårt barn, och personlighetsdrag och liknande ärver man ju knappt ändå. Barnet kommer ju få oerhört mycket mer från dig när det gäller person, sätt, bildning etc än från äggonatorn. 

Tycker inte det är så viktigt med utseende heller egentligen, så länge det inte är uppenbart att det avviker från mig.  jJag har två brorsbarn och de är heeelt olika varandra och inte särskilt lika någon av föräldrarna varken till utseende eller person. 

Vi använder dock min partners spermier vet ju inte om jag känt samma om vi haft dubbeldonation, fast jag tror nig det. 

• Björkenli

Intressant att höra hur ni andra tänkte!

För mig betydde det väldigt mycket att se bild så jag valde klinik efter det,  eftersom inte alla kliniker erbjuder det.  Men utseendet var ändå inte lika viktigt som personligheten. 

Men jag kan absolut också förstå att man inte vill se bild!
    Kan förstå båda perspektiven.

• Kronärtskocka

Här händer det mycket. Så roligt med en aktiv tråd för er som är igång med försök.

Grattis Björkenli! Så skönt med plus vid första försöket. Jag tror likt Daisy att alla tankar och känslor är normala. Det är så livsomvälvande att vänta barn, vi ska öppna våra känslor och förbereda oss. Och en del av det kan vara att känna: oj, vad har jag gett mig in på? Hoppas du hittar stöd om du känner att du är i behov av det. Din barnmorska kan säkert vara stöd, de har ofta andra att hänvisa till också när man väl är gravid. (Samhället har mycket stöd för gravida och föräldrar.)

Gällande donatorer har jag barn som tillkommit med hjälp av donerad sperma tidigare. Deras donatorer har jag inte vetat något eller bara lite om utifrån hur reglerna sätt ut i Sverige respektive Danmark när de blev till. Det gjorde att jag visste att jag inte behövde veta så mycket nu heller. På den klinik jag valt fick man bara veta ålder, hårfärg, ögonfärg, längd, vikt samt om de donerat innan. Likt anonym skrev vill jag heller inte veta för mycket, då jag är rädd att tolka barnet mer utifrån donatorn då. Barnet är sin egen person och kommer med sin egen personlighet. Finns andra saker såsom medicinsk historia och ärftlighetsgrejer jag mer önskar att jag visste. Sedan vet jag ju inte i framtiden vad mitt barn önskar veta.

För mig som använt mig av fyra äggdonatorer totalt för att bli gravid hade det också varit svårt om jag känt för mycket för någon av dem på vägen. ( Det har jag tyckt varit jobbigt med spermadonatorerna. Det är så lätt att man börjar nörda ned sig i alla olika aspekter av dem att jag blir alldeles trött.)

Hoppas allt gått bra idag Dais! Nu kommer de långa dagarna av väntan. Hoppas du får må bra.

Lycka till snart Always choklad!

• Anonym (Daisy)
    Always choklad skrev 2025-05-07 15:47:06 följande:

@DAISY

Lycka till idag.
    Håller tummar och tår.
    Själv blir det 21a Maj transfer om allt går enligt plan.

Tack! Allt gick bra med transfern idag, så skönt! Fick med mig en femdagars 3BB blasto hem så nu är det bara att hålla tummarna att det lilla livet fastnar. Jag och sambon fick även en mysig dag i köpenhamn med strosande på stan och lunch i perfekt soligt vårväder Innan vi åkte hem igen. 

jag tog ett progesteron test via blodkollen dagen innan och fick svaret samma dag, jag var orolig att det skulle ligga lågt men det låg snarare lite högt på 70 nmol/l, vilket jag tror motsvarar 22 ng/ml. Men läkaren på kliniken tyckte att det var bra så jag får väl lita på det. 

vi har två embryon kvar i frysen men gud vad skönt det hade varit om det tog sig på första försöket? 

21 maj är min testdag så då får vi lycka till båda två den dagen! Fast jag kommer nog testa från dag 5 och framåt tror jag, har inte tålamodet att vänta!

• Björkenli
    Anonym (Daisy) skrev 2025-05-07 21:45:40 följande:

Tack! Allt gick bra med transfern idag, så skönt! Fick med mig en femdagars 3BB blasto hem så nu är det bara att hålla tummarna att det lilla livet fastnar. Jag och sambon fick även en mysig dag i köpenhamn med strosande på stan och lunch i perfekt soligt vårväder Innan vi åkte hem igen. 

jag tog ett progesteron test via blodkollen dagen innan och fick svaret samma dag, jag var orolig att det skulle ligga lågt men det låg snarare lite högt på 70 nmol/l, vilket jag tror motsvarar 22 ng/ml. Men läkaren på kliniken tyckte att det var bra så jag får väl lita på det. 

vi har två embryon kvar i frysen men gud vad skönt det hade varit om det tog sig på första försöket? 

