• Anonym (Mamma)

När blev det normalt att vara lättkränkt?

Jag har en dotter på 19 år som är extremt lättkränkt å allas vägnar vilket min son som är något yngre tycker är svinkul och trycker på alla knappar han bara kan för att irritera. Och i mitt tycke är det ett ganska stort hyckleri bakom det hela också. Kansje inte alltid så men definitivt i min dotters fall. Dottern kan ex.vis säga att sonen är rasistisk men kan absolut inte tänka sig att bo i ett sämre område för det är läskigt och vägrar sen specificera vad hon är rädd för. Hon säger sig vara djurvän och rädd om miljön eftersom hon är vegetarian men har inga problem med att hävda att hon behöver den senaste iphonen, kläder från långtbortistan och färgar håret ofta.

Det här tycker jag är något som även syns på Familjeliv i diverse trådar. Jag är därför nyfiken på när denna lättkränkthet tog fart och vad som triggade den. Verkar mest vara kvinnor som känner sig kränkta också Visst fanns det ett fåtal lättkränkta på min tid också men nu känns det som det exploderat. 

• Svar på tråden När blev det normalt att vara lättkränkt?
  • Auditanne

Förstår tanken med miljön men det andra? Varför är det rasistiskt att inte vilja bo i utsatta områden där brottsligheten är högre?
    Handlar ju om att måna om sin egen trygghet och inte om att hata folk av annan ras. 

• Anonym (Äpplet faller inte långt...)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-09-15 23:57:29 följande:
    Om man vill vara seriöst miljömedveten så ska man inte tjata efter senaste tekniken för runt 15-20 tkr (som man absolut inte pröjsar själv för man vägrar jobba ihop egna pengar) eller beställa en massa skit som ska flygas till Sverige och tycka att man har kompenserat för det för att man är vegetarian. Hon ska även "försvara" folk som inte vill vara ett specifikt kön (jisses) samt trashtalkar gärna typ alla män (för dom är alla våldtäktsmän) samtidigt som hon är totalt beroende av att ha en pojkvän. Och jag har egentligen ingenting emot en suverän debatt/diskussion förutsatt att man kan backa upp den med lite härliga fakta dvs rapporter och liknande men hennes "info" kommer från typ tiktok och innehåller noll fakta och bara en massa känslor vilket är så grymt pinsamt. 

Jag skrattar åt min sons provokationer för i mitt tycke är dom på så låg nivå så dom blir komiska. Hade jag skrattat åt det dotterns säger om ex.vis män så känner hon sig kränkt och blir superupprörd.
    Ju mer jag läser av det du skriver så tror jag att du är man och att du hittar på alltihop för att provocera. Du tror att du ska komma lindrigare undan om du använder dig av signaturen Mamma. 

Ingen vettig förälder skulle sitta och skriva nedlåtande om sitt eget barn och skratta åt hur det ena barnet provocerar det andra. Nej, det här går jag inte på. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Jag köper inte heller detta. Ingen vettig förälder skulle uttrycka sig så om sitt barn. En normal förälder skulle rycka på axlarna och konstatera att tonåringar är känsliga och inte alltid logiska (det är inte alltid vuxna heller), säga åt sonen att sluta retas och säga åt dottern att hon får jobba ihop pengar till sina dyra prylar själv. Samt kanske hålla sina åsikter för sig själv om hon inte vill bli ifrågasatt. 

Men som sagt, jag tror att denna tråd är skapad av någon som vill trigga igång debatt om woke och snöflingor. Trots att dessa begrepp är SÅ 2015. Den överdrivna känslighet och det hyckleri som är vanligt i vissa kretsar, ifrågasätts redan och har gjorts länge. TS slår in öppna dörrar. 

• Anonym (ööö)

Tack och lov är ju inte alla ungdomar sådär. 

Jag arbetar på gymnasiet och jag tycker ökningen av antalet föräldrar som hör av sig och är "kränkta" å sina barns vägnar för minsta småsak, har ökat.

En kollega sa nyligen "det är inte så konstigt, det är 90-talisterna som är föräldrar nu och när de växte upp, gick allt bara på räls, så de tror att de ska kunna tjata sig till vad som helst, åt sina barn". 
    Jag vet inte om det stämmer, men tänkvärt. 

