• Vuisin

Äggdonation 2023/2024

Hej! Någon som planerar äggdonation och vill följas åt? Jag och min man har gjort sex IVF:er och tre FET utan och lyckas och vi har nu bestämt oss för att gå vidare med äggdonation. <3 

• Svar på tråden Äggdonation 2023/2024
  • Kronärtskocka
    Björkenli skrev 2025-05-08 01:22:14 följande:

@ kronärtskocka 

Å hade skrivit ett svar men så försvann det... störigt..

Men iaf kul att se dig igen!
    Och tack för gratulationen och orden. Kändes skönt att höra att det nog kan kännas lite hur som helst i början. 

Kanske speciellt när man gör det själv och utan så mycket stöd omkring sig..

Vill du påminna mig var du är på din resa. Du skrev 4 äggdonatorer för att bli gravid, så är du gravid nu?
    Varför tog det så många försök, visste dom det
    ....? Bara otur?

Kan förstå ditt resonemang kring val av donator med tanke på din tidigare erfarenhet  

Jag hamnade där att han fäste mig vid äggdonatorn, men än så länge tycker jag bara det känns skönt för då känns det som att jag verkligen valde rätt. Med spermadonatorn har jag inte samma känsla av rätt match,  men jag är fortfarande nöjd över valet och så, men inte samma känsla. 

Min klinik hade då ett paket där de garanterade tre blastocyster/ alternativt graviditet. Vilket lockade mig då jag vet att utfallet vid äggplock kan bli så olika. Men, de trodde nog inte att de skulle behöva använda så många donatorer för att nå tre blastocyster! Mina utfall är ovanliga, att så mkt som kan gå fel går fel?. Min klinik använder bara egna donatorer som gör ägguttag hos dem. 

Klistrar in vad jag skrivit tidigare: 

Försök nr 1. Äggdonator nr 1: En blastocyst som resulterade i ett väldigt tidigt missfall/kemisk graviditet.

Försök nr 2. Äggdonator nr 2, gång 1: Vid det andra försöket gick något fel, så vid ägguttaget hade alla äggen lossnat redan. Det är väldigt ovanligt att det händer.

Försök nr 3. Äggdonator nr 2, försök 2: En blastocyst och blev gravid, men fick missfall efter några veckor.

Försök nr 4. Äggdonator nr 3: Inga embryon utvecklades till blastocyster.

Försök nr 5. Äggdonator nr 4: Fyra blastocyster. Jag blev gravid vid den färska återföringen och tre fryses ned. Barnet är snart ett år.

Kliniken säljer inte längre denna typ av paket. Antar att det inte blev lönsamt. Att det krävdes så många olika donatorer för att få fram tre blastocyster är verkligen otur. De hade inte varit med om det förr. Jag har också använt mig av tre olika spermadonatorer så spermierna ska vara bra. 

Men den sista kombon funkade!

• Kronärtskocka
    Björkenli skrev 2025-05-08 01:22:14 följande:

@ kronärtskocka 

Å hade skrivit ett svar men så försvann det... störigt..

Men iaf kul att se dig igen!
    Och tack för gratulationen och orden. Kändes skönt att höra att det nog kan kännas lite hur som helst i början. 

Kanske speciellt när man gör det själv och utan så mycket stöd omkring sig..

Vill du påminna mig var du är på din resa. Du skrev 4 äggdonatorer för att bli gravid, så är du gravid nu?
    Varför tog det så många försök, visste dom det
    ....? Bara otur?

Kan förstå ditt resonemang kring val av donator med tanke på din tidigare erfarenhet  

Jag hamnade där att han fäste mig vid äggdonatorn, men än så länge tycker jag bara det känns skönt för då känns det som att jag verkligen valde rätt. Med spermadonatorn har jag inte samma känsla av rätt match,  men jag är fortfarande nöjd över valet och så, men inte samma känsla. 

Min klinik hade då ett paket där de garanterade tre blastocyster/ alternativt graviditet. Vilket lockade mig då jag vet att utfallet vid äggplock kan bli så olika. Men, de trodde nog inte att de skulle behöva använda så många donatorer för att nå tre blastocyster! Mina utfall är ovanliga, att så mkt som kan gå fel går fel?. Min klinik använder bara egna donatorer som gör ägguttag hos dem. 