21 maj är min testdag så då får vi lycka till båda två den dagen! Fast jag kommer nog testa från dag 5 och framåt tror jag, har inte tålamodet att vänta!

Det låter som en härlig dag!  
    Har samma minne från Köpenhamn, god mat vid hamnen där, härlig atmosfär i Köpenhamn. Känsla av hopp. 

Håller tummarna att det ska ta nu!! Förlåt men jag minns inte, är det första försöket..?

Jag började också testa tidigt, med såna testa ofta stickor... Jag försökte läsa på hur mycket hcg dessa kan detektera och när man får såna nivåer hcg...

Så jag var helt övertygad om att jag inte blivit gravid..
    Sen köpte jag ett dyrare test, "testa tidigt", kofta dagar senare, bara för att få bekräftat att det var negativt typ, och då kunde jag inte tro att det var sant att det var positivt!!

Så nu i efterhand kan jag verkligen förstå poängen med att inte testa tidigt.  Gud va mycket onödigt lidande i flera dagar innan... oro om stickan stämmer... slå knut på sig själv att försöka analysera om man kan ana ett svagt streck..

Men jag vet, man är ju nyfiken...!...
  • Björkenli

@ kronärtskocka 

Å hade skrivit ett svar men så försvann det... störigt..

Men iaf kul att se dig igen!
    Och tack för gratulationen och orden. Kändes skönt att höra att det nog kan kännas lite hur som helst i början. 

Kanske speciellt när man gör det själv och utan så mycket stöd omkring sig..

Vill du påminna mig var du är på din resa. Du skrev 4 äggdonatorer för att bli gravid, så är du gravid nu?
    Varför tog det så många försök, visste dom det
    ....? Bara otur?

Kan förstå ditt resonemang kring val av donator med tanke på din tidigare erfarenhet  

Jag hamnade där att han fäste mig vid äggdonatorn, men än så länge tycker jag bara det känns skönt för då känns det som att jag verkligen valde rätt. Med spermadonatorn har jag inte samma känsla av rätt match,  men jag är fortfarande nöjd över valet och så, men inte samma känsla. 

• Anonym (Daisy)
    Björkenli skrev 2025-05-07 22:17:07 följande:
    Det låter som en härlig dag!  
    Har samma minne från Köpenhamn, god mat vid hamnen där, härlig atmosfär i Köpenhamn. Känsla av hopp. 

Håller tummarna att det ska ta nu!! Förlåt men jag minns inte, är det första försöket..?

Jag började också testa tidigt, med såna testa ofta stickor... Jag försökte läsa på hur mycket hcg dessa kan detektera och när man får såna nivåer hcg...

Så jag var helt övertygad om att jag inte blivit gravid..
    Sen köpte jag ett dyrare test, "testa tidigt", kofta dagar senare, bara för att få bekräftat att det var negativt typ, och då kunde jag inte tro att det var sant att det var positivt!!

Så nu i efterhand kan jag verkligen förstå poängen med att inte testa tidigt.  Gud va mycket onödigt lidande i flera dagar innan... oro om stickan stämmer... slå knut på sig själv att försöka analysera om man kan ana ett svagt streck..

Men jag vet, man är ju nyfiken...!...
    Ja det är första försöket för mig, men har varit gravid naturligt 9 ggr tidigare (missfall varje gång). Jag brukar i vanliga fall testa med billiga stickor först, men nu har jag faktiskt bunkrat upp med några clearblue digitalt tidigt test. Så nu är det bara att vänta i 7000 år innan det dags att testa :)
  • Björkenli

Ja väntan är sååå lång....

Va bra att du kör riktiga test på en gång,  då slipper du lite vånda iaf. 

Jag tog clear blue exact 1v efter insättning först.  For trodde att stickan skulle vara tillförlitlig efter dag 5-7. Men det var det ju inte alls... stickan började bli positiv dag 9 tror jag..

• Björkenli

Jag berättade nu för en kompis i Kanada om min graviditet. Han skev så fint: 

"I wouldn?t overthink the genes aspect, it may not be exactly the same but people love their adopted kids a lot and actually carrying and giving birth will be far more bonding than that! You will be growing this child from scratch! All the building materials will be yours just someone else?s blueprint."

Jag har faktiskt aldrig tänkt på det på det sättet, konstigt nog! Men självklart bildas barnet bara från celler från min kropp. Så när barnet föds kommer ritningen eller receptet inte vara från mig, men alla" ingredienser" kommer vara från mig,  om man gör liknelse till något man bakar.

Lite coolt att tänka på.

Svar på tråden Äggdonation 2023/2024