• Anonym (Mamma)

När blev det normalt att vara lättkränkt?

Jag har en dotter på 19 år som är extremt lättkränkt å allas vägnar vilket min son som är något yngre tycker är svinkul och trycker på alla knappar han bara kan för att irritera. Och i mitt tycke är det ett ganska stort hyckleri bakom det hela också. Kansje inte alltid så men definitivt i min dotters fall. Dottern kan ex.vis säga att sonen är rasistisk men kan absolut inte tänka sig att bo i ett sämre område för det är läskigt och vägrar sen specificera vad hon är rädd för. Hon säger sig vara djurvän och rädd om miljön eftersom hon är vegetarian men har inga problem med att hävda att hon behöver den senaste iphonen, kläder från långtbortistan och färgar håret ofta.

Det här tycker jag är något som även syns på Familjeliv i diverse trådar. Jag är därför nyfiken på när denna lättkränkthet tog fart och vad som triggade den. Verkar mest vara kvinnor som känner sig kränkta också Visst fanns det ett fåtal lättkränkta på min tid också men nu känns det som det exploderat. 

• Svar på tråden När blev det normalt att vara lättkränkt?
  • Anonym (SA)

Jag ser inte trådstarten som otänkbar. Jag är inte förälder men växte upp med en syrra som var extremt "känslig". Kunde själv bära sig åt hur hon ville, säga vad hon tyckte, men satan om nån annan gjorde det!! Då fanns inte ordet "kränkt" på samma sätt som det gör idag men satan vad "kräääääänkt" hon blivit konstant annars! "Alla andra är elaka men JAG har ju rätt att säga vad jag tycker!". Pappa beskriver henne än idag med orden "Bråket började med att h*n slog tillbaka!", även om just det scenariot inte skedde. Men mycket väl att nån inte höll med henne, sa sin åsikt och hon blev helt rosenrasande! En lärare i skolan var "värsta subban (värsta tänkbara epitet då)" som lät nån annan prata, berömde en annan elev, inte tog hennes teckning som praktexempel under bildlektionen etc.
    Och säg vad ni vill, det var svårt att inte reta henne så man trodde hon skulle få en hjärnblödning när hon var så känslig, sån hycklare och så extremt inkonsekvent! Mobbing eller ej, idioterna kan inte alltid "få rätt"!
    Hon slutade aldrig vara speciell och anse sig själv som jordens mittpunkt så idag har vi ingen kontakt. Det går inte att ses under premisserna att enbart beundra henne och hennes. Föräldrarna får också trippa på tå men vill liksom inte bryta som jag gjort.

• Auditanne
    Anonym (Mamma) skrev 2023-09-19 11:28:46 följande:
    Problemet är väl att man skriker kränkt hela tiden så förlorar det helt sitt värde.
    Fast igen - vem är du att avgöra detta? Folk är olika och kan ta illa upp av olika skäl.
    Istället för att förebrå folk för detta och kalla dem "lättkränkta"så kunde du ju testa att sätta dig in hur andra tänker och försöka inse att inte alla fungerar som du?
  • Auditanne
    Anonym (Ric) skrev 2023-09-19 16:53:57 följande:
    Egentligen finns det ingen sådan gräns. En vuxen människa ska inte kunna bli kränkt. Hela den här grejen med att känna sig kränkt är personer som fastnat i barnstadiet och inte växt upp.

Du kan kalla mig idiot och spotta mig i ansiktet. Jag accepterar det inte och skulle säga upp bekantskapen men inte blir jag kränkt för det. 

Om barn känner sig kränkta kan jag dock tycka att det är motiverat. De har inte fått lära sig och har inte erfarenheten av att hantera allt det svåra som kan hända en i världen.
    Jag håller inte alls med dig här. Man behöver inte vara i nån särskild ålder för att bli sårad och kränkt av något. Känslighet och sårbarhet är ett högst mänskligt drag som hittas i alla åldersgrupper och inte endast hos barn. 

Och återigen, om du nu stör dig så mycket på att människor har känslor och kan bli ledsna när någon kränker dem så är lösningen enkel - låt bli att kränka, var lyhörd och be om ursäkt när du inser att du gjort någon illa. Svårare än så är det inte.
  • Anonym (Annika)
    Auditanne skrev 2023-09-20 04:09:43 följande:
    Fast igen - vem är du att avgöra detta? Folk är olika och kan ta illa upp av olika skäl.
    Istället för att förebrå folk för detta och kalla dem "lättkränkta"så kunde du ju testa att sätta dig in hur andra tänker och försöka inse att inte alla fungerar som du?
    Håller verkligen med.
    Det är nästan som att folk tävlar i lättkränkthet nu för tiden.
  • Anonym (Perka)

Jag fattar inge vad du menar med kränkthet utifrån dina exempel, kan du utveckla?

Att en ung tjej känner sig mer utsatt (speciellt i vissa situationer/platser/tider) har väl inte med rasism att göra? 
    Ingen enskild person kan rädda världen, så varför dömer du henne för det hon inte gör om hon faktiskt försöker göra skillnad på andra sätt? 