Samhället förändras för varje generation. Synen på vad som är rättigheter och skyldigheter har helt klart förändrats. 

• Anonym (ca 2013)

Jag tycker faktiskt vi har blivit lite bättre med det här än vad vi var för några få år sedan och att färre människor anpassar sig efter de mest lättkränkta än då. 

Jag upplever att lättkränktheten pushades för långt och fick en liten tillbakagång. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (ööö) skrev 2023-09-16 06:32:22 följande:

Tack och lov är ju inte alla ungdomar sådär. 

Jag arbetar på gymnasiet och jag tycker ökningen av antalet föräldrar som hör av sig och är "kränkta" å sina barns vägnar för minsta småsak, har ökat.

En kollega sa nyligen "det är inte så konstigt, det är 90-talisterna som är föräldrar nu och när de växte upp, gick allt bara på räls, så de tror att de ska kunna tjata sig till vad som helst, åt sina barn". 
    Jag vet inte om det stämmer, men tänkvärt. 

Samhället förändras för varje generation. Synen på vad som är rättigheter och skyldigheter har helt klart förändrats. 

Är det betygen som sätts som föräldrarna känner sig kränkta över eller vad blir dom kränkta av?

Är själv långt ifrån nöjd med hur skolan utvecklats framför allt i dom lägre årskurserna. Har sett både dålig svenska och syftningsfel i uppgifter som skickats hem av lärare, nya betygssystemet, betygsinflationen mm (men det är en annan tråd). Men det gör så klart inte att jag känner mig kränkt utan det hänger ihop med politiska val som tidigare gjorts.
  • Anonym (Travel)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-09-16 08:13:45 följande:
    Är det betygen som sätts som föräldrarna känner sig kränkta över eller vad blir dom kränkta av?

Är själv långt ifrån nöjd med hur skolan utvecklats framför allt i dom lägre årskurserna. Har sett både dålig svenska och syftningsfel i uppgifter som skickats hem av lärare, nya betygssystemet, betygsinflationen mm (men det är en annan tråd). Men det gör så klart inte att jag känner mig kränkt utan det hänger ihop med politiska val som tidigare gjorts.
    Just politiker är bra på att kränka varann. Ibland känns det som att det är det enda de ägnar sig åt. De är väl värda sina höga löner.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Travel) skrev 2023-09-16 08:20:23 följande:
    Just politiker är bra på att kränka varann. Ibland känns det som att det är det enda de ägnar sig åt. De är väl värda sina höga löner.
    Politiker har väl alltid under alla tider varit bra att slänga käft med varandra under debatter. Är bl a därför dom är där dom är. Men du har en poäng. Det är mer "Vad är det du står här och säger?" sen några år tillbaka. Kan det vara dom som bidragit till lättkränktheten?
  • Anonym (Ric)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-09-16 08:33:54 följande:
    Politiker har väl alltid under alla tider varit bra att slänga käft med varandra under debatter. Är bl a därför dom är där dom är. Men du har en poäng. Det är mer "Vad är det du står här och säger?" sen några år tillbaka. Kan det vara dom som bidragit till lättkränktheten?
    Det är snarare en konsekvens av en mängd politiska beslut där man börjat accepterat att folk tar på sig offerkoftan.

Feminism, BLM och den typen av identitetspolitik där anhängarna vägrar att ta ansvar, skyller på andra och dessutom får stöd av samhällets topp. Sedan sprider sig offermentaliteten till fler och fler för det är den enklaste mentaliteten man kan ha.
  • Anonym (.)

Det här gäller män också!

Tror sen inte att det är en direkt nyhet, utan snarare händer det lite grann hela tiden. och bara att numera syns det mer tydligare än mot tidigare.
    Men någonting har ju ändå hänt.

Det går inte att nämna någonting och även det minsta kan fullständigt explodera..
    Det var inte något som hände för 20 år sedan.
    Vet inte om det fortfarande hände även förr..
    Och att det var jag, vi som var mindre, nä, yngre då menar jag.
    Och dom äldre såg det då, det vi ser nu.. igen och att det har hänt hela tiden. osv.

Svar på tråden När blev det normalt att vara lättkränkt?