Klistrar in vad jag skrivit tidigare: 

Försök nr 1. Äggdonator nr 1: En blastocyst som resulterade i ett väldigt tidigt missfall/kemisk graviditet.

Försök nr 2. Äggdonator nr 2, gång 1: Vid det andra försöket gick något fel, så vid ägguttaget hade alla äggen lossnat redan. Det är väldigt ovanligt att det händer.

Försök nr 3. Äggdonator nr 2, försök 2: En blastocyst och blev gravid, men fick missfall efter några veckor.

Försök nr 4. Äggdonator nr 3: Inga embryon utvecklades till blastocyster.

Försök nr 5. Äggdonator nr 4: Fyra blastocyster. Jag blev gravid vid den färska återföringen och tre fryses ned. Barnet är snart ett år.

Kliniken säljer inte längre denna typ av paket. Antar att det inte blev lönsamt. Att det krävdes så många olika donatorer för att få fram tre blastocyster är verkligen otur. De hade inte varit med om det förr. Jag har också använt mig av tre olika spermadonatorer så spermierna ska vara bra. 

Men den sista kombon funkade!

• Kronärtskocka

Sorry för dubbelt inlägg.

Livshopp: För mig blev det likt Björkenli och Always choklad beskrivit. Logiken som vann. Antingen räckte pengarna till två ivf försök med egna ägg, vilket utifrån min historik skulle ge två insättningar med ett 2-3 dagars embryo. Eller ett paket med tre blastocyster från donerade ägg. Mina embryon skulle ha en chans till graviditet på kanske 10-20 procent på sin höjd och högre missfallsrisk. Tre insättningar med blastocyster från donerade ägg har uppemot 85-90% chans till levande barn. Så logiken vann. Det var skönt att få byta metod till en metod mer större sannolikhet att lyckas.

Sedan måste man inte gå över till äggdonation. Det är upp till var och en att känna vad som känns rätt för en.

• Björkenli

Kronärtskocka 

Men jösses vilken otur, med två missfall med äggdonation. Och vilken resa du gjort för att få din 1 åring Hjärta
    Ställer samma fråga till dig som till Choklad: vill du berätta hur det har känts för dig att få barn med hjälp av äggdonation? Första tiden,  nu? 

Va fint också att du fick embryo till frysen sista gången. Vill du skaffa fler barn tror du?

På Olgakliniken där jag gjorde har de 3 embryo garanti, som jag köpte.  Men vill man ha baby garanti är det ett annat paket som kostar mycket mer. 

• Always choklad
    Björkenli skrev 2025-05-09 01:30:55 följande:

Chockad

Va härligt att höra om 2 åringen och syskonförsök!

Ja så var det med Olgakliniken för mig också. Med deras sätt att väldigt tydligt beräkna sannolikhetså blev det uppenbart att danska kliniken inte varit helt ärlig..

Vill du skriva något om hur det har känts för dig att få barn via äggdonation? Hur det kändes första tiden med barnet, hur det har känts under de här 2 åren...?

Hej
    Jag vet inte om jag är bästa referensen. Jag har inga barn sedan tidigare så jag känner bara till min verklighet. Det känns 100 % fantastiskt. Och hon är i alla syften min <3
    Aldrig ångrat mig, mest tänkt att varför gjorde jag inte donation tidigare. Men då hade det inte varit just hon heller så allt har en mening.
    När du känner första rörelsen i magen. Det var först då för mig i alla fall som att det var på riktigt

Hon är mest lik min man till utseendet och till viss del min man även i sättet. Men hon är sin egen person och just nu går vi igenom en period där hon bygger sitt ego.
    All tid med ivf och barnlängtan känns som det inte hänt och båda tycker vi att det känns som hon alltid funnits. Svårt att riktigt komma på vad man gjorde innan. Hel skumt, vi har varit tillsammans sedan 2012 men det som verkligen räknas har varit sedan sommaren 2023 när hon föddes. 
    Enda är när de frågar om kända ärvda sjukdommar så är vi helt ovetandes förrutom min sida. Maken är adopterad själv så vi vet inte hur det ser ut där heller. 
  • Björkenli

Tack Choklad, 

Vad fint att höra Hjärta

Fantastiskt.  Kan på något sätt känna igen mig i känslan att man inte minns hur det var före något stort hände..