• Anonym (Perka)
    Anonym (Annika) skrev 2023-09-20 05:35:27 följande:
    Håller verkligen med.
    Du skriver tvärtemot inlägget du säger dig hålla med.
  • Agda90
    Anonym (Mamma) skrev 2023-09-15 23:57:29 följande:
    Om man vill vara seriöst miljömedveten så ska man inte tjata efter senaste tekniken för runt 15-20 tkr (som man absolut inte pröjsar själv för man vägrar jobba ihop egna pengar) eller beställa en massa skit som ska flygas till Sverige och tycka att man har kompenserat för det för att man är vegetarian. Hon ska även "försvara" folk som inte vill vara ett specifikt kön (jisses) samt trashtalkar gärna typ alla män (för dom är alla våldtäktsmän) samtidigt som hon är totalt beroende av att ha en pojkvän. Och jag har egentligen ingenting emot en suverän debatt/diskussion förutsatt att man kan backa upp den med lite härliga fakta dvs rapporter och liknande men hennes "info" kommer från typ tiktok och innehåller noll fakta och bara en massa känslor vilket är så grymt pinsamt. 

Jag skrattar åt min sons provokationer för i mitt tycke är dom på så låg nivå så dom blir komiska. Hade jag skrattat åt det dotterns säger om ex.vis män så känner hon sig kränkt och blir superupprörd.
    Jag har en 16 årig dotter och en 12 årig son. 
    Ingen av barnen skulle få för sig att tjata på oss för att få en ny telefon. Ingen av dem är heller så respektlös att de skulle trashtalka andra människor oavsett kön, kulturell bakgrund, religion... 

I min värld är det ni föräldrar som borde se till er själv och hur ni är för det beteendet kommer inte enbart från tiktok. Det är en uppfostrings- och miljöfråga hemifrån. 

Att inte kunna faktagranska är också något som ni föräldrar borde ta tag i! 

Att skratta åt sitt barn på det viset som du gör är inte bra föräldraskap. 

Även om folk är mer lättkränkta idag så kan man inte ursäkta allt med det och sedan själv bete sig dåligt som ursäkt. Jag kan uppleva mina barn som lite lättkränkta i vissa situationer men då pratar jag med dem och gör vad jag kan för att få dem att förstå vad man ska lägga sin energi på och vad man ska strunta i. 
  • Anonym (Travel)
    Anonym (Annika) skrev 2023-09-20 05:35:27 följande:
    Håller verkligen med.
    Ja, och folk börjar tröttna. Tur det finns gamla dinosaurier som John Cleese t ex, som vägrar att rätta sig i ledet.
  • fjanten

Litegrann har det ju med er föräldrar att göra också. Börjar ett av mina barn gapa om att det är ORÄTTVIIIIIST att brorsan minsann fick den snyggaste gaffeln (ja, sant exempel) till middagen, då förklarar jag vad som faktiskt är orättvist: att det finns personer som inte får äta någon middag idag, att det finns personer som inte kommer ha någon säng att sova i ikväll o.s.v. Så det är faktiskt inte det minsta orättvist att behöva turas om att använda "snygg-gaffeln", att det definitivt INTE är något att bli upprörd ("kränkt") över, och att man faktiskt kan försöka känna lite tacksamhet för det man faktiskt har istället för att snegla på grannen. Är du med på hur jag tänker? Hur har era diskussioner gått med barnen under åren? Det ligger faktiskt en del på er föräldrar också.

Sedan det här med fakta och källkritik. Även där har föräldrar ett ansvar. Vad är en pålitlig källa? Varför? Varför inte? Var har tiktok-profilen fått sin information ifrån, är det pålitligt? Varför? Varför inte? Även sådant får man kontinuerligt samtala med sina barn om under åren. Inte bara strunta i den saken och sedan skratta åt tonåringen som tror att tiktok-profilens information är sann. Intressera dig! Kolla på de tiktokklipp hon tittar på, så kan du sedan visa henne hur man faktagranskar påståendena.

Att hon vill vara vegetarian och sedan ha konsumtionshets är väl knappast ovanligt. Att hon läst på och fått en övertygelse om att vegetarianism är rätt för henne - toppen för henne. Då kanske du istället kan fokusera på samtal om konsumtion och hållbar konumtion härnäst. 

Ta lite ansvar istället för att bara skratta åt henne. Vad lär hon sig av det..?

• OlManH

Ungefär samtidigt som det blev konsensus att män är kvinnor bara de känner sig som kvinnor och man får inte säga emot dem för då är man en hemsk hatisk person.

Lättkränkta personer med "rätt" värdegrund vill sällan bo i "kulturberikade" områden. Känner flera som vurmar om invandring, men när de startat familj så väljer de att flytta till "bra" områden med 99% bleka svenskar.
    Smått komisk nivå av dubbelmoral i Sverige.
    Vet helt ärligt inte om en enda person som är för invandring som bor i ett "utsatt" område.

Slutligen så tippar jag på att det inte bara är din dotters fel att hon har de motsägelsefulla åsikter hon har.
    Hon har troligen matats med vad man ska tycka i skolan hela sin uppväxt.

Svar på tråden När blev det normalt att vara lättkränkt?