Som du säger, när man väl fått sitt barn borde man ju känna som du beskrev.. att om resan dit gått till på något annorlunda sätt, så hade man ju inte haft just den personen framför sigHjärta

Ska bli riktigt spännande att lära känna personen som jag bär på..... tänk att om ett år ungefär kommer jag ha en 5 månaders typ... dvs om allt fortsätter gå bra förstås...!
    Helt omöjligt att föreställa sig, när man inte har haft barn tidigare och gör detta ensam..

• Always choklad
    Björkenli skrev 2025-05-10 19:05:58 följande:

Tack Choklad, 

Vad fint att höra Hjärta

Fantastiskt.  Kan på något sätt känna igen mig i känslan att man inte minns hur det var före något stort hände..

Som du säger, när man väl fått sitt barn borde man ju känna som du beskrev.. att om resan dit gått till på något annorlunda sätt, så hade man ju inte haft just den personen framför sigHjärta

Ska bli riktigt spännande att lära känna personen som jag bär på..... tänk att om ett år ungefär kommer jag ha en 5 månaders typ... dvs om allt fortsätter gå bra förstås...!
    Helt omöjligt att föreställa sig, när man inte har haft barn tidigare och gör detta ensam..

Ja det är nog omvälvande oavsett hur det går till att få ett barn. Ja det är fantastiskt att se en liten person utvecklas. Är rätt tidigt man får se de små personligheterna utvecklas. Hade ingen aning att det gick så fort. 
  • Björkenli

Ja det borde vara omvälvande för alla att få speciellt det första barnet..
    När jag skrev att det är svårt att föreställa sig speciellt som ensamstående tänkte jag på faktumet att bli gravid utan att ha en partner och inget sexliv. Kan tänka mig att om jag haft en partner, även om graviditeten skulle ha uppstått via ivf,  så skulle man iaf ha varit fysiskt nära någon..Så kanske en graviditet inte skulle kännas fullt lika abstrakt.. Men kanske hade känts lika abstrakt även om jag hade haft ett sexliv, vem vet. ..

• Anonym (Intresserad)

Jag är intresserad av att göra äggdonation men ännu inte tagit kontakt eller beslut. Fyller 46 i oktober så har inte mycket tid på mig. Bor i Mellansverige. 

Jag undrar hur man går tillväga om det ska bli billigt och smidigt. Då jag är blond och blåögd är jag mest intresserad av kliniker i Norden och har tänkt på Finland och Helsingfors då jag är halvfinsk. Men frågan är om det finns några samarbetspartners i närheten av t.ex. Stockholm så man inte behöver åka till kliniken för ultraljud och att det är omständigt med resorna. 

Dessutom undrar jag vad som krävs för att göra äggdonation. Är det i Sverige svårare att bli beviljad det t.ex. psykologisk utredning? Vad krävs gällande vikten? Jag väger cirka 7 kilo från normalt bmi. Någon som vet? 

• LMSM

min Syster kommer donera till oss.
    det känns rätt oå alla sätt. förstår att allas familjesituationer ser annorlunda ut men hon är den absolut bästa och klokaste människan på jorden så det finns inga tveksamheter till att hon skulle känna att det var hennes barn. 

Sjölv ser jag inga problem med att det är hennes och inte en enda känd donator heller . det bara känns positivt att hon tom kanske kommer älska barnet lite mer på det sättet :) ju mer kärlek ett barn får desto bättre tänker jag :)

och barnet kommer veta vart den kommer ifrån och ha det nära sig. Dessutom delar vi ju DNA . För mig är det det absolut bästa i den här situationen. jag känner mig för första gången på väldigt väldigt länge lite hoppfull igen med en ysyn på framtiden. min syster har på ritkigt räddat mig Och jag kunde inte vara med tacksam än vad jag är över hennes osjälviska handling. 

Svar på tråden Äggdonation 2023/2024